Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Härdat fett - Transfett

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Hur påverkar dessa vår kropp?

Lagras de som kroppsfett lättare än mättat fett?

Vill gärna veta mer om dessa fetter och tänkte skaffa denna informationen genom er kunniga. =)

Vad händer när vi konsumerar fett? Vart tar det vägen?

Kan tänka mig att omättat har mindre möjlighet att lagras som kroppsfett...

Registrerad: 2007-03-03

Hur påverkar dessa vår kropp?

Lagras de som kroppsfett lättare än mättat fett?

Nej. Inte heller lagras mättat fett lättare än t.ex. omättat.

Vad händer när vi konsumerar fett? Vart tar det vägen?

Först spjälkas maten och fettet fördelas till fria fettsyror: http://sv.wikipedia.org/wiki/Matspj%C3%A4lkning

Därefter bryts fettsyran ner till Acetyl-coA i beta-oxidationen och sen går Acetyl-coA in i citronsyracykeln för ATP-utvinning. ATP är adenosin (du kanske minns de fyra kvävebaserna från biologin i skolan? - adenin, tymin, guanin och cytosin; adenosin är adenin+ribos (ett socker)) och ett gäng fosfatgrupper. ATP är energibärande och ger energi så att din kropp kan existera.

Om jag inte missminner mig så förbränner man flera tiotal kilon ATP per dag.

Här har wikipedia skrivit ner en del av det jag tänkte på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett

EDIT: Det där är alltså delvis härdat fett. Härdat fett är mättat fett.

EDIT 2: När det äntligen kommer en tråd som passar en så får man ingen respons *cry*.

Senast redigerat av I Svea I (2008-07-02 22:50)

Registrerad: 2008-05-26

Jag har lärt mig att skillnaden inte ligger i hurvida de lagras eller inte eftersom lagringen har med andra faktorer att göra.
Skillnaden ligger väl i hur lätt/svårt det är att göra sig av med skiten. Svea?
Det ska vara lättare att bryta ner omättat fett. Enkel och fleromättat fett vill säga. Mättat SITTER bättre. Typ. Det är vad jag har fått lära mig iaf.

Sen Svea, nu när du ändå är på G. Kan du förklara det här med kolesterol på vanlig svenska?
Transfetter kan bli kolesterol, men det är inte samma sak. Längre än så kom jag aldrig för att det var för invecklat för att förklara tydligen.
Hur reglerar vi bäst vårat kolesterol osv. Sänker, gör oss av med. Vart kommer det ifrån. Kan det vara bra? Och vad är det egentligen?

/kolesterolgrön

Jag har lärt mig att skillnaden inte ligger i hurvida de lagras eller inte eftersom lagringen har med andra faktorer att göra.

Skillnaden ligger väl i hur lätt/svårt det är att göra sig av med skiten. Svea?
Det ska vara lättare att bryta ner omättat fett. Enkel och fleromättat fett vill säga. Mättat SITTER bättre. Typ. Det är vad jag har fått lära mig iaf.

Det är korrekt. Forskning tyder på att fleromättat/enkelomättat frigörs från fettcellen lättare; de är ju mer lättflytande så det är ju ganska logiskt. Men kan spekulera kring huruvida det är bra eller inte; det är omega-3 och -6 lagerna som ryker först. Så

Kolesterol är en lipid; d.v.s. ungefär fett - kolesterol är en steroid och en alkohol. Kolesterol bygger upp cellmembranet för att skydda cellen. Kolesterol i sig är alltså bara bra.

Problemet är det som flyttar runt kolesterolet i kroppen. För precis som allt annat som förflyttas kolesterolet i blodplasman. Det är lipoproteiner som flyttar runt kolesterol (lipider/kolväten är ju som bekant hydrofoba, och utan lipoproteinet så skulle t.o.m. den vackraste kvinna förvandlas till en bisarr sörja (mina spekulationer bara :D)).

De lipoproteiner som flyttar runt kolesterol är främst LDL och HDL. LDL är low-density lipoprotein och HDL är high-density lipoprotein.

LDL transporterar kolesterol från tarmar och lever till kroppens vävnader, genom blodplasman såklart. LDL kallas "det onda kolesterolet".

HDL gör motsatsen; transporterar från kroppens vävnader till levern. HDL kallas "det goda kolesterolet".

Anledningen till det att de kallas är mycket simpel; LDL gör så att kolesterol samlas i vävnader och ... tja ... du vet ... åderförkalkning . etc. Går till så här:

Andreas Eenfeldt skrev:

Fettet man äter transporteras först till levern, där det packas in i stora förpackningar vid namn VLDL. Dessa släpps ut i blodet och binds periodvis till celler i kroppen som behöver tillskott av fett (för energi, eller som byggmaterial). I takt med att mer och mer av fettet tas upp krymper VLDL allt mer, och när den krymt till en viss storlek kallas den LDL. Ända tills LDL tas upp helt av en cell fortsätter den att krympa allt mer och blir till en allt mindre och tätare LDL-partikel. Det har visat sig att ju mindre och tätare desto lättare har den att bli oxiderad och fastna i skadad kärlvägg - och därmed medverka i processen som ger hjärt-kärlsjukdom (som dock beror på flera andra processer också). Intressant nog är det som ökar mängden av de minsta farligaste LDL mest, just stora mängder snabba kolhydrater i kosten - mer om det sedan.

HDL gör motsatsen; rensar från dumma LDL-partiklar som bara vill förstöra.

Hur reglerar vi bäst vårat kolesterol osv

Äter frisk, sund och naturlig mat. Undvik omega-6. Mycket antioxidanter; frukt&grönt. Undvik raffinerade kolhydrater. Var inte rädd för mättat fett.

Sänker, gör oss av med

Motionerar. Äter mindre.

Finns dock ingen anledning att sänka totalkolesterolet. Det är balansen mellan HDL och LDL som är viktig.

Ber om ursäkt för eventuella fel; klockan är 1 AM och jag är deprimerad.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Ber om ursäkt för eventuella fel; klockan är 1 AM och jag är deprimerad.

Var deprimerad oftare då, så skriver du intressanta poster:)

Tackar och bugar Svea! Mycket bra inlägg och lätt att förstå. :)  *tummen upp*

Kan man på något sätt påverka/balansera HDL och LDL. Mer av det bra och mindre av det dåliga, vill säga? Och Är det nån idé?

Blir transfetter alltid dåligt kolesterol?
Man får alltid höra att dessa två (kolesterol och transfetter) är dåliga för kroppen men aldrig varför och hur.
Kolesterolet vet vi ju lite mer om nu då. :) Tackar för det.

Omega 6, Svea? Ska inte det vara BRA för kroppen? Också om det är lätt att göra sig av med?
Vet alldeles för lite om omega 6, har till och med förträngt vart de finns, men sist jag kollade på TV4:s reklam så skulle det vara väldigt bra iaf. ;)

Och vad var detta om solrosolja du snuddade vid i något om i en annan tråd? Är inte det bra? Varför?
Och till den stora frågan... : VARFÖR SÄGER ALLA "EXPERTER" OLIKA!?  Det gör mig galen!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

I Svea I skrev:

vad menar du med det här?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

zartok skrev:

I Svea I skrev:

vad menar du med det här?

Antagligen att flera tiotusentals ATP molekyler (eller mol borde det kanske vara? hmm... 10000 molekyler låter inte speciellt mkt, men 10000 mol låter jääävligt mycket =P) används av kroppen dagligen, antar jag. Svea? =)

Lajne: eH he he HE.

Zartok: Ja KOP har rätt som vanligt.

Tackar och bugar Svea! Mycket bra inlägg och lätt att förstå. :)  *tummen upp*

Kan man på något sätt påverka/balansera HDL och LDL. Mer av det bra och mindre av det dåliga, vill säga? Och Är det nån idé?

Blir transfetter alltid dåligt kolesterol?

Det kan jag inte tänka mig. Men väldigt ofta.

Omega 6, Svea? Ska inte det vara BRA för kroppen? Också om det är lätt att göra sig av med?
Vet alldeles för lite om omega 6, har till och med förträngt vart de finns, men sist jag kollade på TV4:s reklam så skulle det vara väldigt bra iaf. ;)

Ja. Men TV4 gör ju också reklam för chips med solrosolja i. Det är helt vansinnigt.

Vi har en kamp i kroppen, mellan omega-3 (antiinflammatoriskt) och omega-6 (proinflammatoriskt). De tävlar om samma hormonsystem ... eller ... hormonliknande system passar bättre. De hormonliknande organiska ämnena kallas "eikosanoider". För att det inte ska bli för komplicerat som du bad om i tidigare posten, så kan man säga att omega-3 eikosanoiderna är bra hormoner (antiinflammatoriska) och omega-6 motsatsen.
'
Om omega-6 leder, så ger det upphov till inflammationer. D.v.s. allt från huvudvärk till blodpropp till cancer.

Man hör ofta att 1:1 är bra. I början frågade jag mig varför, i och med att det borde vara så att omega-3 ska leda eftersom annars blir det en jämn kamp. Men grejen är att omega-3 är mycket starkare och vid 1:1 mängd så blir eikosanoid-mängden till omega-3s fördel. Hur mycket vet jag dock inte; antagligen vet ingen det.

Och vad var detta om solrosolja du snuddade vid i något om i en annan tråd? Är inte det bra? Varför?
Och till den stora frågan... : VARFÖR SÄGER ALLA "EXPERTER" OLIKA!?  Det gör mig galen!

Se ovan. Solrosolja, majsolja, jordnötsolja m.m., faktiskt de flesta vegetabilier, innehåller ett sjukt överskott av omega-6. Med en ratio omega-3:omega-6 på 1:15 000!

Senast redigerat av I Svea I (2008-07-03 14:28)

Man ska heller inte tro att desto mer omega-3 desto bättre. Det finns en rekommenderad 1:1-ratio av en anledning. Omega-3 är väldigt lättflytande och blodförtunnande. Vid överskott ökar detta risken för bl.a. hjärnblödning.

Inte för att man behöver oroa sig för det dock ...

Registrerad: 2007-08-20

Ms February skrev:

Bla konditionsträning och mörk choklad kan öka HDL.

Mvh
/Dr.Demento

Tackar väldigt för ytterligare ett fantastiskt bra svar Svea.

Å du med Demento. :)

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Tack för alla svar! =)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB