Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Går upp i vikt på magen oavsett hur mkt jag tränar o äter lite

Registrerad: 2007-06-24

Hittar ingen tidigare fråga som besvarar detta så jag var dessvärre tvuuuungen att slänga in en ny tråd..

Min fråga: hur mkt kcal vågar jag äta om dagen
Ska jag börja med protdrink och i så fall vilken
Tips på mat jag kan äta istället för nedan

Hur mkt jag än tränar och stryper mat tillförseln så tycker jag att jag bara går upp ivikt..
Har aldrig vägt så mkt som nu och heller aldrig ätit så lite och tränat så hårt
Jag kan acceptera att jag går upp för jag har fått lite nya muskler ,men jag har verkligen gått upp runt midjan och magen..
Det är där problemet är .. Riktiga love handels och magen bara växer
Detta oroar mig och snart vågar jag inte äta alls

Ngn som har tips på hur jag ska göra med kosten Vad kan jag äta.
Vad för protpulver är bra som förbränner? Täntke ta som mellanmål eller frukost och sen
morgon promenera
Jag är nu 160 cm och väger närmare 57kg (ska väga 53 )

En vanlig dag ser ut så här
Frukost :Bröd Rågform m kalkonkött ca 120 kcal
Mellanmål Banan 100 kcal
Pasta som okok väger 50g + köttfärsås 10% fett
1banan 100kcal
50g valnötter exotic godis eller anant godis samma mängd
Middag Toma,paprika +gurka I en salldad med olivolja och så  60 g -100g  kyckling + 1 rågform med kalkonkött
Kvällsmål Äpple el banan innan jag somnar

Brukar fylla ut med macka eller godis så jag kommer upp I 1500 -1700 kcal varje dag
Även om jag tränar hamnar jag inte över 1700 kcal
Är givetvis ofta så hungrig att jag inte kan stå emot godissug så jag mååååste köpa lite lite godis , typ ngn minichokladbit
Äter även bullar o kakor när det bjuds eftersom jag tänker att jag tränar och borde kunna unna mig ngn gång iveckan

Är så hungrig att jag döööööööööööör på morgonen , svimmar ut I köket nästan

Är såååå ofta förkyld nu förtiden att jag har inte kunnat träna lika hårt som vanligt..

Sitter /står upp I försäljning på jobbet
Tränar bodypum I snitt 2 ggr I veckan
Förbränning gång/joggning  på löpand 1ggr I veckan
Tränar dans utöver det som känns ungegär som aerobics 1,5 timme 1-2 gg I veckan
Promernar rätt mkt också

Sista tiden har jag tränat lite hårdare och tycker att bodypump en timme inte  är tillräckligt mkt träning och har då laggt till löpband 30min eller sp kör jag ett danspass på 1,30 timme samma dag

Registrerad: 2005-08-16

Med denna formel: Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) , jag har förutsatt att du är 18 år för du skrev inte så det kändes som ett bra antagande, är ditt BEE 1412 kcal. Multiplicera det med 1.2-2.0 beroende på hur mkt du rör på dig. 1.2=vilodag, 2.0=marathon.

Min slutsats är att du äter mer än du tror och gör av med mindre än du tror.

www.caloriesperhour.com . Räkna ut där exakt hur mkt dina aktiviteter bränner. Dessutom det här med att man måste äta något sött: sötsug kan tränas bort till den nivå att det är minimalt. Någon kanske inte håller med, men min egen erfarenhet är att om man har bra disciplin och bra upplägg för när/hur man ska äta, så blir man inte sötsugen efter ett par veckor. Självklart är det hårt i början av en viktnedgång, men det är då man måste kriga.

Tobbemar! Du är en pärla som ger mig tips..

hjälper det om jag säger att jag  e 33år (shit vad tiden går)
menar du att om jag har vilodag bara jobbar så ska jag ta 1412x 1,2 = 1694 kcal ?
något mer de dagar jag tränar?

jag som faktist trodde ett tag att jag åt för lite.. hmm

Registrerad: 2007-05-10

Jag skulle försöka äta mer protein och framförallt mer fett - mindre med kolhydrater eller åtminstone bättre kolhydrater.
Jag tror det där godiset och bullarna som är boven i dramat. Du måste räkna med allt du stoppar i dig. Äter du för mycket skit och försöker kompensera det med träning så är du i en farlig sits. Många ätstörningar börjar på det viset. hur det brukar sluta vet du lika väl som andra.

Vore jag du skulle jag först och främst ta en vackas vila från allt - plugga lite bulk/deff här på forumet och planera för nästa vecka. Då jag skulle börja med att noga skriva ner vad jag äter (mer protein och fett) och försöka hitta till plus/minus-noll. Då jag varken går ner eller upp. När jag hittat dit skulle jag börja träna igen - och återigen försöka hitta till plus/minus-noll.

Då som först skulle jag börja dra ner på intaget sisådär lagomt 500 Kcal om dagen.

Registrerad: 2005-08-16

http://www.halso.info/forum/t-6908.html

Där står det mesta man behöver veta. Läs igenom det så borde du få alla svar (borde länkat deffguiden från början :O )

Registrerad: 2008-01-03

Kom ihåg att det tar tid att få resultat. Det är snarare hur konsekvent man är med maten och/eller träningen som är viktigt, än bra punkt insatser under veckan, med det vill jag också poängtera vikten av att ha en sund inställning till det man är konsekvent med. Gör man det smart behöver man verkligen inte pina sig. Det leder in till vikten av att skaffa sig en plan samt kunskap och därmed trötters (+tobbemars) råd! Följ dem och Lycka till nu!

ok , nu var det ett tag sen jag skrev och fick alla era fina svar..
e 33 160 och ligger någonstans kring 55 -57 kg.. vågar inte väga mig..
Ha fortfarande 36 även om det börjar kännas tight..
ok, problemet är att allt samlas kring magen och midjan. ÄTer sällan mer än 1700kcal om dagen oavsett vad jag tränar. tränar i snitt 3 - 4 ggr veckan och springer då på 70% maxpuls i 30min. Händer inte ett skvatt. Mer upp än ner i så fall .Börjar få panik och vågar snart inte äta.

en typsik vardag ser ut så här (shit det ser as-anorektiskt ut i skrift)

1dl yogurt alpro naturell +1 msk honung , 1banan,  2 hårda mackor
1äpple ( ibland hård macka)
70g -80g kyckling 1tomat, 4cm gurka, halv paprika, 1 avokado 2 hårda mackor, 1msk olivolja

1äpple
70g kyckling/100g tonfisk 1tomat gurka paprika 1avokado 2 hårda mackor
kanske 1 äpple

ca 30g cashewnötter med choklad rätt ofta... ni vet exotick snack   

så här har jag käkat i kanske 2 månader nu.. innan dess var det ngt liknande men mer bröd.
blir jag bortbjuden äter jag dock kaffebröd eller kanske "festar" till på typ pasta till middag..

vågar inte börjar äta, för då lär jag ju absolut gå upp ivikt.. tycker liksom jag har börjar få en dubbelhaka  hmm hmm :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Att fett samlas kring höfter/lår/rumpa på kvinnor är genetiskt betingat - det är inget du kan förändra om du inte börjar pilla med diverse mediciner.

Det tråkiga sanningen är helt enkelt att du äter för mycket i förhållande till vad du gör av med. Det är inte alls ovanligt att tjejer måste gå under 1.5Mcal per dag för att det ska börja hända någonting. Avslutningsvis hoppas jag att du är ärlig mot dig själv med dina kaloriberäkningar, då det inte alls är ovanligt att tjejer har en tendens att kvitta hela veckans underskott genom att frossa på helgerna - och sen förståååår de inte varför de inte går ner i vikt.

Registrerad: 2008-06-21

Niikitah skrev:

vågar inte börjar äta, för då lär jag ju absolut gå upp ivikt.. tycker liksom jag har börjar få en dubbelhaka  hmm hmm :)

Jag tror du inbillar dig lite. Går man och intalar sig saker hela tiden blir det lätt förverkligat. Som f.d anorektiker kan jag gå i god för den teorin.

Räknar du in allt kaffebröd och snacks i dina 1700 kcal och hur tar du reda på vikten på nötter, choklad etc.?
Att du inte går ner på 1700 kcal är helt klart möjligt och kanske inte heller konstigt. Dock låter det extremt att du skulle gå upp i vikt! Jag skulle tippa på att du lätt kan äta en bra bit över 2000 och ändå hålla formen.

Registrerad: 2008-05-26

Vill inte vara någon besservisser men du skrev att en banan är ca 100kcal, då väger dina bananer bara 100 gram och det är en väldigt väldigt liten banan...

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Niikitah skrev:

ok, problemet är att allt samlas kring magen och midjan. ÄTer sällan mer än 1700kcal om dagen oavsett vad jag tränar. tränar i snitt 3 - 4 ggr veckan och springer då på 70% maxpuls i 30min. Händer inte ett skvatt. Mer upp än ner i så fall .Börjar få panik och vågar snart inte äta.

en typsik vardag ser ut så här (shit det ser as-anorektiskt ut i skrift)

1dl yogurt alpro naturell +1 msk honung , 1banan,  2 hårda mackor
1äpple ( ibland hård macka)
70g -80g kyckling 1tomat, 4cm gurka, halv paprika, 1 avokado 2 hårda mackor, 1msk olivolja

1äpple
70g kyckling/100g tonfisk 1tomat gurka paprika 1avokado 2 hårda mackor
kanske 1 äpple

ca 30g cashewnötter med choklad rätt ofta... ni vet exotick snack   

så här har jag käkat i kanske 2 månader nu.. innan dess var det ngt liknande men mer bröd.
blir jag bortbjuden äter jag dock kaffebröd eller kanske "festar" till på typ pasta till middag..

på ungefär 4 månader/16 veckor, har du gått ner typ 2 kg? eller vet inte om du har gått ner ens. Du måste juh inse att du gör något fel, det är den hårda sanningen.

så sant Zee, ngt fel gör jag absolut, frågan e bara vad?? DEt e ju liksom därfär jag skriver medd hit?

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Niikitah skrev:

så sant Zee, ngt fel gör jag absolut, frågan e bara vad?? DEt e ju liksom därfär jag skriver medd hit?

hehe, sry ja var nedlåtande då. :(

Alltså en fråga, du har väl inte tänkt på att bespara muskler osv? du vill bara gå ner i vikt right?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det är sällsynd, men det sker ändå att människor även har en onaturligt låg förbrukning. dock så har jag upplevt att det är vanligare att folk har en högre förbrukning än normalt än tvärt om. ett känt exempel på långsam förbränning är anna bok, som är diagnostiserad med åkomman. det är dock väldigt sällsynt, och jag skulle nog i första hand också gissa på att du kanske gör dig av med lite mindre, samtidigt som du äter lite mer än du tror. räkna ihop det du äter under en vecka, och ligg på minuskalorier i teorin. fungerar det inte så kanske det är dags att testa om du ligger på en onormalt låg förbränning.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

exotic snacks är ju inget bra recept på viktnedgång, faktiskt...

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

exotic snacks är verkligen inte bra för att gå ner i vikt nej. smakar man på tex deras torkade ananas så känner man direkt hur blodsockret kickar iväg till nya höjder. ska man äta nyttigt godis så är väl frukt det närmsta man kommer. eller grönsaker, om man kan anse dessa som godis.

sedan så kommer vi till matvaror som är lika goda som godis, dit hör torkat kött och gravad lax enligt mig, och jag skulle helre lasta i mig ett halvkilo av dessa två än ett halvkilo choklad, utan tvekan. nyttigare, godare, men också dyrare. tusan.

Niikitah skrev:

Brukar fylla ut med macka eller godis så jag kommer upp I 1500 -1700 kcal varje dag
Även om jag tränar hamnar jag inte över 1700 kcal
Är givetvis ofta så hungrig att jag inte kan stå emot godissug så jag mååååste köpa lite lite godis , typ ngn minichokladbit
Äter även bullar o kakor när det bjuds eftersom jag tänker att jag tränar och borde kunna unna mig ngn gång iveckan

Där har du nog felet... "fylla ut" med godis gör man inte när man ska ner i vikt, fyll ut med ordentlig mat. Kyckling mättar bra mlt bättre än lite godis vill jag lova.

Registrerad: 2007-08-29

varför inte bara sluta äta godis och annat dylikt?
socker är ju ett beroende som allt annat

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Degpekka och riotonb: På senaste tid har jag börjat äta mindre mat för att kunna äta 250-500kcal godis om dagen. Jag har blivit som en crackhora med mitt godis. Poängerna jag vill komma fram till är två stycken: För det första, man kan uppfylla behovet av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler även med en del godis i kosten och 2. Om man inte slutar med godis samtidigt som man börjar gå ner i vikt är risken för en ond spiral där sämre mättnad ger mer godissug ger mer godis och mindre mat ger ännu sämre mättnad osv neråt neråt neråt. Och det är inte bra.

Alltså: Rök inte crack, sälj inte heroin och ät inte godis på deff!

Lajne skrev:

Degpekka och riotonb: På senaste tid har jag börjat äta mindre mat för att kunna äta 250-500kcal godis om dagen. Jag har blivit som en crackhora med mitt godis. Poängerna jag vill komma fram till är två stycken: För det första, man kan uppfylla behovet av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler även med en del godis i kosten och 2. Om man inte slutar med godis samtidigt som man börjar gå ner i vikt är risken för en ond spiral där sämre mättnad ger mer godissug ger mer godis och mindre mat ger ännu sämre mättnad osv neråt neråt neråt. Och det är inte bra.

Alltså: Rök inte crack, sälj inte heroin och ät inte godis på deff!

Självklart fungerar det att gå ner i vikt, men som du själv säger är det inte vidare klokt, speciellt inte om man redan har problem med hungern.

Registrerad: 2007-03-06

zartok skrev:

exotic snacks är verkligen inte bra för att gå ner i vikt nej. smakar man på tex deras torkade ananas så känner man direkt hur blodsockret kickar iväg till nya höjder. ska man äta nyttigt godis så är väl frukt det närmsta man kommer. eller grönsaker, om man kan anse dessa som godis.

sedan så kommer vi till matvaror som är lika goda som godis, dit hör torkat kött och gravad lax enligt mig, och jag skulle helre lasta i mig ett halvkilo av dessa två än ett halvkilo choklad, utan tvekan. nyttigare, godare, men också dyrare. tusan.

Mitt tips, köp en hel färsk lax, låt fiskhandlaren filéa den. Ta sedan och frys/ät upp/whatever ena filén. Grava den andra sidan själv med hälften salt hälften socker, smaksätt gravningen efter behov och preferenser, mitt tips är 1 del krossad grönpeppar, 1 del krossad vitpeppar 3 delar krossad svartpeppar och 3 delar krossad rosépeppar sedan dill efter smak och tycke.
Den filéade sidan som skall gravas bör vara urbenad (kan du inte själv fråga fisk handlaren)
blanda saltet och sockret (beroende på hur mycket lax man skall grava går det åt olika mycket salt och socker, men ett par deciliter av varje kan vara lagom) tillsätt kryddblandningen.
Häll ner lite av salt/socker/kryddor i en bra plastpåse (topits 5liter kan rekas hårt) Lägg ner laxsidan i påsen och häll ner resten av salt/socker/kryddblandning. Tillslut påsen.
Låt laxsidan ligga framme i plastpåsen tills salt/socker blivit en vätska, plus en liten stund efter att det blivit vätska (vänd på påsen då o då) lägg sedan in påsen i kylen (när den ligger i kylen kan du vända på den med ett par timmars intervall)
Efter circus ett dygn i kylen borde laxen fått den rätta koncistensen, ta då ur laxen ur påsen med salt/socker/kryddor (torka av den lite lätt om den är för kladdig)., nu kan du tillsätta lite extra kryddor för syns/smakens skull (men ABSOLUT INGET SALT) lägg sedan laxen i en ren påse
Sedan är det bara och skära lagom lövtunna skivor och frossa, blir en del bitar skit (för att man suger på att skära) kan dessa strimlas och ätas till stuvad potatis.

Varav detta utlägg? För att det blir fan så mycket billigare (och godare) än att köpa färdig gravad lax, arbetsinsatsen är begränsad till typ 45min sammanlagt inklusive vändningar och påsbyte, samt att jag inte gillar godis men måste ju lyxa till det lite ändå... Fan jag ska nog grava lax ikväll.
(ska man vara hygien bög skall man väll igentligen frysa laxen först, men det skiter jag helt och fullt i, men det innebär o andra sidan att man kan köpa fryst lax och låta den tina i kylen innan man gravar den)

Senast redigerat av Trustor (2008-07-30 09:07)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB