Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Emmas mat- och träningsdagbok

Från: Västerås
Registrerad: 2003-07-18

Hej alla!

Har tänkt skriva här för att bättre hålla koll och man vill ju inte göra fel när många andra kan se det ;)
Det är onsdag morgon, eller förmiddag kanske man ska säga, har precis druckit mitt kaffe och funderar på om jag ska ta min morgonpromenad eller inte, det är så trist väder. Ska till gymmet om en stund, velar över om jag ska köra spinning eller träna mina armar idag, borde nog ta spinningen, försöker få bort det där lilla extra fettet till sommaren :)

Lite om mig själv:
23 år
172,5 cm lång
ca 60-62 kg
Senaste fettmätningen visade 15,3% om jag inte minns helt fel. Litar inte riktigt på det, tror att det ligger högre, men det funkar som ett mått på om jag går åt rätt håll eller inte.

Försöker bygga muskler och det är inte lätt, men just nu försöker jag bli av med några kilon til sommaren, har gått upp ca 5 kg det senaste året, en del säkert muskler och som de flesta vet så går man upp i fettvikt också när man försöker bygga, det ska bort nu.

Mitt upplägg med träningen ser ut så här:

Dag 1

Biceps
Rygg
Mage

Dag 2

Triceps
Axlar
Bröst

Dag 3

Chins
Dips
Ben

Anledningen till att jag kör chins och dips en egen dag är för att jag så gärna vill bli starkare och duktigare på just detta och kör då mycket en dag dels för att träna på tekninken.

Förutom styrketräningen kör jag spinning 2 gånger i veckan och morgonpromenader de dagar jag orkar och inte ska vara i skolan tidigt.

Det blev mycket det här, orkar inte ta maten nu, men det kommer snart.
Ska äta frukost nu och sedan gå och köra spinning....

Onsdag kväll

Har ätit bra idag,  men börjar bli hungrig igen nu, undrar vad jag ska hitta på. Tonfisk kanske ;)

Frukost

Gröt på rågflingor, osötad aprikoskräm, mjölk och proteindrink

Lunch

Kyckling och wokgrönsaker

Mellanmål 1

Keso med mango

Mellanmål 2

Lättfil med müsli

Träning

Snabb promenad på gångbandet på gymmet i 50 min sedan spinning 45 minuter, väldigt hårt spinningpass... underbart

Om någon har åsikter eller synpunkter så hör av er.

Gårdagen var ok ur matsynpunkt trots att jag var hungrig hela tiden, tror att det var för att jag var så nervös inför ett kemiprov som för övrigt inte alls gick bra :(

Blev ingen träning igår, hade varken tid eller lust att träna, hade bara kemi i huvudet men idag ska jag träna, ska snart gå till gymmet. Köra ett styrkepass och sedan spinning.

Imorgon ska jag ut på krogen med tjejerna, ska bli kul, men får lite ångest, känns som all energi och tid jag lagt ner på att tänka på vad jag äter och skrivit ner varje liten tugga... känns som att allt blir bortkastat när man dricker alkohol, ska försöka ta det lugnt men det är ju inte så lätt när man väl kommit igång, blir säkert en del chips o dyl. på förfesten också... illa, illa men kul :)

Dags att hoppa i träningskläderna och gå till gymmet, det är fredag och det innebär extra hårda pass... Kanske är det dags för en ny fettmätning också, om jag vågar.

Oj oj oj vilken katastrof helg det blev... men nu är det en ny vecka och jag tar nya tag. Igår blev det morgonpromenad och sedan styrketräning, axlar/bröst/triceps. Det gick jättebra och mina axlar börjar få rätt form, en tjej på gymmet sa till mig förra veckan att hon verkligen ser resultat på mig och att jag har blivit bred över rygg och axlar. Jag blev jätteglad :)

Maten igår var bra.

Idag har jag bara ätit frukost än så länge, gröt på grynblandning, minimjölk och osötad aprikoskräm och kaffe förstås.

Har precis gjort klart ett arbete i marknadsföring som jag precis mailade iväg till min lärare, hoppas han blev nöjd, nu ska jag snart ta mig till gymmet för att köra biceps/mage och antingen rygg eller ben, ska köra 10-20 min HIIT efteråt också, måste få bort det där irriterande lilla fettet jag har.

tisdag eftermiddag.

Lunchen blev en fryst lasagne, inte det bästa men helt ok, orkade inte laga riktig mat när jag kom hem från gymmet.

Det blev biceps/rygg/ben och mage idag, ingen HIIT och ingen promenad. Känner mig så trött.

Imorgon är det dags för spinning igen, blir nog morgonpromenad också och chins och dips innan spinningen.

Tänkte jag skulle lägga till och berätta ungefär hur mitt kostupplägg ser ut.
I snitt under vecka 11 åt jag:

1854 kcal
25% protein
53% kolhydrater
22% fett

Vecka 12:

1770 kcal
23% protein
55%kolhydrater
22% fett
+ att det var fest på lördagen så kcal intaget stämmer inte riktigt :(

Igår åt jag:

1569 kcal
25% protein
33% kolhydrater
42% fett

Kan säga att fettet i huvudsak kom från avokado.

Är uttråkad nu och när jag inte har nåt att göra blir jag så sugen på nåt gott, men jag ska försöka hitta p nåt vettigt att göra i stället, städa kanske :( eller fixa lite till skolan.

Nej, jag ska sätt apå lite kaffe och surfa runt lite på nätet och se vad man kan finna för kul.

Torsdag.

Blev morgonpromenad i morse, men det är nog den enda träningen idag tror jag, kommer troligen att vara på gymmet varje dag den här veckan annars och det känns som att det är för mycket.

Åt lite för mycket igår egentligen, men jag var hungrig och då måste man ju äta.

Idag har jag ätit gröt till frukost

Till lunch blir det kycklinggryta med ris och broccoli.

Middag blir troligen gröt.

Mellanmål blev keso och en macka.

Träningen igår blev chins och dips och spinning, spinningen var jättejobbig och jag hade egentligen ingen lust att köra, hoppas det blir bättre imorgon.

Ikväll ska jag åka och handla massa frukt, tidigare har jag tyckt att det är ok att käka godis en gång i veckan, men jag ska försöka sluta med det nu, ska köpa färsk ananas, mango, papaya mm och käka det i helgen istället för godis, det är ju faktiskt minst lika gott och man mår bättre efteråt.

Registrerad: 2004-03-21

Jag är en tjej på 20 år, 1,67cm,59-60kg. Jag tränar mestadel styrka 5-6ggr i veckan men även en del kondition. Jag skulle vilja veta vilka övningar du kör. Jag har inte någon ordning på vilka muskelgrupper jag bör träna och när jag bör träna dem. Tycker det verkar som om jag skulle kunna köra ungefär samma övningar som du..
Jag kanske kan lära mig en del av dig.. Jag har bara tränat seriöst i några månader.. skulle vara kul att se lite bilder..

Hej "Tjej 20"!

Jag brukar köra följande övningar:

Biceps:
Bicepscurl med stång
Sittande hantelcurl
Preachercurl

Rygg:
Latsdrag
Sittande rodd

Mage:
En "magmaskin" på gymmet

Triceps:
Triceps press i kabelmaskin
En maskin på gymmet, kan inte förklara riktigt hur man gör

Axlar:
Axelpress i maskin
en annan maskin för axlarna
Axeldrag i kabelmaskin

Bröst:
Pec Flyes i maskin (2 olika maskiner)
Bröstpress i maskin
Hantelflyes (bara ibland)

Ben:
Liggande lårcurl
Benpress i maskin

och Chins och Dips

Det här är de övningar jag vanligtvis kör, ibland blir det alla men jag brukar inte köra alla utan växla lite som jag känner för, som jag skrivit tidigare så delar jag upp det här på 3 dagar, men jag vet inte om jag kanske ska lägga upp det på 4 istället.

Jag tränar hela kroppen men koncentrerar mig nu mest på biceps och axlarna, minst styrketräning blir det för benen, tycker dom tränas så mycket ändå eftersom jag kör spinning ca 2 ggr i veckan och är ute och går en del plus att jag brukar ställa mig i stepmaskinen efter styrkepassen.

Hoppas du har fått svar på det du undrarde över, annars är det bara att fråga mera så ska jag svara så gott jag kan. Har tänkt lägga upp bilder men har varken bilder nu eller möjlighet att lägga upp bilder på nätet, men det kommer så småningom.

Lycka till med träningen!

Måndag 29/3

Helgen har vatit en riktig frossarhelg (nu igen) Började på fredagen med att jag och min sambo lite oväntat fick en del pengar, då måste man ju fira.... Lördagen hemma hos svärmor... fika och god mat.... söndagen, en tråkig dag utan nått att göra, då äter man godis... och pizza. Orkade verkligen inte bry mig det minsta nu i helgen som var, kände att kroppen behövde mat och den blev glad. Detär bara att ta i med nya tag igen nu.
Träningen i helgen gick jättebra.

Lördag

Axlar, triceps, bröst

Kände mig stark och det gick jättebra

Söndag

Biceps, rygg, mage och ben
samma sak här, stark!

Avslutade passen båda dagarna med 30 min på stepmaskinen för att få lite förbränning

Idag vet jag inte hur jag ska göra med träning, känner mig inte helt pigg och jag har en massa skolgrejer att fixa.

Tisdag 30/3

Igår blev det konditionsträning i nästan en timme. Började med 30 min i stepmaskin, sedan 10 minuter rodd och avslutade med ytterligare 15 min i stepmaskin men då i ett väldigt högt tempo, var helt slut efteråt men det var så skönt.

Maten igår var också bra, gröt till frukost, fil och mackor med avokado till lunch ett par mackor till mellanmål och ugnsstekt fisk med potatis och spenat till middag.. mums! ett par hårdmackor med moötter också.

Idag har jag varit ute på en morgonpromenad, käkat gröt och ägg till frukost och ska snart fixa lite lunch, vad vet jag inte än. Tänkte hinna till gymmet också men jag tror inte det går, måste plugga hela dagen och så ska jag tvätta :(

Har sluat bokföra allt jag äter nu, kände att det blev som en fixering, att jag inte kunde äta fast jag var hungrig och jag tänkte på mat hela tiden. Tänker nu äta när jag är hungrig och istället lägga in mera kondition och förbränning i min träning.

Onsdag 31/3

Morgon och solen skiner in genom köksfönstret, helt underbart! men nu ser jag hur skitiga fönstren är... ajaj...

Igår blev det ingen annan träning än morgonpromenaden, hade inte tid, men idag blir det axlar, triceps och bröst, efter det spinning. Börjar lessna på spinningen men jag ska dit så jag kan bli av med fettet nångång.

Igår åt jag bra, märker att det är lättare att äta bra när man inte skriver ner allt man stoppar i munnen, tänker inte på mat hela tiden nu, skönt.

Torsdag 1 april

Morgonpromenad imorse, sedan var jag på gymmet och körde biceps, rygg ben och mage. Har gått i från mitt upplägg som jag skrev först...

Maten idag har varit bra tycker jag.

Frukost

Havregryndgröt med äpple och mjölk

Lunch

2 stora mackor med hästkött, keso och avokado

Mellanmål

banan och proteindrink

Middag

Chiabatta med ost och skinka och grönsaker (fikade på stan med en kompis)

1 äpple nu när jag kom hem, får se om det kanske blir nåt mera, jag äter om jag är hungrig men nu känns det som att jag klarar mig.

Imorgon ska jag ta morgonpromenad, sen blir det chins, dips och spinning.

Fredag 2 april

Det är fredag eftermiddag, jag har varit på gymmet i 3 timmar! chins, dips, mage, promenad på bandet och spinning. Hde sån energi idag på spinningpasset, det var kanonkul och jag tog ut mig totalt.

Maten idag:

Frukost:
Gröt gjord på grynblandning, osötad drottningkräm, mjölk, ägg

Lunch:
Leverbiff, potatis, sås och lingonsylt.... mums!

Ska sätta på kaffe nu och sen ska jag köra iväg killen som ska ut ikväll. Tror att jag ska köpa godis och bara ligga på soffan och se på gladiatorerna ikväll. Fick ett hemskt meddelende angående min kusin idag, han har en hjärntumör och inget verkar bita på den... Blir så fruktansvärt förbannad över att världen är så orättvis! Känner mig ledsen och vill inte göra någonting...

Söndag 4/4

Helgen har varit bra. Träning både igår och idag. Känner mig stark! Igår tog vi bilder på mig, hoppas dom blev bra, ska försöka lägga upp dom på det här forumet sedan om dom blev bra.

Maten har varit bra förutom godiset i fredags kväll och fika hos svärmor igår.

Imorgon blir det morgonpromenad om vädret är ok, sedan måste jag till skolan, sen blir det nog konditionsträning.

Nu har jag lagt upp en bild på mig från förra sommaren i bild forumet. Nyare bilder med mera muskler kommer snart.

Måndag 5 april

Var ute och gick i nästan 90 minuter imrose, trist väder menväldigt skönt. Kom aldrig iväg till skolan, sitter hemma och pluggar kemi istället, men tog en paus nu och har precis käkat lunch.

Frukost:

Gröt gjord på grynblandning, linfrön och osötad kräm, minnimjölk, kaffe, ägg och en macka med hästkött och tomat.

Lunch:

Spagetti med köttfärssås.

I eftermiddag ska jag nog till gymmet och köra lite kondition, tror det blir i stepmaskinen idag, ca 45-60 minuter.

Allting känns så bra nu vad det gäller träning och kost.

Tänkte bara lägga upp mina mått...

Midja: 71 cm
Ben: 55 cm
Biceps: 31 cm

Från: Linköping
Registrerad: 2004-03-06

Tänkte bara lägga upp mina mått...

Midja: 71 cm
Ben: 55 cm
Biceps: 31 cm

Ser fint ut... Kör hårt!

Morgon, klockan är starx efter 8 och jag sitter vid datorn med mitt vatten och kaffe, laddar inför morgonpromenaden. Solen skiner och det är säkert skönt ute men jag är jättetrött.

Igår blev det bara morgonpromenad, kände att kroppen hade fått jobba mycket under helgen och man måste ju vila ibland, något som jag har väldigt svårt för, idag ska jag i alla fall till gymmet, troro det blir chins och dips idag. Annars blir det till att plugga kemi, ska labba idag och jag fattar ingenting av det jag läser i boken längre...

Tack alla ni som har kollat på min bild och tycker det ser bra ut och att jag ska kämpa på, det är alltid skönt med lite "peppning".

Onsdag 7 april

Har varit ute på en rinktigt lång morgonpromenad idag, gick i nästan 2 timmar, var riktigt hungrig på frukost när jag kom hem så det blev:

Råggröt med lågkalorikräm, minimjölk
1 macka fullkornsbrös med kalkon och tomat
1 proteindrink

Nu ska jag gå till gymmet och köra spinning, ska köra riktigt hårt idag.

Till lunch blir det antingen nåt med tonfisk, annars blir det nog grönsakswok.

Torsdag 8 april, skärtorsdag!

Klockan är 7.20 och jag väntar på att jag ska träffa en kompis och ta våran morgonpromenad. Det har verkligen funkat bra den här veckan med promenaderna, 4:e dagen i rad.... Solen skiner och det är påsk, just nu känns allt ganska underbart faktiskt. (förutom att köksfönstren fortfarande är fruktansvärt skitiga).

Maten igår blev en wok med kyckling till lunch.

Mellanmål, kesella med funlight, ett par mackor.

Middag, mackor igen :( dåligt, men hade ingen fantasi.

Jag var så godissugen hela eftermiddagen igår och blev på riktigt kasst humör, men idag har det gått över och nu är det ju påsk så godis är tillåtet i alla fall på lördag :)

Fredag 9 april, Långfredag

Morgonen började med en promenad på 1,5 mil, tog 2 timmar och 15 minuter. Solen sken och det var jätteskönt ute.

frukost när jag kom hem bestående av:

Havregrynsgröt, 1msk krossade linfrön, 3 dl minimjölk, 1 skiva fullkornsbröd med ost (10%), paprika, en kopp kaffe och ett ägg.

Ska till gymmet om en stund och köra rygg och biceps.

Onsdag 14 April

Har blivit riktigt duktig nu, morgonpromenader nästan varje dag på över en timme. Om en timme ska jag till gymmet på spinning, känner inte alls för det, men det är ju kul när man väl är där och efteråt mår man ju underbart.

Jag är så trött hela tiden, vet inte varför eller vad jag kan göra åt det. Kanske är det järnet som spökar igen. Har dåliga blodvärden då och då, i somras var det jättedåligt och jag tappade massor med hår, vill inte vara med om det igen. Funderar på om jag håller på att bli övertränad, men jag vill inte ta det lugnare, jag tycker ju det är så skönt och kul att träna.

Maten funkar bra, påsken gick riktigt bra. Men igår hade jag dålig aptit, det kommer jag säkert känna av på spinningen idag, men jag har i alla fall käkat en stor frukost bestående av:

Gröt, mjölk, 1 macka med leverpastej och gurka, 1 ägg

Till lunch ska jag göra fiskgratäng.

Dags att tvätta av sig, byta kläder och sticka iväg...

Fredag 16 april

Det har blivit morgonpromenader på ca 90 min varje dag den här veckan, känns riktigt bra. Men i helgen blir det vila, ett styrkepass imorgon bara.

Har inte blivit så mycket styrketräning den här veckan, bara 2 pass hitills, ett till imorgon.

2 spinningpass har det också blivit.

Maten har funkat bra förutom att godissuget kom idag och jag satte i mig ca 250 g lösgodis, men det känns som att det är elt ok när det funkat bra i övrigt och träningen har gått kanonbra.

Ikväll blir det favvokäket.... SUSHI!!!!

Vägde mig i tisdags tror jag det var, vågen visade då 62 kg, ska väga mig max en gång i veckan nu framöver och se vad som händer, ska även kolla fettprocenten ca en gång i månaden för att se så att ddet går åt rätt håll.

Snart är det sommar och jag vill ju se snygg ut i bikini :)

Tisdag 20 april

7.45 Morgonpromenad 90 min

9.30 Frukost

Gröt på grynblandning (1dl gryn)
Lågkalorikräm
ca 3 dl minimjölk
2 små grova mackor med kalkon, 10%-ig ost, tomat och paprika

10.00 Styrketräning

Axlar/Triceps/Bröst

11.15 Proteindrink

Sitter nu och funderar på vad det ska bli till lunch... har ingen fantasi.

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB