Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

skräpmatens betydelse i träning och resultat?

Registrerad: 2008-03-24

hej,

Jag sitter och funderar lite på det här med skräpmat ( alla sorters godis, chips, pizza m.m.) Jag förstår att det är onyttiga saker och man inte ska äta dem så ofta eller inte alls - (vilket det sistnämnda rätt så svårt)

Om man nu tränar hårt äter bra och nyttigt. Vissa säger att man inte ska äta godis alls även om man tränar hårt och mycket. Vi säger pizza 1/månaden , en del godisbit varannan vecka ungefär. Godis m.m är ju fabrikat och det finns iofs choklad som är inte så onyttighet. Vad är det som tyder på att man inte bör äta "skräpmat" trots man gör det sällan? Är det bara att det är extremt onyttigt och det bara är "tomma kcal" eller finns det någon hälsoförklaring, mer inriktad på vad som händer i kroppen? Kommer man inte få ut träningen lika bra långsiktigt?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Det är en piss i havet. Du lär vara en av få som har sån där disciplin att du äter "junk" så sällan som du beskriver.

Här är en studie där man jämförde "nyttig" mat med snabbmat.

Ann Nutr Metab. 2007;51(2):163-71.

Hormonal responses to a fast-food meal compared with nutritionally comparable meals of different composition.
Bray GA, Most M, Rood J, Redmann S, Smith SR.

BACKGROUND: Fast food is consumed in large quantities each day. Whether there are differences in the acute metabolic response to these meals as compared to 'healthy' meals with similar composition is unknown. DESIGN: Three-way crossover. METHODS: Six overweight men were given a standard breakfast at 8:00 a.m. on each of 3 occasions, followed by 1 of 3 lunches at noon. The 3 lunches included: (1) a fast-food meal consisting of a burger, French fries and root beer sweetened with high fructose corn syrup; (2) an organic beef meal prepared with organic foods and a root beer containing sucrose, and (3) a turkey meal consisting of a turkey sandwich and granola made with organic foods and an organic orange juice. Glucose, insulin, free fatty acids, ghrelin, leptin, triglycerides, LDL-cholesterol and HDL-cholesterol were measured at 30-min intervals over 6 h. Salivary cortisol was measured after lunch. RESULTS: Total fat, protein and energy content were similar in the 3 meals, but the fatty acid content differed. The fast-food meal had more myristic (C14:0), palmitic (C16:0), stearic (C18:0) and trans fatty acids (C18:1) than the other 2 meals. The pattern of nutrient and hormonal response was similar for a given subject to each of the 3 meals. The only statistically significant acute difference observed was a decrease in the AUC of LDL cholesterol after the organic beef meal relative to that for the other two meals. Other metabolic responses were not different. CONCLUSION: LDL-cholesterol decreased more with the organic beef meal which had lesser amounts of saturated and trans fatty acids than in the fast-food beef meal. Copyright 2007 S. Karger AG, Basel.

I stora drag så bevisar den hur lite det påverkar att äta skräpmat nån gång ibland. Jag är helt övertygad om man är helt besatt av att äta "cleant" hela tiden så kommer det vara kontraproduktivt i längden.

Tack cowboy för att bra svar som vanligt. Det var bra att veta att man kan äta lite skräpmat ibland. Min fystränare har nämligen sagt att jag inte ska äta något alls. Sedan finns det vissa spelare som säger det inte äter någon form av skräpmat alls. Jag beskrev mig inte själv där så tydlig utan jag äter oftast aldrig chips/popcorn då jag inte är så mycket för varken popcorn eller chips. Däremot äter jag glass någon gång på helgerna och sedan om det ligger choklad hemma ibland tar jag lite då och då. Chokladen är mörk och minst 70% då jag tar 1-2 rutor. Men annars äter jag inte mycke skräpmat alls.

Att aldrig äta skräpmat kan jag inte tänka mig. Jag tycker som dig att det krävs en stor stor diciplin för det vilket jag inte känner att jag måste ta till. Eftersom jag i stort sett aldrig trycker i mig mycket godis så fungerar det bra för mig.

Jag ville veta mer allmänt om det har någon betydelse vilket det inte verkar ha. Men många bäckar små :)

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-26 10:40)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Då säger jag att det INTE är av någon betydelse :) Jag tror det påverkar långt mer att gå runt och vara sugen och aldrig känna att man kan slappna av och unna sig något gott utan att få ångest över det. Du om någon vet väl hur viktigt det är att hålla psyket i schack.

Skicka hit din fystränare så kan vi öppna upp en burk med spö till honom/henne så att h*n kommer tillbaka till verkligheten.

Cybercowboy skrev:

Då säger jag att det INTE är av någon betydelse :) Jag tror det påverkar långt mer att gå runt och vara sugen och aldrig känna att man kan slappna av och unna sig något gott utan att få ångest över det. Du om någon vet väl hur viktigt det är att hålla psyket i schack.

Skicka hit din fystränare så kan vi öppna upp en burk med spö till honom/henne så att h*n kommer tillbaka till verkligheten.

haha, japp psyket är A och O i tennisen! Jag käkade inget alls på ca 2 månader och jag blev galen första veckan, så absolut det har nog en större påverkning.

Han vill också dessutom att jag ska börja äta stenålderkost. vilket jag är tveksam till och nu bestämt mig för att inte börja med det.

Han är väldigt kunnig och har flera proffspelare.

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-26 10:49)

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Stenålderskost för en person som utöver hård konditionsträning?

Jag slutar aldrig att förvånas över hur "kunniga" alla dessa PTs och högt uppsatta tränarna är...

high_school_boy skrev:

Stenålderskost för en person som utöver hård konditionsträning?

Jag slutar aldrig att förvånas över hur "kunniga" alla dessa PTs och högt uppsatta tränarna är...

Hmm, han kör det och tror han är lite inskränkt när det gäller nya saker. Jag känner en som tränar mins lika bra hårt som mig och hon äter uifrån stenålder! Hon ligger topp 700 i världen. Förstår inte riktigt hur hon kan äta på dete viset

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Helt klart att det går men ja ser bara nackdelar med det. Vad skulle fördelen vara? Non.. :-/

Registrerad: 2008-05-31

Vad menas med stenålderskost? Rött kött, ris, nötter och bladväxter?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

TJjones skrev:

Inte ris, eller jo kanske vildris. Helt enkelt den mat som fanns tillgänglig för oss på stenåldern. Den är relativt fattig i stärkelse och proteinrik.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

stevebc skrev:

TJjones skrev:

Inte ris, eller jo kanske vildris. Helt enkelt den mat som fanns tillgänglig för oss på stenåldern. Den är relativt fattig i stärkelse och proteinrik.

Haha vildris ^^ Tror faktiskt inte ris (eller vildris :P) räknas in här ^^.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-26 14:27)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag hade ytterst gärna velat tala med människan för att få veta hur han tänker. Någon av oss måste ju ha missat något fundamentalt eftersom vi förmodligen båda två tycker att den andres kostråd är helt stolliga^^

Registrerad: 2007-11-01

Jag äter fan skräpmat nästan varje dag i veckan :) Skräpmat behöver inte vara onyttigt, bara du inte äter det varje dag. (som jag nästan gör) Men jag är ingen elitidrottare så för mig gör det inget! ;P Jag mår inte dåligt av det iaf och jag är verkligen inte fet heller.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as … anguage=SV

Ingen pasta, skräpmat, mjölk osv..

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Har någon noterat avbildningarna av grottmänniskor, och hur BEEF de var?!

Från: Värnhem i Malmö
Registrerad: 2007-07-06

Någon skrev här inne för ett tag sen att han aldrig mått så bra som när han åt all mat, rå. Och någon kontrade med frågan varför han inte fortsatte med att göra det? Kanske om någon istället skriver om hur bra de mår av att äta skräpmat så kan ju alla som inte vill åstadkomma något också ha sin del på detta forumet.

haha... jag är hemsk.

Eller om jag säger såhär... om man får så dåligt samvete av att äta en burgare, så man börjar skriva av sig inne på detta forumet, borde man inte skita i att äta burgaren då... om man känner sig själva? Jag hade en flickvän som var friidrottare, hon sprang en mil varje natt hon ätit en tårtbit. Det spelar ingen roll om man är "fit" om man inte är "sane". Psykisk ohälsa skapar fysisk ohälsa och vice verca, dock i olika utsträckning. Ät och var glad, träna som ett djur nästa gång!!

Jason Gatlin sa en gång i en intervju att han var så smal att han kunde stoppa i sig vad som helst, jo man tackar ja.

Det är bra att fuska, men dålig att bli upptäckt. Ett gott samvete är bästa huvudkudden. Så... vad är meningen med att äta skräpmat om man inte njuter av den, på alla plan!? Ni är väl lyckliga ni, som har råd att äta på Donkan, The Hut & BK. :'(

/ Studentpotatisen

ZEE skrev:

Har någon noterat avbildningarna av grottmänniskor, och hur BEEF de var?!

Ja, eller så kollar man på hur alla människor såg ut på 60-talet. Inte en enda "Lard ass" där inte. :P Nya diet-trenden, "Sextiotalsdieten". Glöm inte bort var ni hörde det först. ; )

Webbsida

King_Edward skrev:

Någon skrev här inne för ett tag sen att han aldrig mått så bra som när han åt all mat, rå. Och någon kontrade med frågan varför han inte fortsatte med att göra det? Kanske om någon istället skriver om hur bra de mår av att äta skräpmat så kan ju alla som inte vill åstadkomma något också ha sin del på detta forumet.

haha... jag är hemsk.

Eller om jag säger såhär... om man får så dåligt samvete av att äta en burgare, så man börjar skriva av sig inne på detta forumet, borde man inte skita i att äta burgaren då... om man känner sig själva? Jag hade en flickvän som var friidrottare, hon sprang en mil varje natt hon ätit en tårtbit. Det spelar ingen roll om man är "fit" om man inte är "sane". Psykisk ohälsa skapar fysisk ohälsa och vice verca, dock i olika utsträckning. Ät och var glad, träna som ett djur nästa gång!!

Jason Gatlin sa en gång i en intervju att han var så smal att han kunde stoppa i sig vad som helst, jo man tackar ja.

Det är bra att fuska, men dålig att bli upptäckt. Ett gott samvete är bästa huvudkudden. Så... vad är meningen med att äta skräpmat om man inte njuter av den, på alla plan!? Ni är väl lyckliga ni, som har råd att äta på Donkan, The Hut & BK. :'(

/ Studentpotatisen

Många kloka ord må jag säga (eller så är jag trött). ;) Hur som helst är inte skräpmat alls så dålig. När du är inne i en bulkfas ska du se till att makro och mikronutrientbehovet är tillgodosett. När du har gjort det kan du praktiskt taget käka vad du vill för att uppnå ditt överskott. Inte så dumt va? =)

Moderator

Keep_On_Pumpin skrev:

stevebc skrev:

TJjones skrev:

Vildris borde göra det, rent definitionsmässigt. Men sen så är väl carbparanoian för stor för det :)

Registrerad: 2007-03-03

stevebc skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

stevebc skrev:

Vildris borde göra det, rent definitionsmässigt. Men sen så är väl carbparanoian för stor för det :)

Ehh ... hade de kastruller på stenåldern?

Moderator

I Svea I skrev:

stevebc skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ehh ... hade de kastruller på stenåldern?

Man tillagade mat även på stenåldern :)

Keep_On_Pumpin skrev:

Många kloka ord må jag säga (eller så är jag trött). ;) Hur som helst är inte skräpmat alls så dålig. När du är inne i en bulkfas ska du se till att makro och mikronutrientbehovet är tillgodosett. När du har gjort det kan du praktiskt taget käka vad du vill för att uppnå ditt överskott. Inte så dumt va? =)

Tack för det :P Skräpmat just i vårt rike är inte så sjuhelsikes dålig, faktiskt, om man tränar. Att äta skräpmat efter tävlingar/matcher har det varit lag på i mitt liv. Och det har inte förstört något för mig! Snarare tvärt om! Jag vill iställa belysa problemet med festandet efter vinsterna istället! :D Jag har en kompis som spelade i ett rivaliserande lag som beskrev problemet med festandet såhär: "Efter utgången på lördagen (med sprit, cigg & fet nattmat), så är man helt ur form på måndagen, lite bättre på onsdagen & i normal form på fredagen." Vidare fortsatte han: "Då utvecklas man ju bara 1/3 av veckan". Då kan man ju säga att Nattmaten är det minsta problemet! Man måste ju äta.

Förresten KoP. Med praktiskt taget, menar du då att du inte rekomenderar skräpmat, eller att du rekomenderar en fin stek på grillen istället!? :P

Webbsida

King_Edward skrev:

Förresten KoP. Med praktiskt taget, menar du då att du inte rekomenderar skräpmat, eller att du rekomenderar en fin stek på grillen istället!? :P

Jag rekommenderar inte skräpmat före hälsosammare mat i något läge (utom om man har fått i sig skadligt mycket av någon mikronutrient =P), men jag bojkottar inte heller skräpmat alls om man har fått i sig mängden mikro och makronutrienter man är i behov av! =) Skräpmaten då är inte hälsovådlig eftersom du tillgodosett det du faktiskt behöver!

Registrerad: 2007-03-03

Skräpmat borde byta namn till tom mat.

Skräpmat IMO = mat som är direkt dålig för hälsan.
Tommat IMO = mat som tar plats.

Skräpmat IMO = Solrosolja, råttgift m.m.
Tommat IMO = pizza och hamburgare från donken.

Webbsida

I Svea I skrev:

Skräpmat borde byta namn till tom mat.

Skräpmat IMO = mat som är direkt dålig för hälsan.
Tommat IMO = mat som tar plats.

Skräpmat IMO = Solrosolja, råttgift m.m.
Tommat IMO = pizza och hamburgare från donken.

Där har du en poäng ;)

Kul att du jämnställer solrosolja med råttgift xD

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB