Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 97 98 99 100 101 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

Tryman skrev:

Jag tror att du skulle kunna klara att crawla så länge oxå. Bara du hittar ett tempo som passar dig. Har man väl kommit över gränsen till att simma sig t.ex 1500 m i sträck så är glappet inte så stort för att klara det dubbla osv.

Förstör inte min psykning av Endag... (men annars håller jag med, kan man simma så man inte får syra så kommer distanserna snabbt)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Ironwoman skrev:

Det känns helt vaninnigt många timmar egentligen även om de flesta bra triathleter tränar minst så mycket.

Jo, det är sant. Många ligger ju stadigt på omkring 20 h/vecka och då är det ju 60 h varje 3-veckorsperiod. Galet.

machine gun skrev:

Jo, det är sant. Många ligger ju stadigt på omkring 20 h/vecka och då är det ju 60 h varje 3-veckorsperiod. Galet.

och proffscyklister som ligger på 1200 timmar/år, 24 timmar/vecka om man räknar 2 sjuk/viloveckor/år

Faktum är att även simmare tränar sjukt många timmar per vecka. De borde se ut som russin 24/7.

Registrerad: 2007-05-08

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

Jag tror att du skulle kunna klara att crawla så länge oxå. Bara du hittar ett tempo som passar dig. Har man väl kommit över gränsen till att simma sig t.ex 1500 m i sträck så är glappet inte så stort för att klara det dubbla osv.

Förstör inte min psykning av Endag... (men annars håller jag med, kan man simma så man inte får syra så kommer distanserna snabbt)

Jaja, jag vet ju att jag ligger på 27:30 min när jag komfortsimmar 1500 meter ute, med dålig navigering. I Kalmar kommer jag följa med strömmen så slipper jag navigera och då borde en simning på sub 70 min vara biff.

machine gun skrev:

Ironwoman skrev:

Det känns helt vaninnigt många timmar egentligen även om de flesta bra triathleter tränar minst så mycket.

Det är sjukt. Jag vet flera i klubben som ligger på 20 timmar i snitt och de satsar på kortare distanser så det är rätt bra tempo på flera av passen.

Du skriver att du ska köra cykling varav 1 timme i IM-fart. Så har jag sett att många tränar, klämme rin en timme IM-fart i långpass osv. Jag hoppas kunna cykla på 6.15, d v s strax under 30 km/h. Men förra långpasset hade jag 30 i snitt första 10 milen. Är det dumt att köra så eller? Jag kan fatta att man inte bör köra långt och snabbt om man tränar höga volymer, men för mig känns det nästan optimalt. Sen är det väl så att ju bättre man blir desto högre relativ ansträningning vid IM-fart på cykel.

Jag blir lite fundersam ibland. Har ju cyklat med många av HTT:s duktiga långdistanstjejer och tycker de kör sakta. Sen ligger de i 35+ på IM.

Endag skrev:

Du skriver att du ska köra cykling varav 1 timme i IM-fart. Så har jag sett att många tränar, klämme rin en timme IM-fart i långpass osv. Jag hoppas kunna cykla på 6.15, d v s strax under 30 km/h. Men förra långpasset hade jag 30 i snitt första 10 milen. Är det dumt att köra så eller? Jag kan fatta att man inte bör köra långt och snabbt om man tränar höga volymer, men för mig känns det nästan optimalt. Sen är det väl så att ju bättre man blir desto högre relativ ansträningning vid IM-fart på cykel.

Jag blir lite fundersam ibland. Har ju cyklat med många av HTT:s duktiga långdistanstjejer och tycker de kör sakta. Sen ligger de i 35+ på IM.

Låter som det där med marafart, det blir jag aldrig klok på. Jag förstår ju att eliten inte kan hålla tävlingstempo på träning eftersom det skulle slita så mkt, men vi motionärer som snarare måste sänka tempot för att palla distansen, vi kan väl inte känna nånting på att träna ännu långsammare än vi tänker tävla?

machine gun skrev:

Låter som det där med marafart, det blir jag aldrig klok på. Jag förstår ju att eliten inte kan hålla tävlingstempo på träning eftersom det skulle slita så mkt, men vi motionärer som snarare måste sänka tempot för att palla distansen, vi kan väl inte känna nånting på att träna ännu långsammare än vi tänker tävla?

Fast där håller inte jag med. Jag klarar inte att hålla marafart på långpass. I år siktade jag på 4.50 /km som marafart och det kan jag ha på långa intervaller eller distanser på en mil, men inte långpass. Men däremot skulle jag aldrig ha fartavsnitt med IM-marafart.

Men det är ju säkert individuellt, som allt annat :)

Endag skrev:

Fast där håller inte jag med. Jag klarar inte att hålla marafart på långpass. I år siktade jag på 4.50 /km som marafart och det kan jag ha på långa intervaller eller distanser på en mil, men inte långpass. Men däremot skulle jag aldrig ha fartavsnitt med IM-marafart.

Men det är ju säkert individuellt, som allt annat :)

Jag tänker lite som så att om jag inte pallar att springa i 5:30-fart i 25 km, så pallar jag det inte i 42 km heller. Fartavsnitt med IM-marafart skulle kunna bli lustigt. "Jaha, nu ska jag stappla fram 1 km i 7:00/km" ;D

machine gun skrev:

Jag tänker lite som så att om jag inte pallar att springa i 5:30-fart i 25 km, så pallar jag det inte i 42 km heller. Fartavsnitt med IM-marafart skulle kunna bli lustigt. "Jaha, nu ska jag stappla fram 1 km i 7:00/km" ;D

Jag vet bara hur det är för mig. Jag höll 4.53/km på maran i höstas. När jag satte igång med träning igen så körde jag 4.50-tempopå mina långa intervaller och det var grymt jobbigt, klarade kanske totalt 10 km i det tempot utspritt på 1-3 km-intervaller. På maran är man vilad och toppad och bra form. Sen är man i sämre form, inte utvilad och otoppad. För mig är det grym skillnad om jag får vila några dagar jämfört med om man tränar minst ett pass per dag och kanske har 1 vilodag per 2 veckor.

Dessutom skull ejag köra marafart på 25 träning skulle jag nog ha 1-2 veckors återhämtning. Men kör jag 4 timmar cykling i tänkt IM-fart så skulel jag i princip kunna simma på kvällen eller löpträna dagen efter.

Men att träna i IM-marafart... Fast eliten kanske inte har så mycket sämre på en IM-mara än vad de hade haft på en vanlig mara. Den relativa skillnaden mot oss blåbär är nog mindre iaf.

Senast redigerat av Endag (2008-06-27 18:49)

Man kanske kan lägga in intervaller i IM-marafart när man har vilovecka? ;)

Registrerad: 2006-03-15

Lycka till imorgon!

När jag skriver IM-fart så kör jag puls, men förkortar bort det. Så IMfart på cykel är alltid ca 149 i puls, så kan hastigheten variera lite beroende på form, bana, väder osv. Därför har jag inte Endags problem med varierande form på simning är dock IMfart tid/distans, men där varierar inte formen lika mycket eftersom det ju mest är teknik.

I simning kör jag ca f3 under IM, så där kan man ligga både högre och lägre på träning, men skulle en vanlig distansfart finnas så skulle den vara något lägre.

I cykel ligger jag klart lägre än IMfart på distansträningen. Skillnaden har ökat ju bättre tränad jag blivit, första året var det inte så stor skillnad, ca 5 slag i puls, nu är det snarare över/ca 10 slag mer. I början då jag körde IMfart på cykel körde jag genom att ligga ned i bra tempoposition och försöka köra som i kalmar och visualisera tävling, men pulsen behövde nödvändigtvis inte bli direkt högre.

På löpning på vår nivå blir IMfart lite larvigt. Därför kör jag ingen sådan, kommenterade för coachen första året då han skrev det att det var larvigt på min nivå eftersom lugn distans=IMfart. Så nu när jag får bestämma struntar jag i den. I kalmar har jag sedan startat maran vid lite högre puls än distans, min distans ligger runt 145 och i Kalmar startar (eller försöker att efter någon km landa på) jag maran på 153 första milen ungefär, sedan får jag köra på känsla. men då är man lite sliten så pulsen blir högre än normalt, egentligen är det ju vanlig distans.

jag tycker man ska köra en bra lugn distans främst på träning, om man kör långa distanser. Om man sedan pallar högre tempo på träning ska man lägga in intervaller/snabbdistans i tänkt tävlingsfart.

IMfart kan man ha i långpass (15-20 min*2-3 st), eller som snabbdistans (1 timme). Jag kör ju också mer IMfart närmare IMtävlingen. Längre innan duger lite intervaller i snabbare fart och distanspass bra. För att på cykel använder man ju ungefär samma muskler oavsett tempo (inte vid jättestora skillnader i tempo, då...), vid samma sittposition. I löpning är det viktigare att köra tävlingsfart anser jag, då löpsteget varierar beroende på vilket tempo man använder. Därför är det för en nybörjare inte så viktigt med sådana intervaller. Lite intervaller i IMfart när man är hyfsat utvilad (alltså inte måndagen efter helgens 5 timmarspass) under viloveckor tycker jag låter bra.

Lycka till imorgon! Kommer inte vara framme förrän vid 12-12:30, då ingen i bilen startar tidigare än 14:15, men jag ska tänka på dig när starten går :)

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Kör hårt imorrn och lycka till! :D

IW: Jag fortsätter gärna diskussionen om farter sen, för den är intressant, men jag har besök nu. Lycka till imorrn!!

Senast redigerat av Endag (2008-06-27 22:41)

Kollade just startlistorna och det är två seniorer anmälda i klassen utan drafting, en man och en kvinna. IW är kvinnan, alltså kommer du vinna imorgon. Grattis i förskott! ;)

IW har alltså redan vunnit, bara att ställa ut skorna...

Jo det där med IM-puls är ju lite lurigt. På en tävling har man redan kört ett tag och fått upp pulsen, speciellt på löpningen. Jaghar försökt cykla på puls och det funkar bra, men jag vet ändå inte vilken nivå jag borde ligga på. Igår körde jag med 138 i snitt (139 utanför stan) i fyra timmar och det kändes rätt lugnt, förra långpasset körde jag lika långt fast en kvart snabbare och hade då 146 i snitt. Skillnaden i komfort var ju grym. Igår bara cykla jag runt, på det snabbare passet fick jag ligga i hela tiden nästan. Så jag antar att jag bör ligga där nånstans mellan 139 och 146. Eftersom det är en mara efteråt så borde jag kanske sikta in mig mer på den lägre gränsen.

På löpningen skulle jag ganska lät kunna ha 160 i puls efter 18 mil cykling utan att det går alltför fort. Springer jag på 160 i puls på träning utan att ha cyklat före så får jag en fart på kanske 4.30 /km. Därför känns det konstigt att köra löpning i en IM-puls.

Senast redigerat av Endag (2008-06-28 07:04)

Nu har IWs och IPs resultat kommit upp. Ser stabilt ut, men jag har inget att jämföra med och så verkar växlingarna vara inbakade i tiderna. IWs löpning ser väldigt bra ut, den antar jag är en "clean" tid utan växlingstid.

Vilken jäkla djungel av klasser det är. En sån här relativt liten tävling och det är hur många klasser som helst, i vissa bara en deltagare. Blir ju nästan lite löjligt.

Endag skrev:

IW har alltså redan vunnit, bara att ställa ut skorna...

Jo det där med IM-puls är ju lite lurigt. På en tävling har man redan kört ett tag och fått upp pulsen, speciellt på löpningen. Jaghar försökt cykla på puls och det funkar bra, men jag vet ändå inte vilken nivå jag borde ligga på. Igår körde jag med 138 i snitt (139 utanför stan) i fyra timmar och det kändes rätt lugnt, förra långpasset körde jag lika långt fast en kvart snabbare och hade då 146 i snitt. Skillnaden i komfort var ju grym. Igår bara cykla jag runt, på det snabbare passet fick jag ligga i hela tiden nästan. Så jag antar att jag bör ligga där nånstans mellan 139 och 146. Eftersom det är en mara efteråt så borde jag kanske sikta in mig mer på den lägre gränsen.

På löpningen skulle jag ganska lät kunna ha 160 i puls efter 18 mil cykling utan att det går alltför fort. Springer jag på 160 i puls på träning utan att ha cyklat före så får jag en fart på kanske 4.30 /km. Därför känns det konstigt att köra löpning i en IM-puls.

Hur påverkas du av adrenalinpåslag? För mig är effekten inte lika stor på IM som kortare tävlingar, men lite högre blir pulsen. I så fall kanske du kan gå mer mot 146 än 139.

Sövde blir ett bra test här...

Ironwoman skrev:

Hur påverkas du av adrenalinpåslag? För mig är effekten inte lika stor på IM som kortare tävlingar, men lite högre blir pulsen. I så fall kanske du kan gå mer mot 146 än 139.

Sövde blir ett bra test här...

Jag vet faktiskt inte. I Växjö kände jag mig hur cool som helst och tog det helt lugnt, men hade ändå cirka 10 slag över vad jag borde vid den fart jag höll i början. Då var jag lite småsjuk dock.

I Göteborg triathlon hade jag simpuls på 162, cykel 171 och löpning 177. Överlag ganska höga pulser.

Men gör adrenalinpåslag att man ocksp klarar av att ligga på högre puls?

