Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

tung styrketräning- varför är det bra?

Registrerad: 2008-03-24

Ja, som frågan lyder : varför är tung styrkträning bra i idrottssammanhang? Vad är det som händer i kroppen så att säga och vad kan vi får ut av tung styrkträning?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

idrottare som behöver bli mer explosiva använder sig av tung styrketräning exempelvis. man tränar dom starka typ två a och b fibrerna mer när man tränar styrketräning.

zartok skrev:

idrottare som behöver bli mer explosiva använder sig av tung styrketräning exempelvis. man tränar dom starka typ två a och b fibrerna mer när man tränar styrketräning.

A och B fiberna? heter dom så?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

De heter I (uthålliga, svaga) IIa (nåt jävla mellanting, starka) och IIb eller IIx (jävligt snabba, lika starka som a). Definitionen är dock inte helt exakt, man kan göra både fler och färre gruppindelningar än så men den är den vanligaste.

Angående vad andra idrotter tjänar på styrketräning så lär det ju vara just styrka, och det är med korrekt styrketräning även möjligt att förebygga skador på leder etc om man bygger upp en muskelmassa som kan "skydda" leden, hjälpa till att parera stötar etc. Dr Demento har annars skrivit en väldigt bra post om de allmänna positiva hälsoeffekterna någonstans.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Tung styrketräning med tillräcklig vila och mat stärker kroppens leder och senor. Kroppen lagrar in mer kalcium i benstommen så skelettet blir starkare. Styrketräning har visat sig fördröja/förhindra benbrott hos äldre.

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Lajne skrev:

Dr Demento har annars skrivit en väldigt bra post om de allmänna positiva hälsoeffekterna någonstans.

Kan det vara denna?

http://www.halso.info/forum/p-370958.html#p370958

Mvh

tack för alla bra svar, nu förstår jag lite bättre. Klart jag inser att styrketräning ÄR bra men det är alltid roligt att kunna mer exakt varför :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Mr W.P: Du är mästaren på att leta upp gamla posts åt mig, tackar så mycket=D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB