Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjenare, Jag är en kille på 180cm lång och väger runt 63 kg.
Jag började för två veckorsen att spring 6,3km varje morgon och runt 3 km varje kväll, (det gör jag varje dag).
Nu vill jag börja med att bygga upp mina arm muskler och få fram mina magmuskler.
Jag har inte tillgång till något gym! Det enda jag har är en hantel på 3 kg.
Ok för att bygga upp arm musklerna behöver de "över belastas" med tyngder, räcker då 3 kg eller hur tunga ska de vara då? ocksen vad är s.k "reps" och "set" för något?
A ni förstår att jag är nybörjare när det gäller styrke :D
Sedan kommer magmusklerna, för att få fram de så måste man ta bort fettet runt musklerna har jag förstått för att de ska synas. eller hur?! Hur kan jag då träna och äta fram min a magmuskler. Snälla ge tips på hur jag ska äta för att få fram magmusklerna samt hur jag ska träna XD.
Tack så mycket alla som kommenterar. <3 (L)
Tjena!
Att du kommer bygga upp dina armmuskler beror på vad och om du har tränat något innan? Det är ganska svårt att bygga något bra med 3 kg men bättre det än inget alls! Om du inte har tränat alls förut börja med vanliga armhävningar, bredare grepp, smalare grepp, dips ( på en stol t ex)
Med din trekilos hantel kan du köra axelpress, biceps, axlar, kolla lite på övningar här i styrkförumet för hantlar.
När det gäller dina magmuskler och att du vill få fram dom så måste du ligga på ett kcal underskott- dvs göra av med mer än du äter.
Läs deffguiden
http://www.halso.info/forum/t-6908.html
Vanliga situps, situps på sidorna med hantel som vikt är bra. Men det är svårt att börja bygga något samtidigt som att ligga kcalunderskott.
edit: Reps betyder repetitioner och är alltså antalet du gör. Sets är hur många gånger du ska köra en viss övning som t ex: 10*3 står för - 10 repitioner (upprepningar,) - 3 står för 3 gånger .
står det 4*3 gör du fyra repetitioner och 3 sets.