Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 17 Tråd låst

Lajne löper!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

NybZ skrev:

uuuh, varför sprigner du inte uter i det fria? Det finns flera fördelar med det.

Men nackdelen att jag inte kan hålla den anvisade hastigheten.

När du börjar bli trött så kan du inte sluta eftersom du måste ta dig hem först. På bandet kan du bara hoppa av.
Det är friskt, skönt och avslappnande och springa själv ute i naturen.
Du slipper se alla människor på gymmet och kan vara för sig själv. :)
Det kostar inget ;)

Jag hoppar då alltså inte av ett band om jag inte känner att jag är nära att ramla ihop. Ute i naturen däremot kan man omedvetet sänka hastigheten. Löpbandet är dessutom helt gratis eftersom jag liksom redan har ett sånt där gymmedlemsskap, i ett gym som dessutom är tomt så jag slipper folk. Jag håller dock med om att det är skönare utomhus, har tänkt börja med det om ett tag när jag har mer koll på hastigheter, så att jag inte bara slöar omkring av misstag:)

Sen vill jag komma med ett tips. Inom löpning brukar man säga såhär: Det är bättre att sprigna en viss tid och komma längre, än att springa en konstant sträcka och pressa tiderna. Testa det, det är roligt. Du kommer se resultat snabbt, förhoppningsvis.

För tillfället testar jag det som floppix säger till mig att testa, varken mer eller mindre;)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

NybZ skrev:

Sen vill jag komma med ett tips. Inom löpning brukar orienterare säga såhär: Det är bättre att sprigna en viss tid och komma längre, än att springa en konstant sträcka och pressa tiderna. Testa det, det är roligt. Du kommer se resultat snabbt, förhoppningsvis.

En löpare skulle aldrig (!) säga så! X-D

Webbsida

Och såklart kommer träningen löpande förflyttas mer och mer ut i naturen. Men än så länge vill vår lille självmordsaspirant här gärna ratta lite på knappar och se siffror på löpningen (har jag räknat ut med ena lilltån) så därför får passen göras på löpband ännu ett tag.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

skulle dom inte? har jag hört iaf ;o
Lars Andersson, (tränade mig när jag gick på gymnasiet) sa det iaf. Han har ju iaf lyckats ganska bra med den teorin. :)

Webbsida

Kan ni sluta tjafsa och enas om att ni vill träna upp olika saker? Du blir aldrig snabb om du inte försöker öka din hastighet, men kortare distanser i hög fart är likväl submaximalt för utvecklande av vo2max, vilken lustigt nog behövs för att klara av hastigheten man ska öva upp. Så här i början, när jag inte klarar av vare sig nån högre hastighet eller nån längre sträcka, blir gränsen dock ytterst suddig och det ena glider över i det andra. Det betyder dock inte att det ena eller det andra utesluts; vi bidar bara vår tid och använder den träning som står till buds tills vi når en punkt där mer distinkta och mer avancerade metoder kan användas i högre utsträckning:)

//Lajne, som ser in i BÅDA era huvuden;)

Webbsida

*bzzzzzzzzzz* OK grabs, inte bli snurriga nu, alla måste fatta att båda sätten är samma väg mot samma mål. Man kan växla, man kan ha en individuell favorit - man kan köra olika perioder på olika vis, eller olika sträckor på dessa olika vis, eller olika intervallformer på olika vis (ex. vo2-träning på sträcka och tröskelträning på tid) and so on...

Webbsida

Eftersom KoP var så nyfiken innan tar jag och pastar från min egen textfil som jag använder för att hålla koll på det hela:

Morgonvikt, deff:
start, 23/6: 83,3kg
vecka 1, 29/6: 81,3kg

Midja, deff (utspänd/indragen):
start, 23/6: 88,5/80
vecka 1, 29/6: 85,5/76

Tycker f.ö. redan att jag är i bättre form än jag var på 79kg efter förra deffen, vilket är lite lustigt eftersom hela förra bulken var ganska resultatlös. Dessutom är mitt midjemått fortfarande en aning större, så det måste vara placebo eller kanske att jag var mer glykogentömd då. Ska i vilket fall höja intaget rejält denna veckan, satsar på 1kg ner eller strax över och sedan 500-700g minus varje vecka efter det tills jag är nöjd eller blir misstagen för ett svältoffer; vilket som än händer först^^

Senast redigerat av Lajne (2008-06-29 12:09)

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Varför ska du höja intaget rejält denna vecka.?

Webbsida

Om jag gick ner 2kg på 6 dagar, borde jag då fortsätta i samma takt?:P

ABSOLUT! =D

Okej, du skrev inget om det i din förra post så ja blev lite förvirrad där. Men nu är jag med i svängarna igen. :)

Webbsida

Hehe borde kanske skrivit ut det mer tydligt, men det går ju att räkna fram genom att dra ifrån dagens vikt från startvikten:P

Ja men då måste man ju börja räkna dagarna också. Ja har alltid hatat matematik.

Ditt fel, du är oklar i ditt skrivande! :P Ut o dra en katabolrunda på 20min nu. ;)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Härligt! =)

Jag tycker dock att man borde väga sig en gång varje dag för att hålla reda på att vikten går åt rätt håll. Anledningen att jag säger detta är inte för att vara cp i huvet utan för att vikten svankar så extremt redan från dag till dag. Även fast du har haft en viktnedgång (energi taget ur fettdepåerna) så kan du ändå väga lite mera än veckan innan om du t ex bundit mkt vatten av någon anledning. Ännu självklarare blir det under bulk där man ibland trots att man utökat sitt muskelprotein, väger mindre än veckan innan. Jag väger t ex 0,4kg mindre idag än vad jag vägde igår, jag åt exakt samma saker igår som i förrgår och utövade exakt samma aktiviteter.

Ja fattar inte varför man ska väga sig varje dag.

Nr 1. Du vet ungefär hur mkt energi du gör av med

Nr 2. Du vet ganska så ungefär hur mkt energi du tar in.

Nr 3. Man räknar inte fel på 500-1000kcal.

Vågen 1 gång i veckan, visar den jätte konstigt resultat då så ställer man sig på den dagen efter också och får en klarare bild av det hela. :)

Webbsida

Jag svänger i princip aldrig från morgon till morgon, och som HSB säger, om vågen nu skulle visa konstigt så får jag väl väga mig igen nån dag senare. Men det har den inte gjort än, nånsin, förutom en gång när jag fortfarande hade lite för lite vätska i kroppen dagen efter dagen efter.

Webbsida

high_school_boy skrev:

Ja fattar inte varför man ska väga sig varje dag.

Nr 1. Du vet ungefär hur mkt energi du gör av med

Nr 2. Du vet ganska så ungefär hur mkt energi du tar in.

Nr 3. Man räknar inte fel på 500-1000kcal.

Vågen 1 gång i veckan, visar den jätte konstigt resultat då så ställer man sig på den dagen efter också och får en klarare bild av det hela. :)

Till nummer 1. Jag har inte speciellt bra koll

Till nummer 2. Att räkna kcal sätter spöken i huvet på mig

Till nummer 3. Se nummer 2.

Vågen varje dag för att se en stadig viktuppgång/viktnedgång! =) Det är ju inte precis jobbigt att väga sig och reglera intaget efter det, snarare jobbigt att göra alla de ovanstående sakerna.

Hos mig svänger som sagt vikten rätt mycket och därför ser jag bara fördelar i att väga mig varje dag. På folk som det endast svankar så att man märker det under vecko-intervaller ska naturligtvis väga sig veckovis. =)

Du avrättade precis dina egna argument snygging.

Webbsida

high_school_boy skrev:

Du avrättade precis dina egna argument snygging.

Berätta hur =P sexiboj ;)

"Det är ju inte precis jobbigt att väga sig och reglera intaget efter det." Så du reglerar ditt dagliga energiintag beroende på morgonvikten varje morgon?

Låter det inte enklare att bara käka 3k kcal per dag(om man typ gör av med 2.5k), VETA att man ligger på överskott på några hundra kcal /dag och bara leva. Ja skulle inte ens behöva väga mig 1 gång i veckan för att veta att ja går upp i vikt, ja väger mig mer eller mindre enbart för att "veta vikten". Ungefär för att veta när det är dax för deff igen. :)

Registrerad: 2006-05-13

high_school_boy skrev:

"Det är ju inte precis jobbigt att väga sig och reglera intaget efter det." Så du reglerar ditt dagliga energiintag beroende på morgonvikten varje morgon?

Låter det inte enklare att bara käka 3k kcal per dag(om man typ gör av med 2.5k), VETA att man ligger på överskott på några hundra kcal /dag och bara leva. Ja skulle inte ens behöva väga mig 1 gång i veckan för att veta att ja går upp i vikt, ja väger mig mer eller mindre enbart för att "veta vikten". Ungefär för att veta när det är dax för deff igen. :)

Deffen har väl snarare med hur du ser ut att göra än din vikt?

Inte de senaste året iaf. Ja bulkar tills ja väger 88kg, då deffar ja ner mig till typ 84kg. Sen börjar ja om på nytt. Blir hårdare och hårdare för varje deff ner till 84kg ja gör. :)

Edit: Nu talar jag för mig

Senast redigerat av high_school_boy (2008-06-29 19:23)

Webbsida

high_school_boy skrev:

Öh nej... om jag väger för lite: Ät mera, om jag går upp i vikt för fort: ät mindre =)

Men... Du kan ju inte tänka så kortsiktigt, se det i dess hela sammanhang. Enligt vad du skrev ovan så som ja förstår det anpassar du ditt energiintag efter din dagliga vikt, o det blir ju inte klarare med ditt sista svar heller. :P

Du måste hålla med om att det ja skrev förut med energi hur man håller koll på den är överlägset lätast, bort med vågen. Den driver folk (dig med bla) galna. :)

Webbsida

high_school_boy skrev:

Men... Du kan ju inte tänka så kortsiktigt, se det i dess hela sammanhang. Enligt vad du skrev ovan så som ja förstår det anpassar du ditt energiintag efter din dagliga vikt, o det blir ju inte klarare med ditt sista svar heller. :P

Du måste hålla med om att det ja skrev förut med energi hur man håller koll på den är överlägset lätast, bort med vågen. Den driver folk (dig med bla) galna. :)

Men jag kan inte hålla koll på min energinivå... Jag var övertygad om att jag inte skulle gå ner i vikt på ios för jag åt så jävla mkt... men tydligen så gick jag ner massor ändå...

Eftersom min vikt är olika från dag till dag så ser jag det bara som en fördel att följa min vikt dagligen för att se hur den utvecklas, för en som vikten knappt skiljer sig åt från dag till dag är detta naturligtvis bara överflödigt.

Haha vad då inte hålla koll på din energinivå. Gör en uppskattning, dessutom borde du väl veta din dagliga energiförbrukning efter x års tränande och bulkande/deffande. Hur simpelt som helst juh. :)

Sidor: 1 2 3 4 5 … 17 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB