Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kommentarer kring mitt träningschema

Registrerad: 2007-08-01

hejsan
Skulle vilja ha lite kommentarer och synpunkter på mitt träningschema.

Måndag:
Bröst och underarmar

Bänkpress
Lutande hantelpress
Flyes
Cable cross over

Underarmscurl med stång
Omvända curl med stång
Wrist roller

Tisdag:
Rygg

Marklyft
Hyperextentions

Hantelrodd
T-bar
Latsdrag bak nacke
Latsdrag till bröstet

Onsdag:
Biceps

Stångcurl
hantelcurl
Koncentrationscurl
Hammercurl

Torsdag:
Axlar,traps

Sittande militärpress
Hantelpress
Sittande drag för baksida i cable
Hantellyft framåt/

Drag till hakan
Stångshrugs (fast utan rotationen, bara upp och ner)

Fredag:
Triceps,Ben

Liggande tricepsextention
Pushdown
Enarms hantelextention
Kickback/French press med hantel

Knäböj
Utfall (Med stång)
Sittande vadpress

Kör magen 2 gånger i veckan, lägger in dom passen när jag har bra med tid för träningen.
Brukar då köra Cablecrunches,situps med vikt och Twistade crunches.
Fattas det några övningar man "måste" ha med, eller några som ska bort, kanske för många övningar på vissa muskelgrupper?Har kört olika scheman/övningar för att få lite variationen, men detta schema passar mig bäst just nu pga jobb,fritid osv, har kört detta i ca 4 månader.
Jag har kört 4-6 reps i ca 7-8 månader.
Har börjat kört långreppare nu den senaste månaden, så har sänkt mig lite i dom flesta övningarna.
Ökade på bra nu dom första 7-8 månaderna i dom flesta muskelgrupperna, sen har det "stannat"/gått lite segare att öka i vikter/reps.

vet inte vad många övningar heter så har gått efter:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/show … hp?t=31071

Skriv gärna vad ni tycker och tänker.

/Mvh Ryssen

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Hur många set kör du per övning? Om jag utgår från att du kör 3 så får du följande kritik:

Marklyft dagen efter underarmsträning kan bli jobbigt.

12set rygg kan bli tufft, hoppas du har lång träningserfarenhet.

Onsdag, det skrattar jag bara åt, ren idioti.

Torsdag, det blir tårta på tårta och tårta på den tårtan yttligare en gång.

Fredag, lägg til en baksida lårövning. Behöver du all denna triceps träningen?

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

du har tok många övningar men om det funkar för dig så :), om ja va du skulle jag ta bort, tex Hyperextentions på rygg dagen och frammåtlyft med hantel på axel dagen, imo onödiga :) men men om du tycker det ger mer, så är ditt schema ok :)

Hej tack för svaren
Ja jag kör 3 set, marklyft dagen efter underarmsträning har fungerat fint hittils.
Och som du säger ryggen kan vara pain in the ass med så många övningar/set.
Förstår inte varför "du skrattar år onsdag"?

Om jag tar bort Hyperextentions på ryggdagen, Hantellyft framåt på axeldagen, hammercurl på biceps och Kickback/French press med hantel på triceps.

Lägger till baksida lår på benpasset (har ett begränsat gym så inte så många maskiner, mest fria vikter osv)

Om jag skulle ta bort någon av dessa övningar, vilken tycker ni?

Hantelrodd
T-bar
Latsdrag bak nacke
Latsdrag till bröstet

// Mvh Ryssen

För att du går till gymmet och kör 12set enbart biceps och inget mer vilket är rent tönteri enligt mig. Kör 6sset biceps på ryggdagen istället och vila onsdag helt.

Ta bort dom övningarna ZEE sa och sen ta bort minst 1 biceps övning och minst 1 triceps. Lägg till minst en övning för baksida lår, raka mark, lårcurl etc.

Edit: En rygg övning skulle jag ta bort med, drag bakom nacke är bara "konstig" att utföra enligt mig. Den skulle jag ha tagit bort.

Senast redigerat av high_school_boy (2008-06-23 12:05)

Har tänkt över mitt schema idag under förmiddagen och precis som du säger high_school_boy , har tagit bort 1 biceps,1 triceps och en rygg.Har även tagit bort 1 axel övning (Hantellyft framåt ) och 1 för nedre rygg (Hyperextentions)
Svårt val när det gäller ryggen imo, drag bakom nacke ger mer för "vingarna" på mig.Men ska pröva lite olika kombinationer så kommer detta nog bli bra.

tack för svar, kom gärna med mer

// ryssen

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Jag hoppas du har strykt din biceps dag. Hur erfaren är du av träning?

ryssen skrev:

drag bakom nacke ger mer för "vingarna" på mig.

Jag vet inte hur pass stor skillnaden är i aktivering av latsen mellan att dra mot bröstet och bakom nacken men att dra mot bröstet tillåter dig hantera mer vikt vilket är en stor fördel. Har du testat och sett att bakom nacken ger dig bättre resultat eller tycker du bara det / får bättre pump/kontakt av att dra bakom nacken.?

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

bakomnacke ja finner inte den bra, för som hsb man tar mycket mindre, ja tycker att till bröst tar väldigt mer.

yes  keep_on_pumpin har strykt den och lagt in den på tisdagens pass , blir då rygg och biceps så vilar jag på onsdagen/gör en annan fysisk aktivitet.
Har stor erfarenhet när det gäller sporter som fotboll,innebandy,badminton och volleyball.
Är inte speciellt erfaren av styrketräning har tränat olika slags splittar och övningar i ca 10 månader nu, gjorde samma övningar/splitar som en kompis dom första månaderna, sen körde jag mitt race.Fast det har bannemig gett goda resultat =)

Ja konstigt nog så tycker jag att man får bättre kontakt i latsen med drag bakom nacke, men som du säger, man klarar mer vikt/reps med drag mot bröstet.

Bättre kontakt betyder inte att den övningen ger mer än den som ger mindre kontakt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

high_school_boy skrev:

Bättre kontakt betyder inte att den övningen ger mer än den som ger mindre kontakt.

Jo, om man är byggare ;)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB