Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjena! Tänkte höra om ni har någon vettig förklaring till varför jag aldrig får någon kontakt i latsen när jag kör chin-ups eller latsdrag, biceps blir helt slakt däremot. Enda gången jag känner kontakt i latsen är när jag kör någon form av rodd.
För att du använder armarna / för att armarna är klenare än ryggen?
Testa supinerade, axelbreda chins/pulldowns. Dra mot bröstet. Öka progressivt.
Jepp armarna är helt klart klenare, ska testa ditt tips tackar.
testat latsdrag bakom nacken?
Om armarna är klenare än ryggen eller tvärtom är inte problemet. Problemet är tekniken. Sånt är svårt att hjälpa med om man inte på plats dock.
Se till att brösta upp och möta stången. Enklaste sättet att veta att latsen får jobba så mycket som möjligt är att bara dra sina chins/pullups till bröstet och dit når man bara om man har bröstat upp och drar bak skulderbladen/axlar. Sista biten är svårtast helt klart och det kopplar in andra muskler, men latsen har åtminstone gjort vad de ska. Det vanliga är att man släpper fram axlarna när det blir tungt och sen jobbar man med armböjare, däför känner du det bara i biceps. Hakan över stången är för de som tävlar i fitness.
Arf Pingvin skrev:
Se till att brösta upp och möta stången. Enklaste sättet att veta att latsen får jobba så mycket som möjligt är att bara dra sina chins/pullups till bröstet och dit når man bara om man har bröstat upp och drar bak skulderbladen/axlar. Sista biten är svårtast helt klart och det kopplar in andra muskler, men latsen har åtminstone gjort vad de ska. Det vanliga är att man släpper fram axlarna när det blir tungt och sen jobbar man med armböjare, däför känner du det bara i biceps. Hakan över stången är för de som tävlar i fitness.
+1