Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 83 84 85 86 87 … 129  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Jag vet inte exakt hur ni har det, men jag har ju noterat att jag i princip har samma pulsslag/km oberoende om jag kör lagompuls eller tempo. Skillnaden för mig är typ 142 - 148 / min. Ni har högre, men liknande skillnad. Sen stiger ju pulsen ju längre man tränar. Men detta betyder att på ex 20 km så kan jag räkna ut att om min maxtid på 148 är ex 2 h, så kör jag med 1:55 om jag har 142. Att köra med 148 kan kännas som att ha tungan längs asfalten och 142 är en enda lång njutning.
(redan det är 85% av mitt teoretiska max). Sen kan man fråga sig vad 10 minuters vinning på IM är värt efter målgången?
Idag under min långa filosofipaus/pass så kom jag i alla fall till att jag hellre njuter av att springa maran på ex 5:00 än att lida i 4:50.

Registrerad: 2007-05-08

steph skrev:

Jag vet inte exakt hur ni har det, men jag har ju noterat att jag i princip har samma pulsslag/km oberoende om jag kör lagompuls eller tempo. Skillnaden för mig är typ 142 - 148 / min. Ni har högre, men liknande skillnad. Sen stiger ju pulsen ju längre man tränar. Men detta betyder att på ex 20 km så kan jag räkna ut att om min maxtid på 148 är ex 2 h, så kör jag med 1:55 om jag har 142. Att köra med 148 kan kännas som att ha tungan längs asfalten och 142 är en enda lång njutning.
(redan det är 85% av mitt teoretiska max). Sen kan man fråga sig vad 10 minuters vinning på IM är värt efter målgången?
Idag under min långa filosofipaus/pass så kom jag i alla fall till att jag hellre njuter av att springa maran på ex 5:00 än att lida i 4:50.

Ska göra en check på det steph. JAg har pulsdata på allt sen jag köpte klockan för ett år sen.

Onsdag 2 juli

Löpning 25 km, 2h 20 min, HR 140

Hittade inte mitt vätskebälte så jag fick dra i väg utan dricka. Det var inte helt bra för det var varmt och soligt. Hade iaf med pengar till en 0.5 l cola och sen stannade jag och drog i mig några klunkar på en offentlig toalett på Ribban. Pulsen låg stabilt på 135-138 första 1.45 h sen stack den upp mot 150, förmodligen pga vätskebristen. Tippar sträckan, mätte farten på en 3 km-sträcka som jag sprang både på hemväg och tillbakaväg, 16.23 min ut och 16.22 min hem, så jag höll rätt jämn fart.

Körde ett förkortat rehabprogram när jag kom hem på 5 min
10 kvastskaftsböj
10 Stålis på boll
1*1 min Sälen
20 utfallssteg

Webbsida

Det är ju exakt, som jag gjorde förr när jag inte förstod att man behövde mer västka. Sprang ca 10 km med en slant i fickan och köpte 2 dl saft vid en koisk och vände hem igen.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Oj har du också varit ute på långpass? 25 km, det är ett duktigt långpass det, gick det bra med kroppen?

Ska du försöka springa något längre än så innan Kalmar? Behövs det?

steph skrev:

Det är ju exakt, som jag gjorde förr när jag inte förstod att man behövde mer västka. Sprang ca 10 km med en slant i fickan och köpte 2 dl saft vid en koisk och vände hem igen.

Ja det är kass, jag märkte hur jag blev mosigare och mosigare och rätt var det var stack pulsen.

Kalle Löpare skrev:

Oj har du också varit ute på långpass? 25 km, det är ett duktigt långpass det, gick det bra med kroppen?

Ska du försöka springa något längre än så innan Kalmar? Behövs det?

Gick ok med kroppen, började sakta för jag har haft ont i ryggen på sistone. Innan jag stack ut stretchade jag, körde liniment osv. Behöver fler långpass, har inte kört det direkt. Ska klämma in ett till i veckan tror jag om ryggen pallar och sen blir det Sövde halv IM nösta helg som ju är som ett långpass, sen kanske ett til om kroppen klarar det. Plus nåt till på cykeln.

Mitt dumme nöt. Jag har ju trott att jag sitter för lågt på sadeln och höjde kraftigt med resultatet att jag fick ont i hälsenorna. Anledningen att jag höjde var en känsla om att jag satt för lågt plus att jag ofta fick ont i baksidan av låren. Men nu har jag läst att det brukar bero på att man har sadeln för högt. Jag har nu sänkt tillbaka sadeln till ungefär där jag hade den innan och mätt. Från vevaxeln till sadelns ovansida (145 mm bakom spetsen eller näsatn exakt där sadelstolpen går) så har jag 73 cm. Kör jag klassiska formeln 0.883*benlängd dvs 0.883*82= 72.4 cm. Jag har alltså sadeln högre än den, fast jag just sänkt den.

Nu blir jag helt förvirrad, vet inte vad jag ska ställa in. Minns inte exakt var jag hade den innan. Och jag kommer kanske inte hinna cykla annat än på trainer före Sövde. Får väl rigga på trainern och testa lite, men om det tar på hälsenorna så märker man ju inte det förrän efter långpass och då är det ändå för sent...

Webbsida

Nog har man tur som har sadeln är fastrostad!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Gå till en cykelhandlare och be om hjälp?

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Det är knepigt att få till sadelhöjden, men som Machine Gun skrev förut, bara små små ändringar åt gången. Det tips jag fått av en cyklist är såhär: Sitt på sadeln som vanligt, med cykelskorna på. Sätt hälarna på pedalerna. Du ska då ha en mycket lätt böjning i knät. Trampa runt baklänges, fortfarande med hälarna på pedalerna. Du ska kunna trampa baklänges utan att behöva sträcka ner benet.

Att gå till en cykelhandlare ger nog inget mer, jag fick den inställd enligt mallen när jag köpte den men det kändes inte bra. De utgår ju från nåt standard sen ska man laborera själv. Där är jag nu alltså. Jag satt rätt skönt innan, men fick lite problem med hamstrings. Nu har jag iofs problem med hamstrings så det kansk einte är så konstigt. Sen höjde jag och då fick jag ont i hälsenan. Kanske ska köra på det jag hade innan. Tycker det är svårt att laborera på trainern för man sitter inte riktigt likadant där som ute, men det är nog det jag ska ägna mig åt när lillen sover middag sen.

Registrerad: 2006-08-28

Cykla lite och någon bra cyklist får kolla och säga hur det ser ut?

Ironwoman skrev:

Cykla lite och någon bra cyklist får kolla och säga hur det ser ut?

Det hade nog varit bra, men jag tror inte jag kommer cykla ute mer innan Sövde. Så jag får snickra ihop nåt med hjälp av trainern.

Vad tror du om race fuelling på Sövde? Borde satsa på att testa den tänkta Kalmar-dieten. Vad har du kört i Kalmar?

Tänker mig drygt sex timmar cykel, då vill jag ha i mig 2400 kcal. Det skulle innebära 10 liter sportdryck vilket ju är omöjligt, men säg att man drar 4 liter sportdryck och 1 liter cola. Då blir det ca 1100 kcal kvar. DEtta skulle vara 11 geler... lite väl mycket. Är 2400 kcal för mycket?

Löpningen blir det väl så mycket an pallar helt enkelt. Får räkna lite.

Webbsida

Är ingen expert, men det viktigaste är väl vätskemängden och kolhydraterna. Den totala energiförbrukningen borde väl inte vara relevant eftersom du ju tar det från fetten. Så jag räknar vätska, kolhydrater lite protein. Ok sen tror jag på vitaminer, men det kommer nog längst ner i prioritet.

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Vad tror du om race fuelling på Sövde? Borde satsa på att testa den tänkta Kalmar-dieten. Vad har du kört i Kalmar?

Tänker mig drygt sex timmar cykel, då vill jag ha i mig 2400 kcal. Det skulle innebära 10 liter sportdryck vilket ju är omöjligt, men säg att man drar 4 liter sportdryck och 1 liter cola. Då blir det ca 1100 kcal kvar. DEtta skulle vara 11 geler... lite väl mycket. Är 2400 kcal för mycket?

Löpningen blir det väl så mycket an pallar helt enkelt. Får räkna lite.

Låter jättebra att testa kalmar mat. Innan också så att du vet att magen mår bra av frukosten och att du inte laddar för hårt för att komma i våtdräkten.

I Kalmar har jag båda åren kört 1 mugg vatten (ca 1 dl) vid alla tre uppgångar ur vattnet vid simningen. Det är det enda alternativet.

På cyklingen första året var jag lite nervös för att få lite bränsle, dessutom var det rätt varmt, drygt 25 grader. Så jag tänkte försökte dricka 3 flaskor (ca 2 liter) varje cykelvarv (6 mil), men det blev 2,5 flaskor. Vilket var lite väl mycket, fick lov att stanna 1 gång/varv för att lätta på trycket. Till det åt jag ca 4 bananer och 2 energikakor och en gel.

Andra året tänkte jag satsa på 2 flaskor/varv, men blev lite knappt det då jag hade lite långsam magsäckstömning. Tog sportdryck påväg bort och cola påväg tillbaka. Det blev lagom, behövde inte lätta på trycket förrens sista varvet, så jag kommer köra samma sak detta år. Till det ca 3 bananer och 1 energikaka

Under löpningen första året drack jag ca 1 dl vid varje vätskestation ( med ca 2 km lucka), kör så mycket cola magen klarar. De har kolsyra i colan så man kan dricka knappt varannan. Vid vändningen och ut på löpningen 1 perfektaflaska med 1 dl redbull liknande dryck utspädd med lite vatten. Ut på löpningen tog jag även 1 gel, men blev lite illamåede av det så tog det inte senare vid varvningarna. Hoppade över sista 2 vätskestationerna.

Under löpningen andra varvet körde jag samma sak, minus gelen som jag inte ens ville försöka med. Hoppade över sista 2 vätskestationerna.

Båda löpningarna har krävt en lättapåtrycket paus.

2400 kan vara lite mycket, kanske..., kanske också lite väl mycket vätska, 4-4,5 liter, men mer cola tror jag på (men vet andra som inte vill köra cola alls på cyklingen, utan spara det till löpningen för att inte gå för hårt). Sedan behöver du nog få lite att tugga på under kalmar (bananer, energikakor, bullar), jag brukar iaf börja känna mig lite tom i magen och då är det trevligt att fylla på lite tuggbara saker. För mig går gränsen på att bara köra med dryck på 6-8 timmar (dvs vasaloppet). Kan också säga att jag och pappa alltid blir överraskade om hur mycket kolhydrater och hur lite vötska man behöver under cykling.

Jag ska nog knåpa ihop en plan och så kör jag den på Sövde även om det kanske är overkill där. MEn som ett test.

Kanske lagom med en 0.8 liters flaska i timmen. Du är ju lite mindre, jag borde dricka lite mer då kanske. Sen 1 gel i timmen plus en energibar och sen kanske då bullar och banan för hungerns skull. Sen får man ju justera vätskeplanen efter vädret. HAr man inte pinkat på 6 h cykling bör man kanske öka drickandet.

På löpningen kör jag nog samma som i Växjö: 3 dl sportdryck var 5 km och 5 geler med lite vatten. MEn risken är ju att man får ett söt-illamående til löpningen. DEt får jag redan på långpassen cykling nämligen.

Torsdag 3 juli

Löpning barnvagn ca 10 km, 57 min, HR 138
Lugnt morgonpass, var lite seg sen gårdagens långpass som ju var mindre än 12 timmar tidigare.

Cykling trainer 30 min, HR 120
Lugnt pass för att testa nya inställningen. Nu sitter jag rätt lågt tycker jag, men enligt formeln mitt i prick. Får väl testa det här. Tyvärr kändes det i hälsenan lite. KAnske bör ha cykelförbud fram till Sövde och sen köra lite voltaren.

Rehab styrketräning 15 min
Körde mina rehabövningar

10 kvastskaftbenböj
10 Stålmannen på boll
6*1 min Sälen
20 utfallssteg
10 ryggstretch

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

kör du kvasttböjen med armarna uppsträckta rakt ovanför huvudet? är det ryggen som du främst vill komma åt med rehabben? går det bra?

floppix skrev:

kör du kvasttböjen med armarna uppsträckta rakt ovanför huvudet? är det ryggen som du främst vill komma åt med rehabben? går det bra?

Ja armarna är uppsträckta. Jag saknar tydligen svank, så jag ska göra övningar som bättrar rörligheten i ryggen, ökar styrkan och som förbättrar hållningen genom att dra bak bröstryggen o fram med bröstet.

Just nu klarar jag bara kvastskaftsböj några decimeter i böj, sen faller jag framåt och det får jag ju inte. DEt är helt knäppt, jag är fullkomligt slut i ryggen efter tio såna mesböj.

Rehabben går väl ok, jag kör inte fullt än och jag har ju precius börjat så jag ser inga resultat än.Ska bygga på den mer sen. Ska också till en sjukgymnast så småningom.

Registrerad: 2006-03-15

Som det ser ut nu har du chansen på en top 10 placering i Sövde. 11 anmälda och 3 dagar kvar att anmäla sig på =)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Att gå till en cykelhandlare ger nog inget mer, jag fick den inställd enligt mallen när jag köpte den men det kändes inte bra. De utgår ju från nåt standard sen ska man laborera själv. Där är jag nu alltså. Jag satt rätt skönt innan, men fick lite problem med hamstrings. Nu har jag iofs problem med hamstrings så det kansk einte är så konstigt. Sen höjde jag och då fick jag ont i hälsenan. Kanske ska köra på det jag hade innan. Tycker det är svårt att laborera på trainern för man sitter inte riktigt likadant där som ute, men det är nog det jag ska ägna mig åt när lillen sover middag sen.

Jag fick ju provsitta min cykel i butiken innan alla finjusteringar gjordes. Då kollade han att sadelhöjden verkade lagom osv också.

Tryman skrev:

Som det ser ut nu har du chansen på en top 10 placering i Sövde. 11 anmälda och 3 dagar kvar att anmäla sig på =)

Ojoj, nu blir det press... Men jag tror inte den är komplett, för mitt namn är inte med fast jag fått bekräftat min anmälan från förbundet.

Senast redigerat av Endag (2008-07-03 21:56)

machine gun skrev:

Jag fick ju provsitta min cykel i butiken innan alla finjusteringar gjordes. Då kollade han att sadelhöjden verkade lagom osv också.

Ja det hade de där jag köpte också.De har en trainer där man kan rigga upp den och så testar man, fast jag cyklade ute istället och så kollade han. Men vad jag menar är att detta är en bra start, sen måste man själv prova sig fram. Det är ju väldigt individuellt vad man gillar, man kan ju ha olika smidighet i ryggen osv. Det tar ju några pass innan man känner sånt, där jag köpte tyckte de att jag skulle ge inställningarna nån månad.

Dessutom är det lite oroväckande att jag har benlängd 80 när de mätte på Cykelcity i Lund och 82 på Bikepro i Malmö... 2 cm är rätt stor skillnad i sadelhöjd.

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Tryman skrev:

Ojoj, nu blir det press... Men jag tror inte den är komplett, för mitt namn är inte med fast jag fått bekräftat min anmälan från förbundet.

Kolla igen, såg ditt namn när jag räknade. Precis som MG´s simcoach =)

Tryman skrev:

Endag skrev:

Tryman skrev:

Kolla igen, såg ditt namn när jag räknade. Precis som MG´s simcoach =)

Jag nu såg jag det. Oj oj det är ju hälften klubbkamrater i min klass. Den enda jag känner av dem är Daniel som kommer vara riktigt jäkla grym i Kalmar i år, han har tränat stenhårt, drog Malmö 10K på 34 min för några veckor sen. Sen såg jag ett annat namn som inte bådar gott i AG 40-44, det är en kille som liggerpå ungefär samma nivå som jag tror jag som jag simmat en del med. Finns risk att det bliur duell och då spricker min plan om måttligt lugnt tempo... Sen ser jag att det är en del kollegor som är med. Vi är tydligen minst fem från jobbet som ska köra Kalmar också.

Sidor: 1 … 83 84 85 86 87 … 129  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB