Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 51 52 53 54 55 … 69  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Lund
Registrerad: 2007-09-07

Slödder-Sjöblad är på Metaltown! Inte helt oväntat kanske! :-)

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Jaså, hehe? Ja han får det säkert roligt. :)

Mvh

Webbsida

Lördag 28 Juni 2008

0755 | Uppvakning

0815 - 0820 | Basic Strength Programme

1. Push-up              25 R
2. Jack knife sit-up   30 R
3. Knuckle push-up   10 R
4. Side raise            20 R x 2
5. Hindu squat         40 R
6. Supinated pull-up 12 R

Duration: 7 minuter

1000 - 1145 | Endurance: Marching

Sträcka:    10.4 km
Version:    Easy
Hastighet: 6.1 km/h
Extra vikt: + 20 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 8 R + 20 kg
Step-up 24 R + 20 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 20 kg

Duration: 102 minuter

1920 - 1935 | General Purpose Strength Programme

|Push-up             20 R (2 cirklar vanlig handfattning & 2 breda)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  8 R

4 Cirkulationer

Duration: 16 minuter

1945 - 2010 | Lower Body Flexibility Programme

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 23 minuter

2350 | Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 5.0 - 23/6 -- 29/6 2008  -//-

Styrka

Som jag skrev i förra veckans "Rapport" så ska jag prova "Dragonflag" ytterligare en gång för att avgöra om jag kan fortsätta med den övningen eller om jag måste byta till något lättare. Det skall bli intressant vare sig hur det än blir.

Kardiovaskularitet

Att springa milen med enbart en minuts skillnad finner jag i dagsläget som mycket intressant i fråga om graden av ansträngning. I Onsdags upplevde jag nämligen det hela som att jag hasade mig fram under passet men fick ändå den respektabla tiden om 44 minuter medan om jag hade pressat mig ner till 43 minuter så hade det varit betydligt mer påfrestande, speciellt för lungorna. Andningen hade varit väl ansträngd. Differensen är så liten men effekten ändå så stor...

Uthållighet

Ingen kommentar.

Övrigt

För Ni som har märkt det så har jag skippat hela "Model"-systemet i mina rubriker. Jag har blivit influerad av taoismen i att det bara blir ett byråkratiskt regelmanéer som inte är flexibelt för livets gilla gång. Mitt sätt att simplifiera och anpassa mig helt enkelt. Jag har även planer på att ändra upplägget av rapportering inom styrketräningen till ett förhoppningsvis tydligare exempel, den som väntar får se...

Denna vecka började lite dåligt både fysiskt som psykiskt. Intervallöpningen i Måndags och styrketräningen i Tisdags gav en känsla av nedstämdhet vilket gjorde mig lite besviken samt att jag upplevde en viss grad av osäkerhet i mitt studerande av taoismen. Jag hade svårt att se riktlinjerna, det som utmärker taoisten vilket fick mig att undra över vad skillnaden (kontraproduktivt :P) är, är det någon idé att ens försöka? Men lyckligtvis svängde humöret upp till det vanliga allt eftersom veckan gick och jag började hitta tillbaka till vad som utmärker tao så att säga. Jag har nästan läst klart boken "Taoismen" av Jean C Cooper och jag kan redan nu rekommendera den, mycket läsvärd med många intressanta aspekter om livet och dess förhållanden som vi skapar. Har jag då kommit fram till något? Ja. Egot är våran största fiende och vi måste befria oss från det för att kunna se sanningen. Och det handlar inte om att börja söka smärta istället för njutelse utan att göra Dig så enkel som möjligt. Man klarar sig bra varken utan eller, man avsäger sig sin indentitet kan man säga och ser sig själv mer som ett verktyg där tao kan fungera. Man har en plats, en funktion i världen och genom att acceptera den kan man även verka inom den. Symbios. När jag läser mina egna ord just nu låter det lite tafatt och otillräckligt så se det mer som en del av helheten, en början för de som vill veta mer. :)

---

Webbsida

Söndag 29 Juni 2008

0755 | Uppvakning

1. Push-up                         25 R
2. Jack knife sit-up              30 R
3. Narrow descent push-up   10 R
4. Side raise                       20 R x 2
5. Hindu squat                    40 R
6. Supinated pull-up             12 R

1830 - 1925 | Martial Art - Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing
                     • Weaving
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Kommentar: Jag valde att ta bort "Hook kick" ur programmet, jag har väldigt svårt att utföra denna teknik och det beror nog främst på mina stela höfter och en icke tillräcklig kunskap om form samt aktiverande tror jag. Tråkigt i en bemärkelse men även lite betryggande då jag slipper göra något som jag vet inte ger mig något resultat. I övrigt gick det bra tyckte jag, det kändes som att jag hade en högre grad av fokus än vanligt under passet. :)

Duration: 57 minuter

1930 - 1955 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 24 minuter

2205 | Nedsläck

---

Webbsida

Cycle: 6 | Phase: 1/4 | Week: 2/8 | Type: Regular

Webbsida

Måndag 30 Juni 2008

0455 | Uppvakning

0515 - 0520 | Basic Strength Programme

3. Finger push-up     10 R

1705 - 1740 | Cardiovascular Activity: Interval Programme - "Kurz"

Fas 1: [Uppförsbacke, (46) 50 - 57 sekunder | Nedförsbacke, 58 - 64 sekunder] x 8 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: "Kurz" är en beteckning för att påpeka den kortare sträckan i backlöpningen som jag använder, dvs den gamla "M11A1". "Kurz" är för övrigt tyska och betyder 'kort' för den som inte visste det.

Duration: 27 minuter

1810 - 1840 | Lower Body Flexibility Programme

4. Lying hamstring stretch (towel)
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 29 minuter

2130 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 1 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1915 - 1940 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Dragonflag

3 NR
3 NR
3 NR

3. Deadlift

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright  row

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl

2 R x 31 kg
2 R x 31 kg
2 R x 31 kg

Kommentar: Dålig form på de flesta övningarna samtidigt som jag tyckte att jag hastade mig genom programmet för fort, det kändes mer eller mindre som man var ovan. Märklig känsla... "Dragonflag" gick sämre än vad det gjorde de tidigare gångerna vilket gör att jag kommer gå tillbaka till "Lying leg raise" nästa gång, tråkigt men sant även om jag inte är speciellt bitter över det beslutet. :)

1955 - 2020 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2125 | Nedsläck

---

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hur kan man frukta aktion, även när dess konsekvenser är lovande? Snarare är det ju inaktion som borde få representera dina greker; eller är det i själva verket hela detta som är problemet för dig? :)

Webbsida

Oj, då ska vi se...

Jag menar att man inte skall stirra sig blind på att om man gör något bra så kommer det alltid att förbli så, det kan förändras. Man tar ut segern i förhand känns det som, ett ökat förtroende för sig själv bara för att man lyckas är inget att ta för givet under livets gång. Om jag skall vara ärlig så är jag inte riktigt säker på vart jag vill komma med mitt svar om vad som representerar grekerna i det citatet, jag känner tyvärr att mitt gamla negativa osäkra beteende spökar här men jag var instinktiv i mitt svar och svaret blev som det blev. :S

Jag får återkomma när jag har rannsakat mit inre men som en "preview" så skyller jag på mitt ego och rädslan den skapar genom jaget, kapandet av sanningens helhet. Maffig fråga för övrigt Lajne, en riktig nötknäckare! :)

Mvh

Webbsida

Det roliga med sådana frågor är att svaret betyder bara något för den som svarar, inte för den som ställer frågan:)

Det intressanta med vad du sade är att jag till stor del känner igen mig; det är alldeles för lätt att bli övermodig och kaxig av framgångar och sedan bli djupt besviken när saker inte går så bra som man hoppades. Jag har dock valt att se det på ett helt annat sätt, nämligen att man kan lika gärna ta ut glädjen i förskott och vara just övermodig, för då var man iaf glad i förskott även om det gick åt helvete sen, och går det bra får man ju vara glad två gånger:) Även om det naturligtvis känns jobbigt att bli besviken.

Webbsida

Onsdag 2 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1650 - 1730 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Version:    Hard
Hastighet: 14.4 km/h

Kommentar: Det gick hyffsat, det var varmt väder att springa i. Det var himmelskt skönt att efter passet få hoppa in i duschen och spola av sig med kallt vatten... :)

Duration: 43 minuter

1800 - 1825 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 25 minuter

2150 | Nedsläck

---

Webbsida

Lajne skrev:

Det roliga med sådana frågor är att svaret betyder bara något för den som svarar, inte för den som ställer frågan:)

Det intressanta med vad du sade är att jag till stor del känner igen mig; det är alldeles för lätt att bli övermodig och kaxig av framgångar och sedan bli djupt besviken när saker inte går så bra som man hoppades. Jag har dock valt att se det på ett helt annat sätt, nämligen att man kan lika gärna ta ut glädjen i förskott och vara just övermodig, för då var man iaf glad i förskott även om det gick åt helvete sen, och går det bra får man ju vara glad två gånger:) Även om det naturligtvis känns jobbigt att bli besviken.

Men om ingen ställer frågan, hur skall man då få svaret? H*n som frågar måste ju ha ett visst intresse i svaret, varför ställs annars frågan?

Det låter som att Du har lyckats släppa en del av rädslan i Ditt allmäna liv genom att kunna leva i nuet och faktiskt uppleva glädjen då dess tid är kommen samtidigt som Du accepterar sorgen när det är dags för den, det låter vist. Själv har jag fortfarande mina tvivel över mig själv att kunna agera på detta vis då jag ser en lockelse i att bli FÖR glad, men jag försöker att hålla mig så ödmjuk som möjligt i hopp om att försöka åstadkomma åtminstone en variant av Ditt sätt. Förhoppningsvis ändras vi som människor eftersom livet själv är i ett konstant stadie av förändring, det gäller att följa den rytmen kan man säga. Vem vet, en dag så...? I slutändan verkar det ändå som att vi färdas mot samma mål, vi gör det bara på vårat egna lilla individuella sätt. :)

Mvh

Webbsida

Jag håller absolut med dig, men jag vill också påpeka att det med min uppfattning måste finnas en stor diskrepans i hur man uppfattar sig själv och hur man projicerar sin uppfattning av sig själv utåt. Man mår bra av att gå omkring och tro att man är bäst, men det fungerar knappast i ett socialt sammanhang att hela tiden uppföra sig som om man tror att man är bäst:) Ödmjukhet inför andra är bra då det skapar jämlikhet, varelser på samma våglängd (eller kanske snarare förhindrar skapandet av motsatsen); inför sig själv är jag inte lika säker.

Angående målet vi färdas mot så håller jag absolut med dig, beroende på hur mycket man generaliserar kan man nog nästan påstå att vi alla kan nå samma mål samtidigt som vi anländer till helt olika ställen. Vilket ställe man bör anlända till för att nå målet, och sedan hur f*n man ska ta sig dit, det är det som är utmaningen därför att det är något man bara kan svara på själv. Och inte blir det bättre av att, som du säger, både målet och vägen förändras med tiden allteftersom man förändras i sig själv som person. Onekligen knivigt, det där:)

Webbsida

Torsdag 3 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1900 - 1925 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press

8 R x 26 kg
8 R x 26 kg
8 R x 26 kg

2. Crunch

8 R + 14 kg
8 R + 14 kg
8 R + 14 kg

3. Squat

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

4. Calf raise

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

5. Pronated pull-up

8 R + 4 kg
8 R + 4 kg
8 R + 4 kg

Kommentar: Det gick jättebra! :)

Duration: 25 minuter

1940 - 2000 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 22 minuter

2130 | Nedsläck

---

Webbsida

Fredag 4 Juli 2008 (Operation Zitadelle)

0455 | Uppvakning

1650 - 1800 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Version:    Hard
Hastighet: 13.1 km/h

Kommentar: Hett! Riktigt varmt väder måste jag säga och många gånger funderade jag på att ta av mig t-shirten och springa barbröstad men jag lyckades stå emot den frestelsen då jag intalade mig själv att den dyblötta tygbiten av svett förmodligen gynnade mig mer i nedkylningsprocessen av kroppen än att visa min likbleka hud för allmänheten. Älvsborgsbron som avslutning var relativt kämpig med både snustorr mun och gassande sol i tankarna, det hjälpte heller inte att jag under delar av loppet upplevde behovet av att besöka en toalett, en möjlig påbörjan till "runners shit" (jag misstänker att Lajne - som har skapat denna term f.ö. - menar att syndromet innehåller det oundvikliga avbrottet av aktuell motionsform i ärendet för att krämpan är outhärdlig medan jag själv bara trodde att blott behovet av ett toalettbesök kunde rubriceras som detta men så vekar inte fallet vara?) men jag höll ihop.

Duration: 69 minuter

1830 - 1855 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2155 | Nedsläck

---

Webbsida

Enbart behovet räcker för att rubricera det med den av mig myntade term som redan nämnts:P

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

cube skrev:

Ursäkta mig vad är det frågan om för snack här?:D

Webbsida

Lajne skrev:

Jag håller absolut med dig, men jag vill också påpeka att det med min uppfattning måste finnas en stor diskrepans i hur man uppfattar sig själv och hur man projicerar sin uppfattning av sig själv utåt. Man mår bra av att gå omkring och tro att man är bäst, men det fungerar knappast i ett socialt sammanhang att hela tiden uppföra sig som om man tror att man är bäst:) Ödmjukhet inför andra är bra då det skapar jämlikhet, varelser på samma våglängd (eller kanske snarare förhindrar skapandet av motsatsen); inför sig själv är jag inte lika säker.

Angående målet vi färdas mot så håller jag absolut med dig, beroende på hur mycket man generaliserar kan man nog nästan påstå att vi alla kan nå samma mål samtidigt som vi anländer till helt olika ställen. Vilket ställe man bör anlända till för att nå målet, och sedan hur f*n man ska ta sig dit, det är det som är utmaningen därför att det är något man bara kan svara på själv. Och inte blir det bättre av att, som du säger, både målet och vägen förändras med tiden allteftersom man förändras i sig själv som person. Onekligen knivigt, det där:)

Det låter lite jobbigt och dualistiskt att behöva projicera en bild av sig själv för sig själv och sedan en annan bild för andra, är det inte lättare att bara släppa alla tankar och enbart 'vara'? Att vara ödmjuk inför sig själv hjälper bara till att sporra kreativiteten inom en tycker jag, då man inte tror sig längre "ha" några kunskaper eller några förmågor vilket ger sinnet total frihet för att skapa sådana. Men, Ditt sätt funkar förmodligen lika oklanderligt som mitt. Det viktigaste är att man känner sig göra det som är mest naturligt för en själv. Min nivå av ödmjukhet är enbart en reaktion mot omvärldens beteende då jag finner att många människor idag verkar ta för givet att man har rätt till vissa saker och ting, abstrakt som konkret och därigenom vill jag visa min självständighet genom att inte förvänta mig så mycket utav just detta/dessa behov. :)

Det gemensamma målet är att vi båda har ett mål i livet, det är själva tanken att ha ett mål som är det gemensamma målet. Vi har våra egna liv att ta hand om, det vore fel att sikta på något som vi inte vill/behöver. I slutändan blir ändå alla mål till illusioner av det vi egentligen är ute efter och det är något som vi redan besitter och tar för givet; själva livet, resan.

Enbart behovet räcker för att rubricera det med den av mig myntade term som redan nämnts:P

Ok, bra att veta!

P.S. Ber om ursäkt för mitt sena svar.

Mvh

Webbsida

Sjoblad skrev:

cube skrev:

Ursäkta mig vad är det frågan om för snack här?:D

Det är det så kallade "ryktet" jag hörde och det var ju sant vilket var bra. Sedan om cube anser Dig som "slödder" kan inte jag tyvärr påverka, för mig är Du dock Sjoblad och inget annat. ^^

Mvh

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Haha:P ja och det va träning på metaltown va juh mosh:), ja men cube e trailer trash..=)

mvh

Webbsida

Lördag 5 Juli 2008

0755 | Uppvakning

1015 - 1205 | Endurance: Marching

Version:    Easy
Hastighet: 5.9 km/h
Extra vikt: + 20 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 9 R + 20 kg
Step-up 24 R + 20 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 20 kg

Kommentar: Tog tre stycken korta stå-pauser på ca en minut vardera under marschen för att få i mig lite vatten, det varma vädret kändes lika intensivt som när jag var ute och sprang i Fredags så pauserna för att få i sig lite vätska var väl behövda. Jag vet inte om värmeslag hade varit aktuellt om inget vatten hade medförts under passet men i detta fall är det garanterat bättre att ta det säkra före det osäkra... :/

Duration: 106 minuter

1920 - 1945 | Specific Strength Achievement Programme - "Light"

|Push-up             16 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  7 R

6 Cirkulationer

1955 - 2015 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

0015 | Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 5.1 - 30/6 -- 6/7 2008  -//-

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Det står nu klart för mig att "Dragonflag" är en för tung övning för mig att hantera och kommer därför att gå tillbaka till "Lying leg raise" fast med en liten modifikation. Vanligtvis när jag har kört "Lying leg raise" så har rumpan legat på träningsbänken så att det bara har varit benen som förts upp och ner i bottenläget men nu funderar jag på att flytta ut rumpan från träningsbänken så att jag på så sätt får ett naturligt tyngre motstånd. Lägg sedan på några vristvikter och jag bör ha något att arbeta med, jag är optimistisk!

Jag kan inte undvika att det kan ha funnits en möjlig tendens av viktkåthet under min senaste styrkefas. Detta ser jag tydligast under "Heavy" då jag slängde in just "Dragonflag" som magövning men även att jag upplever en viss förlorad kontroll under "Barbell row". Jag hade innan själva styrkefasen problem med att få upp repsmängden när övningen låg i "Medium"-programmet, formen har väl inte precis förbättrats trots den låga repsmängden som jag har nu under "Heavy", det känns väldigt ryckigt och inte alls så kontollerat som jag har förväntat mig att det skall vara. Men så kommer förnuftet och påpekar att detta är inte konditionsträning, man skall inte känna mjölksyra och 'kontakt'! Jag tror först och främst att jag överdriver mina problem, övergöder de till en storlek som inte är proportionellt mot verkligheten varav jag behöver lugna min oro genom att kort och gott intala mig själv om att bara lyfta upp viktj*veln varje gång. =P

Kardiovaskularitet

Det har varit riktigt varmt väder att springa i och det påverkar även humöret som i sin tur påverkar själva prestandan. Möjligheten att fysiskt klara av det finns nog alltid men om inte psyket är på så kommer det aldrig att fungera. Sedan måste det naturligtvis finnas en fysisk gräns också, jag menar en bil kan inte köra om den får slut på bränsle. På samma sätt fungerar en människa men i en motionärs ögon är det till största del en psykisk gräns som hindrar tror jag.

Uthållighet

Varmt väder här också! En sak som jag tror på är att man gynnas av att bära flera klädesplagg på överkroppen när man bär en packning. Att bara ha en t-shirt mellan kroppen och ryggsäcken gör det så otroligt mycket tyngre eftersom det gör mer ont, axelremmarna skär in i nacken och det känns som man är Atlas bärandes på själva världen med sin lilla nacke och detta skapar en demoraliserande effekt likt det som jag nämnde i det tidigare stycket i "Kardiovaskularitet". Plöstligt blir kampen om utmaningen inte fysiskt betonad utan snarare psykisk. Därför bör man eftersträva flerskiktsprincipen, att ha minst två klädeslpagg på överkroppen när man bär en tung packning. Problemet där blir då att om vädret är hiskligt varmt så blir chansen för värmeslag extremt hög tror jag. En konstant fråga om balansering och prioritering...

Övrigt

Så fort man tror sig veta vad som gäller, så är man så långt borta från lösningen som möjligt. Varför då? Jo, för att genom att försöka specifiera sitt ärende, vare sig det är ett mål man skall nå eller att försöka förklara något, så gör man en avskärmning. Man utesluter allt annat som man anser inte hör till och fokuserar på det man tror representerar något speciellt. Man försöker tämja det vilda, fånga vattnet med sina händer och det slutar bara med att man sprider lögner och stampar jord. [Följdtanke - Men blir inte stampandet av jord det sanna livet då, symboliserar inte det det s k tänklösa tänkandet, ren reagering?] Jag kan inte heller här undgå att det under vissa perioder uppstår en extrem osäkerhet och frustation då man tappar konceptet i att studera filosofi, man tror sig veta men det gör man ändå inte. Dåren pratar och den vise lyssnar. Jag pratar nu, är jag då dåren? Och de som lyssnar på dåren, blir inte de då också dårar eller är det så att de hör dåren prata och vet om vem h*n är därav lär sig från orden genom att inte följa de? Jag menar, jag vill ju förstå vad som menas med att "bara" leva inom taoismen men för att göra det kan jag väl inte bara skita i allt efter att jag har fått reda på det? Just nu ex. känner jag mig osäker då jag inte vet vart jag vill komma med denna text... :S

Klarar människan av att vara självständig, att leda sitt egna liv? Vi verkar ha en nästan pervers fascination av att fixera, göra system och regler. Även orden från taoismen blir ju ett system så fort jag försöker använda de. Om man bara skall utgå från sig själv och vi ändå gör samma sak, varför inte påpeka det? Är det bara en mänsklig faktor att se mönster i ett handlande? Tao kan varken skrivas lika mycket som det kan ignoreras, det är både och. Okej, lugna själen nu Mr_W.P... Utgå från roten... Jo, så här är det. Jag har nämligen börjat läsa en ny bok. Den heter "Striking thoughts" och är en samling aforismer skrivna av Bruce Lee. En väldigt kraftig upplevelse med få ord som har mycket innehåll i sig. En fundering som jag har börjat knapra på är att Bruce i sina flesta citat i boken vill frammana individen, den enskilda personen som skall uppnå en högre nivå av personlighet om man nu kan formulera det så. Och när jag har läst om taoismen så verkar det snarare vara så att man skall eftersträva eliminerandet av individen och se sig mer som en del utav helheten. Igen, var ett verktyg som tao kan verka inom. Även Bruce påpekar dessa tendenser men ändå finns hans påpekningar om individen kvar och det sätter griller i huvudet på en!

Jag är inte bitter, skall Ni veta. Jag är lika glad som en lärka, mina tidigare ord kanske beskriver mig som att jag sitter och kallsvettas över något jag aldrig kommer att förstå men så är inte fallet. Se det mer som att jag sitter med en uppgift där jag plötsligt ser uppmaningen att faktiskt kämpa lite grann för att få ut något av det. Lite j*vlar anamma mao. :)

"Into a soul absolutely free
From thoughts and emotion,
Even the tiger finds no room
To insert its fierce claws.

One and the same breeze passes
Over the pines on the mountain
And the oak trees in the valley;
And why do they give different notes?

No thinking, no reflecting,
Perfect emptiness;
Yet therein something moves,
Following its own course.

The eye sees it,
But no hands can take hold of it -
The moon in the stream.

Clouds and mists,
They are midair transformations;
Above them eternally shine the sun and the moon.

Victory is for the one,
Even before the combat,
Who has no thought of himself,
Abiding in the no-mind-ness of Great Origin.
"

- Tao of Jeet Kune Do

---

Webbsida

Söndag 6 Juli 2008

0755 | Uppvakning

1. Push-up                         25 R
2. Jack knife sit-up              30 R
3. Narrow descent push-up   10 R
4. Side raise                       20 R x 2
5. Hindu squat                    40 R
6. Supinated pull-up             12 R

1900 - 1945 | Martial Art - Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing left/right
                     • Weaving left/right
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Duration: 47 minuter

1950 - 2015 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2155 | Nedsläck

---

Webbsida

Mr_W.P skrev:

Det står nu klart för mig att "Dragonflag" är en för tung övning för mig att hantera och kommer därför att gå tillbaka till "Lying leg raise" fast med en liten modifikation. Vanligtvis när jag har kört "Lying leg raise" så har rumpan legat på träningsbänken så att det bara har varit benen som förts upp och ner i bottenläget men nu funderar jag på att flytta ut rumpan från träningsbänken så att jag på så sätt får ett naturligt tyngre motstånd. Lägg sedan på några vristvikter och jag bör ha något att arbeta med, jag är optimistisk!

Jag kan inte undvika att det kan ha funnits en möjlig tendens av viktkåthet under min senaste styrkefas. Detta ser jag tydligast under "Heavy" då jag slängde in just "Dragonflag" som magövning men även att jag upplever en viss förlorad kontroll under "Barbell row". Jag hade innan själva styrkefasen problem med att få upp repsmängden när övningen låg i "Medium"-programmet, formen har väl inte precis förbättrats trots den låga repsmängden som jag har nu under "Heavy", det känns väldigt ryckigt och inte alls så kontollerat som jag har förväntat mig att det skall vara. Men så kommer förnuftet och påpekar att detta är inte konditionsträning, man skall inte känna mjölksyra och 'kontakt'! Jag tror först och främst att jag överdriver mina problem, övergöder de till en storlek som inte är proportionellt mot verkligheten varav jag behöver lugna min oro genom att kort och gott intala mig själv om att bara lyfta upp viktj*veln varje gång. =P

Mindre kontroll är inte direkt viktigt under en tung styrkefas, får du upp vikthelvetet spelar det inte så stor roll hur du gör ungefär^^ Eller ja, om du inte drar med ryggen i konstiga lägen förstås, men om du t.ex. har sett arne persson dra stångrodd hade du förstått vad jag menar:)

Senast redigerat av Lajne (2008-07-07 12:23)

Sidor: 1 … 51 52 53 54 55 … 69  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB