Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ny uppdatering och det känns verkligen som att det går åt helt rätt håll formmässigt. Fast det är mycket småbarnsfika också. Har helt eliminerat kaffe ur repertoaren och det gör för min del skillnad.
30/3 Långpass 75 min
1/4 Medelpass 38 min följt av yoga ca 30 min
4/4 Morgonpass 45-50 min i Malmös fantastiska parker, bla Öresundsparken en helt vindstilla morgon vid havet. Magiskt.
Före frukostpass är normalt inte min påse men med de där förutsättningarna inga problem.
6/4 Långpass 86 min söder + kungsholmen, har hittat en bra runda där jag börjar Årstaviken över Västerbron, smedsuddsbadet längs vattnet till Kristineberg, en liten krok där följt av Kungsholmsstrand till Stadshuset, gamla stan slussen upp katarinavägen. Har ingen uppfattning om banans längd, bara att den är väldigt härlig. Tyvärr enbart asfalt. Så snart det blir torrare ska jag variera banorna till att komma upp till Hellasgården. Borde kunna springa 110-120 min utan vattenbälte men där går nog gränsen.
Ikväll gäller bålstabilitet och rygg.
hur tycker du att kaffets elimination gör skillnad? mer ork?
Okej, jag har varit jävligt risig på att uppdatera. April har varit en flitens träningsmånad och jag har hittat känslan i långloppen. Max 90 minuter eftersom jag kör utan vätska, kanske ska dryga ut sträckan lite. Snart dax för tävling i form av Kungsholmen Runt, som verkar vara en varvbana vilket är aningen neggo eftersom det är ett halvmarathon. Fattar inte varför de inte kan köra över Tranebergsbron eller Huvudsta med tanke på det låga deltagarantalet.
Mitt mål är att gå under 1:40 vilket är velour, jag har aldrig gjort över den tiden. Men eftersom jag gjorde alltimelow senast håller jag fanan extremt lågt.
Ca 15 pass under april och jag gissar ca 20 mil löpning, lite spinning, styrka, yoga och lite innebandy/basket/fotboll.
Svar till Sjöräven:
Min uteslutning av kaffe har tagit bort den svidande smärtan i benen som jag tidigare haft. Går inte att förklara gissar jag men jag har verkligen testat allt innan. Nu när kaffet är uteslutet funkar kroppen som den gjorde innan, dvs för tre år sedan. Sen har jag rasat lite i vikt som kan sättas i samband endast med byte från kaffe till vatten.
Sprang med kompis, fortfarande god vän, en timme runt riddarfjärden + moms. Vacker stad, brödklump i magen och med solsken i blick. Bästa passet på länge på ändå lite styltiga ben. Nu väntar lite lediga dagar. Så juste.
3/5 Långpass 2 timmar prick, bra genomkörare
7/5 Pildammsparken i Malmö 3 ganska alerta varv, kändes nästan bara bra. Lätt förkyld, beslöt att utesluta Kungsholmen Runt.
9/5 Morgonjogg 50 min i ett drömskt vackert Malmö, i öresundsparken GRymt!!
11/5 Sprang ca 12 km på förmiddagen, lite motigt att komma ut av någon anledning. Mentalt trött, annars helt ok pass. Känner att benen bär mig bättre och bättre nu. Vikten tillbaka på 80,8. Jag märker direkt när jag inte smidighetstränar. Ska köra varannan kort varannan lång denna vecka. Ev någon tävling om någon vecka.
2 juni-Kontinuitet. inget som beskriver mig som skribent. Däremot synnerligen beskrivande för min träning. Stod avundsjukt och spanade på maran. I mina vitala stunder känner jag att det finns möjlighet att fixa den igen. Det är mitt mål för 2009. Har ju pers på 3 26 i Markus Berglunds namn från 2004. Sen dess har jag inte vågat mig på distansen för det som etsat sig fast på näthinnan är inte när jag korsade mållinjen på stadion utan när jag stod på Lidingövägen och kaskadspydde.
Nu är jag safe runt 2 timmarspass vilket innebär nära nog bra form. Förra veckan sprangs ca en mara fördelade på 7 + 15 +9 + 10 km. 15km var i Xtremebanan och 70:56 var det bästa på ett bra tag utan att jag var helt tömd. Känner att det finns en möjlighet att gå en bit under 70 en vacker och preppad dag. Lite lite tung i vaderna efter en tuff snabbdistans dagen innan på strax under 16 på 4 km.
Har hittat ett mönster i mitt tränande och har nu varit frisk i en hel månad. Utan träningsavbrott. Plötsligt har suget återvänt tillbaka. Årets tävlande består i ett ex Midnattslopp och ett ex halvmarathon. Plus två till tre Xtreme lopp.
Går det riktigt lätt kan Stockholmsloppet komma i fråga.
Inspirerad av alla marathonlöpare blev det 125 minuterspass i den helt optimala kvällen igår. Började i 6 minuters tempo för att lyfta till 4,45 fart på andra halvan. Hade en farthållare med från början vilket hjälpte till.
4/6 Milpass i Karlstads flacka sköna bana som jag glömt namnet på nu. 44,20 styvt efter att ha öppnat första 5 på 23 blankt, väldigt varmt var det ju förstås.
8/6 Efter tre vilodagar dax igen och denna gång två varv i Ågesta 6,2 spår, tid 54,40 men jag hade väggkänning efter att ha gått på lite för hårt i det extremt varma väder som helt underbart präglar oss.
Denna vecka blir därav en återhållsam träningsvecka med låga pulstal.
Är helt inne på att jag ska köpa mig en sån Garminklocka, men vilken modell? Är lätt orolig för att det blir overkill och att min datakunskap inte räcker till för att få ut kurvorna. Om någon kan ge lite bra tips är det tacksamt som attans.
10/6 Lunchpass i ett sommarregn. Platsen kungsholmen och valet av kläder tunn bomullströja som drack upp allt regnvatten. Det var till en början ett softispass som i takt med kylan blev allt tempostarkare. Friskt.
12/6 Morgonpass 26 min bra tempo för att vara utan frukost i botten och banan en lätt sak nära nog 6 km gissningsvis. Skönt!
I morgon väntar en fotbollsträning och jag är lite orolig för att kroppen ska hålla, förra året drog jag baksida lår...
14/6 Inomhusfotboll med gamla kompisgänget. Låter riskfyllt vilket det också var, dessbättre utan skadetillbud. Ganska, bara ganska kul. Fotboll ska som bekant spelas utomhus.
15/6 Årstaviken runt plus kilometern dit och hem lika med milen, grymt bra förutsättningar. Lite dåligt igång sådär på förmiddagen men det blev allt bättre och på årstasidan hämtade jag in en gubbe som gjort 2,49 på maran och som ledigt gjorde under 45 på milen. så imponerande det är med lite äldre herrar som fortsätter upp i åldern. Det är sån jag ska bli.
17/6 Xtreme och min andra deltävling, denna gång med något bacilluskiskt i kroppen men tillräckligt svårdefinierat för att våga starta. Helt ok resultat 70,12 fast tidtagaren schabblade säkert bort 4 sekunder för att hitta nummerlappens EAN-kod. Det har blivit allt bättre löpare som hittar till Ursvik. När jag började i slutet av 90-talet var man på topp 10-15 med tider under 70. Nu tror jag man måste ner mot 65 för att vara topp 15. För mig är skillnaden mellan 70 och 66 som jag gjort, 3-4 kg i vikt plus en riktigt bra dag. Jag har inte varit i dålig form i årets deltävlingar men heller inte helt vässad. Nästa deltävling är 12 aug.
Invägningen igår efter frukost visade på 80,1 kg vilket visar att jag håller mig runt 79-80. Nu ska jag iaktta lite skärpning för att plocka av lite vikt under sommarperioden. Jobbar med relationen lagom. Noterar att jag springer väldigt många kilometer men kanske många gånger utan kvalitet. Lätt att fastna i alltför konsekvent träning.
Just nu är jag förkyld, xtremetävlingen + vardagsstress + spritmidsommar blev minst ett moment för mkt. Host host.
Trevligt att här fler här inne ser fördelarna med yoga. Hade varit kul om du specificerade vilka asanas du kör. :)
Lycka till med träningen!
Svar till Strosaren: Jag har den förnämliga boken "Dynamisk Yoga" av och med Josephine Selander. Jag har dålig koll på vad övningarna heter men huvudfokuset ligger på bål och höftöppnarpartierna och kunskapen om andningen.
Sen tycker jag uppvärmningen med solhälsningarna A och B är alldeles underbar. Svårast än så länge är positionerna för armbalanser plus bakåtböjningarna. Jag är hårt insåld på yogans tänk och övningsregistret är ju i princip obegränsat i utveckling.
26/6-08 Löpning 45 min + Cykel 40 minuter. Mjukstartspass efter en förkylning, kändes inte helt optimalt. Trögt.
28/6 Morgonpasset med fotboll i Vasaparken 8,30, går dit med ett leende på läpparna går därifrån utpumpad och på stela ben. Däremellan fantastiskt kul att jaga boll dessutom helt utan krämpor för tillfället, utöver den jävla förkylningen då. Ett grymt juste intervallpass i en stad som vaknar. Magi
29/6 För att hålla ner träningsvärken tog jag mig till Hellas (eftersom jag för veckan har tillgång till bil). Skulle springa åttan men hittar inte var den viker av från milspåret så det blev just den. Första 4 km på 19:45 var skönt avslutade i 4:30-4:35 tempo vilket är stabilt i den banan. Sluttid runt 47 min. Lite hårdare än jag tänkt kanske.
30/6 Ett försiktigt Yogapass hemma på mattan. riktigt skönt men rostigt. Måste ta kontinuiteten i yogan tillbaka.
1/7 Löpning åttan (typ) längs Årstaviken i hög puls och sen in på Friskis för diverse bålövningar. Återigen totalt genomsvettigt. Saknar ett träningsbollplank, bedriver all träning själv och har svårare med variationerna i takt med tiden.