Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
jag har tänkt börja köra styrketräning har kört lite grann innan men slutade,jusst nu är det ända jag kör löpträning 5 ggr i veckan och asså jag får väl ben muskler av att bara springa väl? men skulle som sagt vilja börja att träna lår på gym,har ni några bra förslag på övningar(de bästa så klart) helst inte maskinövningar eftersom att det inte finns några där jag ska gå:P stämmer det att man blir snabbare med starkare lårmusker?;P
vill hemskt gärna bli snabbare pga att jag spelar fotboll
Knäböj
Du har hört mig säga detta flera gånger och jag kommer att repetera det. Om det finns någon övning som skapar de mest dramatiska ökningarna i muskelstorlek och styrka så är det knäböj. Ingen annan övning kommer ens i närheten till att matcha effektiviteten av knäböj.
De primära muskler som aktiveras är quadriceps, hamstrings, gluteus, och korsryggen. Sekundära muskler som används är nästan varenda muskel i hela kroppen.
Jag har träffat på många människor som kommer upp med de mest tänkbara ursäkter för att undvika knäböj. Det är inte någon vana du ska ta efter. Du måste lära dig att älska knäböj.
Max-OT Tips:
Det är omöjligt att maximera benutvecklingen utan knäböj. Lura inte dig själv. Faktum är att det är omöjligt att maximera hela kroppsutvecklingen utan knäböj. Knäböj borde vara en hörnsten, grunden i alla muskelbyggarprogram.
Utförande
Bra form, korrekt utförande på knäböj, är viktigt för maximal utveckling och för att förebygga skador. Bra form på knäböj fungerar och arbetar med din kropps naturliga rörelser. När din form är korrekt så kommer du att kunna lyfta mer, skapa bättre överbelastning och mer muskeltillväxt och styrka. Använd en justerbar rack eller sprint "squat rack". Sätt stången på rätt höjd. Höjden på stången ska tillåta dig att ta av stången och sätta på den utan problem. Du ska aldrig behöva känna för att sätta på stången. Detta tar upp många skador som man kommer i kontakt med vid knäböj.
Jag tar typ 70 kg i knäböj. Är det normalt? Fast jag har tränat det ganska mycket nu! Tycker det går segt :/
Beror väll på hur gammal och stor du är?
kubein skrev:
Jag tar typ 70 kg i knäböj. Är det normalt? Fast jag har tränat det ganska mycket nu! Tycker det går segt :/
kan ju vara mkt, om du är liten. dock började jag med ngt liknande, och då var jag anorektisk.
hur många reps kör du?
Senast redigerat av eop (2008-06-01 16:45)
okej tack men asså är det inte stor skaderisk på knäböj? hur ska hållningen i ryggen vara?
eop skrev:
kubein skrev:
kan ju vara mkt, om du är liten. dock började jag med ngt liknande, och då var jag anorektisk.
hur många reps kör du?
typ 1 rep!
1 rep är inte optimalt för muskelmasseökningar, rent teoretiskt är det ju bäst att köra 8-12 då.
Senast redigerat av eop (2008-06-11 09:33)
Snabbhet har oftast med teknik att göra inte med muskelmassan vad jag har fått erfara iaf.
momokebab skrev:
Snabbhet har oftast med teknik att göra inte med muskelmassan vad jag har fått erfara iaf.
Mjo fast han vill ju ha "massiva lår", det tolkar jag som mkt muskelmassa.
Du kan ju alltid köra några 100 meterslopp då å då för att träna in springteknik, sen blir du snabbast i laget ;)
Senast redigerat av eop (2008-06-11 09:35)
intervall träna spring typ 80% 30 sek sen går du i 10 sek så håller du på i typ 3 km.
sen till det kan du ju träna lår på gymet. :)
Att bli snabb kan du göra igenom att stå och hoppa på tår och sedan vända dig om och springa och göra så hela tiden.
Så gjorde jag för att bli snabb och det gav resultat.
Annars tycker jag att du ska springa lopp istället. Du kanske kan köra ett lopp med jobbiga vikter eller någon slaks pulka bakom med vikter som de riktiga sprinterna gör. Sen handlar snabhet ofta om acceleration, om du vill vara snabb ska du öva på att få bra explosivitet i musklerna.