Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Statisk magträning

Registrerad: 2008-01-28

Halloj,

Har börjat se fördelarna med statisk magträning, såsom båten och plankan. I sådana övningar får jag verklig kontakt med magmusklerna och jag känner verkligen av dem dagen efter.

Crunches och situps ger mig aldrig den effekten. Trots att jag drar in magen hela tiden och har svanken i mattan. Ser också till att inte gå för långt upp/ner så jag hamnar i viloläge.

Någon med samma erfarenhet? Tips på att få bättre kontakt vid crunches och situps?

http://fitnessbloggen.blogg.se/images/b_t_1179044372.jpg http://fitnessbloggen.blogg.se/images/plankan_1172675882.jpg

Båten och plankan.

Senast redigerat av Strosaren (2008-06-17 12:41)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag gör plankan väldigt ofta. Jag har fått för mig att det är en utmärkt övning för Transversus Abdominus och hela utförandet verkar överensstämma med magens roll i en knäböj. Övningen "båten" måste jag testa någon gång. Det borde gå bra genom att sitta på en lutande bräda, ha en vikt på bröstet och hålla emot på nervägen, eller helt enkelt bara sitta statiskt.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Jodå, kontakt får man väl vid statisk träning oavsett vilken övning man gör, håll en vikt på rakt utsträckt arm så bränner det rätt bra i axeln, det du kallar kontakt i det här fallet,
men axeln lär varken växa eller bli särskillt mycket starkare av det.

Frågan är om man borde vara så intresserad av det i de flesta fall egentligen?
Visst stärker man väl förmågan att hålla magen/kroppen spänd lite längre än vanligt, men vad är anledningen till att du vill träna upp den förmågan?

Magen lär ju inte bli starkare eller fastare av det på det sättet de flesta eftersträvar.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har sällan sett på statisk träning som något annat än eventuell rehab eller grenspecifik träning. (tex alpina åkare kan väl ha glädje av det?)

EDIT: Angående tips för att få bättre kontakt kan det väl vara intressant med "viktade" crunches eller något liknande.

Annars får ju hela bålen i sig rätt bra statisk träning om man kör endel basövningar av typen knäböj, speciellt om man kör utan bälte.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-06-17 14:42)

Tobbeno, du lär ju inte bli gorilla av varken plankan eller båten. Du får ju en bålstabilitet som du har nytta av i annan träning samt i vardagslivet. Jag har ju inte målet att bli gorilla utan nöjer mig med den effekt som boxningsträningen ger. Kör på sin höjd cirkelgym 2ggr per vecka.

Webbsida

Gorilla?

Det är nog redan risk för att jag är gorilla i dina ögon med mina 109kg på 192cm.. haha!

Om man tränar endel styrketräning med basövningar finns det nog inte ofta någon anledning att göra ytterligare bålstärkande träning som jag ser det.

Men det är klart, tycker man att det känns bra och så, så skadar det väl inte.

Crunches och tex plankan är ju två helt olika träningssätt som måste ge olika resultat (statisk träning kontra dynamisk styrketräning). Så att jämföra vanliga crunches med statiska magövningar känns lite snedvridet (ungefär på samma sätt som det blir lite fel att jämföra tex bicepscurl med att hålla en stång stilla på raka armar en viss tid).

Senast redigerat av Tobbeno (2008-06-17 15:22)

Tobbeno skrev:

1) Om man tränar endel styrketräning med basövningar finns det nog inte ofta någon anledning att göra ytterligare bålstärkande träning som jag ser det.

2) Crunches och tex plankan är ju två helt olika träningssätt som måste ge olika resultat (statisk träning kontra dynamisk styrketräning). Så att jämföra vanliga crunches med statiska magövningar känns lite snedvridet (ungefär på samma sätt som det blir lite fel att jämföra tex bicepscurl med att hålla en stång stilla på raka armar en viss tid).

1) Alla vill/kan kanske inte gå till gym och för dessa är övningarna utmörkt för att stärka upp bålen.
2) Det var ingen jämförelse, utan mer ett konstaterande att jag personligen känner av dessa statiska övningar mer än exempelvis crunches.

Webbsida

Strosaren skrev:

1) Alla vill/kan kanske inte gå till gym och för dessa är övningarna utmörkt för att stärka upp bålen.
2) Det var ingen jämförelse, utan mer ett konstaterande att jag personligen känner av dessa statiska övningar mer än exempelvis crunches.

1) Att gå till gym men inte köra knäböj, marklyft eller bänkpress kan kännas som en lätt bortslösad tid.. Men det är egentligen en annan diskussion så det lämnar jag där.

Vill man inte gå till gym finns det massor med övningar eller motionsformer att göra. Endel bättre endel sämre, det viktigaste är väl att man trivs med det man gör och tycker det är kul.

Men statisk träning hamnar ganska långt ner på min lista av användbara och effektiva övningar för medelsvensson.

2) Statiska övningar kommer alltid "kännas" mer (eller framförallt annorlunda) än dynamiska övningar pga dess art.
poängen är att de däremot inte automatiskt är mer effektiva bara för att du upplever det som att det känns mer (snarare tvärtom). Det var väl framförallt det jag ville få sagt.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-06-18 11:21)

Registrerad: 2004-02-23

Vänta nu - statiska övningar ger mjölksyra och liten till ingen överbelastning. De borde alltså:

1 - inte ge någon verklig styrkeökning utöver att man lär sig och nervsystemet hur man ska hålla ut
2 - faktiskt kunna minska den befintliga styrkan då mjölksyreträning motverkar maxstyrka

Om ovanstånde stämmer är det snarare ett dåligt sätt att bli svagare och instabilare. Att du "känner" en övning betyder absolut inte att den är bra, då skulle ju lårkakor vara bättre än knäböj.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Rätt vanligt att få höra "man känner ju att det tar" när folk får mjölksyra. Och så tror man att det är effektiv träning. Fast det är det ju. Om man vill bli bra på att så länge som möjligt befinna sig i en sådan position som man utför.

Registrerad: 2006-02-05

Lugna sig nu. Skilj på statisk träning där musklerna utför ett statiskt arbete och uthållighetsträning. Jag har i ett halvår bara utfört magövningar av statisk karaktär. Utrullningar med stång är för mig träning att hålla anspännning och buktryck inför tunga basövningar. Magen utför ett relativt statisk arbete, fast bara under den tid det tar att utföra en repetition. Samma i marklyft, i 8 veckor har jag under överinseende av en sjukgymnast kört marklyft med maxfokus på anspänning av magen i set om 5 singlar.

Manliga gymnaster utför många statiska övningar. Kolla in deras biceps. Överbelastning går att kombinera med statisk träning.

Webbsida

Nu är det väl lite skillnad på att hänga i ringar på raka armar och utföra avancerade övningar eller att stå på händer på en bygelhäst jämfört med att utföra den omtalade "plankan"..?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Och ringarna gör man faktiskt repetitioner (kontraktioner) i. Tunga också.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Om syftet enbart är att bygga finns det effektivare träningsmetoder än statisk träning ja, självklart.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB