Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Varför blir mina muskler större?!

Registrerad: 2008-05-25

Ja, varför blir mina muskler större efter att jag brytit ned dem och låtit dem återhämta sig med mat och vila. Jag vet grejen med att de byggs upp igen och protein och kolhydrater och bla bla bla...
Jag är mer nyfiken på varför kroppen bygger muskeln större efter ett träningspass och inte bara reparerar det som blev skadat, dvs det som bröts ned under träningspasset?

Jag har gått och grubblat på frågan i säkert 3 månader nu. Det är ingenting man får lära sig någon sida - vad jag hittat - där det står om träning. Det står hur det går till, men inte varför.

Än en gång har inte Google svar på min fråga.

Senast redigerat av Shanghai (2008-05-26 16:25)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Inte en speciellt avancerad förklaring, men en som fungerar.
Kroppen är lat och smart. Den gillar inte när det är jobbigt och mer muskler gör att det blir mindre jobbigt att lyfta.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

För att förhindra att den skadas igen. Det är samma sak som med ett benbrott; just på det stället där du bröt benet kommer det efter att det har läkt vara starkare än det var före benbrottet så att du nästa gång du råkar ut för en "benbrytande" påfrestning ska slippa bryta benet. Samma sak med musklerna; slutar du höja vikterna kommer de efter ett tag vara tillräckligt starka för att lyfta vikten utan några större skador och då kommer de också sluta växa:)
Fortfarande inte särskilt avancerat, men iaf liiiite bättre än Honn ;P

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Lajne skrev:

För att förhindra att den skadas igen. Det är samma sak som med ett benbrott; just på det stället där du bröt benet kommer det efter att det har läkt vara starkare än det var före benbrottet så att du nästa gång du råkar ut för en "benbrytande" påfrestning ska slippa bryta benet. Samma sak med musklerna; slutar du höja vikterna kommer de efter ett tag vara tillräckligt starka för att lyfta vikten utan några större skador och då kommer de också sluta växa:)
Fortfarande inte särskilt avancerat, men iaf liiiite bättre än Honn ;P

Honns förklaring väger dubbelt upp eftersom han har nästan dubbelt så många posts. Han är en forumkrigare av rang ;)

Registrerad: 2008-05-25

Det är bekräftelse på min teori! Nu slipper jag fundera på det.

Gäller detsamma för kondition?

Registrerad: 2007-03-03

Förbättrad Vo2-max handlar om att kroppen försöker anpassa sig och överleva, ja.

Registrerad: 2008-04-16

Shanghai skrev:

Gäller detsamma för kondition?

Jag vet inte helt säkert, men eftersom hjärtat är en muskel borde detsamma gälla för kondition.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

It is well known that resistance training induces muscular
hypertrophy (129,170,232). Muscular hypertrophy
results from an accumulation of proteins, through either
increased rate of synthesis, decreased degradation, or
both (23). Recent developments have shown that protein
synthesis in human skeletal muscle increases following
only one bout of vigorous weight training (201,202).
Protein synthesis peaks approximately 24 h after exercise
and remains elevated from 2–3 h after exercise up
through 36 – 48 h after exercise (81,162,202). It is unclear
whether resistance training increases synthesis of all cellular
proteins or only the myofibrillar proteins (201,264).
The types of protein synthesized may have direct impact
on various designs of resistance training programs (e.g.,
body building vs strength training) (264).
PROGRESSION MODELS IN RESISTANCE TRAINING Medicine & Science in Sports & Exercise 369
Several other factors have been identified that contribute
to the magnitude of muscle hypertrophy. Fast-twitch muscle
fibers typically hypertrophy to a greater extent than slowtwitch
fibers (6,115,170). Muscle lengthening has been
shown to reduce protein catabolism and increase protein
synthesis in animal models (85). Mechanical damage resulting
from loaded eccentric muscle actions is a stimulus for
hypertrophy (16,80,161,173) that is somewhat attenuated by
chronic resistance training (80). Nevertheless, it has not
been shown that muscle damage is a requirement for hypertrophy.

This tissue remodeling process has been shown
to be significantly affected by the concentrations of testosterone,
growth hormones, cortisol, insulin, and insulin-like
growth factor-1, which have been shown to increase during
and following an acute bout of resistance exercise
(1,145,146,150,152,171,211,232).

The time course of muscle hypertrophy has been examined
during short-term training periods in previously untrained
individuals. The nervous system plays a significant
role in the strength increases observed in the early stages of
adaptation to training (186). However, by 6–7 wk of training,
muscle hypertrophy becomes evident (201), although
changes in the quality of proteins (232), fiber types (232),
and protein synthetic rates (201) take place much earlier.
From this point onward, there appears to be an interplay
between neural adaptations and hypertrophy in the expression
of strength (217). Less muscle mass is recruited during
resistance training with a given intensity once adaptation
has taken place (204). These findings indicate that progressive
overloading is necessary for maximal muscle fiber
recruitment and, consequently, muscle fiber hypertrophy.
Advanced weightlifters have shown strength improvements
over a 2-yr period with little or no muscle hypertrophy
(112), indicating an important role for neural adaptations at
this high level of training for these competitive lifts. It
appears that this interplay is highly reflective of the training
stimulus involved and suggests that alterations in program
design targeting both neural and hypertrophic factors may be
most beneficial for maximizing strength and hypertrophy.

Jag hade på känn att jag läst det någonstans, men hittade inte studien. Nu kom jag på att det var den feta metastudien som skrev såhär. Det är alltså inte bevisat att det har något med att man bryter ner muskeln att göra (fetstilt) utan det har snarare med det jag markerade kursivt att göra.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Fenomenet kallas superkompensation. Kroppen bygger upp muskeln mer än den bryts ner. Viktigt att påpeka att detta sker vid kaloriöverskott då energi finns tillgänglig att "slösa" på muskelbygge.

Webbsida

stevebc skrev:

Fenomenet kallas superkompensation. Kroppen bygger upp muskeln mer än den bryts ner. Viktigt att påpeka att detta sker vid kaloriöverskott då energi finns tillgänglig att "slösa" på muskelbygge.

Det står ju klart och tydligt att ingen bevisning om någon slags nedbrytning finns.

Registrerad: 2007-03-03

Keep_On_Pumpin skrev:

stevebc skrev:

Det står ju klart och tydligt att ingen bevisning om någon slags nedbrytning finns.

Ingen nyhet i och för sig; det är överbelastning som skapar hypertrofi. Inte skada.

Webbsida

I Svea I skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

stevebc skrev:

Ingen nyhet i och för sig; det är överbelastning som skapar hypertrofi. Inte skada.

Precis det är det jag debatterade om i någon annan tråd, då länkade personen ifråga till denna tråd... Jag kom dock itne på stället jag bl a hade läst saken ifråga och kunde inte överbevisa honom. Dessutom har ju Lajne, som är relativt kunnig, sagt att det har med skadan att göra, så jag vågade inte börja argumentera här också ^^. Skönt att det är ur världen nu iaf =P

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Något som jag tjatat om i över ett år i olika trådar på detta forum:

Advanced weightlifters have shown strength improvements
over a 2-yr period with little or no muscle hypertrophy
(112), indicating an important role for neural adaptations at
this high level of training for these competitive lifts. It
appears that this interplay is highly reflective of the training
stimulus involved and suggests that alterations in program
design targeting both neural and hypertrophic factors may be
most beneficial for maximizing strength and hypertrophy.

dvs, nervanspassningen är minst lika viktigt som hypertrofi för styrkan, ju högre nivå desstå viktigare blir den. Därav behövs variation mellan lågreps - högreps samt skillnader i träningsvolym för att inducera ökad muskeltillväxt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Babel, det är det väl ingen (nåja) som sagt emot? Jag har dock för mig att forskning visat att nervanpassningen sker i mycket snabbare utsträckning än man tidigare trott (har för mig att jag läste det på Öjebyn AK's forum).

Use frequency to learn - use intensity to enhance what’s learned.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Dessutom har ju Lajne, som är relativt kunnig, sagt att det har med skadan att göra, så jag vågade inte börja argumentera här också ^^.

Du ska fan aldrig tveka att diskutera med mig av nån sån anledning igen, det är fan ta mig en order!:P

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Dessutom har ju Lajne, som är relativt kunnig, sagt att det har med skadan att göra, så jag vågade inte börja argumentera här också ^^.

Du ska fan aldrig tveka att diskutera med mig av nån sån anledning igen, det är fan ta mig en order!:P

Har hört att man ska akta sig för Lajne. ;)

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Minns du inte att jag snackade med dig på msn om det? =P

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Richard_85 skrev:

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Har hört att man ska akta sig för Lajne. ;)

Ja kan bekräfa att han gillar pojkar. (Anonym källa)

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Nej^^ Youtube or it didn't happen.

Edit: Richard och HSB, det är helt sant att man ska akta sig för mig. Eller ja, egentligen bara timmarna före dagens enda måltid en vilodag när jag kör IF. Då jävlar är jag farlig på riktigt:P

Senast redigerat av Lajne (2008-07-03 18:42)

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Lajne skrev:

Nej^^ Youtube or it didn't happen.

Haha jag var väldigt förvirrad och frågade dig vad du skrev för skit på forumet. Jag började snacka om att det har med överbelastning och inte nedbrytning att göra. Du menade att du aldrig hört talas om något sådant men sa att du gärna ändrade din uppfattning om jag kunde visa nån källa. Vilken jag inte hittade då, men nu har du den! =D

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Lajne skrev:

Eller ja, egentligen bara timmarna före dagens enda måltid en vilodag när jag kör IF. Då jävlar är jag farlig på riktigt:P

O ja, nivåerna är enorma då^^

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Haha jag var väldigt förvirrad och frågade dig vad du skrev för skit på forumet. Jag började snacka om att det har med överbelastning och inte nedbrytning att göra. Du menade att du aldrig hört talas om något sådant men sa att du gärna ändrade din uppfattning om jag kunde visa nån källa. Vilken jag inte hittade då, men nu har du den! =D

Det som skrämmer mig här är att du sitter och kommer ihåg alla våra msn-konversationer...

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Det som skrämmer mig här är att du sitter och kommer ihåg alla våra msn-konversationer...

Sorry för OT. Lajne, det är nog du som borde passa dig...
Han verkar ha full koll på dig... Akta så han inte spanar allt för mycket på dig. ;)
Verkar som han tänker kartlägga hela ditt liv! =D

Senast redigerat av Richard_85 (2008-07-03 18:52)

Webbsida

Sån tur att jag inte har nåt liv då, så det finns inget att kartlägga ;/

Lajne skrev:

Sån tur att jag inte har nåt liv då, så det finns inget att kartlägga ;/

Lucky you. ;)
Akta dig för mig med... Åker snart till Skåne, kanske hemsöker dig. ;D
Ska på semester i Ystad. =D

Sidor: 1 2