Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Såg nån tråd för länge sedan som handlade om att man inte skulle äta godis för att hamna på plus.
Nu undrar jag varför?
Om man kommit upp i dryga 200 g protein och kolhydrater och 70-80 g fett, måste väl resten kunna ätas i godis? Istället för att käka pizza några gånger i veckan?
Tänker främst ur ett ekonomiskt perspektiv nu...
Fruktos är riktigt onyttigt. Antagligen mest därför. Samt att det är helt tomma kalorier. Man kan äta godis under deff också om man vill det. Lika onyttigt oavsett vad ens mål är.
Ät godis du.
Som jag ser det finns det absolut ingen anledning till att käka godis såvida man inte behöver ligga på typ 7000 kcal/dag.
det är väl just det att det är tomma kalorier, ger lite mättnad och ger insulintoppar som tusan. dessa saker gör att godis inte är bra, oavsett vad man gör. däremot så får jag säga att under tiden jag deffat så har jag ätit godis. ändå så ligger jag på minus 8 kg, det gäller ju att man parerar upp det så att man inte missar vitaminer eller mineraler.
Herr Oberst skrev:
Som jag ser det finns det absolut ingen anledning till att käka godis såvida man inte behöver ligga på typ 7000 kcal/dag.
Ok.
Så att det är gott är ingen anledning?
Lever du på naturell kvarg, brocholli och potatis?
zartok skrev:
dessa saker gör att godis inte är bra, oavsett vad man gör.
Jag tycker det är väldigt fel att säga att något är onyttigt eller inte bra att äta. Pizza godis mm, har man en varierad kost så ser ja inga konstigheter med en pizza då o då o godis när man känner för det.
Godis är förövrigt kanoners för återhämtningen efter ett löppass :D
high_school_boy skrev:
zartok skrev:
Jag tycker det är väldigt fel att säga att något är onyttigt eller inte bra att äta. Pizza godis mm, har man en varierad kost så ser ja inga konstigheter med en pizza då o då o godis när man känner för det.
Godis är förövrigt kanoners för återhämtningen efter ett löppass :D
jag och många andra här skulle säga att det är väldigt fel att skriva att godis inte är onyttigt, för det är det. och onyttiga saker är inte bra att äta, det förstår vem som helst. dock så gör väl dom flesta det ändå. man kan inte bara leva på broccoli och spenat, och onyttiga alternativ slinker ner. men onyttiga, det är dom. och det är väl inte fel att skriva?
Alltså man kan säga så här, allt är onyttigt i för stor mängd. Äter man rimligt med godis är det inte farlig direkt. Det finns gränser för allt, överskrider man dem är allting i stort sätt onyttigt. Som dom andra sa så är det bättre med annat än just godis eftersom det inte innehåler några vitaminer eller mineralämnen. Variera kosten, ha med lite av allt så går det säkert bra.
nu skriver jag ju inte att godis är dödligt. bara det att det alltid är bättre med broccoli ^^
EDIT: alltid är NYTTIGARE med broccoli. post-workout fungerar nog godis bättre.
Senast redigerat av zartok (2008-06-16 02:41)
Godis funkar som nödlösning en eller ett par dagar, men som långtidslösning känns det fenomenalt dåligt.
I Svea I skrev:
Herr Oberst skrev:
Ok.
Så att det är gott är ingen anledning?
Lever du på naturell kvarg, brocholli och potatis?
Det är ju inte särskilt relevant i just denna tråden.
Men ok, godis är gott.
Jag tycker också det är rätt gott att lukta på spritpennor, men jag gör det ganska sällan.
zartok skrev:
high_school_boy skrev:
zartok skrev:
Godis är förövrigt kanoners för återhämtningen efter ett löppass :Djag och många andra här skulle säga att det är väldigt fel att skriva att godis inte är onyttigt, för det är det. och onyttiga saker är inte bra att äta, det förstår vem som helst. dock så gör väl dom flesta det ändå. man kan inte bara leva på broccoli och spenat, och onyttiga alternativ slinker ner. men onyttiga, det är dom. och det är väl inte fel att skriva?
OM ja käkar en bra stabil frukost. En bra stabil lunch. En bra stabil middag och efter middagen käkar ja 1hg godis. Nått mellis på kvällen. Har jag varit onyttig? Inte i mina ögon iaf.
zartok skrev:
high_school_boy skrev:
zartok skrev:
Godis är förövrigt kanoners för återhämtningen efter ett löppass :Djag och många andra här skulle säga att det är väldigt fel att skriva att godis inte är onyttigt, för det är det. och onyttiga saker är inte bra att äta, det förstår vem som helst. dock så gör väl dom flesta det ändå. man kan inte bara leva på broccoli och spenat, och onyttiga alternativ slinker ner. men onyttiga, det är dom. och det är väl inte fel att skriva?
Men om du hör på ordet onyttigt, sen godis. om du käkar några hundra gram godis och sedan säger du, fyfan va onyttigt. vad och vart? jag förstår inte!
Min huvudanledning blir fruktos. Precis som Stevebc.
Hessa skrev:
Men om du hör på ordet onyttigt, sen godis. om du käkar några hundra gram godis och sedan säger du, fyfan va onyttigt. vad och vart? jag förstår inte!
Om jag säger att "godis" kan vara nästan lika många saker som "mat", vad säger du då?
Om man håller sig borta från godis, då hoppas ja verkligen att man håller sig undan från alla andra produkter där de har tillsatt socker som man annars inte tänker på!
Lajne skrev:
Hessa skrev:
Om jag säger att "godis" kan vara nästan lika många saker som "mat", vad säger du då?
skall vi börja tolka ordet godis nu också? jag tror alla vet vad vi menar med godis!
Hessa skrev:
skall vi börja tolka ordet godis nu också? jag tror alla vet vad vi menar med godis!
Ganska stor skillnad på¨det näringsmässiga innehållet i choklad vs gelehallon, och ganska stor skillnad mellan olika chokladsorter också för den delen. Men om vi ska anta det värsta tänkbara scenariot och resonera utifrån godissorter som består till största delen av socker, så kan jag iaf vara snäll nog att berätta att ett par hundra gram kommer fylla din lever med glykogen vartefter dina blodfetter stiger drastiskt och med dem risken för diabetes. Bland annat; finns säkert andra otrevligheter som jag inte har en aning om:)
alla vet väl att godis är onyttigt, jag äter det ändå. gratis kcal är alltid välkommet, öl är mkt kcal också :)
I Svea I skrev:
Dennis_Gull: Kroppen kan använda energin i högsta grad.
OnT:
Vanligt socker är 50% fruktos och 50% glukos, glukos går till musklerna, fruktos går till levern och därefter fettdepåerna. En lever håller runt 50-100g fruktos.
Socker innehåller i princip inte ett jävla nada näring. Bara ren, tom energi.