Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 13 14 15 16 17 … 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

V 26 I Cykling 51 km. En mycket lämplig dag att köra med lagom eller nästan lågpuls. Kunde ändå notera att det blev 4% färre pulsslag än för en vecka sedan.
Sol från nästan klarblå himmel. Igårkväll var det +18 i vattnet, men då var ju nästa regnväder redan vid horisonten. Lite kämpigt att komma >18.
Kvar enligt budget: 19 + 603 + 96.

Senast redigerat av steph (2008-06-25 19:01)

Webbsida

V 26 II Löpning 17,4 5000 m 27:10 dvs 5:26 / km = millenierekord MR 1 min ståpaus + 5000 m 30:40, 1 min ståpaus + 5 * 1000 med 30 sek gåpaus 36:55, tot 1:34 MP 150 !!, 881 pulsslag/km dvs samma som senast men 2 min snabbare tack vare att jag kunde köra med högre puls. När jag kom i mål efter en liten uppförsbacke var pulsen = min teoretiska maxpuls. Fick ju upp flåset! Förbättringen från två veckor sedan berodde enbart på att jag körde med högre puls.
MP allstå 150 dvs 89,8% av min teotetiska maxpuls enligt polars brocshyr, som jag fick ifjol. (220-ålder)

Jag vet att jag är långsam. Men som jag brukar säga seg. Och kör ju rätt hårt relativt  så att säga. Därför så:

Utmaning: Är det någon annan här på Hälso som kör 15 km med intervall ( 2 min ståpaus+ 2 min gåpaus) med 89,8% av teoretisk maxpuls.(220-ålder) ( det går ju även att köra 15 km tempo och lägga till pulsen för 2 min ståpuls o 2 min gåpuls)

Registrerad: 2007-05-08

Jo jo, men nu börjar det gå fort tycker jag. 27:10 min är inte illa!!

Min teoretiska maxpuls är 220-33=187 (snart är den 186...). Dock hade jag 192 när jag sprang upp från vattnet till växlingen i Göteborg triathlon och jag har mätt 193 på ett maxpulstest.

90% av 187 är 168. Så hög puls tränar jag inte på just nu. Annars skulle jag gärna testa.Men jag kan köra på 150 istället kanske?

Webbsida

Jodå, det går jättebra, men då får du nog vänta 20 år ännu... 80% är lägre än jag har när jag joggar till simhallen.

Webbsida

Endag, visst tränar du på den nivån! I Göteborg hade du MP 172. Och du hade lite ståpaus vid bytet. Det gjorde 91,9% av din teoretiska maxpuls. Så där ligger jag i lä. Sträckan motsvarar ca 27 löpkm kalorimässigt. Och det var väl träning för dig, inte sant?

Webbsida

v 26 III Cyling 102 km på ny innerslang bak. Yes! Det gick bättre. Första spagatrundan (T-bana) gick 3 minuter snababre än förra rekordet. På 2:03 med 4 pauser på 1 min för att bryta tristessen. Alltså ca 25 km/h. Körde dessutom väldigt lugnt tyckte jag.

På andra varvet blev det att köpa jordgubbar igen och fick en burk honung på köpet! Fjolårets. Sen iväg till Svartsmara för att köpa potatis. Alla påsar borta bara dagskassan kvar i skrinet. Så funkar det på landet. I stan hade väl pärona varit kvar och dagskassan borta!
Andra rundan tog 2:30. Medelpulsen blev 349/km dvs lägre än på halva sträckan förra veckan! Milleniets längsta cykelpass i alla fall.

Igår kväll var det 18,5 i vattnet innan nästa regnväder skulle passera!

Om någon undrar när jag skall göra IM på två dagar så måste jag berätta att jag ändrat mina planer. Då jag joggade från simhallen hade jag nämligen lite känningar i höger vad, precis som inför förra IM. Då var jag arg, ledsen och rädd så jag skrev inget i dagboken. Men jag bestämde mig dels för att enbart springa under 20 km per vecka, normalt, och att jag inte skulle testa om jag kunde klara 2 triathlon på två dar. Istället tänkte jag köra ca triathlon varannan vecka. Midsomamrafton var första testet. Tyvärr var vattnet då för kallt för simningen. Nästa vecka blir nytt långpass i minst två grenar. Följande vecka långt cykelpass och sen blir det korta pass innan triathlon och veckan efter IM. det börjar kännas nära nu!

Kvar enligt budget: 19km - 501 km - 79 km.

Webbsida

Summering ca juni dvs 5 - 30 juni.
0 simnining + 466 cykel + 55 löpning. 9 träningsdagar. 17 vilodagar, nå var ut och vänrde med cyklen 17 km men det räknar jag inte som träningspass längre.
Fördelen med bättre kondition är ju längre pass och färre träningsdagar.
Hade tänkt fara och cykla igår om jag skulle hinna innan regnet. Hann inte. Tänkte fara idag, men tänkte att vilodag innna morgondagens långpass är kasnke viktigare. Det börjar ju vara så när nu att ett pass hit eller dit gör faktikst knappast någon skillnad, så länge man håller sig frisk.
Imorgon tänkte jag köra längre än på midsommarafton. Kollade just vattnet och det var >18. Så jag börjar med en liten simtur, och sen hänger det på humör och värder. Hörde nåt om kanske regn... Men jordgubbar och nypotatis har vi hemma, så jag "slipper" det i alla fall.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

steph skrev:

Om någon undrar när jag skall göra IM på två dagar så måste jag berätta att jag ändrat mina planer. Då jag joggade från simhallen hade jag nämligen lite känningar i höger vad, precis som inför förra IM. Då var jag arg, ledsen och rädd så jag skrev inget i dagboken. Men jag bestämde mig dels för att enbart springa under 20 km per vecka, normalt, och att jag inte skulle testa om jag kunde klara 2 triathlon på två dar. Istället tänkte jag köra ca triathlon varannan vecka. Midsomamrafton var första testet. Tyvärr var vattnet då för kallt för simningen. Nästa vecka blir nytt långpass i minst två grenar. Följande vecka långt cykelpass och sen blir det korta pass innan triathlon och veckan efter IM. det börjar kännas nära nu!

Kvar enligt budget: 19km - 501 km - 79 km.

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver!! Det är precis så, det börjar komma nära nu, och att dra på sig någon skada nu skulle riskera allting. Så jag är också lite försiktig med löpningen. Just nu går det bra, men skulle jag få någon känning som håller i sig, så skulle jag dra ner löpningen radikalt. Den viktigaste delen av träningen får ju anses som gjord, nu är det bara att hålla sig på benen!!

Webbsida

V 27 I (kanske enda!?) Ner till stranden i morse. +18,3 i vattnet, svag vind +18, mulet med enstaka regndorppar och jag "hoppade i!. Körde 2000 meter med triathlondräkt. 48 minuter. Joggade lite till cyeln och for iväg. Första varvret (51 km) på SP=millenierekord 2:02 = 25 km/h. Jag är stolt.
Efter 3 h började benen gå lite långsammare så jag vergick till söndagsscykling men varv 2 tog ändå 2:13. Tot 4:15. Dvs 4:07:30 per tur. SB vad drygt 2:06 för två veckor sen... Så nytt byte och ut i "joggingspåret". Samma som på midsomamr dvs 21. När jag kom i mål var det +22 och vindstilla.
Totalt 2 + 102 + 21. 7:43 (bör nog fila lite på växlingarna...) 59.021 pulsslag. Så nu anser jag att jag tog över ledningen i min egen påhitttade "tävling"  "flest pulsslag på ett träningspass". Hade räknat före att det borde ha blivit över 60.000, men konditionen går upp (tack och lov).
Detta var det längsta passet inför IM enligt planeringen.
Nu återstår 17 - 399 - 58 innan jag står på IMstarlinjen.

Tillägg: Frun påpekade att detta pass var det längsta jag gjort efter mitt IM. o frun brukar ha rätt...

Senast redigerat av steph (2008-07-02 22:51)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Lite drygt en halv IM som träning... Tja, varför inte? Ett riktigt Steph-pass mao.

Bra jobbat, och du verkar ha fått upp tempot också!

Webbsida

v 28 I Lilla cykelpasset. 51 km. Nå lite oinspirerat. Börjar funder på exakt de pass som är kvar. Jag börjar kunna dem utantill nu. Men jag ville ha detta innan veckans långcykel + intervalllöpning. Idag tog varvet 2:08 dvs något längre än i snitt senast! Nog verkar det t o m som ett "riktigt" triathlonpass inspirerar mer än ett vanligt cykelpass.
Eller egentligen har jag märkt det förr. Jag springer eller cyklar snabbare efter ett "litet" simpass än utan. Kanske jag borde börja med uppvämning?!
Men pulsen var nu 326/km dvs det lägsta i år (millenium eller for ever eftersom jag inte haft mätare förr).
Nu kvar enligt budget 17-348-58. Ser lite knepigt ut med simningen... och cyklingen missade jag ju ett pass förra veckan och nu måste jag nog börja ta det lugnt om jag ser till vad de andra gör...

Webbsida

v 28 II Skulle bli det sk långa cykelpasset. Körde nu enligt IM-banan dvs spagaten förkortad så att den blev 45 km, dvs 4 * 45 som borde blir 180. Första början gick ju bra och början (1/2) typ bäst i år. Sen gcik andra lite lånsammare, men 45 på 1:49, hlet ok >24 km / h. Bra för mig.
Så hade jag ju tänkt att kort bana kräver inte så mycket vätska, så jag hade 1/2 liter (brukar ha 0,9 när jag kör långa spagaten på 51 km). Blev lite trött. Tog en proteinbar före schameat och piggnade i. Men i returen så var det segt och jag tänkte att träning / tävling ska ju vara skoj, så jag bestämde egensinningt att minska mitt längsta pass innan IM till 2*45 + 20 km istället. Tänkte att jag läst att 13 mil är som 15 och då måste ju 11 vara som 13. En kall cider borde ju motsvara 2,5 mil och bättre grillväder hade vi inte haft på länge... Då kändes det lättare.
När jag kom till vändningen så tyckte jag att klockan visade 2:09 och tänkte "oj jag har nog problem med vätskan i värmen" och bestämde mig för att det skulle räcka som så. Och visst 0,5 liter (som jag hade tänkt ha för varv 3) gick rakt ner i strupen!
Gick hem och såg då att min gamla klocka, som redan varit med om ett IM och som är lite knepig att avläsa "minutvisaren" hade visat 2:03!
Men pulsen var 349/km dvs högre än det borde har varit. Men cidern smakade bra och jag konstaterade att det var bra att jag fick små problem med vätska på cykling, vilket jag aldig haft förr. Jag börjar kanske se dessa inte alltför små pass lite med som en klackspark, typ 135 km spark... i alla fall ett pass på 31480 pulsslag.
Men nu är det varmt och de lovar varmt nästa vecka, så nublir det nåt extrra simpass, enligt planen. Och visist nog trivs jag med cykling efter simning.
Kvar: 17 - 258 - 58. Cyklingen lär inte klaras av, men nu lovas värme, så vattnet blir varmt. Men 80 km cykling lät inte vara skillnaden mellan att klara av IM elelr inte. Då är det nog annat!!

Registrerad: 2006-03-15

Hur känns formen så här dryga 2 veckor innan?

Webbsida

Tackar som frågar. Simformen var ju bra med långpass tidigare. Nu en paus innan lite repetition i viken. Igår kväll var det +19 och de lovar varmt väder nu så med 3-4 pass så borde formen vara densamma igen. Och annars så görd et bara några minuter ändå. Viktigast som jag ser det är att jag kan göra 3,8 km utan att egentligen känna något efter.
Jag har ju börjat vänja mig med cyklesadeln igen. Värre med axlarna, men det är ok. Däremot känner jag ju inget i benen efter ett fyratimamrspass, och det känns ju bra.
Löpningen har jag hålit igen medvetet efter maran och 5 milen i två pass eftersom jag hade lite känning i höger vad.
Men just nu är hälsoläget perfekt. har inte några som helst känningar någonstans och i eftermiddag blir det sista joggingpasset.
Inför triathlon, som jag ju har den 19 så kör jag ännu 40 på cykel och ca 10 jogging i hårt tempo i början av veckan och tre  längre simpass. Antagligen lör - mån - ons. Sen ännu kortare cykling/löpning veckan därpå och lite simning däremellan.
Nedtrappning är inte riktigt min grej, men att halvera träningsmängden, korta passen rejält  och att ha huvudtrycket på simning och tempo tycker jag verkar logiskt.

Registrerad: 2006-03-15

Jag brukar köra helvila en eller två dagar innan min tävling, oftast en. Det sen att man ändrar träningen för att få till det tempo man vill ha på tävlingen. Tror inte heller på nedtrappning av det stora slaget innan en tävling. Är det många anmälda till dina tävlingar? visst var den andra den 26:e?

Webbsida

Nå ett par "klara" och ett par snackisar, men det är nog först på morgonen den 26 som man ser vem som har nerver att stå på strartlinjen. Min erfarenhet är att det är det som är det svårarste. Att våga ställa sig på en linje och även om man försöker förtränga det genom att säga att det är tre varv + fyra varv + fyra varv men ändå innerst inne att man snackar om 3800 meter simning 180 km cykling och ett marathon på det.
De som kommer till linjen brukar ju sen i typ 95% av fallen komma imål jämfört med "bara" maran som typ Sthlm där det ibland är mindre än 70% som kommer i mål.
Men mitt mål är ju bara att komma imål. Mina delmål har dock höjts. För ett år sedan var det att komma imål med ett leende, nu vill jag även kunna njuta hela tiden. Jag vet att 5-10 minuter på maran kan vara skilland mellan att gå på knäna 4:50 ellerr att köra det med ett leende i 5 timmar.

Webbsida

v. 28 III Joggingpass 11,4 km. 5000 + 5000 med 30 sek ståpaus + transportjogging. Hade tänkte ta lite längre, men det var varmt... +24. 5000 på 28.06 o retur på 31:06 ink 30 sek ståpaus. MP 152 pga värmeno kanske ett tretimmars pass med motorsågen innan. I alla fall 91% av teoretiskt max under 59 minuter. ungefär vad jag klarar utan hare.
152 är föresten den högsta medelpuls jag haft på ett pass >1km. Förra rekordet var på 151 på ca 2 mil nån vecka innan jag sprang i roten i höstas. Nu ligger jag 0,9% efter Endag på lill-triathlon.
Fick vägrätt längs en ny vägsträckning förra veckan och har en tio tallar etc att göra ved av. Har viserligen ett år på mig att fälla dem, men tänke ha dem färdiga för spisen till söndagen så att jag har nytta av det som IM träning. Kvistarna sågar jag sen när jag har "lätt träning" på schemat.
Med +19 i vattnet igår o +24  idag i luften så lät vi ha mysskönt vatten här ute mitt i havet i morgon.
Kvar ca 17 - 258 - 48. Skulle man nästan klara på en gång om det inte vore för simningen!

Senast redigerat av steph (2008-07-11 15:25)

Webbsida

http://img141.imageshack.us/img141/6015/img1773cezq5.th.gif

Min IM-medalj, några av mina marathon och triathlonmedlaljer.

http://img141.imageshack.us/img141/1295/img1776ov2.th.jpg

Cykel-, löp-, gräsklippnings-  och motorsågssolbränna.

Det gick ju lätt att få upp bilderna, men de blir ju bara som frimärken. Hittade inget sätt att få dem större! Även om jag uploade dem som 15 inch? Hjälp!! Hur?

Senast redigerat av steph (2008-07-12 11:24)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Schysst medaljsamling! I Sverige verkar man inte få några medaljer i triathlon längre (kanske i kalmar?). Däremot har man ju en liten samling med medaljer från alla möjliga obskyra smålopp i löpning ;D Bra bränna också!

Om du klickar på bildlänken, så att du ser hela bilden. Sen högerklickar du på själva bilden och väljer "kopiera bildadress", då får du fram själva bildadressen. Skriv sedan in [ img]bildadress[/img ] men ta bort mellanslagen innanför klamrarna så får du in bilden direkt i inlägget.

Senast redigerat av machine gun (2008-07-12 11:30)

Webbsida

Hm, det begrep jag inte så mycket av, men problemet är att bilden där på i... är exakt såhär liten! Sen valde jag kod för nåt, som jag glömt och den tejpade jag in som den var och då kom bilden direkt. Då det var lätt. Men varför är bilderna så små?

steph skrev:

Hm, det begrep jag inte så mycket av, men problemet är att bilden där på i... är exakt såhär liten! Sen valde jag kod för nåt, som jag glömt och den tejpade jag in som den var och då kom bilden direkt. Då det var lätt. Men varför är bilderna så små?

Klicka på bilden, så får du upp den i lite större storlek.

Registrerad: 2007-05-08

Wow, fin samling. Bara hårdvaluta också man säger så. Fin bränna också.

Jag var en säsong i Chamonix och åkte skidor, då var det status att ha tvättbjörnsbränna, dvs att man åkte med googles på även i solsken.

Endag skrev:

Jag var en säsong i Chamonix och åkte skidor, då var det status att ha tvättbjörnsbränna, dvs att man åkte med googles på även i solsken.

Goggles funkar ju som solbrillor, så det är väl rätt logiskt att ha dem på när det är sol. Fast enligt min sambo så var det bara wannabes som tyckte att det var status med gogglesbränna. Äkta skidåkare fick bara bränna på näsan ;D

Webbsida

Ok, kom äntligen på att man skulle klicka här. Jag var ju inne på I... och försökte... Men era bilder är ju mycket större. Hur får jag bilden större direkt i I... så att säga dvs då blir den ju större här. Då skulle man kunna se den ryska och grekiska texten på medaljerna...

Webbsida

Man ökar ju på  solbrännan om man Googlar i solskenet också!

Sidor: 1 … 13 14 15 16 17 … 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB