Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
machine gun skrev:
Ironwoman skrev:
den minimala toppen från Paris marathon som jag inte kan visa mig offentligt i
Nu blir man ju nyfiken, haha.
Jag är ju ganska liten och har oftast S på kläderna i sverige, men tänker att i frankrike är de små så jag tar en M. Får en topp för en 10-åring i sverige, den slutar ungefär vid min navel, men inte såeciellt tajt, i bommul och gul, vilket vi svenskar oftast passar så bra i. Jättebra att köra trainer ensam i dock.
Jag tror också du kan få en kanontid i Kalmar. Jag är säker på att bli slagen om inte du klantar dig och missköter energin, cyklar för hårt eller om du har otur och det blir extrema förhållanden som stark vind, stora vågor eller annat, då kan ju allt hända. Du tar mig på simningen, du tar mig på cykeln och jag tror du tar mig på löpningen. Du ser väldigt stark ut där får jag säga.
Jag börjar också bli nervös för din skull. Det är därför jag reagerade på din toppningsplan, men den kan nog vara rätt bra vid närmare eftertanke. Egentligen bara skeptisk till Coach special så sent inpå som två veckor innan, är inte det lite gambling? Fast tror du på det så kör så. Jag har ju aldrig varit med om att toppa till et så långt och lågintensivt lopp så jag vet inte hur man gör. Kommer nog prioritera vila som toppningsmedel. Pigga hungriga ben är aldrig fel på cykeln.
machine gun skrev:
Ironwoman skrev:
Vi vill ha bild! Vi vill ha bild!
Fast då kanske de spärrar forumet :)
Endag skrev:
Jag tror också du kan få en kanontid i Kalmar. Jag är säker på att bli slagen om inte du klantar dig och missköter energin, cyklar för hårt eller om du har otur och det blir extrema förhållanden som stark vind, stora vågor eller annat, då kan ju allt hända. Du tar mig på simningen, du tar mig på cykeln och jag tror du tar mig på löpningen. Du ser väldigt stark ut där får jag säga.
Jag börjar också bli nervös för din skull. Det är därför jag reagerade på din toppningsplan, men den kan nog vara rätt bra vid närmare eftertanke. Egentligen bara skeptisk till Coach special så sent inpå som två veckor innan, är inte det lite gambling? Fast tror du på det så kör så. Jag har ju aldrig varit med om att toppa till et så långt och lågintensivt lopp så jag vet inte hur man gör. Kommer nog prioritera vila som toppningsmedel. Pigga hungriga ben är aldrig fel på cykeln.
jag körde coach special en vecka innan Hallsta och det gick bra. Förra året innan Kalmar körde jag bara tempo, 2006 körde jag ett lugnt 12 milspass 2 veckor innan och då gick kalmar perfekt, är ju starkare nu. Därför känns det stabilt. Har ju även provat tjejvasan 1 vecka innan vasaloppet. och öppet spår 4 dagar innan träningsläger för simning. Damma helt slut på mig i siljan runt (13,3 mil) 2 veckor innan vättern (som dock inte gick så bra). Därför känner jag mig säker att det ska gå bra.
Annars kommer jag också vila mycket sista 10 dagarna, återkommer med det schemat. Samtidigt ska man inte överdriva vilan så kroppen blir stel och förvirrad. Utan (nästan) lika många pass som vanligt, men alla pass ska vara löjligt lätta är vad jag tror på.
Endag skrev:
machine gun skrev:
Ironwoman skrev:
Vi vill ha bild! Vi vill ha bild!
Fast då kanske de spärrar forumet :)
Ni kan nog få bild innan nästa pass, just nu är toppen stel av salt
Ironwoman skrev:
Tryman skrev:
Får tacka för stödet i helgen =)
Varsågod. Det var bra för mitt psyke att titta för att pigga upp mig efter mängdträningen.
Håller med, blir ju som en påminnelse varför man lägger ner all träning =)
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
machine gun skrev:
Nu blir man ju nyfiken, haha.Vi vill ha bild! Vi vill ha bild!
Fast då kanske de spärrar forumet :)Ni kan nog få bild innan nästa pass, just nu är toppen stel av salt
Kommer å tänka på Madonnas strut-BH.
Well well, Hosjö Supersprint om två veckor typ, är det nåt du ska vara med i eller?
Tryman skrev:
Håller med, blir ju som en påminnelse varför man lägger ner all träning =)
Värst tycker jag är när man ser på andra och tycker de ska komma upp ur vattnet just är eliten kommit upp..., efter 1 min har det gått för lång tid
Endag skrev:
Well well, Hosjö Supersprint om två veckor typ, är det nåt du ska vara med i eller?
