Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Angående min frukost-lunch! Behöver lite råd eller tips om den.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2008-04-06

Inte ett nytt ämne här.. Har under en lång tid ätit det här på mina vardagar:

Kl 6 2dl havregryn
Kl 9  2dl vaniljyoughurt, ca 2-2,5 dl Musli
Kl 12 2dl vaniljyoughurt, ca 2-2,5 dl Musli

Såhär ser min arbetslunch ut. Funderat lite på om kl 9 måltiden ska bytas ut till 3-4 ägg istället eftersom havregrynen sen kl 6 fortfarande är lite mättande. Eller ska man byta ut kl 12 måltiden till gårdagens mat? brukar oftast vara, köttfärs, potatis, ris eller spaghetti med sallad.

Är ute efter måltider som får mig att känna mig mätt länge, lätt att tillaga, gärna kcalsnål.

Vet inte om det är relevant men jobbar som målare så inget stillasittande jobb.

Tacksam för hjälp!

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Ät tonfisk/ägg eller nått för de innehåller bra med proteiner och det är mättande.

Senast redigerat av ZEE (2008-06-22 22:42)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Dundra i t.ex. 100g keso i yoghurten så får du i dig lite mer proteiner.

ZEE, tyvärr är jag inte mycket för tonfisk men hade man klarat sig på 3 ägg från kl 9 frukosten till 12 tro?

Cybercowboy, det kanske jag skulle testa, hoppas bara inte vaniljsmaken blir förstörd :p

Tackar, fler råd och tips uppskattas :)

Registrerad: 2008-03-24

Suda: måste målen 9 respektive 12 vara samma sak? Alltså yoghurt och musli? Varför inet äta riktigt mat som pasta, kött, kyckling, ris m.m.?

spicegirl_17 skrev:

Suda: måste målen 9 respektive 12 vara samma sak? Alltså yoghurt och musli? Varför inet äta riktigt mat som pasta, kött, kyckling, ris m.m.?

Nejdå det behöver dom inte vara, ändrar gärna på målet kl 12 :)

Registrerad: 2008-05-25

Ät frukostgröten med mjölk och kanske 2 fiberrika brödskivor till det med Keso. Byt ut lunchen mot riktig mat. Det som du åt dagen innan till middag, som du själv föreslog. Fikat klockan 9, ägg och en banan kanske skulle smaka?

Shanghai skrev:

Ät frukostgröten med mjölk och kanske 2 fiberrika brödskivor till det med Keso. Byt ut lunchen mot riktig mat. Det som du åt dagen innan till middag, som du själv föreslog. Fikat klockan 9, ägg och en banan kanske skulle smaka?

Ägg och bananen lät inte alls dumt! Ska testa det imorgonfaktiskt. :)

Tack så mycket!

Shanghai skrev:

+1 Precis, onödigt med fil 2 ggr. Riktigt mat på lunchen! Sedan fika , mackor med keso, ägg, frukter, m.m. :)

spicegirl_17 skrev:

Shanghai skrev:

+1 Precis, onödigt med fil 2 ggr. Riktigt mat på lunchen! Sedan fika , mackor med keso, ägg, frukter, m.m. :)

Fika har jag kl 3, kanske skulle köra in en keso där så man får lite mer energi till gymmet vid 4

Jag vet inte vad du tränar klockan 4, men är det styrketräning tycker jag du kan ta dig youghurt med müsli på fikan klockan 3. Rör ner Keson i det så har du bra med energi fördelat på fett, kolhydrater och protein, under träningspasset. Det är nog alldeles lagomt med kalorier i också. Eller kör du Keso med 1-2 bananer. Se till att få i dig både kolhydrater och protein klockan 3 så du orkar träna "riktigt" klockan 4.

Shanghai skrev:

Jag vet inte vad du tränar klockan 4, men är det styrketräning tycker jag du kan ta dig youghurt med müsli på fikan klockan 3. Rör ner Keson i det så har du bra med energi fördelat på fett, kolhydrater och protein, under träningspasset. Det är nog alldeles lagomt med kalorier i också. Eller kör du Keso med 1-2 bananer. Se till att få i dig både kolhydrater och protein klockan 3 så du orkar träna "riktigt" klockan 4.

Jag håller med shanghai: Du behöver energi för att orka och då är keso lite för lätt  .Ät mer och sedan direkt efter träning något :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Inte för att jag på något sätt tycker att det Shanghai föreslår är felaktigt; men det är inte så att musklerna är helt tömda på glykogen vid 16-tiden bara för att man inte käkar kolhydrater i måltiden innan. Man orkar träna "riktigt" ändå om det bara är styrketräning i 60-90 minuter vi snackar om :)

Om jag ser till mig själv presterar jag betydligt bättre om jag äter kolhydrater innan passet om det går 4 timmar mellan måltid och träning, då mitt blodsocker är för lågt för att jag ska orka köra ett tugnt pass.

Det ni säger låter helt rätt, men för att orka trycka ner Keso med 2 bananer eller keso+musli så får jag nog äta en rejäl frukost och något halvlätt till lunchen, annars får jag inte ner det vid 3 tiden.
Och ja det är styrketräning vid 4, och  jag presterar också bäst om jag fått i mig något 1 timme innan

Bugar och bockar för detta =)

Du kanske ska köpa proteinpulver och blanda en proteindrink? Drick den och ät en banan. Det har funkat ypperligt för mig!

Shanghai skrev:

Du kanske ska köpa proteinpulver och blanda en proteindrink? Drick den och ät en banan. Det har funkat ypperligt för mig!

Kanske inte heller dumt, väldigt ekonomiskt också :D
Tackar!

Lycka till med träningen!

Tackar Shanghai :) Varit borta från den nu sen i måndags pga halsfluss, jkla segt.. Men längtar enormt tills jag kan sätta igång någon gång under nästa vecka och äta vädligt bra kost :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB