Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 98 99 100 101 102 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Det svåra är att man börjar på hög puls bara. I Göteborg hade jag typ 180 ut från växlingen, inte optimalt att börja cyklingen på. I Kalmar kommer jag nog avsätta första 5 km till att sänka pulsen. Kan ju prova den strategin i Sövde och utvärdera.

Jag kommer alltid upp ur vattnet med hög puls på korta distanser, men låg på långa distanser. Kan ju vara lika för dig. I Kalmar brukar sista 2,5-3 km av simningen vara ganska lugna, som ett gemensamt träningspass. Bara seniorkillarna och de andra stressade fått veva iväg, så sprider fältet ut sig rätt mycket. Så det är skillnad mot kortare distanser.

Registrerad: 2007-05-08

Ironwoman skrev:

Jag kommer alltid upp ur vattnet med hög puls på korta distanser, men låg på långa distanser. Kan ju vara lika för dig. I Kalmar brukar sista 2,5-3 km av simningen vara ganska lugna, som ett gemensamt träningspass. Bara seniorkillarna och de andra stressade fått veva iväg, så sprider fältet ut sig rätt mycket. Så det är skillnad mot kortare distanser.

Kan u hoppas på det, men det kändes som jag tog det lugnt i Göteborg också. Fast jag tror att den höga pulsen berodde på att jag faktiskt simmade rätt fort med mina mått. Sen fick jag till andningen bra och därför upplevde jag det som rätt lätt simning eftersom jag är van vid att simma med syrebrist.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Pulsen går ju upp bara av att resa sig och springa upp ur vattnet. Sen går den väl upp en del av stressmomentet vid växlingarna också. På längre distanser gissar jag att man hetsar aningen mindre.

Jo tack, jag hade 192 i backen mot växlingen, 1 slag från det jag uppnådde på ett maxpulstest... Men hur man är gör så kan man inte räkna med att ha samma förhållande mellan puls och utfört arbete om man simmat i 80-90 minuter. Ännu mindre på löpningen. Därför är det svårt att snacka om IMpuls för en som aldrig varit med. Jag kan omöjligt veta var jag ska ligga på Kalmars löpning, kanske kan jag lista ut det till cyklingen. Problemet blir bara att komma ner dit. Jag såg att Colting skrev att han aldrig lyckades få ner sin puls på Ultramans första cykeletapp, efter den långa simningen. Det är det som måpste bli prio ett förmin del, att få ner pulsen så jag kan hitta tempot underifrån. Jag ska experimentera med det på Sövde. Tappar jag för mycket på att hitta den underifrån så skiter jag i det.

Endag skrev:

Jo tack, jag hade 192 i backen mot växlingen, 1 slag från det jag uppnådde på ett maxpulstest... Men hur man är gör så kan man inte räkna med att ha samma förhållande mellan puls och utfört arbete om man simmat i 80-90 minuter. Ännu mindre på löpningen. Därför är det svårt att snacka om IMpuls för en som aldrig varit med. Jag kan omöjligt veta var jag ska ligga på Kalmars löpning, kanske kan jag lista ut det till cyklingen. Problemet blir bara att komma ner dit. Jag såg att Colting skrev att han aldrig lyckades få ner sin puls på Ultramans första cykeletapp, efter den långa simningen. Det är det som måpste bli prio ett förmin del, att få ner pulsen så jag kan hitta tempot underifrån. Jag ska experimentera med det på Sövde. Tappar jag för mycket på att hitta den underifrån så skiter jag i det.

Det är sant. Vid våra brickpass inomhus i vintras gick ju pulsen i taket på löpbandet i 6 min/km efter 3 h i spinningsalen. Då är ju frågan om man ska börja GÅ för att få ner pulsen eller om man helt enkelt ska gå på känsla. Förr fanns det ju inga pulsklockor...

I Säter hade jag lägre puls på löpningen än jag har på ett normalt löppass i det tempot. Så pulsen är ju inte alltid helt logisk.

machine gun skrev:

Det är sant. Vid våra brickpass inomhus i vintras gick ju pulsen i taket på löpbandet i 6 min/km efter 3 h i spinningsalen. Då är ju frågan om man ska börja GÅ för att få ner pulsen eller om man helt enkelt ska gå på känsla. Förr fanns det ju inga pulsklockor...

I Säter hade jag lägre puls på löpningen än jag har på ett normalt löppass i det tempot. Så pulsen är ju inte alltid helt logisk.

Nej puls är inte alltid logiskt... Men inför Växjö marathon experimenterade jag med olika öppningspulser och såg hur de olika öppningarna påverkade min puls versus hastighet efter 10-20 km. Jag tjänade på att ta 3 km långsamt och hitta pulsen underifrån. Jag tappade ganska lite och det hade jag igen senare. Under själva loppet funkade inget sånt och jag startade istället lugnt förtsa 5 km och gick sen på känsla och satte PB. Men på en lång cykling kanske det funkar bättre, men då gäller det att få ner pulsen så fort som möjligt. Hursomhelst tror jag det kan vara farligt att gå på känsla i sin första IM. Det ska förmodligen gå mycket långsammare än man tror. Iallafall på löpningen.

Knäppt att du hade lägre puls, det låter ju konstigt. Men det är lurigt med puls på kortare sträckor, tar ju en viss tid innan värdena är pålitliga och det påverkar snittpulsen orimligt mycket ibland.

Senast redigerat av Endag (2008-06-30 19:37)

Min Kalmarlöpning förra året..., 185 är typ maxpuls och 177 mjölksyratröskel (på träning). Såg pulsen men sket i det, öppnade i bra distanstempo sedan förökte jag hålla det.

Jag har kört på puls i början och då valt marafartspuls på träning, sedan efter 5 km eller så kört på känsla då man satt ett bra öppningstempo.

Första (för korta) km 5,17 146 medelpuls
Första till andra km 5,30 154 medelpuls
Första varvet 1,22,08 162 medelpuls
Ut till vändning andra varvet 40,27 185 medelpuls
Tillbaka andra varvet 44,55, 184 medelpuls, inkl kort kisspaus
Ut till vändning tredje varvet 45,34 183 medelpuls
Tillbaka tredje varvet 47,40, 173 medelpuls

Blir man lätt stressad av att pulsen går upp är det kanske vettigare att köra utan pulsklocka. Fast då förlorar man ju rolig statistik förstås ;) Man får täcka över displayen :D

Min puls påverkas galet mkt av temperatur också. Under Kungsholmen runt hade jag en snittpuls på 180 och det finns inte en chans att jag skulle lyckas springa 21 km med 180 i puls en sval dag.

EDIT: Borde inte ett lämpligt IM-tempo på cyklingen vara ett tempo som känns aningen för lätt för den givna distansen? För en motionär alltså. Med tanke på maran efteråt.

Senast redigerat av machine gun (2008-07-01 12:19)

machine gun skrev:

Min puls påverkas galet mkt av temperatur också. Under Kungsholmen runt hade jag en snittpuls på 180 och det finns inte en chans att jag skulle lyckas springa 21 km med 180 i puls en sval dag.

EDIT: Borde inte ett lämpligt IM-tempo på cyklingen vara ett tempo som känns aningen för lätt för den givna distansen? För en motionär alltså. Med tanke på maran efteråt.

Min puls påverkas också av temp, spciellt löpning. + 15 grader ger 10 slag lägre puls än +30.

Jo, det är ju inte så kul att börja maran med ont i benen (vilket jag provade förra året), men det funkar bättre än jag trodde, såg en maratid på 7 timmar framför mig...
Man brukar säga att den snitthastighet man har på vättern är ungefär densamma som är bra i kalmar. Vilket innebär något slag högre medelpuls i kalmar än man har i vättern då man har klungor, samtidigt är vättern klart mer kuperad (även om den inte är speciellt kuperad).

Lite träningssammanfattningar

Första halvåret 2008, 182 dagar
21 st vilodagar (men max 20 min träning)
17 st dagar med lätt träning (20-40 min)
19 st dagar med 4-5 timmars träning/tävling
4 st dagar med 5-6 timmars träning/tävling
2 st dagar med över 7 timmars träning/tävling

Tot: 332 timmar 17 min

Simning: 67 timmar 27 min ( 65 pass ) 20,3 %

Cykel: 166 timmar 1 min ( 86 + 36 pass ) 49,9 %
   Trainer: 80 timmar 34 min ( 56 pass )
   Racer: 69 timmar 4 min ( 25 pass )
   MTB: 12 timmar 7 min ( 5 pass )
   Transport: 4 timmar 116 min ( 36 pass )

Löpning: 65 timmar 23 min ( 78 pass ) 19,7 %
   Löpning: 64 timmar 39 min ( 77 pass )
   Orientering: 44 min ( 1 pass )

Längdskidåkning: 27 timmar 32 min ( 10 pass ) 8,3 %

Övrigt: 5 timmar 54 min ( 11 pass ) 1,8 %
   Styrketräning: 4 timmar 30 min ( 8 pass )
   Gympa: 1 timme 24 min ( 3 pass )

Som vanligt lite halvtunnt med löpning. Planerat att hålla ned löpningen, det är ju fortfarande min starkaste gren, men hade gärna haft mer löpning än simning. Längdskidor verkar stödjande för löpningen så det är inte så illa som det ser ut. Får se om jag hinner ikapp med löpningen till Kalmar, den har iaf närmat sig simningen senaste tiden.

Ser även ut att klara mängdmålet på 600 timmar. I juli kommer jag att tappa lite tid så jag ska vila lite innan Kalmar. I augusti kommer jag även tappa lite, men inte så farligt då Kalmar + 24 timmars blir ganska många timmar sammanlagt. Sedan i september kommer jag också tappa lite, dels ska jag vila, sedan ska jag springa 50 km loppet i uppsala 100 km 13 september. I oktober, november och december kommer jag sedan träna på. Troligen blir det en 6-timmars orientering i november, men då blir det med lillasyster så det sliter inte så mycket. Skulle det knipa blir julen bra detta år att damma många timmar under.

Juni

Tot: 71 timmar 9 min

Simning: 11 timmar 37 min ( 11 pass )
Cykel: 43 timmar 05 min
   Racer: 34 timmar 16 min ( 10 pass )
   Trainer: 8 timmar 39 min ( 4 pass )
   Transport: 10 min ( 2 pass )
Löpning: 16 timmar 27 min ( 12 pass )

Inkl 2 tävlingar. Hallsta triathlon och Säter triathlon som båda gick bra efter förutsättningarna.

Som planerat, minus ett ev coachen special som jag innan bedömde att jag hade 50/50 chans att klara, klarade det dock inte.

Träningsplanering 1 - 22 juli

"Kvalité" dvs utesimning, cykeltempo och löplångpass. ca 12 timmar/vecka.

Simning gäller 3 pass/vecka, 2 st utebadningar 30-60 min beroende på vattentemp + 1 bassängsim med tempo.

Cykel gäller ett coachen special med hård press på lite kolhydrater 1 pass/vecka. Så ett eller två tempopass till i tävlingspuls på 1 timmes tävling, satsa på 2 men orkar jag inte blir det ett. Vänja mig vid tävlingshjulen

Löpning gäller 28-29 km 1 gång/vecka, det sista 22 juli, tempohöjning på slutet om det känns bra. + brick på ett cykeltempo (2-3 km)

16 juli är det dalacup, med tävlingshjul
+ om jag hittar någon mer kort triathlontävling (sprint eller kortare) kör jag den

Någon som missat min tränares (= coachen = Fille = spenat..., kärt barn har många namn) planering. Han ska cykla 157 mil på 1 vecka, plus simma och springa lite. Ser fram emot några skojiga lågt-blodsocker-inlägg.
http://sub2.bloggagratis.se/

veckans fundering blir, undra om jag skulle klara det (i lugnt tempo naturligtvis, dvs under dygnets ljusa timmar som ju är rätt många nu)?

Fin volym, speciellt på simningen och cyklingen. Jag tror du har ca 60 h mer cykling än jag, på löpningen är vi nog rätt lika. Simningen har du otroligt mycket mer än mig. Skidåkning också :)

Min fråga till spenatcoachen är: hur transporterar han kalsonger, t-shirts osv? Eller kör han samma kläder veckan genom?

Akta bara så det inte blir mängd igen, om du kör långpass löpning och coach spezial samma vecka. Tvivlar på att det räcker med 12 timmar för 3 simpass + coach special + 28 km löp (+ 2 cykel snabbt fördelat på 3 veckor), eller har jag fattat fel? Fast det blir kanske 12 när jag tänker efter.

Senast redigerat av Endag (2008-07-01 18:49)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Fin träningsmängd du har där. Skulle man inte tacka nej till (:
Bra jobbat!

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Oj oj, är riktigt imponerad. Jag som tyckte jag hade fått ihop många timmar i juni men du har ju lyckats med det dubbla ;) Härligt!

Nu är det väl bara en månad kvar till kalmar, hur känns formen? Det är ju nu den ska finslipas :-)

Ironwoman skrev:

Juni

Tot: 71 timmar 9 min

Jag körde 26 timmar i juni. Du bör alltså klara Kalmar 3 ggr så snabbt som jag :)

Registrerad: 2006-03-15

Får tacka för stödet i helgen =)

Endag skrev:

Fin volym, speciellt på simningen och cyklingen. Jag tror du har ca 60 h mer cykling än jag, på löpningen är vi nog rätt lika. Simningen har du otroligt mycket mer än mig. Skidåkning också :)

Min fråga till spenatcoachen är: hur transporterar han kalsonger, t-shirts osv? Eller kör han samma kläder veckan genom?

Akta bara så det inte blir mängd igen, om du kör långpass löpning och coach spezial samma vecka. Tvivlar på att det räcker med 12 timmar för 3 simpass + coach special + 28 km löp (+ 2 cykel snabbt fördelat på 3 veckor), eller har jag fattat fel? Fast det blir kanske 12 när jag tänker efter.

Jag körde 26 timmar i juni. Du bör alltså klara Kalmar 3 ggr så snabbt som jag :)

Slarvar du med skidåkningen, det är illa=) nu funkar inte Kalmar.

Vet inte hur han löser det, men skulle tippa på att han dels inte har mycket med sig, men det han har kör han i en liten ryggsäck, tvätta kan man ju också göra. Det som jag funderade på var våtdräkt, det borde han inte kunna ha med.

3 simpass = 3 timmar
coach special + ett eller två cykel = 6 - 7,5 timme
1 löp = 2,5 timme
= 11 - 12,5 timme tot.

Heja mig, så kör du på 15 timmar får jag 5.

NybZ skrev:

Fin träningsmängd du har där. Skulle man inte tacka nej till (:
Bra jobbat!

Den är MIN.
Men, jobbar du på ett par år kan du garanterat matcha den.

lisse skrev:

Oj oj, är riktigt imponerad. Jag som tyckte jag hade fått ihop många timmar i juni men du har ju lyckats med det dubbla ;) Härligt!

Nu är det väl bara en månad kvar till kalmar, hur känns formen? Det är ju nu den ska finslipas :-)

I din ålder låg jag också på hälften mot nu, dessutom i lägre tempo än du håller...

Usch och hjälp, nu är det inte långt kvar. Om exakt 1 månad är jag ute och cyklar.
Formen svänger kraftigt, tom under en arbetsdag hinner det ändras=)
Simningen känns för tillfället bra när jag fixade helgens kalla simning utan att börja hyperventilera och dessutom spöa en kvinna med som jag alltid simmar ifrån i bassäng, men som tar mig på utesimning (pga erfarenhet).
Cykel vet jag inte riktigt, har ju varit nedtränad, men försöker att inte oroa mig. Sedan oroar jag mig lite över att jag slarvat med att ligga i tempostyret under mängdträningen (har behövt ha tillgång till bromsar ganska mycket).
Löpningen känns bra, men jag oroar mig lite för att inte hålla hela vägen så jag slarvat med långpassen (eller rättare sagt inte vågat springa så mycket långpass då jag i januari fick lite ont i ett knä och i februari det andra knät efter att halkat omkull).
Men att jag oroar mig är normalt, så jag blir inte lika stressad av det som tidigare år.

Tryman skrev:

Får tacka för stödet i helgen =)

Varsågod. Det var bra för mitt psyke att titta för att pigga upp mig efter mängdträningen.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ditt första halvår ser ju riktigt bra ut, kul att du ligger över 600-timmarsbudgeten. sen har du väl in fått in mer tempo än förut, eller hur? Det måste kännas bra inför Kalmar! Ska bli spännande att se, jag tror du kommer att dunka in en kanontid i Kalmar! Nästan så man blir lite nervös för din skull, skönt, då flyttar fokus... ;)

1 juli

Trainer 1,06 + löpning

Uppvärmning 15 min 129 medelpuls

Så intervallerna minuströskelfart + (minuströskelfart är 153-157 och jag hade planerat att ligga alldeles i övre kanten)
15 min * 3, 3 min rullvila
Medelpuls intervall, medelpuls vila
157, 125
158, 127
159

Växling på 3,01 (ganska bra med att få på BH + topp + tejpa häl + få på löpskor, utan att ha förberedd växling, på rejält svettig kropp)

Löpning 15,47, 151 medelpuls. Tryckte på lite för att hamna mellan distans och utgångsfart på maran i Kalmar.

Passet kändes bra.

Kalle Löpare skrev:

Ditt första halvår ser ju riktigt bra ut, kul att du ligger över 600-timmarsbudgeten. sen har du väl in fått in mer tempo än förut, eller hur? Det måste kännas bra inför Kalmar! Ska bli spännande att se, jag tror du kommer att dunka in en kanontid i Kalmar! Nästan så man blir lite nervös för din skull, skönt, då flyttar fokus... ;)

Det är mer tempo, förra året hade jag 19 tempopass/tävlingar (simningen räknas inte) innan mängdträningen (med betoning på innan öppet spår och under maj). + 9 pass innan Kalmar
Nu har jag 24, så det är inte så många fler, men har längre tid på mig efter mängdträningens slut.
Sedan har simningen haft ungefär dubbelt så mycket tempo detta år.

Har jag en bra dagsform i Kalmar så... Men jag blir nervös, många tror på mig nu.

Plan för första veckan.

Tis: Minuströskelfart cykel (i övre delen av pulsspannet) + löp. Genomfört
Ons: Simning med killarna
Tors: Umgås med kvinnliga kollegor, vilodag
Fre: 28-29 km löp
Lör: Minuströskelfart cykel (i nedre delen av pulsspannet) fm, utesimning em
Sön: Coachen special
Mån: utesimning

Ej opti upplägg med 2 vilodagar på raken för benen, sedan tre dagar. Men behöver simning med killarna, har inte simmat bassängtempo på 1 månad, Så behöver jag vara lite social också.

Ironwoman skrev:

Växling på 3,01 (ganska bra med att få på BH + topp + tejpa häl + få på löpskor, utan att ha förberedd växling, på rejält svettig kropp)

Hmm... cyklar du topless? ;D

machine gun skrev:

Ironwoman skrev:

Hmm... cyklar du topless? ;D

Då skulle jag ju rosta sönder cykeln;). Gårdagens pass kördes i den minimala toppen från Paris marathon som jag inte kan visa mig offentligt i, men kör alltid utan BH på trainern, man vill ju inte få onödigt med tvätt

Ironwoman skrev:

den minimala toppen från Paris marathon som jag inte kan visa mig offentligt i

Nu blir man ju nyfiken, haha.

Sidor: 1 … 98 99 100 101 102 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB