Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
NybZ skrev:
Vedad skrev:
Ja visst är det det. Man kan bli lite nedsatt av att yngre personer är dubbelt så starka men jämför man progressionen så måste man nästan vara nöjd.
Bry dig inte om dom. :) Tävla bara mot dig själv.
jag håller med Nybz till 100 %
NybZ skrev:
Vedad skrev:
Ja visst är det det. Man kan bli lite nedsatt av att yngre personer är dubbelt så starka men jämför man progressionen så måste man nästan vara nöjd.
Bry dig inte om dom. :) Tävla bara mot dig själv.
Så ska det vara. Man kan inte alltid jämföra sig med andra.
Cardio
-------
Cykel till gymmet
23min Cardio
17-18min cykel
10min promenad varav 2 min var springa järnet i 2 min.
Cykel hem.
Träning
Crosstrainer 20min
Bänkpress FU
20kg x 20
50kg x 10
70kg x 3,3,3
70kg x 3 FN
Sen blev de ngra set bulgariska böj typ 2
Sen var det lite rodd
70kg x 6,6,6 försökte ta det lugnt med svingandet.
Lite mage på varierande vis.
Deffupdate
Vikt: 84.9kg (-.1kg)
Omkrets: 92cm (+-0cm)
Tar tag i det denna vecka förhoppningsvis.
Blev en cykeltur a ca 1.5h.
En liten promenad.
Och lite fotboll.
Maten var väl OK.
Personligen så tycker jag att man visst ska jämföra sig med andra när det gäller träning och träningsresultat för att ta intryck av va de gör rätt/fel i relation till vad man själv gör. Tror man lär sig mer på det viset.
Samtidigt måste man använda sunt förnuft och förstå vilka faktorer som ligger bakom den man jämför sin träning meds framgångar/motgångar och se det hela som en sporre och motivationsboost för träningen och inte som något deprimerande som trycker ner en.
Lite tävling mår nog alla bra utav ;).
Instämmer på både din kommentar och NybZ.
Jag anser att man ska jämföra sina egna resultat och resultatökningar för att inse att man går framåt och att ha det som motivation. Att jämföra sig med andra på det sättet att man 'inser' att man är svag m.m. som kan leda till dåliga tankar är inte bra, men om man använder andra som att man ska försöka komma ikapp dom så kan det funka som motivation också. Därav tycker jag att båda har rätt :P.
Träning
Militärpress
20kg x 15
30kg x 8
40kg x 4,5,4,4 Ganska nöjd, seg dock pga att jag inte kör den så ofta.
Knäböj
20kg x ?
40kg x 5,5
60kg x 3,3,3 Segt...
Latsdrag
50kg x 8,10,10
Blev ett BJJ pass på 2h :P ganska intressant även om man är nybörjare.
Maten var OK, blev 2 gainers men det förtjänade jag.
Träningsdags igen då..
Cardio 35min totalt blev de.
Styrke:
Mark med frontgrepp (ska köra endast frontgrepp fom nu för att det känns som man får snebelsatning av mixat grepp + så trnar jag greppet :D)
-------
40kg x 10
70kg x 7-8?
100kg x 5?
110kg x 4,4,4 Kändes bra men trögt grepp, helt klart den begränsande faktorn nu.
--------
Bänkpress FU
20kg x 20
40kg x 10
70kg x 4,4,4 Bra! Blev dock en ganska liten svank ändå fast jag är nöjd, blev en slö negativ fas. Man blir väldigt försiktig när ROM ökar så kraftigt.
---------
Vanlig bänk
70kg x 4 Försökte ha så lite svank som möjligt, kändes bra. Fick ingen kramp i ryggen som jag kunde få tidigare när jag 'bänkbryggade'.
Detta set kördes som ett fjärde set efter FU.
--------
Latsdrag Supinated
30kg x 10
50kg x 6
72.5kg x 6,6,6, TRÖGT GREPP!!!!!!!!!! Och så var det tufft, kom ner till hakan iaf på alla set.
-------------
Nöjd måste jag vara! Så det är jag.
Pass: 9/10 Varför inte 10? Kunde ju ha kört mer Cardiovascular Training.
------------
Mat: 5 Korv + ägg + bröd
Soppa + kvrgusa
ca 100g Rulltårta + naturgodis :/
2.5hamburgare + Vattenmelon
-------
Matbetyg: 2/5...
Träning
---
Cykla till gymmet
30min Cardio ca 400kcal enligt mätaren.
---
Kabelrodd
30kg x 15
70kg x 6,6,6 Ökar nästa, kändes riktigt bra.
---
Bänkpress - Fötterna på fotstöden
20kg x 20
40kg x 10 Med stopp, kändes bra.
70kg x 5,5,5 Vad bra! Kändes riktigt bra, hade gott om tryck.
---
Bänkpress - Fötterna nere
70kg x 4 Kunde nästan ta 5 fast jag vågade inte, var ju ganska slut.
---
Knäböj - Så djupt jag kunde komma förutom på 70kg där jag körde parallelt då jag verkar stå helt still för övrigt i denna övning, detta är då ett försök att komma vidare. Vi får se hur det går.
20kg x 10
40kg x ?
70kg x 5,5,4 TUFFT!
---
'Cardio' i 5-6min ca 50kcal inte alls intensivt... bara lite lek.
Cykla hem
---
Pass: 10/10
Mat: 10/10 Än så länge, blev gröt med ltie honung och någon macka med kalkon till frukost. Och så åt jag precis 2 hamburgare (kött) med pasta och ketchup.
Bra pass : keep it up! har du bara ätit det idag som du skrev up? Om så, ät lite mer även om du ska gå ner. Några frukter är aldrig fel :)
Tackar. Jag fick i mig lite ananas också. Det som bör påpekas är att jag må ha en skev matuppfattning till skillnad från er andra, jag äter mycket jämfört med vad som anses normalt :P. När jag säger lite så är det förmodligen ganska mycket eller helt ok. Det blev kanske 300g gröt minst. Sen annat också som jag skrev. Någon macka, blev typ 3-4 st minimackor. Lite honung är 4-5skedar. Pasta minst 100g. Osv.
Vedad skrev:
Tackar. Jag fick i mig lite ananas också. Det som bör påpekas är att jag må ha en skev matuppfattning till skillnad från er andra, jag äter mycket jämfört med vad som anses normalt :P. När jag säger lite så är det förmodligen ganska mycket eller helt ok. Det blev kanske 300g gröt minst. Sen annat också som jag skrev. Någon macka, blev typ 3-4 st minimackor. Lite honung är 4-5skedar. Pasta minst 100g. Osv.
hmm det var nog ca 300-400gr?
Skulle jag kunna så skulle jag radera din post kxaegyu.
Då var det vägningsdags och en DeffUpdate.
Deffupdate
Vikt: 84.2kg (-0.7kg)
Midja: ca 91cm (-1cm)
Har förmodligen inte gått ner så mkt denan vecka, förra lördagen var det 84.9kg, dagen efter var det 84.6 och dagen efter 84.4kg. Så snareare att jag gått ner 0.2 kg nästan. Fast all framgång är bra framgång.
Keep up the goow work vedad. Det spelar ingen roll hur man tar sig till andra sidan, alla sätt är bra :) Hoppas du förstår min lilla filosofiska svar :P
Med andra ord, spelar ingen roll hur man tar sig dit, bara man kommer dit he he.
Vedad skrev:
Med andra ord, spelar ingen roll hur man tar sig dit, bara man kommer dit he he.
You got it right man!
spicegirl_17 skrev:
Det spelar ingen roll hur man tar sig till andra sidan, alla sätt är bra :) Hoppas du förstår min lilla filosofiska svar :P
Vedad skrev:
För att fortsätta på den filosofiska aspekten; är det inte just resan som är viktigare än målet? Visserligen måste man ju ha ett mål för att få en resa men ändå... Att ha ett mål blir då lite som att ha en riktlinje, det är inget man skall nå... Eller? Dessutom kan ett mål ändras till Dina intressens favör men själva resan är alltid konstant. =P
Mvh
Beror väl helt på om man är ute efter resan eller målet.
T.ex. ni har nog alla hört talas om spelet WoW (Jag spelar det Inte), det finns de personer som levlar upp sina gubbar själva och så finns det de som köper färdiglevlade gubber alt. betalar för att en kines ska levla gubben.
Vi människor är olika, vissa vill uppleva vägen för att till slut komma till målet, andra vill bara komma dit så länge dom kommer dit.
Jo det är sant att vi är olika men jag tänkte mer på vad som händer när man når målet? Glädje? Möjligtvis, men det är ett väldigt flyktigt tillstånd då vi människor har en förträffande möjlighet att anpassa oss till olika förhållanden. Plötsligt är man inte lika glad längre, man har vant sig. En sockerbit om dagen är inte lika sött längre och därför blir det kanske två stycken helt plötsligt? Man tar då ut ett nytt mål och siktar på det för när man når ett mål så är det slut. "Jaha, och nu då?" Man kan aldrig leva i själva målet, enligt mig, utan det är under resan som man upplever målet därav är resan målet.
Mvh
När man han uppnått målet tycker jag personligen man blir glad och det visar att man är en stark person och att man är motiverad. För att komma til målet är det stora prövningar och uppoffringar man måste gå igenom och hela resan är aldrig lätt. Det jag menade med mitt inlägg var mer följande:
En man ska gå till andra sidan dalen, han har olika alternativ att välja mellan:
- en stig med kringelkrokar som till slut tar sig till andra sidan
- han kan paddla runt dalen
- han kan cykla men då måste han cykla i flera dagar- och cyklingen tar längst tid pga av olika hinder på vägen
Varje individ är olika skapta och tänker på olika sätt. Vad du och jag skulle tänka skulle kanske tyckas helt fel av en tredje person. Den här mannen väljer alltså att cykla trots omvägarna. Men han är bestämd att han ska nå dalen no mather what. Efter många prövingar finner han sig till slut på andra sidan och han är den lyckligaste personen i världen. Han valde den " svåra" vägen då han ville ha störst utmaning och lyckades!
Hm, kanske blev lite off topic men jag hoppas du förstår min poäng.
edit: M. W.P: För mig tycker jag man kan leva i målet då man känner alla prövningar man har besegrat. Fast iofs, Hur ska man kunna glädjas då man inte upplever själva resan till målet ?Som jag förstår du menar.
Jag är helt övertygad om en sak, som Mr W.P tog upp, och det är att människan aldrig blir nöjd. När man vänjer sig vid något så vill man ha något nytt. Ni kan själva testa det efter en tid. Man kanske tycker att det är jätteskoj att kunna bänka 100kg. Fast efter en tid så är det inte så spännande längre. Man har vant sig vid tanken av att bänka 100kg, då är det inte någon big deal längre, då vill man högre.