Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

tomma kalorier

Från: trollhättan
Registrerad: 2005-07-28

Har hört massa grejjer om man käkar godis,dricker cola eller äter en jävligt god kebabmacka att man får i sig massa "tomma" kalorier. va fän menas med "tomma" kalorier?
och i vilka livsmedel finns det mest?

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

"Snacks, läsk, glass och godis innehåller mycket fett och/eller socker och väldigt lite vitaminer och mineraler. Därför brukar man tala om "tomma kalorier"."

[ http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPag … anguage=SV ]

"Med tomma kalorier menar man livsmedel som innehåller mycket energi men lite av andra näringsämnen.

Dessa livsmedel har dålig näringsdensitet."

[ http://www.nyfikenvital.org/?q=node/746 ]

Så, med andra ord saker som har mindre mängder mineraler och vitaminer i sig. Ex godis = fett och socker, äter du istället en apelsin motsvarande sockrets kalorimängd får du i dig mer andra näringsämnen (vitaminer, mineraler osv).

Från: trollhättan
Registrerad: 2005-07-28

okej, har hört massa gamlingar här på jobbet säga om man käkar en pizza "det är ju massa tomma kalorier du får i dig, det sätter sig ju direkt på magen"

detta är bara bullshitt kan jag tänka mig?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Ja

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

beppe skrev:

okej, har hört massa gamlingar här på jobbet säga om man käkar en pizza "det är ju massa tomma kalorier du får i dig, det sätter sig ju direkt på magen"

detta är bara bullshitt kan jag tänka mig?

Det är inte helt långsökt, eftersom samma livsmedel som brukar klassas in under "tomma kalorier" (godis, läsk, skräpmat osv) ofta har en hög energitäthet och alltså lättare bidrar till ett energiöverskott. Energiöverskott = viktuppgång. Så det är en extrem förenkling kan man säga. Men tränar man och alltså har en högre energiförbrukning har man också mer utrymme för att äta "skräp" om man vill, utan att för den delen gå upp i vikt eller riskera vitaminbrist.

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Vad gäller fruktos?
Kan man använda det för att hamna på överskott?

Vad jag förstått så går fruktos genom levern och sen lagras in som fett. Om man en vanlig dag ligger på underskott och sen äter fruktos tills man ahmnar på överskott... kommer kroppen prioritera muskelbygge då?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Vedad skrev:

Vad gäller fruktos?

Vad jag förstått så går fruktos genom levern och sen lagras in som fett. Om man en vanlig dag ligger på underskott och sen äter fruktos tills man ahmnar på överskott... kommer kroppen prioritera muskelbygge då?

Mycket bra fråga... Jag har ställt den förr men ej fått svar =P. Problemet är att kroppen ständigt befinner sig antingen i över eller underskott (också när man ligger i överskott sett över en dag - då har man dock netto vart mera på över än på underskott). Det gäller nog mest att vid rätt tillfällen lägga sig på ett rejält överskott (efter träning) och då borde energikällor som fruktos nog undvikas eftersom de inte ger en positiv kvävebalans i musklercellerna lika snabbt som andra kolhydrater. tror jag (ren spekulation från min sida).

Registrerad: 2008-04-29

Keep_On_Pumpin skrev:

Vedad skrev:

Vad gäller fruktos?

Mycket bra fråga... Jag har ställt den förr men ej fått svar =P. Problemet är att kroppen ständigt befinner sig antingen i över eller underskott (också när man ligger i överskott sett över en dag - då har man dock netto vart mera på över än på underskott). Det gäller nog mest att vid rätt tillfällen lägga sig på ett rejält överskott (efter träning) och då borde energikällor som fruktos nog undvikas eftersom de inte ger en positiv kvävebalans i musklercellerna lika snabbt som andra kolhydrater. tror jag (ren spekulation från min sida).

Nu blev det intressant. Väntar på svaret på denna fråga.

Webbsida

Iof peakar ps 24 timmar efter passet och kan allt som allt hålla i sig i 36-48 timmar. Så egentligen gäller min argumentation för hela denna period också... Svår fråga, dåligt svar. Hoppas någon vet.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Iof peakar ps 24 timmar efter passet och kan allt som allt hålla i sig i 36-48 timmar. Så egentligen gäller min argumentation för hela denna period också... Svår fråga, dåligt svar. Hoppas någon vet.

Njaej, inte på vältränade människor. Då varar den snarare lite drygt ett dygn (eller kanske ännu mindre, tror studien gjordes på 10 veckor), även om jag inte vet exakt när den peakar. Höjningen är dock betydligt större än den är för en otränad individ vilket ger en totalt sett högre syntes för de mer tränade.

Webbsida

Protein synthesis peaks approximately 24 h after exercise
and remains elevated from 2–3 h after exercise up
through 36 – 48 h after exercise (81,162,202).

GOLDBERG, L., D. L. ELLIOT, R. W. SCHUTZ, and F. E. KLOSTER.
Changes in lipid and lipoprotein levels after weight training.
JAMA 252:504–506, 1984.

PHILLIPS, S., K. TIPTON, A. AARSLAND, S. WOLF, and R. WOLFE.
Mixed muscle protein synthesis and breakdown after resistance
exercise in humans. Am. J. Physiol. 273:E99–E107, 1997.

MACDOUGALL, J. D., M. J. GIBALA, M. A. TARNOPOLSKY, J. R.
MACDONALD, S. A. INTERISANO, and K. E. YARASHESKI. The time
course for elevated muscle protein synthesis following heavy
resistance exercise. Can. J. Appl. Physiol. 20:480–486, 1995.

Jag har också hört samma som du dock. Men nu stod det så här =P

Vad då peakar 24h efter träningspasset? :s

Webbsida

Det var en relativt ny studie som visade det, ska se om jag kan hitta den på kolo senare, har inte riktigt tid just nu:P

Haha, PLZ do so! :)

Webbsida

Lajne: Ok låter bra! =) Är den trovärdig då?

HSB: Förstod du inte vad som menades med peakar 24h efter träningspasset? Eller vad menar du? =)

Registrerad: 2007-03-03

Lajne skrev:

Det var en relativt ny studie som visade det, ska se om jag kan hitta den på kolo senare, har inte riktigt tid just nu:P

AhaHAHhahaHH!H!!!!!!!!!!!!!11111111111

Ten healthy young men (21.0 +/- 1.5 yr, 1.79 +/- 0.1 m, 82.7 +/- 14.7 kg, mean +/- SD) participated in eight weeks of intense unilateral resistance training (knee extension exercise) such that one leg was trained (T) and the other acted as an untrained (UT) control.

After the eight weeks of training, infusions of L-[ring-d5] phenylalanine, L-[ring-(13)C6] phenylalanine, and d3 alpha-KIC were used to measure mixed muscle protein synthesis in the T and UT legs by the direct incorporation method (FSR).

Protein synthesis was determined at rest, 4 and 28 h after an acute bout of resistance exercise performed at the same intensity relative to the gain in strength before and after training.

Training increased mean muscle fibre cross-sectional area only in the T leg (type I: 16 +/- 10 %; type II: 20 +/- 19 %, P < 0.05). Muscle protein FSR in both legs at 4 h (T: 162 +/- 76 %; UT: 108 +/- 62 %, P < 0.01 versus rest) with the increase in the T leg being significantly higher than in the UT leg at this time (P < 0.01).

At 28 h post-exercise, FSR in the T leg had returned to resting levels; however, the rate of protein synthesis in the UT leg remained elevated above resting (70 +/- 49%, P < 0.01).

We conclude that resistance training attenuates the protein synthetic response to acute resistance exercise, despite higher initial increases in FSR, by shortening the duration for which protein synthesis is elevated.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Nov 21

Resistance training alters the response of fed-state mixed muscle protein synthesis in young men.

Sammanfattningsvis kan man säga att nybörjare stimulerar proteinsyntesen längre, men svagare, än folk som tränat.

Efter 4h har tränade 162 +/- 76 % i fenylalaninupptag (proteinbalansen) och otränade har 108 +/- 62 %.

Efter 28h har tränade basnivåer av proteinbalansen, otränade 70 +/- 49%.

Synd att man inte gjorde lite mer frekventa mätningar.

En äkta fysiologi-researcher sparar naturligtvis alla artiklar och studier i en mapp på datorn! Men du är ju bara på låtsas. Fejk.

Webbsida

I Svea I skrev:

En äkta fysiologi-researcher sparar naturligtvis alla artiklar och studier i en mapp på datorn! Men du är ju bara på låtsas. Fejk.

Min internetpenis är imaskulerad:(

Keep_On_Pumpin skrev:

HSB: Förstod du inte vad som menades med peakar 24h efter träningspasset? Eller vad menar du? =)

Jo visst fattar ja det men det strider mot tidigare info därför ja fråga.

Registrerad: 2008-05-22

hur är det att bulka med ett överskott av toma kalorier? altså att man nog vräker i sig mer änn man behöver av både protein och kolhydrater och sedan ännu bildar ett större överkskott genom att äta toma kalorier? har för mej att detta inte är nogåt bra sätt att bulka på?

Helt rätt. Du blir bara fetare av att göra det.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Och bygger muskler.

Om man redan ligger på ett vettigt energi+ från "vettig mat" finns det ingen som helst fördel att trycka i sig 5hg extra lösvikt om dagen.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Ja det blir ju större o större andel fett ju mer över energibalansen man går. Musklerna känner ju inte riktigt av om kolhydraterna kommer från morötter eller godis.

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Vedad skrev:

Vad gäller fruktos?

OK jag tror jag kommit till ett svar nu.

Fruktos omvandlas till glukos genom några grejer, glukos kan därefter omvandlas till glykogen... vilket kan främja muskelbygge? Jag är noob, kan jag ha fått till det?

Webbsida

Fruktos lagras som glykogen i levern, glukos släpps fri vid behov - dock inte så att det omlagras som muskelglykogen.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB