Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjena jag har tränat i snart 1 år men med några avbrott någon månad imellan, först när jag började så vägde jag 65 kilo och gick upp till ca 72-75 på 6 månader hade aldrig hållt på med nån annan sport innan dess och efter dessa 6 månader så la jag av med träningen för någon månad men nu så för ca 2-3 månader sedan så började jag igen med träningen men tycker att jag har ätit för dåligt så jag tänkte börja med ett liknande kostschema och så skulle jag vilja ha eran åsikt om ni tycker det verkar helt ok eller inte och om jag borde lägga till nåt eller ta bort nåt.
Stats.
Kön - Kille
Ålder - 17
Längd - 183
Vikt - ca 70
Tränar alla muskelgrupper 1 gång i veckan mage kanske jag tränar 2-3 gånger.
Plan bänk - Jag kan nog bänka 70-75 M1R.
Knäböj - Klarar nog 80-90 M1R har aldrig maxat på knäböj.
Marklyft- Klarar nog 100-110 M1R.
Det är ju inte dom bästa styrkestatsen men det ska gå uppåt :)
Så här tänkte jag mig att matschemat skulle se ut.
Detta skulle då vara vad jag ska äta. Till middagen så ska det oftast bli kyckling men det kan också bli lax eller rött kött och tiderna hade jag tänkt mig att dom skulle se ut så här.
Frukost - 08:00 - 3 dl myssli som är gjort på havre, vete, korn och majsflingor med filmjölk 2 ägg 3dl mjölk med 1 skopa Optimum Nutrition, 100% Whey 250g kesella och om jag orkar så blir det 2 grova smörgåsar med ost.
Lunch på skolan - fast nu när det är sommarlov så äter jag hemma - 12:00 äter den mat som finns där med med 3 dl mjölk +
1 skopa Optimum Nutrition, 100% Whey. Hemms så skulle det väll bli 100g-200g sojabönor och nånting lätt å dricka.
15:00 - Lunch hemma - 300g tonfisk 2 portioner ris med nån kall sås 5 dl mjölk.
18:00 - Middag hemma - 250g kronfågelkyckling 1 portion ris 4 dl mjölk.
Åker och tränar vid ca 19:00 och tar 1 portion Optimum Nutrition, 100% Whey innan träningen. Tar en gainer efter träningen med 1 skopa Optimum Nutrition, 100% Whey runt 21:00.
22:00 - Kvällsfika - 250g kesella 2 bananer några dl mjölk lite kanel och lite mysli och så mixar jag det i en mixer.
00:00 precis innan jag ska lägga mig så tar jag 1 portion Kaseinprotein och sen sover jag.
Tar nån Goodlife bar ibland om jag skulle känna mig lite hungrig på kvällen.
Men annars så ser väll det här helt ok ut?
Hade tänkt att satsa rejält på träningen från och med nu och hoppas jag inte får nån anledning att sluta träna igen :P
Säg till om jag borde ändra på nånting.
Senast redigerat av Broman (2008-06-23 02:22)
Du vill gå upp i vikt och bygga muskler va? Om så är fallet kommer jag med lite snabba tips:
- Du måste ligga på kcal överskott när du bygger muskler (dvs du får i dig mera energi än vad du förbränner under en dag), detta leder till att du går upp i vikt helt klart.
- Nu måste du få i dig tillräckligt med protein ca 1,3-2gram protein per kg kroppsvikt om dagen (för dig 91-140gram om dagen, då är 120gram en bra riktlinje)
- Planera ditt matintag så att det rent energimässigt och proteinmässigt är absolut störst direkt efter dina träningspass. Teoretiskt sett kan du skita i att äta hela dagen och endast äta hela ditt dagsbehov för muskeluppbyggnad efter ditt pass, bättre timing går inte.
Ditt kostschema ser bra ut sålänge du går upp i vikt av det, försök dock få i dig en mycket större måltid efter träningen. Du verkar vara helt kåt på proteiner, det behövs inte så mycket som de flesta verkar tro. Du kommer låååångt med vanlig husmanskost och mycket av det. Genom det täcker du oftast både ditt makro- (fett, protein, kolhydrats) och mikronutrientbehov (vitaminer mineraler osv).
Mmm jag kanske borde sänka på proteinshakesen eftersom dom flesta säger så ska man få i säg ca 2-3g protein per dag och så som jag har skrivit så får jag nog lätt i mig över 300g om jag skulle äta protein så här. Och 3g per min kilo kropsvikt skulle vara 210 så då skulle jag väll kunna skippa shakesen nästan helt och hållet och enbart ta dom på morgon efter träning och innan läggdags men efter träning räcker inte 1 portion gainer pro med 1 portion whey? Ska jag ta nån banan eller nåt liknande till eller kanske 1 gainer bar?
Senast redigerat av Broman (2008-06-23 02:33)
Såg du inte vad jag skrev? Tycker mitt svar är väldigt utförligt och svarar på alla tänkbara frågor... iaf de två du ställde nu.
Btw "de flesta som säger" 2-3gram protein per kg kroppsvikt har fel.
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-23 12:06)
Tre gram protein är en helt okej siffra dock.
I Svea I skrev:
Tre gram protein är en helt okej siffra dock.
Jo men tycker du inte fokus läggs på fel sak? Han sitter och dricker massa kost"tillskott" som inte egentligen behövs eftersom han inte behöver ett "tillskott" av proteiner.
EDIT: OT: Svea svara i din db nu din fegis ;)
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-24 11:26)