Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Axlar/nacke! hjälp. (bilder)

Från: Sthlm - vallentuna
Registrerad: 2005-04-08

tju! jag vet igentligen inte om det är hjälp jag behöver, mer några tips om hur jag ska få bättre symmetri på nacke/axlar. nacken är som ett v upp och ner.
jag vet att jag är tunn som fan. 64-65kg. 180cm. har precis börjat äta upp mig. Mat hela tiden och en och annan proteindryck och den fin fina "Havredrink v 1.1" av stevebc:D (tack för den!)  har alltid varit liten men ändå inte pinnsmal utan hyffsat mkt muskler men no fett för min storlek. Jag kör 10 - 12 rep axelpressar, millitärpressar, och Sidolyft/hantellyft. Såklart hela axelpartiet ska tränas, men ni som kan dethär(!) vad är det som ger den så otroligt smala looken på mig? har inget fett alls på nacken/axlar bara ben:P är det nacken som är problemet? ni behöver inte göra en stor grej av det hela, vill bara kolla om någon kan se direkt vad som ser lite "efter/fel" ut.

http://i26.tinypic.com/29y1rgo.jpg

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

"För stora" trapezius i kombination med för små delts (speciellt mitten av dem). Jag skriver för stora inom citationstecken eftersom muskler inte kan bli för stora, men hade de varit mindre hade du onekligen haft mer av den symmetri du verkar eftersträva. Men som sagt, för små delts.
Detta kan vara problematiskt att ordna då det mycket väl kan vara så att du genetiskt har lätt för att bygga trapz och svårt för delts, och de flesta deltövningar involverar trapzen i någon utsträckning. Jag lämnar de mer specifika råden på den punkten till andra.

Från: Hudiksvall
Registrerad: 2007-12-27

Mina axlar ser typ likadana ut, men du har helt klart finare och bättre symmetri än mig.

Registrerad: 2003-09-04

har samma problem. Tycker ja ser så jävla smal ut. men ja tror de bara e å köra på.. Mina växer iaf sakta men säkert. Variera mellan tungt och lätt och se till att du går upp i vikt. Rygg e också viktit för V-form

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Säger inte detta för att vara elak på nåt sätt. Men du behöver mer massa på hela kroppen (självklart är detta beroende på vad man har för ideal och mål) men om du frågar mig så är 64-65kg på 180cm minst 20kg för lite. Om jag vore i din situation så hade jag inte tränat några isolationsövningar, utan lagt krut på helkropp alt. halvkroppspass med knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress/axelpress med hantlar, chins, dips, alt lägga till t-bar eller stångrodd och vadpress. Fett har du på kroppen och tyvärr måste du få mer om du vill bli större, detta deffar du bort när du nått en storlek du är mer bekväm i.

mvh / Peter

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag tycker inte du är asymmetrisk. Snarare är det generell massa du saknar. Lösningen heter då basövningar och mycket mat. När peaken på biceps överstiger axlarnas höjd, då skulle jag se över mitt upplägg iaf (men sen så gillar jag axlar mer än biceps).

Från: Sthlm - vallentuna
Registrerad: 2005-04-08

Petergbg skrev:

Säger inte detta för att vara elak på nåt sätt. Men du behöver mer massa på hela kroppen (självklart är detta beroende på vad man har för ideal och mål) men om du frågar mig så är 64-65kg på 180cm minst 20kg för lite. Om jag vore i din situation så hade jag inte tränat några isolationsövningar, utan lagt krut på helkropp alt. halvkroppspass med knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress/axelpress med hantlar, chins, dips, alt lägga till t-bar eller stångrodd och vadpress. Fett har du på kroppen och tyvärr måste du få mer om du vill bli större, detta deffar du bort när du nått en storlek du är mer bekväm i.

mvh / Peter

klart jag vet att jag behöver mer massa:) och det vill jag också! jag har hållt på i 2år med att försöka äta mer, men står faktiskt väldigt still. nu kommer alla och säger: "Ät mer!" ofc ska jag äta mer:D synd bara att vissa bara behöver äta en portion extra varje måltid för att öka 5kg på en månad, medans andra (jag) antagligen behöver ett strikt schema för att få i mig rätt och bara hålla min nuvarande vikt.

Petergbg, halvkroppspass, alltså träna 2 ggr i veckan? kan det bygga mig bättre än att köra 3-4 ggr i veckan som jag gör nu? fast 2 muskelgrupper i stöten? hur tycker du jag skulle lägga upp det då? allså av dom övningarna du nämnde ovan.  ska väl erkänna att jag nästa aldrig kört varken marklyft eller knäböjen. (böjen= stången är svår att få på rätt ställe)

Jag har precis slutat jobba och ska börja plugga till hösten så jag har all tid i värden att träna/äta på dagarna.
antar att det är "bulk" time. i mitt fall kanske det bara är att slänga i sig det jag hittar. brukar vara rätt noga med att få i mig makrill/ tonfisk varje dag. tar gainer 2 ggr dagen och kreatin.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Gainer bör endast intas i samband med träning. Inte som mellis etc..

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Jag tycker du kan köra halvkropp varannan dag, då får varje muskelgrupp vila 4 dagar. Dela in kroppen i press och dragövningar för sig.

pass1
vila
pass2
vila
pass1
vila
pass2

och rulla på så, enklare kan det knappast bli, för en liten journal över set, reps och vikt så att du är säker på att du ökar, annars har du ingen koll på hur bra du utvecklas.

Maten är ett annat kapitel. Låt oss säga att du inkl träning förbrukar 300Kcal/dygn.

Havre/proteindrinkar är fanimej det bästa påhittet!
skaffa en blender/mixer. häll i några dl mjölk, proteinpulver (inte gainer annat än efter träning) havregryn, banan o valfri annan frukt, you name it, födoämnen som ger dig energi (minimalt med snabba kolisar som honung mm.)

Med dessa kan du hur lätt som helst öka ditt dagliga intag med 1000Kcal, det är som att dricka milkshake.

Du bör ligga nånstans runt 2g protein/kg kroppsvikt, resten delar du valfritt mellan fett och komplexa kohydrater.

Tonfisk är en väldigt bra proteinkälla, men det är inte så mkt energi. tänk på att protein både ger och tar energi när det används av kroppen.

Glöm inte att det är mkt svårt att bygga utan att lägga på sig lite fett, oroa dig för det om nåt år när du ska deffa, håll inte på o sommardeffa, satsa på nästa eller nästnästa sommar isåfall.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB