Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Mycket intressant utveckling på denna tråd. Som sagt, det är nog inte alkoholen i sig som ger det förbättrade resultatet, det verkar vi alla vara överens om (även jag), utan snarare den förändring som sker i kroppen pga av alkoholintaget. Kul i alla fall att vissa kände igen sig i resonemanget och inte avvisade det helt.
Nu är det givetvis inte så att jag själv går ut och festar i syfte att få en "dagen efter-boost", men de gånger jag tränar efter utgång så blir resultaten i alla fall ej försämrade som jag märker det.
MelodicMinor skrev:
Som sagt, det är nog inte alkoholen i sig som ger det förbättrade resultatet, det verkar vi alla vara överens om (även jag), utan snarare den förändring som sker i kroppen pga av alkoholintaget.
Ja, på samma sätt som att det inte är protein som bygger musklerna. Proteinet bryts ju ner till aminosyror och sen sker det processer i kroppen.
Det är en ytterst vanlig åkomma att prestera bra dagen efter, I alla fall bland hårt körarna i vargön, Vad det beror på vet jag ej, Men jag har gissat flera gånger och säkert hafft fel,
Varje gång.
Men bara för kroppen presterar bra dagen efter så betyder ju inte det att miljön för resultaten är optimal eller att prestationerna resten av veckan skulle vara lika bra som om man inte druckit. I bland lever man längre en en dag ;)
tja, man kanske kan sammanfatta det på det sättet att kroppen blir lite extra fit och på g pga avslappningen av alkohol (eller sommarängen XD) men att det på längre sikt försämrar fysiken bla via sämre proteinsynthes.
för att dra en paralell till andra sporter så sägs det att maradona var så fruktansvärt bra i fotboll när han använde droger just pga att han inte kände av kroppssignalerna, och då presterar man ju bättre. lite som kortisonsprutor som man använder till idrottsskador och även vanliga skador idag.
dock så skulle det vara kul att veta om det finns forskning i ämnet må jag skriva. undrar om vi kan locka hit svea eller fråga king grub, dom har ju i regel ganska mycket forskning i huvudet har jag märkt.
Zartok, är du helt ärlig med din lilla tripp, då du hamnar på en äng osv?
jag kan helt ärligt säga att när jag andades kraftigt och sedan lyfte upp hantlarna i rätt position så var det som att jag försvann och det kändes som att jag låg på en sommaräng. jag vet dock hur det låter, men nej, jag hade inga som helst halucigena droger eller andra droger i mig för den delen heller. det var helt enkelt att man blev light headed på något sätt.
dock så finns det många nära döden-upplevelser som beskriver att man ser ett varmt ljus, och allt känns behagligt, dessa orsakas dock av syrebrist, och brist borde jag inte haft med tanke på hur mycket syre jag pumpade upp mig med när jag hade glömt min medicin hemma.
Jag kan förstå att man får bättre resultat i långdistanslöpning då mycket är psykiskt där och dom sinnena som säger åt en att man inte orkar springa mer kopplas bort. Dessutom får man sämre känsel mot smärta av alkohol och man känner inte av vissa smärtor som kommer om man springer långt.
Fick än en gång uppleva styrkan av alkoholens effekt idag då jag satt nytt PB på min 8 km-runda, man var ju lagom rund om fötterna igår efter midsommarfirandet... Kände mig dock starkare än någonsin när jag vaknade.
Lajne skrev:
MelodicMinor skrev:
Som sagt ett rätt oseriöst svar, jag är helt allvarlig... Det som jag skrev ovan är en sanning för mig, vad som sedan gäller för andra är en annan sak. Tycker bara att fenomenet är intressant.
Oseriöst? Inte det minsta över huvud taget. Tvärtom extremt seriöst och ett enligt mig mycket bra sätt att enkelt förklara det hela för dig utan att behöva gå in på en massa detaljer. Effekten av ett ämne i den mänskliga kroppen ändras inte med mängden, den bara förstärks. För vissa saker, t.ex. vatten, innebär detta att det är bra i låga doser och vid rätt förutsättningar, medans det i för höga doser blir direkt dödligt. Detsamma gäller alkohol, förutom då det faktum att det även i små doser inte är bra, bara mindre dåligt än en hög dos.
Så det är alltså helt omöjligt att även alkohol är som vatten, dvs att i små mängder är det bra, men i större mängder en hälsofara?
Pejij skrev:
Så det är alltså helt omöjligt att även alkohol är som vatten, dvs att i små mängder är det bra, men i större mängder en hälsofara?
Ja, det är helt omöjligt.
Jag skulle vilja fråga dig vad du gör dagar som du inte super, du kanske missköter dig rent energimässigt? Med andra ord kanske du just dessa gånger har väldigt dåligt uppladdade glykogennivåer vilket kan göra att du presterar aningen sämre än med fulltankade glykogendepåer från ölens kolhydrater och den eventuellt lilla försumbara mängd alkohol som du får i dig under kvällen. Sedan kanske fenomenet är psykiskt. Folk tänker kanske "fan jag var ute och söp igår måste ta i extra mycket idag" och så går det som det går. Men som redan konstaterat så kommer cellgiftet och själva molekylen etanol inte ge dig några positiva effekter.
Raah skrev:
Jag har också presterat bra i lätt bakfylla men tillskriver det till sekundära orsaker, avslappning, minskade förväntningar och sånt. Märkligt är det ändå med tanke på vätskebristen.
Vätskebrist, ser man ju till att man inte får.