Japp, träning på mjölksyratröskeln. Det kommer bli premiärloppet för mina tävlingshjul.
2 juli
Simning med en av killarna, som varit sjuk nyligen. 50 m bassäng utomhus
Han hade våtdräkt och blir då äckligt snabb, tidigare erfarenhet har varit att jag tappar honom efter 5 m då han har våtdräkt
Planen som han sa var 1500 + 800 + 400 + 200 + 100 i bra tempo.
Började med ca 400 eller 500 m insim.
Så simmade han 1500 och jag 1100..., blev alltså varvad 4 gånger. Men min kropp simmade jättelångsamt fick tänka på att trycka på för att ha 1,55 på hundringarna. Kände för att dränka mig själv... Så jag var 6-7 sek långsammare än i maj i samma bassäng. Kom fram till att det var pappas fel, att han i Nice simmat med mig i ett alltför långsamt tempo.
800 kom han fram till att var dumt då han just håller på att bli frisk.
400, vi kom fram till att jag antaglingen skulle bli varvad så jag skulle stanna efter 300. Men lyckades hänga på honom lite de första 20 metrarna. Så jag kom upp i ett bra tempo, blev inte varavad och simmade därför 400 på 6,39. Det var först sista 150 som jag började trycka mer seriöst, men inte köra slut på mig. Så det var ju nästan normalbra.
200 på 3,20, lite sliten av 400 och ville ladda lite till 100.
100 på 1,28
Så 3*100 starttid 2,00, jag simmade på 1,45, 1,48, 1,46, alltså lite lagom fort.
Så 2*50 starttid 1,00, låg på 45, 47.
Avsim
Kan konstatera att man tappar mycket tempo om man inte simmar tempo på 1 månad, men ska nog komma upp i fart innan Kalmar.
Tänk då om man knappt simmar alls på fyra månader...jag har tappat rejält och då var jag inte ens bra innan :)
Träning senaste dagarna
3 juli
Kväll med de kvinnliga kollegorna, nykter som vanligt..., men nästa gång kommer det bli ordning på den punkten. Den enda i min ålder ska få en ny grym lägenhet i september, så vi ska ha inflyttningsfest.
Cyklade dit och hem, 10 min.
Blev rätt sent.
4 juni
Tjänsteresa, hela dagen.
Sov och hällde i rätt mycket koffein kände mig inte direkt iform för ett rel långt löppass som skulle ha tempohöjning mot slutet.
Löpning, 2,18,05, 163 medelpuls. Pers med 11,5 min på slingan.
Men efter 1 km såg jag en kille i övre tonåren 300 m framför som jag tänkte att jag måste knäcka, innan ett vägskäl där han antaglingen skulle svänga. Så jag blev igångdragen i ett bra tempo, gick naturligtvis om..., tyvärr så hejade han glatt så den segern var inget att ha. Så var det bara att fortsätta i det bra tempot som jag dragit upp. Hade riktigt bra passertider hela vägen. Vid vändningen hade jag 1,10,18, 158 medelpuls och såg en tid under 2,25 som rätt säker. Jag brukar alltid springa in ett par min hem, men började bli påverkad. Andra halvan gick på 1,07,47, 169 medelpuls, så jag lyckades springa in tid. Rätt sliten sista 20 min, då jag pressade för att vara under 2,19.
Isbad efter.
Den höga pulsen beror på lite värme och lite vätskebrist. Den var orättvis hög, för jag hade inte pallat detta på träning annars. Jag sprang tuffare än marapuls dvs 153, men inte så mycket hårdare.
Anledningen till att jag ville under 2,19 var för att den kanske bästa löparen (lite svårt att jämföra olika distanser) jag är bekant med har ett pers på 1,39 på slingan, med en maxning. Han var en medeldistanslöpare med 1,47,9 som pers på 800 och 3,41,1 på 1500. Maran på 2,31. Min löpande kollega hade 1,55-1,58 normalt, han tror att perset är 1,52 (under 1,50 har han iaf inte varit), men ingen riktig maxning, dock hade han följebil och vätskekontroll var 5:e km, hans pers på LL är 1,52 också.
Det var kanske det närmaste en maxning jag gjort på en lång distans på träning under mitt liv. Hade lite att plocka på att ta ut mig mer, men inte mycket. Så han den fysiska och psykiska uppladdning vara bättre. Jag var psykiskt sliten och fysiskt inte ätit optimalt (tex fick jag 4 st minipotatisar till lunch) samt lite vätskebrist. Dessutom fick jag ju bära med mig vatten (4 st perfektaflaskor som jag drack men en knapp halvtimmes mellanrum). Tippar på 5-8 min totalt på de faktorerna, dvs under 2,10 är jag inte kapabel till.
Sedan har jag nu blivit nyfiken på hur långt det egentigen är. 28-29 tror jag inte. Mätning kommer ske efter Kalmar, lägger till det på listan över träningspass som jag ska göra då.
5 juni
Skulle ha cyklat intervaller, men insåg redan efter halva gårdagens pass att det troligen var en dum idé. Bestämde mig definitivt när jag kände av benen då jag vaknade.
Simning ute med pappa, rätt kallt, 28 min. Bort till en udde, tog 17 min, då pappa behövde värma upp med 5 min bröstsim, men hade ändå problem med hyperventilering och behövde 2 pausar, ca 1 min/st. Tillbaka kom han in i andningen och jag kunde inte köra 3-takt då jag simmade med honom för första gången, tog 13 min tillbaka och han crawlade hela vägen, rakt gick det också. Han har lovat att inte skrämma mig mer inför Kalmar, men bröt nu det löftet. Dock är hans löpform kass efter all cykling och han är i dagsläget inte helt säker på att han ens skulle orka jogga en halvmara utan att ha cyklat innan. Så är han sliten efter Nice mängdträning, betydligt mer än mig.
6 juni
Coachen special på trainer, eftersom jag är rädd för att gå omkull nu så kort innan Kalmar. Så nu kommer alla pass över IMfart på trainer. Drog även ned kolhydraterna ganska kraftigt från tidigare pass där jag känt att jag hade några gram över och jag visste inte riktigt om jag gjort rätt bedömning.
4,10, 140 medelpuls
Uppvärmning 15 min, 126 medelpuls
12*5 min, 3 min rullvila
Medelpuls intervall (ska vara mellan 153 och 157), medelpuls vila
155, 121
155, 124
156, 125
156, 125
155, 123
Lite seg mot slutet, hade gärna sett 156 eller 157 där, men hjärtat var starkare än musklerna. Fick köra med bra motstånd.
1 timme lugnt (ska vara mellan 125 och 135), fick 130
Så fatmaxintervallerna (ska vara mellan 140 och 145)
2*45 min, 5 min rullvila
142, 113
145, 116
Fick slita hårt första 30 min, behövde stå och dra för att komma över 140. Sedan blev kroppen så sliten att pulsen lätt hoppade upp.
Körde med 30 g dextropur som jag tog efter tredje 12 minutaren till 45 min in på lugna biten. Så 2 st 100 g koffeinpiller efter tredje 12 minutaren samt 45 min in på lugna biten. Så budget redbull direkt efter intervallerna. Totalt 58 g kolhydrat, kört 78 på tidigare pass, men då haft längre totaldistans på passen med längre lugna bitar, nu körde jag minsta möjliga för att fokus är inte på längre pass. Var precis vad jag pallade, orkade passet, men var lite yr. Trodde ett tag faktiskt att jag skulle ha mitt livs andra pass där jag kör tills jag trillar av trainern;) (var vintern 06/07 där jag tog så slut).
Vikt innan pass 56,6
Vikt efter pass 55,3
Lägsta vikt efter coachen special, men har även tappat lite fett under våren och junis mängdträning, därför kan man inte jämföra hur glykogentömmd jag är. 11 maj ca 56,4, 18 maj 56,4, 25 maj 55,9, 11 juni 56,1.
Ojoj, du radar ju upp långpass i högt tempo. Då låg du i runt 4.50 min/km... Det motsvarar väl 3.20 på maran tror jag. Ska jag verkligen loosa alla tre grenarna mot dig???! Isåfall ska jag fanimig växla snabbare än dig iaf :)
Endag skrev:
Ojoj, du radar ju upp långpass i högt tempo. Då låg du i runt 4.50 min/km... Det motsvarar väl 3.20 på maran tror jag. Ska jag verkligen loosa alla tre grenarna mot dig???! Isåfall ska jag fanimig växla snabbare än dig iaf :)
Fast det var lite snabbare än marafart, iaf maran på den banan. Fast normala maror är flackare. Men jag hade inte kommit så jättemånga km till om det var tävling, inte mer än 5.
Får se hur långt det blir efter Kalmar, men jag har ju sprungit på över 3 timmar och jag kan ju inte springa hur långsamt som helst..., dessutom om man jämför med bättre löpare. Min kollega tittade just in och lade till att några afrikaner som tidigare var här och löptränade och som gjorde 2,10 på maran, sprang slingan på 1,20 då hans pappa körde följebilen med vätska.
Men jag känner faktiskt att jag har en chans att knäcka dig på alla grenar..., men det trodde jag lite på innan löpningen blev bra också. För första IMmaran brukar inte gå opti för majoriteten.
Jag ska byta cykelbyxor mot löptajts, så där har du chansen.
Kanske ska ha taktiken att cykla på 7.5 timme så jag kan dra maran så fort som möjligt... eller cykla så fort jag kan utan att bry mig om löpningen sen, bara för att få ta dig i en gren åtminstone...
Senast redigerat av Endag (2008-07-07 11:24)
Endag skrev:
Kanske ska ha taktiken att cykla på 7.5 timme så jag kan dra maran så fort som möjligt... eller cykla så fort jag kan utan att bry mig om löpningen sen, bara för att få ta dig i en gren åtminstone...
men du måste ju spöa pappa...
Jamen vad tror du IP landar på då?
Jag tror jag har kapacitet för sub 13 men jag vet inte. Får nog ha taktiken cykla lugnt och sen satsa på att hålla mig joggande hela maran. Det borde räcka till sub13.
Säg att jag simmar på 1.30, cyklar på 6.30 och sen springer på 4.30, då blir det sub 13.
Senast redigerat av Endag (2008-07-07 11:54)
Endag skrev:
Jamen vad tror du IP landar på då?
Jag tror jag har kapacitet för sub 13 men jag vet inte. Får nog ha taktiken cykla lugnt och sen satsa på att hålla mig joggande hela maran. Det borde räcka till sub13.
Säg att jag simmar på 1.30, cyklar på 6.30 och sen springer på 4.30, då blir det sub 13.
Jag tror att IP också kan komma in på ungefär 13 timmar.
Simma 1,45, cykla 5,45, springa 5,20. Växla 10 min.
Fast jag tror du simmar långsammare, men cyklar lite snbbare än du tror.
Har du sett banprofilen från gästboken på kalmars hemsida? en tysk har lagt in den.
Vad tror du jag simmar på då?
Jag vet att jag kan cykla snabbare, men jag fudnerar på att ha defensiv strategi så att jag klarar att jogga hela vägen och så att jag tycker det är kul och vill göra om det.
Har inte sett banprofilen, men är detinte rätt platt?
Senast redigerat av Endag (2008-07-07 12:08)
Tänk omjag tar dig på alla tre grenarna då?
1,35. Hade tänkt 1,40 först, men så kom göteborg. En bra insats i skövde kan få ned det till 1,30, Men distansen tar ut sin rätt, om man ser varvtiderna i kalmar kostar varven ett par min från utgångsfarten.
Jo banan är platt, de har fått stigningen till totalt 160 m/varv.
Endag skrev:
Tänk omjag tar dig på alla tre grenarna då?
Så blir jag förvånad, men tror att jag måste ha haft någon form av problem på vägen då.
Nu gjorde du iaf mig nervös...
Det är typ 15 grader ute och regn och det står utesimning i träningsdagboken:(
a) skjut upp simningen till senare i veckan
b) plåga mig en halvtimme och var nöjd med mig själv efteråt. Så länge jag inte blir sjuk av det dvs, är ju inte alltför hög på energi sedan coachen special igår
Jag sa åt mina "mammor" på jobbet att förbjuda mig att simma, men det känns ändå inte tillräckligt bra psykiskt att göra det.
Ironwoman skrev:
1,35. Hade tänkt 1,40 först, men så kom göteborg. En bra insats i skövde kan få ned det till 1,30, Men distansen tar ut sin rätt, om man ser varvtiderna i kalmar kostar varven ett par min från utgångsfarten.
Jo banan är platt, de har fått stigningen till totalt 160 m/varv.
Först och främst:
SÖVDE - ligger några mil från Malmö rakt in i landet. Här går Sövde triathlon.
SKÖVDE - ligger i Småland. Här går inte Sövde triathlon.
Jag har aldrig simmat längre än 1500 så jag vet inte hur uthållig jag är. Som jag simmade i Gbg kändes det som jag skulle klara ett bra tag till, men när man blir trött i simning så kommer det ju ganska snabbt. Så 1.35 är kanske realistiskt, jag har faktiskt ingen aning. Vad tror du att du själv landar på? Nu är det ju i hav också, inte en sjö eller bassäng, så vädret splera ju stor roll
Nu är det bara två varv i Kalmar, har jag för mig.
Så blir jag förvånad, men tror att jag måste ha haft någon form av problem på vägen då.
Nu gjorde du iaf mig nervös...
Tänk om jag simmarpå 1.20, cyklar på 5.45 och springer på 3.50... då får du det tufft. Fast det behöver du inte oroa dig över...inte förrän nästa år ;)
Riskera inte sjukdom. Du verkar inte så sugen på simningen och du har tränat hårt sista tiden. Bättre vila än ta ett litet fjuttpass. Det är ju knappast ett nyckelpass.
Skövde ligger väl i Västergötland, du vet nära han den där Bert i Skara =)