Jag komme rbli tviungen att spela säkert i Kalmar, cykla relativt lugnt så jag klarar löpningen så länge som möjligt.

Säter triathlon, 28 juni, 750, 20, 5

Värmde som vanligt inte upp överdrivet mycket, cyklade nästan hela cykelbanan i lugnt tempo och simmade 200 m eller så.

Simningen
Innan start sa speakern att det var 15,8 grader i vattnet. Jippi=)
Jag gjorde ändå en rel ok simning, inte bra, men inte så katasfrofal som jag väntat. Vattnet var kallt, men hanterbart. De hade satt upp en lina mellan bijarna som jag knappt kunde se, men tillräckligt för att ligga och andas 2-takt och titta på den och simma rel rakt, iaf mer rakt än de runt mig.
Simtiden var inkl en löpning till växlingsområdet på en knapp halvminut.
15,45, 162 medelpuls

Växling
OK

Cykel
Kass.
Det är en rel flack, men mycket kurvig bana. Jag kan ju inte svänga, sedan tog jag det även extra försiktigt då jag inte vill gå omkull så nära Kalmar. Dessutom hade jag inget tryck i benen, de är verkligen påverkade av mängdträningen. Vilket ju påverkar cyklingen mycket då det var många igångdrag där jag inte hade någon kraft. Fick stryk av en äldre kvinnlig klubbkompis med dryga halvminuten, nu ingår ju växlingarna och där är hon bäst, men i Hallsta var jag nästan 4,5 min före. Så 1,5-2 min snabbare tid om inte mängdträningen suttit i benen. Blev bara omcyklad av flera andra, brukar cykla om nästan lika många som cyklar om mig. Var en dryg min efter pappa, så även han var sliten.
43,27, 160 medelpuls inkl 2 växlingar

Växling
OK

Löpning
Då cyklingen var kass så hade jag lite ben kvar att springa med. Behövde lite tid för att dra igång benen, de började komma igång under andra varvet, så under tredje kunde jag springa på med ett hyfsat bra lösteg.
21,20 på lite för korta 5 km (lillasyster sa något om 4,5 km vilket kan stämma, men banan var ganska tung, korta backar, men det lutade hela tiden åt något håll, en backe med tillräcklig lutning för att inte ha ett normalt lösteg)

Gick inte riktigt för fullt, mentalt var jag inte heller riktigt med, sliten efter mängdträningen där med. Sista löpvarvet kom lite horn fram då jag såg 2 kvinnor jag hade chans på med en bra avslutning, tog båda 200 m från mål.

29 juni

Försök till coachen special, 30 min trainer, 126 medelpuls

Uppvärmning 15 min, 117 medelpuls
10 min intervall 145 medelpuls (ska vara 153-157)
5 min nedvarvning 113 medelpuls

Vilopuls innan (sittande på trainern) 52, alltså 5 slag mer än normalt och 10 slag över helt utvilad.
Orkade inte köra med tillräcklig hög puls så jag lade ner. Nu gäller det att bara träna om jag är tillräcklig pigg för att hålla tempo, nu var jag inte det. Hade trott att jag hade 50/50 chans att fixa passet.

Endag skrev:

Ja. Hjärtat pumpar snabbare, fast man inte jobbar hårdare.
Man kan ligga på mjölksyratröskelpuls, fast hålla ett lägre tempo och inte ha mjölksyra. Vissa påverkas mer än andra. Jag kan i laddade stunder ha 5 km lopp med snittpuls över mjölksyratröskeln (1-3 slag). För mig så påverkar inte detta cyklingen i Kalmar så mycket, då har man simmat av sig nervositeten och det är för långt kvar för att börja köra på (sedan blir man för trött för att köra på).

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Ja. Hjärtat pumpar snabbare, fast man inte jobbar hårdare.
Man kan ligga på mjölksyratröskelpuls, fast hålla ett lägre tempo och inte ha mjölksyra. Vissa påverkas mer än andra. Jag kan i laddade stunder ha 5 km lopp med snittpuls över mjölksyratröskeln (1-3 slag). För mig så påverkar inte detta cyklingen i Kalmar så mycket, då har man simmat av sig nervositeten och det är för långt kvar för att börja köra på (sedan blir man för trött för att köra på).

Det svåra är att man börjar på hög puls bara. I Göteborg hade jag typ 180 ut från växlingen, inte optimalt att börja cyklingen på. I Kalmar kommer jag nog avsätta första 5 km till att sänka pulsen. Kan ju prova den strategin i Sövde och utvärdera.

Sidor: 1 … 97 98 99 100 101 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB