Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Aha, ännu en som är nybörjare i bågen. Jag gjorde i stort sett premiär på GBG triathlon. Det går ju bra mycket fortare. Hur kändes det i ryggen?
Jag har en båge på cykeln, men har knappt vågat använda den. Är vinglig nog som det är ;)
Skulle jag få cykla på en väg som varken innebär närkontakt med långtradare eller barn, så skulle jag nog våga testa mer iofs.
machine gun skrev:
Jag har en båge på cykeln, men har knappt vågat använda den. Är vinglig nog som det är ;)
Skulle jag få cykla på en väg som varken innebär närkontakt med långtradare eller barn, så skulle jag nog våga testa mer iofs.
Jag kände mig berusad när jag la mig i bågen :) Sen är det svårt med sikten också tycker jag. Plus att min cykel är ju inteinställd efter bågen. Vet inte hur jag ska göra där, ställa in den så jag ligger bra i bågen eller så jag sitter bra när jag cyklar normalt.
Endag skrev:
Jag kände mig berusad när jag la mig i bågen :) Sen är det svårt med sikten också tycker jag. Plus att min cykel är ju inteinställd efter bågen. Vet inte hur jag ska göra där, ställa in den så jag ligger bra i bågen eller så jag sitter bra när jag cyklar normalt.
Jag antar att det alltid blir en kompromiss när man vill använda cykeln till två ändamål. Det blir liksom varken hackat eller malet. I ditt fall skulle det nog vara lämpligt att anpassa cykeln så gott det går utifrån bågen, med tanke på Kalmar. Det kommer ju inte bli omöjligt att cykla vanligt ändå. Även med riktigt tempostyre har man ju handtag att hålla i när man inte ligger i bågen.
Fråga din cykelkille och be honom hjälpa dig!
machine gun skrev:
Jag antar att det alltid blir en kompromiss när man vill använda cykeln till två ändamål. Det blir liksom varken hackat eller malet. I ditt fall skulle det nog vara lämpligt att anpassa cykeln så gott det går utifrån bågen, med tanke på Kalmar. Det kommer ju inte bli omöjligt att cykla vanligt ändå. Även med riktigt tempostyre har man ju handtag att hålla i när man inte ligger i bågen.
Fråga din cykelkille och be honom hjälpa dig!
I det långa loppet borde den vara inställd efter bågen, men till Kalmar? Kommer jag hinna träna mig på att ligga i båge så pass mycket att det är lönt? Det är det jag är osäker på. IW har ju kört hela vintern i båge plus tidigare år och hon tyckte det var slitigt på slutet på olympisk. Så jag får nog fundera lite på det. Men det får kanske bli en kompromiss. Så det blir obekvämt både ock:)
Har väl nån modell, som ingen annan som vanligt, men min tempobåde är i alla fall monterad på bockstyret. Sedan har jag vänt det lite upp så att det inte är helt vågrätt. Det funkar bra och jag har faktiskt bättre "utsikt" än när jag kör nere med bockstyre.
Har inte problem med barn, men med lastbilar /sidovind och har kommit på att man då kan hålla kvar vänstern i båge men flytta högern ner på "bocken". Då är det nästan stadigare än med båda nere. I nerfördbackar tycker jag det känns bättre att hålla händerna nere.
Kalle, din låga puls säger säkert nåt om förbättrad puls. Har ju själv kommit underfund med att pulsslag/km är ett jätterbra mått. Oberoende om jag kör tempo eller lagom- eller lågpuls så får jag hela tiden ett mått på konditonen. Det är bara intervaller med ståpaus, som inte kan jämföras.
Senast redigerat av steph (2008-06-24 13:26)
Endag skrev:
I det långa loppet borde den vara inställd efter bågen, men till Kalmar? Kommer jag hinna träna mig på att ligga i båge så pass mycket att det är lönt? Det är det jag är osäker på. IW har ju kört hela vintern i båge plus tidigare år och hon tyckte det var slitigt på slutet på olympisk. Så jag får nog fundera lite på det. Men det får kanske bli en kompromiss. Så det blir obekvämt både ock:)
Jag trodde att det var att hänga längst ut på sadelspetsen som var det som blev kämpigt, inte själva tempobågen.
Som sagt, fråga din cykelkille. Han kan ju kolla på både dig och cykeln.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Jag trodde att det var att hänga längst ut på sadelspetsen som var det som blev kämpigt, inte själva tempobågen.
Som sagt, fråga din cykelkille. Han kan ju kolla på både dig och cykeln.
Nej det är ryggen för min skull.
Endag och M-Gun: Hade samma känsla som er, jag vågade fan inte ligga i bågen när det kom bilar/lastbilar eller vad som helst. I början raglade man fram så folk måste ha undrat... Men efter några mil hade man något bättre kontroll, det var ruskigt skönt att ligga i bågen i motvind!
Annars gjorde jag som Steph sa, la ena handen på styret om det blev en känslig situation, dvs bilar på vägen. I nerförsbackarna ligger jag i bocken, då kommer jag faktiskt lägre än med bågen.
Vad gäller ryggen --- Tja, det kändes, jag vet inte hur den kommer att må efter 18 mil. :-S Tror jag får köra lite medley på cykeln i Kalmar.
Steph: Imorgon blir det långpass löpning, då får vi se om du gissar rätt!
Endag skrev:
Nej det är ryggen för min skull.
För dig vet jag ju att det är det, men du blandade in IW i det hela helt plötsligt :D
Kalle Löpare skrev:
Vad gäller ryggen --- Tja, det kändes, jag vet inte hur den kommer att må efter 18 mil. :-S Tror jag får köra lite medley på cykeln i Kalmar.
Jag tror man vänjer sig ganska fort. Nu har jag ju inte cyklat några längre sträckor med riktig båge, men när vi körde långspinning i vintras, så höll jag på att dö efter typ 10 min i tempoställning första passet, sen efter två pass var det inga problem att ligga så i nästan 3 h.
Vår tränare rekommenderar att man bestämmer sig för när man ska "pausa", t.ex. 15 min i bågen, 2 min upprätt eller 30 min i bågen, 5 min upprätt eller vad som nu känns bra. Man kan ju kombinera det med vätske- och energipåfyllning om man så vill. Det är ju totaltiden i bågen som ger nettovinsten, inte längst tid i sträck.
machine gun skrev:
För dig vet jag ju att det är det, men du blandade in IW i det hela helt plötsligt :D
Typiskt IW att nästla sig in i vår diskussion :)
Jag vet intevad det var som begränsade IW, det kanske var sittpinnen, jag bara tog för givet att det var ryggen...
machine gun skrev:
Kalle Löpare skrev:
Jag tror man vänjer sig ganska fort. Nu har jag ju inte cyklat några längre sträckor med riktig båge, men när vi körde långspinning i vintras, så höll jag på att dö efter typ 10 min i tempoställning första passet, sen efter två pass var det inga problem att ligga så i nästan 3 h.
Jasså, det låter bra det. På lördag blir det långpass cykel, då ska jag testa och köra "intervaller" som du beskrev också. Jag brukar ändå dricka var 20:e minut, så det kan funka.
Ja jag måste lätt köra intervaller i bågen, fast kanske mer 5 min nere 5 min uppe. Mitt problem är inte när jag cyklar, utan att jag blir stel o får ont och det skulle sabba löpningen.
Endag, prova att sitta sådär som IW gör, det är rena tortyrbänken. Då kan man tänka "tur att jag slipper sitta såhär i mer än 30 sek" och bli på bättre humör genast.
Kalle Löpare skrev:
Endag, prova att sitta sådär som IW gör, det är rena tortyrbänken. Då kan man tänka "tur att jag slipper sitta såhär i mer än 30 sek" och bli på bättre humör genast.
Du menar längst fram på pinnen? Skulle aldrig komma på frågan...Jag har provat det och jag tycker inte det är speciellt skönt. DEssutom har jag ändå inte sadeln längst fram så det känns onödigt. Men det är skönt för benen att sitta långt fram, man får bra tryck utan att anstränga hamstrings.
Kalle, kollade på skoj din puls. Du hade 12 km 1:22 MP 132 dvs 929/km. Tog slumpmässingt nån sida bakåt och 4/5 hade du 17 km 2:03 MP 148 dvs 1078/km. -145 dvs ca -2% per vecka. Och det är det samma som jag kör med och som som jag såg att m_g hade när vi "tävlade".
Vi diskuterar om hur man sitter i båge och bockar och sittpinnar. Kom att tänka på senast jag var med på IM. Då var det en engelsman med som hade en arm. Jag såg honom vid varvningen efter cyklingen. Han var då före mig. Såg sen att han hade förbättrat rejält, så jag gissar att han kom i mål kring 12:20.
Jag förstår att man kan simma så på nåt sätt. Men det jag alltid undrat över är ju hur han kunde cykla 18 mil, med en arm. Jag glömmer det aldrig!
steph skrev:
Kalle, kollade på skoj din puls. Du hade 12 km 1:22 MP 132 dvs 929/km. Tog slumpmässingt nån sida bakåt och 4/5 hade du 17 km 2:03 MP 148 dvs 1078/km. -145 dvs ca -2% per vecka. Och det är det samma som jag kör med och som som jag såg att m_g hade när vi "tävlade".
Coolt, det kanske finns hopp ändå, även om det inte verkar så, se nedan. Eller vänta, jag ska räkna som du gör och se.
Vi diskuterar om hur man sitter i båge och bockar och sittpinnar. Kom att tänka på senast jag var med på IM. Då var det en engelsman med som hade en arm. Jag såg honom vid varvningen efter cyklingen. Han var då före mig. Såg sen att han hade förbättrat rejält, så jag gissar att han kom i mål kring 12:20.
Jag förstår att man kan simma så på nåt sätt. Men det jag alltid undrat över är ju hur han kunde cykla 18 mil, med en arm. Jag glömmer det aldrig!
Det är helt otroligt vad vissa människor kan göra, man måste inse att det inte finns nån begränsning alls egentligen. Jag såg en i Öppet Spår för några år sen som åkte med bara en arm. Ja det går nog, men en IM med bara en arm, då både simning och cykel är med är verkligen en prestation!
Det var ju nån som sprang över halva Kanada med en benprotes. Ja, det finns hur många exempel som helst. På TV såg jag en kenyan som sprang med två benproteser....
Onsdag 25/6
Löpning, långpass, runt sjöarna tre varv.
Sträcka 22,0 km.
Tid 2:34, snittfart 7,0 km/h.
HR 149
Räknar med Stephs formel för att försöka hitta något positivt. 1043 slag/km. :-(
Skit också. Jag får väl acceptera att jag inte är snabbare än såhär på löpningen, konstigt för på cyklingen går det framåt hela tiden. Har ingen ursäkt till lågt tempo, helt flack sträckning. Enda saken är väl att jag åt en sallad till lunch och nästan inget mer kolhydrater resten av dan, och började springa vid halv-sex-tiden.
Fast jag har ingen anledning att gnälla. Maffetone träningen kanske inte ger någon fart, men då måste man tänka på att jag inte kunnat springa såhär långa pass på 8 år. Det är ju strålande egentligen! Det är perfekt träning också, för i Kalmar kommer jag inte att spurta fram i 5 min/km, snarare får jag räkna med det här tempot så länge benen bär. Sen till hösten får jag väl fokusera mer på löpningen och lägga in lite intervaller så det blir nån fart.
Men det är mer än bara träningen nu. Vi har bekymmer på jobbet, jag vill inte orda alltför mycket om det, men vi har ont om pengar och väntar på tillskott som ska komma via investerare. Det är egentligen ingen fara för företaget, allt tyder på att det kommer att ordna sig, men innan man vet säkert går man bara runt och oroar sig. Det är grymt jobbigt faktiskt, dränerar en på energi.
Så nu är det två och en halv tung träningsvecka kvar, sen är det dags att slipa formen. Det ska nog gå bra att hålla i träningen fram till Kalmar, sen ska jag ta semester både från jobbet och träningen!
Torsdag 26/6
På uselt humör hela dagen pga ovanstående bl.a. Var bara en hårsmån från att skippa träningen ikväll, men tog mig dit ändå.
Spinning, 63 min. HR 155!
Riktigt skönt pass, vilken skön känsla att få trycka på och glömma allt!! Höll pulsen under 170, utom sista låten, då råkade det visst bli över 180.
Kalle Löpare skrev:
snittfart 7,0 km/h.
Isf hade passet tagit över 3 h. Antar att du menar 7 min/km? :)
Var glad för ditt längsta långpass (?) sedan LL istället.
machine gun skrev:
Kalle Löpare skrev:
snittfart 7,0 km/h.
Isf hade passet tagit över 3 h. Antar att du menar 7 min/km? :)
Erm, jo det är klart. 7 min/km. :-) Dessutom räknade jag fel, det var 22,2 km (3*7,4), vilket ger <räkna räkna> 6,937 min/km YES! Under 7 min gränsen.
Ironwoman skrev:
Var glad för ditt längsta långpass (?) sedan LL istället.
Jo, jag får skita i jobbsituationen och fokusera på träningen istället, som faktiskt går hur bra som helst när man tänker efter. Det här är det längsta långpasset sedan 2002, jag gick ju sista milen på LL.
Lördag den 28 juni
Långpass cykel. Hittade ett lämpligt ställe att åka till, Överlännäs i Sollefteå kommun!! :) Vi hade ett uppträdande där ifjol med kören, så jag tänkte det skulle vara kul att cykla hela vägen dit för att återse byn. Det var ganska långt, men igår kändes som "en bra dag att dö på", jag menar cykla på.
Sträcka 150,1 km.
Tid: 6:11
Snittfart: 24,3 km/h
Dit: 2:56, puls 136
Hem: 3:15, puls 142. Viss motvind.
Det var en mäktig känsla att korsa kommungränsen och ändå ha en mil kvar... Hade jag fortsatt 2 mil till hade jag kommit till Sollefteå.
Sedan direkt på det löpning, 4,5 km, 28 min. Gick bra, men man var lite trött av cyklingen får jag erkänna. Man blir ändå på så bra humör efter ett sånt här pass!
Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-06-29 21:38)
Ett litet träningspass på ca 55773 pulsslag. Inga illa, som vi brukar säga!
steph skrev:
Ett litet träningspass på ca 55773 pulsslag. Inga illa, som vi brukar säga!
Nä, det känns att man har jobbat efteråt, skön känsla!