Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har lite funderingar angående styrketräning och motion förknippat med alkohol. Vet att detta ämne har diskuterats tidigare men jag har lite nya funderingar som jag skulle vilja diskutera. Är ganska säker på att min frågeställning inte ställts i någon tidigare tråd.
Den samlade åsikten hos folk i allmänhet är ju att alkohol skadar kroppen och att det inte bör förknippas med träning eller motion. Vissa påstår att det förstör för flera veckor framåt, att det motverkar kroppens förmåga att återhämta sig, att det bryter ner osv, ni har ju hört det där redan...
Min egen uppfattning stämmer dock inte överens med dessa "fakta". Jag kanske dricker mellan en och två gånger i veckan. Jag både styrketränar och joggar (på en ganska seriös nivå). Det intressanta är dock att jag nästan alltid får bättre resultat på joggingbanan dagen efter en utekväll och jag känner mig även starkare i gymmet dagen efter, eller åtminstonde inte svagare på något sätt. Det där med att man bryter ner musklerna eller förlorar återhämtningsförmåga kan jag säga att inte stämmer, i alla fall i mitt fall, jag har under de senaste året gjort stora framsteg och under hela tiden haft de alkoholvanor som jag tidigare redovisade för.
Jag har en kompis som påstår att en viss del av alla människor stärks av alkohol i samband med träning, och enligt honom finns det en elitlöpare som dricker några öl på kvällen före han ska springa ett lopp (jag kan såklart inte garantera att detta är sant, men enligt honom så är det sant).
Min bror springer väldigt mycket och han har satt sitt personbästa på en mil dagen efter en ordentlig utekväll (han sprang på 35:40). Kanske är det så att människor är olika, och även om det kunde bevisas att alkoholen inte har en sådan negativ inverkan på kroppen som det sägs så kan jag tänka mig att ämnet skulle bli för kontroversiellt och ändå aldrig skulle förespråkas av vissa anledningar.
Är det någon som har några synpunkter på detta, skulle vara intressant att höra vad ni tror. Jag tror att folk är olika och att detta kanske är unikt för min familj, men jag vet inte....
Drick en eller ett par liter vodka, gärna tillräckligt för att du ska vara nära döden och behöva åka in på sjukhus och magpumpas. Försök prestera dagen efter. Det som händer där (jag lovar att "det som händer" inte blir ett nytt pb direkt) händer fast i mindre utsträckning när du dricker mindre mängder. Enkelt:)
Nu lät jag jävligt arrogant, men jag har inte tid att skriva någon längre post. Återkommer säkert med en sådan imorgon.
Som sagt ett rätt oseriöst svar, jag är helt allvarlig... Det som jag skrev ovan är en sanning för mig, vad som sedan gäller för andra är en annan sak. Tycker bara att fenomenet är intressant.
Jag har aldrig upplevt att träningen har gått bättre dagen efter. Däremot har jag upplevt att träningen har blivit lidande ganska mycket flera dagar efter.
Jag tror inte du och din familj är unika, jag tror bara att du har helt fel.
Till viss del håller jag med dig MelodicMinor. Hur mycket dricker du en kväll? Jag kan själv få bättre resultat dagen efter om jag tagit någon öl kvällen innan. Eftersom jag har en väldigt känslig mage så ligger jag hemma och kurerar mig dagen efter en rejäl utgång. Så på så vis kan jag ej jämföra. Men någon öl som man får lite protein av skadar ju inte då och då.
Alkoholen gör omöjligtvis att du tränar bättre. Det är andra faktorer som gett dig förbättrade resultat.
Okej... jag tänker inte gå in djupare på ämnet eftersom jag märker att det finns en stor skepsis här angående det jag skrev.
Jag tycker ju själv att det låter konstigt, och visst kan det vara så att det är andra faktorer som gjort att mina resultat blivit bättre, jag kan inte bevisa något, men jag kan försäkra om att mina bästa tider när jag springer min 8 km långa runda har uppkommit dagen efter (finns inget anledning att jag skulle sitta här och ljuga).
Att det skulle vara alkoholen i sig är kanske inte rimligt, men alkoholen förändrar i alla fall något i min kropp som gör att jag springer bättre.
nja alkoholen i sig kan inte göra dig starkare.. De de skulle kunna vara e att du får i dig extra kalorier i form av kolhydrater speciellt om de e öl
Alkohol försämrar konditionen avsevärt några dagar efteråt så det borde egentligen kännas mycket mer i löpning än i styrketräning. Det är möjligt att mindre mängder alkohol (dvs några öl) inte påverkar träningen men att molekylen etanol skulle ha en positiv effekt på ens kondition är helt orimligt.
Det kanske är, som du säger, en indirekt effekt av alkoholen som gör att du springer snabbare.
MelodicMinor skrev:
Som sagt ett rätt oseriöst svar, jag är helt allvarlig... Det som jag skrev ovan är en sanning för mig, vad som sedan gäller för andra är en annan sak. Tycker bara att fenomenet är intressant.
Oseriöst? Inte det minsta över huvud taget. Tvärtom extremt seriöst och ett enligt mig mycket bra sätt att enkelt förklara det hela för dig utan att behöva gå in på en massa detaljer. Effekten av ett ämne i den mänskliga kroppen ändras inte med mängden, den bara förstärks. För vissa saker, t.ex. vatten, innebär detta att det är bra i låga doser och vid rätt förutsättningar, medans det i för höga doser blir direkt dödligt. Detsamma gäller alkohol, förutom då det faktum att det även i små doser inte är bra, bara mindre dåligt än en hög dos.
Du kanske också vilar mer om du sitter och tar en eller två öl en kväll.
MelodicMinor skrev:
Jag har en kompis som påstår att en viss del av alla människor stärks av alkohol i samband med träning, och enligt honom finns det en elitlöpare som dricker några öl på kvällen före han ska springa ett lopp (jag kan såklart inte garantera att detta är sant, men enligt honom så är det sant).
Angående detta så är det nog att man är mer avslappnad och inte lika nervös löparen är ute efter. Har även jag gjort ett personligt rekord på en sprintdistans dagen efter. Dock tror jag inte alkoholen hjälpte mer än att jag simmade mer avslappnat med bättre teknik än att jag blev starkare av det.
Håller med de andra att det är inte alkoholen i sig som gör att du blir starkare på löparbanan utan det är resultatet av din träning mellan dina alkoholintag som gjort det.
+1
Minor kan ju alltid ta och lägga av med träningen helt och supa sig i form ;)
Sigyn skrev:
+1
Minor kan ju alltid ta och lägga av med träningen helt och supa sig i form ;)
En rätt angenäm tanke i och för sig. Kan du gå i god för att det fungerar? i så fall får du gärna skriva ett träningsupplägg åt mig. :)
Skämt åsido. Jag har själv presterat riktigt på topp lite lätt bakfull så jag kan förstå frågeställningen.
Inför en mindre tävling förra året så råkade det bli så att vi festade till det lite lätt dagen innan tävling och jag var seg som tusan på morgonen. Men när det var dags att lyfta så satte jag personbästa så det small om det. Möjligt att det hade gått ÄNNU bättre om man inte varit bakfull givetvis.
Kan det vara så att man kanske fyller på lite extra i glykogendepåerna, eller liknande, och därför har lite mer energi i musklerna när det är dags att prestera? Eller som Ironwoman säger, man vilar lite extra. Blir ju bara bicepcurls för att föra glaset till mun =)
Tävla bakfull? Du??!! Nu blir jag förvånad ;)
Har hört att man inte får dricka alkohol innan man ska tävla i pistolskytte. För att man blir stadigare på hand. Någon som vet om det stämmer?
I OS 1968 var det en svensk femkampare som vart diskad för det.
Senast redigerat av Tryman (2008-06-18 10:16)
en vis person här har tidigare skrivit att alkohol i liten mängd ger en styrkeökning, och det kan mycket väl stämma. dock så får man ju inte vara packad på tävling, mycket pga säkerheten. varför man blir starkare vet jag inte, men jag har mina teorier faktist.
senast jag körde hantelpressar i lutande variant så plockade jag upp mina 42'or, som för övrigt är en bra vikt för mig på knäna. eftersom jag glömt mina astmamediciner (fått utskrivet nu, tack till alla som pushat på mig =)) så tänkte jag ladda kroppen ordentligt med mycket syre. sedan när jag la mig ner och tryckte upp dom så fick jag något som liknar en blackout.
helt plötsligt så kände jag mig som att jag var någon annanstans. jag var på en sommaräng, liggandes i gräset, och det var väldigt varmt ute. jag kände inte av hantlarna alls, och sedan när jag såg dom igen så var det bara att reppa. jag kände inte av dom alls, och kroppen sa heller inte att den inte orkade. det kändes bara som att det var lite segt att trycka upp armarna, även fast jag inte kände dom i händerna ens.
alkohol kan fungera på något liknande sätt som på min "tripp", dvs att man inte känner av kroppens begränsningar och därmed kan pressa hårdare. jag tror att det kan ligga något i det, men vet inte om det gör det eller inte. någon annan som upplevt samma sak under en saftig uppladdning? ^^
Då kan vi konstatera att zartok är en junkie.. :)
*asg*
men syre kan väl inte vara klassat som en drog heller! XD
nej, men jag har satt det lite i vana att när jag ska gå tungt så pressar jag in mycket syre i kroppen så att det ska gå lättare att reppa. det gör först att jag får lite av en lightheadedkänsla när vikten dras upp, men efter det så går det att reppa enklare. i vikingpressarna används detta flitigt.
Att vara maxstarkare medan man är full är dock lite lättare att förklara, pga saker som t.ex. onaturligt avslappnade antagonister och brist på smärtintryck.
Jag har också presterat bra i lätt bakfylla men tillskriver det till sekundära orsaker, avslappning, minskade förväntningar och sånt. Märkligt är det ändå med tanke på vätskebristen.
Lajne skrev:
Att vara maxstarkare medan man är full är dock lite lättare att förklara, pga saker som t.ex. onaturligt avslappnade antagonister och brist på smärtintryck.
det är ju det som hände när jag låg där på sommarängen, jag var onaturligt avslappnad och kände inte av kroppen ^^
zartok skrev:
*asg*
men syre kan väl inte vara klassat som en drog heller! XD
Om man ligger på ängen och ser rosa elefanter flyga runt medans man är på gymmet så är man endera en junkie eller så har man för lite vikt på stången.
Nå, så vilken av dem är du?
tja, jag såg ju inga rosa elefanter, så jag är ett mellanting ^^
nej, men är det ingen som har erfarenheter av hyperventilation eller att resa sig upp för snabbt och bli yr i huvudet? det är någonstans däremellan jag var när det här hände, en blandning. och då kändes det verkligen som att jag låg på en sommaräng. som jag skrev så är 42'or i lutande hantelpress mycket vikt för mig, så jag är inte så jädrans stark att det är för lite.
Jag tycker du ska köra på det vis som funkar bäst för dig. Om det är att supa två dagar i veckan så gör det. Du är uppenbarligen ett extremt ovanlig om detta funkar bra och det är därför folk är skeptiska. Men träning är ju individuellt brukar man ju säga så fortsätt dricka den mängd alkohol som optimerar din träning.