Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hade en liten diskussion med en snubbe på gymmet här om dagen angående sit-ups med vikter.
När jag kör sit-ups med vikter så brukar jag t.ex ha en 5kgs vikt bakom nacken, vilken jag håller i med händerna såklart, men då kom han och sa att det var skadligt för nacken och ryggen att ha vikten där. han sa att det är bättre att ha viktplattorna på bröstet. grejjen är den att när jag kör med min 5kgs vikt bakom nacken så tar det hyffsat bra. Men när jag kör med viktplattorna på bröstet så måste jag lasta på typ 20-30kg för att känna samma ansträngnin.
Så hur ligger det till? är det skadligt att ha vikten bakom nacken eller ej?
Jag har gjort mig riktigt illa när jag hade bakom nacken, belastningen på övre ryggen (I jämnhöjd med trapsen) orkade inte. Kör framför, med mer vikt.
Jag kör med 20 kilo extra som jag håller ovanför huvudet, inte bakom nacken. För att utnyttja hävstångseffekten lite extra. =) Och jag har inte märkt av några som helst problem.
Men du kan ju testa hålla vikten framför dig lite högre, typ framför ansiktet. Så att det blir samma längd från rotationscentrum som när du kör bakom nacken. Annars är det självklart att du tar mer vikt på bröstet än bakom nacken pga av just avståndet till rotationscentrum.
okej.. ska nog testa att hålla vikten framför ansiktet =).. tack för svaren!