Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

träningsprogram för att öka i chins, dips, bänkpress

Registrerad: 2008-03-24

Hej!

Jag behöver lägga upp ett program för min old man. Jag vill hjälpa honom och jag vill att han ska bli starkare och överhuvudtaget klara följande saker:
• chins
• dips
• bänkpress, ca 70 kg

Han klarar varken någon chins eller dips alls just nu. Har ni förslag på ett bra program som han kan köra för att få ut så mycket som möjligt.

Han tränar 30min tisdagar, torsdagar. Han vill bara fokusera på överkroppen, inga lyft överhuvudtaget( marklyft osv. då han har lite problem med ryggen)

Jag hade tänkt mig:
tisdagar: axlar, biceps
torsdagar: triceps, rygg, bröst

mvh
Spice

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Låter ganska dumt att skippa underkropp, det finns ju sätt att träna utan att belasta korsryggen (Benpress, benspark, lårcurl osv), men det är en annan diskussion. 

Mitt förslag för att köra dips/chins är att ha en bänk under fötterna. Kör så själv eftersom jag är för tung (inte för svag kanske...) för att klara fler än 3 chins och 5 dips.
Säg åt honom att lägga upp tårna på en bänk under honom när han kör dips och chins, så hjälper man till att pressa upp överkroppen med benen. Vill man köra lätt ha fotsulan mot bänken, annars med vristen ner, så blir det svårare att inte låta benen göra jobbet

Ang programmet hade jag kört bröst/axlar/triceps och rygg/biceps, eller Bröst/axlar/rygg på tisdagen och Hela överkroppen på torsdag.

Glöm inte bort magen. Kan han inte köra någon form av rygglyft, antingen från marken eller extensions i maskin? Han borde ju behöva träna upp ryggen om han har problem i den...

tack för tipsen vårdar! Jag håller med dig totalt att jag tycker att han ska köra ett helkroppsgprogram 2ggr i veckan. Jag har sagt åt honom att verkligen börja lugnt med övningarna , lätta vikter för att få in tekniken. Men givetvis har han börjat med benpress 70 kg direkt första dagen! Nu börjar han få problem med knäna! :(
Men han har inte mycket tid på sig, därför ska han köra de " viktigaste" övningarna eftersom det är dom vi ska tävla i .
Magen kör han lite också. Men han vill fokusera helst på överkroppen. Jo, han kör rygglyft. Som du säger så tycker jag det är vitkigt att han kör benen för att stärka upp bålen och ryggen med hjälp av lyft. Min teori är också att han kör mycket bålstabilitet för att minska ryggproblemet.

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

när det gäller bänk så är det bara att han nöter nöter o nöter tills han får in tekniken osv, vad är det för tävling?

Senast redigerat av ZEE (2008-06-20 16:10)

ZEE skrev:

när det gäller bänk så är det bara att han nöter nöter o nöter tills han får in tekniken osv, vad är det för tävling?

Nja, alltså så här är det. Pappa sa för några månader sedan att han vill börja träna då han inte tränat på flera år. Han är också lat och har svårt att motivera sig inför träning. Han är ganska tunn och behöver komma lite mer fit. Då kom jag på den briljanta idén att utmana honom på olika styrkeövningar då i chins, dips, benpress och bänkpress. Vi kommer alltså tävla då i början av JUL , - 6månader- i dessa grenar. Därav " tävling" :)

Hur han ska klara mer än 5 dips, 8 chins och 70kg bänk på 6 månader är en stor fråga :-0

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Jag tycker:

Pass1: Bröst, biceps
Pass2: Rygg, axlar, triceps

Att köra rygg och bröst samma dag som du föreslog kan va ganska tungt, men om han trivs med det kan han göra det! =) Det största problemet jag ser är att han måste inse att han måste gå upp i vikt för att öka ordentligt i styrka, inser han det? ^^

Bröstövningar:

Bänkpress
Hantelpress
Lutande bänk/hantelpress

Rygg:

Stångrodd
Chins (med hjälp till en början)
Latsdrag

Axlar:

Militärpress
Upprätt rodd
Sittande hantelpressar

Biceps:

Ståncurl
Hantelcurl

Triceps:

Smalbänk
Triceps extensions

Hoppas det hjälper! =)

tack snälla! ska föreslå detta! haha, nej han inser det inte! Han tycker han äter bra med mat. Men jag har sagt att han måste öka i vikt men han vill det inte! Han förstår det inte riktigt tyvärr..

han är ca 185cm och väger 79.5kg, säger iofs inte så mycket men han är smal! Men magen börjar växa :P

tack för hjälpen KOP!

Webbsida

Hmm hur ska man få honom att inse det då? ^^ Visst han kommer öka bra eller helt ok i styrka första tiden utan överskott ändå, men det lär avstanna ganska fort efter några månader. Om han inte äter ordentligt efter det spelar det egentligen ingen roll hur han tränar. Då ska han bara köra som han själv har lust, resultaten kommer nästan bli desamma efter ett tag. =P Du måste få honom att inse matens enorma makt över ens träning, han måste se maten som en del av träningen ;)

Keep_On_Pumpin skrev:

Hmm hur ska man få honom att inse det då? ^^ Visst han kommer öka bra eller helt ok i styrka första tiden utan överskott ändå, men det lär avstanna ganska fort efter några månader. Om han inte äter ordentligt efter det spelar det egentligen ingen roll hur han tränar. Då ska han bara köra som han själv har lust, resultaten kommer nästan bli desamma efter ett tag. =P Du måste få honom att inse matens enorma makt över ens träning, han måste se maten som en del av träningen ;)

Precis vad jag har sagt till honom. Men han tar det inte så seriöst och han inser inte matens betydelse för resultat. Som du säger kommer det gå fort 3-4 månader max och sedan inte så mycket mer.

Jag har tom tagit en bild på honom. liksom lite före-efter :P hehe. Men nja, han är så fruktansvärt envis så vad jag än säger så kommer han inte lyssna på mitt råd tyvärr. Han lyssnade inte på mitt råd då jag bad honom att ta det lugnt med vikterna på benpressen och 3veckor in på träningen börjar han få knäproblem. Jag ska försöka så gott jag kan!

Webbsida

Jag tycker du är jävligt gullig som försöker hjälpa din pappa så mkt! =) Fortsätt med det. ;)

Om han vill bli bra på just chins och dips kan han köra mycket latsdrag och dips i maskin sålänge btw =P

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag tycker du är jävligt gullig som försöker hjälpa din pappa så mkt! =) Fortsätt med det. ;)

Om han vill bli bra på just chins och dips kan han köra mycket latsdrag och dips i maskin sålänge btw =P

haha, tack du! Ja, men jag vill att han inte ska gå sönder och känna sig misslyckad :( Jag vill verkligen att det ska bli en fight mellan oss. Hans PT ska hjälpa honom så mycket som möjligt då han har fått höra om tävlingen! Men av pappas berättelser så tycker jag den PT inte är så jätte jättebra för honom . Iallafall det jag har fått höra!  Han skiter i benpressen och dipsen och ska satsa på chins och bänk, han vill ha oavgjort :P

han ligger på ett bra kcalbehov eftersom han inte går ner i vikt så jag måste se till att han ska äta mer vilket inte blir lätt alls tyvärr!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB