Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Du kanske höjde för mkt? Testa att sänk några mm igen?
machine gun skrev:
Du kanske höjde för mkt? Testa att sänk några mm igen?
Jo det var för att jag höjde för mycket. Hög sadel är tydligen en klassiker för hälseneproblem. Men har jag låg får jag hamstringsproblem så det gäller hitta nåt mittimellan.
Endag skrev:
Jo det var för att jag höjde för mycket. Hög sadel är tydligen en klassiker för hälseneproblem. Men har jag låg får jag hamstringsproblem så det gäller hitta nåt mittimellan.
Har för mig att man brukar korrigera typ 1-2 mm åt gången, så gå tillbaka 8 mm och höj 1 mm per vecka tills det känns bra eller nåt?
machine gun skrev:
Endag skrev:
Har för mig att man brukar korrigera typ 1-2 mm åt gången, så gå tillbaka 8 mm och höj 1 mm per vecka tills det känns bra eller nåt?
Det är rätt lurigt det där. Jag sänkte sadeln ca 1 cm efter jag fått den inställd enligt "formeln". Men sen har jag ju pillat hit o dit med sadeln, lutning osv. Jag är väldigt stel i vadernba/hälsenan så kanske jag inte klarar normalhöjden. Men jag ska nog backa nöästan hela vägen som du säger. Bättre köra safe.
Endag skrev:
machine gun skrev:
Det blir nog svårt att ha kul hela löpningen, men jag förstår vad du menar.
Nä kul var kanske fel ord. Minnesvärt var kanske ett bättre?
I skick att minnas den=)
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
machine gun skrev:
Det blir nog svårt att ha kul hela löpningen, men jag förstår vad du menar.
Nä kul var kanske fel ord. Minnesvärt var kanske ett bättre?
I skick att minnas den=)
Ja det vore ju en kul bonus :)
Endag skrev:
Kommer att tänka på alla berättelser om folk som efter målgång hamnat i sjuktältet och gång på gång yrat "jag måste komma i mål, jag måste komma i mål".
Det var även nån som berättade om sin bror som hare ne minneslucka över sista milen på LL. Han vaknade upp i gräset efter målgång och mindes inte hur han kom dit. Men han hade satt en ganska bra tid har jag för mig :D
machine gun skrev:
Endag skrev:
Kommer att tänka på alla berättelser om folk som efter målgång hamnat i sjuktältet och gång på gång yrat "jag måste komma i mål, jag måste komma i mål".
Det var även nån som berättade om sin bror som hare ne minneslucka över sista milen på LL. Han vaknade upp i gräset efter målgång och mindes inte hur han kom dit. Men han hade satt en ganska bra tid har jag för mig :D
Jafyfan, då känns det som om det gått för långt, då börjar det bli farligt. Fast visst är minnet blurrigt från vissa kilometrar ibland, men att få total lucka...
HAr sett hur de släpper en kille som däckat på IM Hawaii och låter honom fortsätta, det är ju helt sjukt. Mäniskoliv är värt mer än så.
Senast redigerat av Endag (2008-06-30 19:39)
Endag skrev:
HAr sett hur de släpper en kille som däckat på IM Hawaii och låter honom fortsätta, det är ju helt sjukt. Mäniskoliv är värt mer än så.
Det är ju från mitt favoritklipp! http://www.youtube.com/watch?v=EokseUskyDI
Om du däckar i sjuktältet i Kalmar och efter ett tag säger att du vill fortsätta kommer du antagligen få fortsätta där också.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Det är ju från mitt favoritklipp! http://www.youtube.com/watch?v=EokseUskyDI
Om du däckar i sjuktältet i Kalmar och efter ett tag säger att du vill fortsätta kommer du antagligen få fortsätta där också.
Jo men det är ju knappast friskt... sen kan jag förstå att man som tävlande saknar omdöme, men sjukvårdarna? Däckar man näör man idrottar kan det vara allvarliga prylar.
Föräldrarna såg en som däckade i en vätskekontroll i nice. De hällde i honom vätska, sedan fortsatte han.
Jag tror också man får fortsätta i kalmar om man skulle råka däcka.
Ironwoman skrev:
Föräldrarna såg en som däckade i en vätskekontroll i nice. De hällde i honom vätska, sedan fortsatte han.
Jag tror också man får fortsätta i kalmar om man skulle råka däcka.
Så länge man inte kryper på löpbanan, då blir man diskad om det inte åtgärdas vid tillsägning.
Vid SM står det i PM:et att läkare har rätt att plocka skadade och utmattade löpare av banan, men jag tror aldrig att det hänt. Man såg ju folk ligga däckade i sjuktält längs vägen, men jag tror säkert att de får fortsätta när de kvicknat till om de så önskar. Förutsatt att inte sjukvårdspersonalen bedömder att det skulle vara livshotande för personen i fråga, men oftast handlar det ju "bara" om vätskebrist.
En från klubben körde IM Nice nu och bröt efter halvmaran. Han var irriterad på sig själv nu efteråt för att han inte bara tog en timmes paus och sen fortsatte.
Det tror jag kan vara en alldeles utmärkt ide dvs att ta en timmes paus och kvickna till och sen fortsätta. Efteråt är det medaljen och inte tiden som är viktigast! Men det är ju ingen strategi som man använder på "bara" maran.
steph skrev:
Det tror jag kan vara en alldeles utmärkt ide dvs att ta en timmes paus och kvickna till och sen fortsätta. Efteråt är det medaljen och inte tiden som är viktigast! Men det är ju ingen strategi som man använder på "bara" maran.
Gäller det bara maran så kanske 10-15 min paus är mer lämpligt isf. Typ gå eller sitta lite och få i sig lite vätska och energi.
Jaha, så var man anmäld till Sövde halv-IM om två veckor. Jag får det betalt genom jobbet så det är ju kanon. Dock får jag förmodligen inte tävla för Heleneholm då, utan för mitt jobbs idrottsförenings namn, men det är skitsamma. Enda strulet är att min licens står i HTT:s namn, men de skulle se om det gick att lösa. Annars får jag väl ta motionsklassen, det är väl ingen större skillnad. KAnske slipper jag komma sist isåfall desutom.
Ska bli jäkligt skoj. Känner att halv-IM är min distans, tror jag är grym på det :)
Senast redigerat av Endag (2008-07-01 15:16)
Endag skrev:
Jaha, så var man anmäld till Sövde halv-IM om två veckor. Jag får det betalt genom jobbet så det är ju kanon. Dock får jag förmodligen inte tävla för Heleneholm då, utan för mitt jobbs idrottsförenings namn, men det är skitsamma. Enda strulet är att min licens står i HTT:s namn, men de skulle se om det gick att lösa. Annars får jag väl ta motionsklassen, det är väl ingen större skillnad. KAnske slipper jag komma sist isåfall desutom.
Ska bli jäkligt skoj. Känner att halv-IM är min distans, tror jag är grym på det :)
Jag tror att man inte får tävla för olika klubbar på samma licens under samma år. Man får ju grymma placeringsmöjligheter i motionsklassen :D
½ IM är nog en ganska rolig distans. Inte lika hetsig som kortdistans och man slipper hålla på i evigheter som vid IM.
machine gun skrev:
Jag tror att man inte får tävla för olika klubbar på samma licens under samma år. Man får ju grymma placeringsmöjligheter i motionsklassen :D
½ IM är nog en ganska rolig distans. Inte lika hetsig som kortdistans och man slipper hålla på i evigheter som vid IM.
Jag hoppas det går att lösa, men annars funkar motionsklassen lika bra.
Ja jag tycker den distansen verkar vara den roligaste. Jag tyckte olympisk var rätt jävlig, så jag hoppas på mer komfort här. DEssutom ska jag helst inte gå så hårt nu-disciplin!! Tänkte simma som tävling, men cykla lite långsammare och sen definitivt springa långsammare.
Endag skrev:
Ja jag tycker den distansen verkar vara den roligaste. Jag tyckte olympisk var rätt jävlig, så jag hoppas på mer komfort här. DEssutom ska jag helst inte gå så hårt nu-disciplin!! Tänkte simma som tävling, men cykla lite långsammare och sen definitivt springa långsammare.
Det kanske kan vara bra att sätta upp riktmärken redan innan för tempo på cykel och löpning. Lätt att ryckas med annars, speciellt om man hamnar långt bak i fältet. 1,9 km simning sliter ju inte så mkt, så där kan du ju ösa på bäst du vill.
NEj, det är sant. Simningen kör jag nog så fort jag pallar, då får jag bra test på att börja cykla med hög puls också. Cykla hårt är lugnt, jag återhämtar mig fort, men problemet om jag cyklar fort är att jag kommer slita sönder mig på löpningen. Så det får nog bli rätt lugn cykling, på puls tror jag. Och sen lite jogging, hålla mig löpande så sakta som möjligt.
Endag skrev:
machine gun skrev:
½ IM är nog en ganska rolig distans. Inte lika hetsig som kortdistans och man slipper hålla på i evigheter som vid IM.Jag hoppas det går att lösa, men annars funkar motionsklassen lika bra.
Oj oj, det här är nog lättare sagt än gjort!! Att inte ryckas med alltså. Ska du gå på puls både på cykling och löpning eller? Tänk om allting funkar kanon, och det kommer en liten röst som säger "nu j***vlar"... Jag hade haft svårt för det iaf. Sen är det som du säger, långt men inte omänskligt. Det kan bli skoj!
Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-07-02 08:59)
Prova 146 i puls och se hur det känns..., sedan springa i distans(Kalmar)fart på halvmaran, säg 2 timmar.
Kalle Löpare skrev:
Oj oj, det här är nog lättare sagt än gjort!! Att inte ryckas med alltså. Ska du gå på puls både på cykling och löpning eller? Tänk om allting funkar kanon, och det kommer en liten röst som säger "nu j***vlar"... Jag hade haft svårt för det iaf. Sen är det som du säger, långt men inte omänskligt. Det kan bli skoj!
Kommer den lille jäveln fram och viskar i örat så kan jag säkert inte stå emot. Men då får jag ju ha häng p en bra tid, annars är det inte lönt. Och cyklar jag lugnt kommer jag inte ha häng på en bra tid....
Ironwoman skrev:
Prova 146 i puls och se hur det känns..., sedan springa i distans(Kalmar)fart på halvmaran, säg 2 timmar.
Jag tänkte egentligen 140, men eftersom jag simmat innan kommer kanske 146 vara mer lämpligt. Jag har cyklat Sövde-banan och den är lite kuperad så det kan bli svårt att hålla jämn puls.
Är jag pigg efter cyklingen så borde jag lugnt kunna hålla 5.40/km, dvs 2h-fart. Men man vet aldrig.
Senast redigerat av Endag (2008-07-02 09:46)
Endag skrev:
Jag tänkte egentligen 140, men eftersom jag simmat innan kommer kanske 146 vara mer lämpligt. Jag har cyklat Sövde-banan och den är lite kuperad så det kan bli svårt att hålla jämn puls.
Är jag pigg efter cyklingen så borde jag lugnt kunna hålla 5.40/km, dvs 2h-fart. Men man vet aldrig.
Orkar du inte den farten (med ansträngning) så är cyklingen för snabb. Men samtidigt så ska det börja bli tungt efter första halvmaran i Kalmar, annars har man tagit i för lite...
Ironwoman skrev:
Orkar du inte den farten (med ansträngning) så är cyklingen för snabb. Men samtidigt så ska det börja bli tungt efter första halvmaran i Kalmar, annars har man tagit i för lite...
Jag tänker så också. Cyklar jag lugnt borde 5.40 tempo vara lagom. Drygt 3 timmar på cyklingen kanske och sen 2 timmar på löpningen. Simningen kör jag på i Kalmarfart, dvs lugn andning och endast småputtra med benen.