Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Viktökning pga medicin!?

Registrerad: 2005-04-24

Jag har fått en viktökning sedan jan med 11 kg.
Jag har före det haft en viktnedgång och tränat ätit rätt och så vidare.

Men pga medicinen har jag alltså ökat med 11 kg, och hur jag än gör så går jag inte ner, utan snarare bara ökar, inväntar ett möte med min läkare för att diskutera detta.

bör kanske nämna att det är en antideppressiv medicin.
Jag mår ju inte direkt bättre av viktökningen vilket också bidragit till att min motivation och ork och lust avtagit ganska mycket.

Skulle gärna vilja ha Tips, råd? någon som kanske varit i samma sits?

Mvh.

Registrerad: 2008-05-26

Det är ett välkänt faktum att antidepressiva mediciner kan ge ökad viktuppgång. Olika individer reagerar olika på medlen, en del går inte upp något, en del går upp mycket på samma preparat.
Äter du likadant som tidigare?
Ofta så åker ett rejält sötsug eller hunger med som biverkning nämnligen på vissa mediciner. Vilket då i samband med förändrat intag av mat leder till viktuppgång.
Många byter preparat just pga den oönskade biverkning.
Får jag fråga vilket det specifikt rör sig om?
Anitepressiva medel är en djungel och det finns några som inte har just den biverkningen. Hör med din läkare.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag har själv gått på ett antal av dessa mediciner, zoloft och gänget.
min erfarenhet är att man känner att man är hungrigare av medicinerna, och det är antagligen det som fått dig att gå upp i vikt, eller hur? jag tror inte att en bieffekt är att dom gör förbränningen långsammare, utan det är nog bara så att man sätter i sig mer energi än tidigare.

det finns, som ms february skriver, hur många medel som helst egentligen, och alla behöver inte ge samma bieffekt, men å andra sidan så behöver alla heller inte fungera lika bra på dopamin och serotoninnivåerna heller. det bästa man kan hoppas på är en medicin som stabiliserar båda hormonerna samtidigt som dom ger så lite bieffekter som möjligt, och det finns chans att du tillsammans med din läkare hade kunnat finna ett sådant läkemedel eftersom det finns så pass många.

dock så kan jag även skriva att det är bättre att gå upp i vikt än att må dåligt och vända sig mot självdestruktivitet eller suicidala tankar. jag har varit med om båda och känner att det är skönt att man slipper uppleva det när det var som värst.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Tycker det låter som du ska ta det med din läkare som skrivit ut medicinen till dig, så hoppas du inte behöver vänta för länge tills erat möte... Berätta hur allt ligger till och att du inte är så bekväm i dina nya kilon. Finns säkert något sätt så att ni kan ta er runt problemet! :)

Registrerad: 2005-04-24

Tack för svaren. =)
Just nu äter jag två olika antidepp. eftersom läkaren ville prova det.
Mianserin och cipralex. jag har nyligen trappat ner på båda två på grund av en oerhörd trötthet.
Ja det är som sagt en djungel och ett hav av biverkningar. Första veckorna var jag så trött så jag bara grät. Min enorma trötthet kan ju också självklart vara en orsak till viktuppgång då jag går runt och är helt slut hela dagarna, men jag jobbar heltid, tränar hemma och promenerar så gott jag kan. jag försöker och kämpar, men går bara upp :(

Och ang hungern. Jag tycker inte alls jag är hungrigare eller att en biverkning skulle vara att jag skulle känna mig mer sugen osv. sen har jag även IBS så magen är aldrig helt hundra.

zartok- påverkar medicinen inte förbränningen eller liknande alls? har hört en del som påstått det.
Jo visst har du rätt i det sista du skrev, men jag känner ju även att övervikt/viktuppgången får mig att må ännu dåligare och känna mig mer dålig.

Jag ska som sagt försöka prata med min läkare, men hon ansåg sist då vi pratade om motion osv att jag "var lat" och att det är hur enkelt som helst att gå ner i vikt. *suck*

Tack för att ni svarade, kände att jag ville höra lite vad ni andra hade för åsikter.

Mvh AbsolutS

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag har inte hört talas om att mediciner påverkar ämnesomsättningen direkt, men det är klart att är man trött och sånt så påverkas ju ämnesomsättningen indirekt. just Mianserin har en ganska vanlig bieffekt av viktuppgång, och endel kan även få svullna ben av den. även cipralex (som jag själv har använt) ger ofta trötthet som bieffekt, men samma sak där, jag har inte hört talas om att den direkt påverkar ämnesomsättningen, mer än att man då naturligtvis förbränner mindre om man är trött hela tiden.

pratar du med din läkare om det här så kommer han säkert att ge dig något ersättningsmedel. det knepiga är att man måste vänta i ett par veckor med medicinen innan man ser den fulla effekten, det är en startperiod så att skriva, och under den så är det stor risk att man mår sämre än innan.

eftersom båda dina mediciner har bieffekter av trötthet så vet man inte om bara en eller båda ger upphov till trötthet. att byta medicinerna en och en är mer troligt att man gör och då tar det ett par veckor innan man märker av något.

andra bieffekter på dessa mediciner kan ju annars vara exempelvis erektionsproblem (jag vågar erkänna att jag hade det ett kort tag när jag fick en medicin, mojängen blev "ledsen" efter en 20 min eller något sånt, varpå vi fick byta och sedan fungerade allt som normalt igen) och ökad depression den första tiden. men det är nog en allmän sak bland dom flesta (rätta mig om jag har fel nu när jag kallar medicinen för) SSRI, serotoninåterupptagshämmare.

men som skrivet, din läkare har säkerligen varit med om exakt samma sak förut med andra patienter, och har säkerligen fått ett par av dom fallen lösta på ett passande sätt.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB