Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Johans träningsdagbok.

Registrerad: 2005-10-09

Halloj! Vissa kanske känner igen mitt namn, var aktiv här och styrketränade för ett par år sen men efter ett tag blev jag lat och la av med styrketräningen. Började för ca 2 månader sen igen och kör nu 100 ggr så seriöst. Det blir tre gympass där jag växlar mellan två olika pass (mer om det senare), 1-2 konditionspass samt 3-4 BJJ & MMA-träningar (vilka jag inte kommer snacka om här) i veckan. Gympassen ser ut så här:

Pass A:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Pendlayroddar (ryggen parallell med marken, ingen höftrörelse) 5x5
Dips 3xFailure

Stats
Ålder: 18.
Vikt: Någonstans kring 70 kg.
Längd: 174 cm.

Mina främsta mål just nu är att gå upp till 77 kg samt öka som fan i böjen och marken. Wish me good luck!

Gympasset i söndags:
Djupa böj 5x5 på 70 kg
Axelpress m. hantlar 4x5 + 1x4 18 kg
Marklyft 1x5 102,5 kg
Chins 2x5, 1x6

Böjen börjar bli grymt jobbiga nu men det är bara att fortsätta kämpa. Kan inte köra militärpress (just nu iaf) eftersom jag får ont i min vänstra armbåge då (känner även av den svagt vid bänk och dips). Om jag ska pressa ovanför huvudet så måste jag ha handflatorna mot huvudet för att undvika smärta. Marken börjar även den bli grymt jobbig, greppet börjar svika mig nu så får väl ta och inhandla ett par dragremmar. Ska gå ner till 90 kg nästa pass, tekniken börjar bli lite lidande.

Dagens konditionspass:
Tabata burpees - 8x20s med 10s vila mellan. Pulsen låg runt 180 i slutet. Funderar på att lägga till ett par omgångar nästa gång jag gör dessa för att göra det lite jobbigare.

Dagens gym:
Böj 5x5 72,5 kg
Bänkpress 5x5 60 kg
Pendlayrodd 5x5 55 kg
Dips 1x8, 1x9, 1x7

Kändes lätt idag, speciellt böjen. Vet inte om det var för att jag var taggad eller om det kan bero på att jag börjat ta kreatin. Hur som helst så gick det jävligt bra!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Grattis till böjen ;D

Keep_On_Pumpin skrev:

Grattis till böjen ;D

Tackar tackar :)

Orienterade runt 5km på idrotten i dag, hälften var på asfalt och hälften på hårt packad grusväg = ont i knäna (har ojämnt brosk i båda mina knän) och en timme senare drog jag till gymmet där det kördes följande:
Böj 5x5 75 kg
Axelpress m. hantlar 5x5 18 kg
Marklyft 1x5 90 kg
Chins 3x6
Farmer´s walk 3 set med 27,5 kg hantlar.

Kändes inte riktigt lika lätt i dag som i onsdags, skyller det på orienteringen innan. Tekniken i marken kändes mycket bättre nu när jag la på några kilo mindre. Det som begränsar mig mest just nu är mitt grepp, både i chins och marklyft. Blir att köra farmer's walk ett par ggr i veckan (fy fan vilken pump jag fick!)

Djupa böj 5x5 77,5 kg
Bänkpress 5x5 62,5 kg
Pendlayrodd 5x5 55 kg (trodde att jag körde med 52,5 kg förra gången, skulle egentligen kört 57,5).
Dips kv + 10 kg 2x5, 1x4

Bra med energi idag. Blev lite stressigt i slutet eftersom jag skulle iväg. Hade tänkt köra några set farmer's walk men nu fick jag hoppa det. Nu är det dags för tre dagars välförtjänt vila!

Tillbaks nu efter lite festande (med betoning på lite.) Var självklart och tränade innan idag iaf. och bra gick det med.
Böj 5x5 80 kg
Axelpress 5x5 18 kg <- hoppa till 20 kg nästa gång, finns inga hantlar på 19 kg.
Marklyft 1x5 90 kg <- tog det rätt lugnt här eftersom jag haft ont i ryggen och tror att jag fått det härifrån, men det kändes bra idag.
Chins 2x8, 1x6 <- greppet som sviker.
Farmers walk 3 set med 27,5 kg

Happ, blev ett kort träningspass idag. Morsan hade slängt mina träningsshorts i tvätten så fick dra på mig ett par långa byxor att träna i. Kommer till gymmet, värmer upp och kör sedan några uppvärmningsset knäböj. Under de två första seten när jag endast har stången på ryggen så hör jag något konstigt ljud varje gång jag är nere i bottenläget. Tänker inte mer på det utan lassar på några kilo till och sätter mig bakåt. RRRRRITSCH. Hål för hela röven. Får flytta fram veckans pass en dag så det blir träning imorgon och på måndag istället.

Senast redigerat av Xfer (2008-05-02 16:29)

Gårdagens:
Böj (djupa, som vanligt) 5x5 82,5 kg
Bänkpress 3x5 50 kg <- körde bara lite teknik eftersom jag inte hade någon passare, blev lite extra dips istället.
Pendlayrodd 5x5 57,5 kg
Dips 5x5 kv + 10 kg

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Böjen går mycket bra framåt! Jag gratulerar!! Akta dig för ryggen dock, jag har vart skadad nu nån månad.

Keep_On_Pumpin skrev:

Böjen går mycket bra framåt! Jag gratulerar!! Akta dig för ryggen dock, jag har vart skadad nu nån månad.

Visst gör de det :) tack! Japp, känner inte av den längre men kör på lite lägre vikt än jag klarar i marken ett tag till.

Kände mig grymt seg och trött idag innan jag drog iväg för att träna och jag tvekade ett tag men lyckades till sluta kämpa mig dit. Dagens pass kan förklaras med två ord, GRYMT TUNGT. Känns som det är dags för vilovecka, har inte haft någon sedan jag drog igång i slutet av februari.
Böj 5x5 85 kg
Axelpress 5x5 20 kg <- svankade lite mycket de 4 första, tror det blev bättre det sista setet.
Marklyft 1x5 95 kg <- piece of cake
Chins 1x8, 2x7 <- greppet som sviker fortfarande, hängde långt ute i fingrarna de sista repsen.

Kan tillägga att jag även körde farmers walk i lördags, vilket jag glömt skriva.

Back on track nu. Kändes riktigt skönt med lite vila.

Böj 1x4 87,5 kg - för tungt, hade riktigt kass form så fick sänka vikten.
1x5 75 kg - för lätt
3x5 77,5 kg - kändes rätt lätt och jag hade bra form. Förhoppningsvis är jag tillbaka på 87,5 kg vid slutet av nästa vecka (med bättre form.)
Dips 2x6, 2x5, 1x4 @ kv + 10 kg
Pendlayrodd 5x5 60 kg

Skadade min högra axel under dipsen. Räcket jag körde på gick snett inåt och inte rakt som det räcket jag brukar köra på. Kände efteråt att jag hade ont i axeln och känner det fortfarande när jag rör på den. Skulle egentligen kört bänk också (och mindre dips) men eftersom min träningskompis har varit för lat för att träna de senaste veckorna så fick jag hoppa över det igen. Självklart lyckades jag med bedriften av lägga av en brakare under roddarna precis när de stängt av musiken på gymmet. Min turdag alltså.

Mätte lite för en stund sen så nu passar jag på att posta måtten här för att kunna jämföra med senare.

Längd: ~173 cm
V. & H. biceps: 32 cm (+3 cm sen februari.)
V. lår: 58 cm
H. lår: 59 cm
V. & H. vad: 40 cm (+2 cm sen februari.)
Höft: 96 cm
Midja: 87 cm (+3 cm sen februari.)
Bröst: 96 cm

Onsdags:
Ingen ställning ledig under hela passet så fick hoppa över böjen. Ändrade lite på schemat och körde lite extra på det andra (förutom axelpress eftersom jag skadade axeln i söndags.)
Chins 5x8-9 höll inte riktigt räkningen på alla.
Marklyft 2x5 100 kg
1x5 110 kg - första gången jag kände av att jag använde hamstrings i dödslyftet.
Efter det så blev det en jädrans massa teknikset med ryck, jävligt kul!

Idag så blev det inget gympass eftersom vi först orienterade och sedan sprang intervaller på idrotten = ingen kraft i underkroppen. Har istället kollat igenom lite kommentarer på böjteknik som folk fått från Rippetoe. Hittade ett fel som jag tror gör att jag alltid halvfastnar i botten, trycker inte ut knäna på nervägen. Då slappnas hamstrings av vilket gör att man inte får något höfttryck på uppvägen och man använder nästan bara quadriceps. Prövade att trycka ut knäna lite under bw-böj och jag kände hur det spände mycket i hamstrings. Förmodligen är det därför jag alltid känner mig så trött i framsida lår efter jag kört böj :)

Ops, glömt posta om träningen i söndags. så här såg den ut iaf:
Böj 10x6 på lite olika vikter, teknikträning.
Power cleans 7x4 30 kg - bara teknik här, ska lägga in dessa i passet om ett tag när jag fått in tekniken.
Marklyft 1x5 115 kg - mina stackars hamstrings som jag hade grym träningsvärk i (sedan jag sprang intervaller) tog i så att det kändes som att de skulle spricka.
Chins 2x8, 3x7
decline situps 2x12 25 kg
farmers walk 3 set @ 30 kg

Eftersom axeln inte fixat sig helt än så hoppade jag över det passet jag egentligen skulle kört (2 övningar som arbetar med axlar) och körde det här istället. Ska lägga till lite extra mag- och ryggträning i form av good mornings och decline situps. Situpsen på de dagar jag kör marklyft och good mornings på de andra.

Senast redigerat av Xfer (2008-05-20 14:25)

Jädrans med folk det ska vara på gymmet på onsdagar. Man får inte mycket gjort eftersom man måste stå och vänta på att grejer ska bli lediga halva tiden man är där. Olympiska plattformen var upptagen hela tiden så det blev inga roddar idag.

Böj 10xvarierande reps-antal på vikter mellan 40 och 60 kg (teknik.)
Bänkpress 8x6 50 kg - teknik här med.
Dips 3x12 kv - körde lätt eftersom jag inte vill dra upp skadan i axeln.
Good mornings 2x12 50 kg

Min träningskompis var för lat för att träna idag igen.. Tyvärr blir bänken lidande då :/ En annan kompis ska börja träna igen nästa vecka så förhoppningsvis så är någon av dem med mig i framtiden. Annars får jag köra hantelpress (vilket inte gick idag eftersom alla bänkar var upptagna.)

Böjen känns bättre nu, känner inte att de tar så mycket på framsida lår längre och de känns mycket explosivare. Förhoppningsvis kan jag lägga på lite mer vikt snart.

Böj 5x5 60 kg - tekniken sitter fint nu så ska öka 5 kg varje pass upp till 75 kg och därefter 2,5 kg/pass
Militärpress 5x5 35 kg - wie, kände inget i armbågen :)
Marklyft 1x3 117,5 kg - körde lite för hårda uppvärmningsset, I think. Klarade inte att dra upp 4:e repen.
Chins 3x8
Saxon side bends 2x8 m. 2 6 kg hantlar
Decline situps 2x8 25 kg - fick köra lite lugnare för att vänja kroppen, hade grym träningsvärk i magen efter förra gången.

Ändrat lite i passen nu så de ser ut så här:
Pass A:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3x?
Saxon side bends 2x8
Decline situps 2x8

Pass B:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Pendlayroddar 5x5
Dips 3x?
Good mornings 2x8
Farmers walk 3 set

Blev ingen träning igår eftersom jag var iväg hela dagen så jag tog det idag istället.

Böj 5x5 65 kg
Bänkpress 5x5 60 kg
Rodd 5x5 55 kg
Dips 3x7 kv + 10 kg
Good mornings 2x8 55 kg
Farmers walk 3 set @ 30 kg

Fick sänka lite på rodden eftersom jag senaste gångerna inte riktigt orkat dra hela vägen upp alla reps. Böjen känns riktigt bra nu, det enda problemet jag har är att det ser ut som om benen inte är lika långt ut och i samma vinkel. Hur jämnt jag än försöker ställa mig så ser det aldrig jämnt ut när jag kollar i spegeln framför.

Böj 5x5 70 kg
Militärpress 5x5 37,5 kg - kändes riktigt lätt idag trots att jag ökat, förra gången klarade jag knappt det.
Marklyft 1x4 117,5 kg - fan, nästa gång sitter 5:an. När jag kommit igång med tunga böj igen så kommer jag öka snabbare i marken med.
Chins 1x8 - sitter fast här, la på 10 kg och körde. Förhoppningsvis ökar jag lite snart.
1x4
2x3 (sista inte hakan över)
Saxon side bends 2x8 7 kg
Decline situps 2x8 35 kg

Den här gången kändes magträningen mer som träning för axel- och armuthållighet. Fast det skadar väl aldrig att få det på köpet.

Blev ingen träning förra helgen pga ont i ryggen och kalas. Blev heller ingen träning i fredags eftersom gymmet var stängt men i onsdags var jag och tränade. Anledningen till att jag har ont i ryggen är att jag gör en sk "butt wink" när jag kommer ner till parallellt i böjen. Röven åker alltså in under kroppen och ryggen böjs. Det ska tydligen bero på inflexibilitet, men vet inte riktigt var för alla verkar ha olika åsikter. Vissa säger att det beror på hamstrings och vissa att det beror på gluteus maximus. Är väl bara att stretcha på och köra till parallellt tills jag kan djupare.

Onsdags:
Knäböj 4x5 80 kg - fick GRYM kontakt i hamstrings och vikterna flög upp. Under fjärde setet fick jag ont i hamstrings och de började skaka som fan, så jag körde aldrig klart. Får nog ta det lite lugnt här för hamstrings är inte vana vid att aktiveras så här.
Dips 3x15
Rodd 5x5 57,5 kg

Gav sedan upp eftersom jag hade huvudvärk och pga mina hamstrings.

Skulle tränat idag med men när jag kom till gymmet så fick jag reda på att de ändrat öppettider. Eftersom jag ska på utbildning inför mitt sommarjobb idag så hinns det inte med någon träning, men förmodligen orkar jag ta igen det imorgon.

Har inte tränat någonting på hela veckan förutom i fredags eftersom jag varit för trött. Har haft fullt upp under dagarna med att ta hand om 40 ungar runt 10 år mellan 8 och 3 varje dag, fyfan vad jobbiga de kan vara. Kommer inte ihåh vikterna jag körde i fredags men la av efter militärpressen pga huvudvärk.

Har under veckan gjort ett program som jag kör hemma för att fixa massa problem jag har. Det mesta beror antagligen på alldeles för mycket stillasittande. Ingen aktivering av röven vid höftextension, lordosis, dålig rörlighet i mellandelen av ryggen, framåtroterade axlar, gamnacke, tajta höftböjare samt dålig flexibilitet i hamstrings. För tillfället så ligger fokus på att fixa de här problemen med hjälp av dynamisk stretching, aktiveringsövningar och lite statisk stretching. På gymmet kommer jag att fokusera på övningar så som rack pulls, utfall, bulgarian squats, böj sittandes på knä och pull-throughs eftersom många av problemen hör ihop med dålig aktivering av glutesen (tror jag iaf) samt framåtböjda hantellyft.

Har kört mitt hemmaprogram nu i ~2 veckor och jag märker redan stor skillnad på hållningen. Var på gymmet idag för första gången på ett tag (jag har blivit alldeles för lat) och kände inte alls den utmattningen i korsryggen som jag brukar känna så jag är på rätt väg. Blandade lite mellan övningar och kände vilka jag tyckte tog på röven, det här körde jag:
Böj 5x5 60 kg - lätta, tyckte inte att det kändes något i glutesen.
Rack pulls 2x5 110 kg - kändes bra, låser ut med höfterna nu istället för med ryggen som jag gjorde innan.
Bulgarian squats 1x8 per ben med 2 10 kg hantlar - kändes i röven, ska fortsätta med dessa.
Reverse lunge 1x5 per ben med 20 kg - kändes i röven här med men mina knän gillar inte utfall.
Sumomark 3x5 100 kg - WOW! Den här kändes verkligen och vikten kändes hyffsat lätt, tror jag ska köra sumo istället för vanliga mark i framtiden.
Marklyft med ryckgrepp på viktplattor 1x5 50 kg - ryggen gillade inte den här riktigt.
Pull throughs 3x15 40 kg - kändes bra den här med.

Förhoppningsvis ska jag börja känna något i röven snart vid böj, krävs kanske lite mer gluteaktiveringsövningar. Ska iaf fortsätta med aktiveringsövningarna varje dag i ett tag framöver.

Har inte skrivit här på ett tag men inte har jag legat på latsidan för det. Tränar på för fullt just nu. Ryggen, eller snarare där höft övergår till rygg, har jag fortfarande ont i. Om man kollar på den här bilden så är smärtan någonstans i området till vänster om strecket där det står S2 bredvid. Får ont lite när som, men framför allt när jag böjer på och rätar upp ryggen. Ibland så får jag ont av knäböjen (tror jag iaf det är) men ibland så får de smärtan att försvinna helt, lite mysko. Kände inte någon smärta i början av sommaren då jag låg hemma och latade mig istället för att träna så det är nog inget farligt men ska iaf försöka ta mig till en kiropraktor för att kolla upp det.

Tränade igår och hade tänkt posta passet här:
Knäböj 3x5 85 kg
Militärpress 3x5 42,5 kg - suttit fast här nu 3 pass, de sista repsen känns fortfarande lika sega.
Power clean (styrkefrivändning?) 1x2 60 kg - meningen var att jag skulle köra med 55 kg och tre reps, men glömde att räkna med "klämmornas" vikt så jag sänkte eftersom jag failade på 3:e.
1x3 55 kg - glömde räkna vikten på klämmorna här med och tyckte att det var alldeles för tungt för att vara 50 kg så jag beslutade mig att köra teknik istället.
5x5 35 kg - formen börjar bli hyffsad, men ett par blåmärken på nyckelbenen visar att jag fortfarande behöver öva lite mer på att fånga stången.

Over and out.

Denna veckan:
Onsdag blev det ingen träning, kommer inte ihåg varför.

Fredags:
Knäböj 3x5 87,5 kg
Bänkpress 3x5 60 kg - ingen passare så körde inte så jättehårt
Marklyft 1x5 107,5 kg
Chins 1x10, 2x8

Idag:
Knäböj 3x5 90 kg
Militärpress 2x3, 1x2 45 kg - eftersom jag suttit fast på 42,5 kg ett tag så ökar jag lite även om jag inte klarar 5 reps på vikten, förhoppningsvis händer det ngt här snart.
Power clean 5x3 55 kg

Böjen känns sjukt bra :)

Just det, hoppade passet i onsdags p.g.a. skadan som inte kändes så mycket på torsdagen och inte alls efter böjen på fredagen. Har inte känt något sen dess.

Dagens:
Knäböj 3x5 92,5 kg
Bänkpress 3x5 62,5 kg
Marklyft 1x5 110 kg
Chins 3x8

Böjen börjar bli tung nu, hoppas på att öka till ~110 kg innan den fastnar.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB