Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
efterom du verkar inne i det så undrar jag om det finns ngra MMA-tävlingar i sverige?
Aa da det har dykt upp flera stycken de senaste året. Zone FC är en och Superior Challenge en annan.
Stickus skrev:
Allt väldigt tungt. Går runt om dagarna med lätt värk/konstig känsla i svanken. Undviker så mkt som möjligt att använda nedre ryggen vid lyft av saker men känns ändå väldigt skumt. Nästan som en varm ömmande känsla i ryggen. Hoppas bara innerligt att det inte är nå skit så jag inte kan fortsätta lyfta tungt och måste vila.
Har fått en liknande känsla själv nyligen, är ryggen oK nu? Gjorde du ngt speciellt förutom att försöka att inte använda nedre ryggen?
Stickus skrev:
13/6-08
Skulle sen stretcha och föll ihop på golvet som en baby av smärta. Det stack till i nedre ryggen så inni helvete så jag bara vek mig och föll över. Haft lite ont just där i säkert en månad nu men nu stack det till rejält. Kunde inte gå, inte lyfta benen på 40 minuter innan jag sakta kom på benen igen. Just nu har jag bara den där lilla smärtan igen men vill aldrig känna det där igen. Ska till doktorn på måndag och kolla upp skiten.
Så nä ryggen är inte särskilt okej just nu. Har den där ömmande, konstiga känslan i ryggen lite då och då men den tänker jag inte på så mkt längre.
Nästa måndag tänker jag kolla upp ryggen hos doktorn eller någon kiropraktor men fram tills dess tänker jag fortsätta träna som vanligt
OK, då var det inte så lika :/ men du kan iaf meddela vad läkaren säger, kanske hjälper mig/andra att förhindra framtida skador ;).
Will do Vedad!
Idag drog jag en 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 av bänk och stångcurls. Curlsen va på 40kg och bänken på 110.
Anledningen till att jag inte körde vanliga Linda var min värk i ryggen samt brist på lediga stänger.
Bänken på fitness 24/7 är helt jävla efterbliven. Den sitter fast i ställningen, har ett jävla rövavtryck som hindrar en från att svanka och har två ickejusterbara hakar att hänga upp och ta av stången ifrån. Ena är för långt upp så man tvingas ha ett smalare grepp för att nå upp och det andra är PÅ TOK för långt ner så att man tvingas göra ett miffat lyft bara för att få av skiten.
Det gick dock okej och fick grym pump även om stängen mer än en gång sabbade tränignen för mig.
Jag vet vad du menar med 24/7's bänkpresställning, den är fan något djävulen har snickrat ihop hemma i källaren.
Precis Lajne. Perfekt beskrivning där. Den jävel som har tillverkat den där sabotören är inte en god människa, det är iaf säkert.
Morgonvikt: 90kg. Mkt skumt det där med vikt. Pendlar som en .... pendel. I förrgår vägde jag 92kg och igår 91.
Igår körde jag första MMA passet på ett bra tag. Skitkul men ryggen är ganska kaputt och sabbade kickarna för mig. Kändes som jag skulle falla ihop igen när jag ens försökte mig på en kick.
Blinkreflexen i boxningen var tillbaka så var tvungen att försöka jobba bort den igen men det kändes som jag gjorde ganska okej ifrån mig ändå.
Sen i slutet av passet så var det dags för lite submission brottning (min hemmaplan) och där kötta jag min motståndare =). Sparrades i 5 minuter och subba honom 5 gånger.
Morgonvikt: 91.1kg. 1.1kg mer än igår samma tid?!
Igår va re dags för ett vanligt rygg o bicepspass.
Mark:
1x120
1x140
3x170
6x160
4x160
Stångrodd (inte kört på minst ett halvår):
6x70
6x80
6x80
6x85
Chins:
12
8
7
Stångcurl:
8x40
8x42,5
8x42,5
Hantelcurl i snedbänk:
14x17,5
12x20
10x20
Roligt att köra vanlig styrketräning igen! Inget emot CF eftersom det gett mig ökningar som heter duga men är sugen på att köra vanligt tungt, lågreppande igen. Vad det gäller kondition så räcker MMAn som sån träning. Kommer fortsätta köra Linda och övningar jag gillar.
Ryggsmärtorna kändes inte när jag körde. De kändes under arbetstid och de kändes när jag stretchade efter passet och sträckte ut benen i sidled men inte när jag gymmade. Skumt.
Morgonvikt: 91.3kg
Bröst, axlar, triceps idag:
Bänk: (upptäckt att man kan köra bänk i knäböjsburgrejen så det blir precis som en helt vanlig bänk så nu är jag en lycklig man igen!!!! Nu har jag nada ursäkter när jag bänkar.)
1x110
6x120
3x130
3x130
1x135
Snedbänk med hantlar:
6x40
6x40
8x40. Tyngsta hantlarna 24/7 har. Gnällde lite i receptionen om det och lämnade in ett förslag om tyngre hantlar i förslagslådan. Nästa gång blir det snedbänk med stång istället så jag kan få rätt belastning. Däremot är det kul att man har ökat som tusan i snedbänk utan att ha kört snedbänk :P.
Dips med 17,5kgs hantel:
8
8
8
Mest lathet som gjorde att jag inte gick på högre vikter. Blir nästa gång.
Militärpress:
4x70
4x70
8x60 (lääätt!!) Igen kul att ha ökat i militärpress utan att ha kört militärpress.
Skullcrushers med EZ-stång:
6x40+EZstång
6x40+EZstång
6x40+EZstång
Ingen aning om vad ez-stången väger men tippar på 8-10kg. Hur som helst ett skönt pass med satans galen pump och det är verkligen en stor skillnad på min styrka före och efter jag börja köra CrossFit. Tror jag ska lägga in lite CF perioder i framtiden. Nog bra att variera lite.
ordentliga vikter det där! bra jobbat!
Tack! Kul att höra!
Idag dags för ben-mag-lite biceps-pass 9 på morgonen! Galet men men.
Böj:
1x110
4x120 Kändes förjävligt och jag kände mig helt trasig.
6x110
6x110 Konstig känsla. Kändes som det flög upp lätt men ändå blev jag skittrött i benen och min trasiga rygg fort.
6x100 Lätt.
6x100 lätt.
Raka marklyft: (aldrig gjort förut)
6x90
6x90
6x90
Kändes lätt men konstigt. Konstig övning för att träna ben :S.
Dåligt humör och kom inte på nån rolig magövning så satte mig i nån konstig
Crunchmaskin:
10x40
10x40
10x40
10x40
Nån obliqueövning där man lyfter en hantel i sidled:
10x35
10x35
10x35
Stångcurl:
8x40
6x42,5
6x45
6x45
Latjade sen lite benpressmaskinjäveln och mosade lite vader i den tills jag var helt slut och kunde gå därifrån med lite bättre samvete.
Inga maxningar alls den här veckan så har hämtat in mina 5kg till godo så är nu allt enligt planen igen, tyvärr.
Morgonvikt: 91.5kg
Modifierad Linda idag igen. 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 (tot 55) reps av bänkpress på 110, böj på 100 och pull-ups på tid.
10an i bänk kändes förjävlig och det kändes som om jag skulle gå sönder eftersom jag varit dum nog att inte värma upp ett piss. Gick dock snart lättare och jag köttade vidare.
Jag och polaren jag körde med började på varsin station när vi körde, han på böj, jag på bänk så optimalt så skulle han ligga stationen framför mig i "cirkeln" hela tiden. Det var därför väldigt intressant att observera vart jag hämtade in och vart jag tappade i jämförelse med honom för att jämföra vår symmetri styrkemässigt. Trots att vi körde på helt olika vikter så hade vi ungefär samma viktskillnader i bänken och böjen.
Han brukade dra alla sina böj i ett svep vilket inte jag klarade av så där tappade jag tid men jag drog oftast chinsen i två svep och bänken i ett svep medans han körde 3-4 set på chinsen och bänken något långsammare än vad jag gjorde.
Av det gick det ju att dra slutsatsen att jag fortfarande är lite mer discogymmad än de flesta och att benen fortfarande behöver en hel del fokus.
Jag gick dock tillslut om 3 varv vilket ledde till en ganska konstig ordning för mig då jag körde böj-chins-böj ibland för att han körde bänken och jag sen fick dundra in 2 set i bänken när jag körde.
Det var iaf ett jävligt roligt pass och det kändes kul att vi pushade varandra som vi gjorde och båda var helt färdiga efteråt.
Nu vill jag ha pizza. Piece!
Morgonvikt: 91.8kg
Igår körde jag rygg, biceps.
Mark:
1x120
1x160
1x180
Här kom en trevlig gammal styrkelyftsräv in som jag gymmat EN gång med tidigare för cirkus 1,5 år sen och kommenterade på hur jag vuxit och hur jag verkar ha blivit starkare. Han gick igenom lite markteknik med mej och peppade mig till att försöka mig på ett PR.
1x190
1x195 PR! Ganska lätt faktiskt.
0x200 Trött och sliten vid det här laget. Fick upp skiten halvvägs men greppet svek och stången föll ner. Men men, kul att prova.
4x170
4x170
Bara marken tog 30 minuter för att jag snacka lite för mycket med styrkelyftssnubben och efter det hade jag 30 minuter på mig att klämma in 4 övningar...
Stångrodd:
6x90 Dåligt utfört och formen var inget att hänga i granen. För tungt helt enkelt.
6x82,5 Lagom
6x82,5
Chins:
8
8
8
Stångcurl (gissar på att den lilla raka stången väger 10!?):
8x40
4x50
4x50
6x45
Lite slaktande med 20kgs hantelcurls i 5 minuter för att pressa ut det sista ut bickarna.
Idag var jag på turkiskt hamam. Bastu, massage, bad, mezetallrikar, skrubbningar och allmänt aaassoft. Helt mjuk och färdig.
Imorn bär det av till mallis i 1,5 vecka. Förhoppningsvis lyckas jag pressa in ett gympass på morgonen innan planet går.
Vilket marklyft! Var inte längesen du kämpa med 180. Skönt o få lite tips från nån som kan. Du får dela med dig när du kommer tillbaka från semestern. Ha det så bra på mallis!
gick precis tillbaka o kolla, var typ två månader sen du satte 162,5 och var nöjd med att ha bättrat på ditt pb med 7,5 kilo. Du har gått upp 40kg på 2 månader! Skulle tycka det var kul om du skrev en liten utvärdering av din träning sedan du började med dagboken, vad du har lärt dig, vilka dina nya mål är osv.
Utvärdering var en bra idé! Blir nästa post efter denna.
Hann iaf med ett gympass. Flyget går om några timmar.
Mittpådagenvikt: 93.5kg med byxor. Oh yeah nu skulle jag kunna vara i UFCs lätt tungviktsklass....med byxor. Rampage watch out! ;).
Bänk:
3x110
1x120
3x130 lätt
1x140 lätt så gick rakt på..
1x145 PR!
Relativt lätt men vågade inte riskera att den halvsura skrangliga gubben som jag tvingade passa inte pallade/brydde sig hjälpa mig på högre vikter så stannade där.
3x130
3x130
Snedbänk med stång :S:
6x70 Andra gången i mitt liv jag kör den här övningen.
6x80
6x90 Lite lätt kanske men formen i lyften var iaf riktigt bra.
Dips med vikt:
8xkv+20kg
8xkv+22,5kg
8xkv+25kg
Improviserade och plockade upp hanteln mellan fötterna när jag körde. Kändes ändå lite väl lätt.
Militärpress:
4x70
5x70
4x70
Pushdowns i latsdragmaskin:
8x35
6x40
6x45
6x50
5kgs SL-ökning den här veckan ändå! :D. Blir jobbigare att hålla det nästa vecka då jag är på mallis men får jobba igen dom 5 kilona senare.
Utvärdering från ca 2,5 månad tillbaka då jag började med dagboken:
Bänkökning: 20kg. Från 125 till 145kg.
Böjökning: 25kg. Från 115 till 140kg.
Markökning 40kg. Från 155 till 195kg
Tot: 85kg ökningar.
Vikt: 8-9kg viktuppgång som främst hamnat på röven, benen och magen men även lite på övre rygg/traps.
Under den här tiden så har jag lärt mig:
1. Att det är svårt att maxa för mycket i min ålder. Kroppen tar inte mycket däng av lite riktigt tunga lyft ibland och det boostar resultaten oerhört med regelbundna maxningar.
2. Jag presterar som bäst när jag äter som en gris. Pizzadieten is the shit.
3. CrossFit gör under för viktökning, träningsmotivation och känsla av att vara i bra form PÅ RIKTIGT. Variationen av övningar gör träningen roligare och jag tror muskeltillväxten och den generella styrkan mår bra av att chockas med lite nya övningar ibland.
4. Frivändningar krossar.
5. Romerska ringar är otroligt underskattade i träningssammanhang och muscle-ups i ringar är respekt med stort R.
Mål:
1. Att klara 500kg i SL inom loppet av de 11 veckor jag har haft till mitt förfogande sen jag fastställde målet. Har 4 veckor på mig och 20kg kvar.
2. 160kg i bänken innan årets slut.
3. 550 i SL innan årets slut.
4. Bättre tidsupplägg med jobb och liv i allmänhet så motivationen för mitt sanna kall MMA kommer tillbaka.
Nu blire solpress istället för bänkpress!
Dina ökningar är underbart vackra. Fortsätt så, så tror jag fan 500kg inom fyra veckor ska gå:)
Så. Tillbaks från semestern. Inte tränat ett dyft i spanien annat än lite simning och pushups/knäböj med tung resväska.
Tack för all uppmuntran David och Lajne. Kul att någon är intresserad av loggen.
Tyvärr ingen MMA-träning idag. Det är sorgligt men har inte haft någon motivation till att träna MMA på ett tag. Skittråkigt och jag fattar inte varför. Jag älskar att följa MMA och har gjort det de senaste 7 åren men det känns inge kul att släpa dit utrustningen och mig själv längre. Ryggen känns för övrigt 100% igen :D.
Först tänkte jag att det beror på att jag tror att jag halkat efter när jag missat träningar och att jag ska prestera skit men varje gång jag missat träningar och kommit tillbaka så har jag ändå gjort jävligt bra/bättre ifrån mig.
Jag tror det har att göra med all stress i att ha skitarbetstider, krävande flickvän, flyttar just nu med samma flickvän, träningen(mitt liv).
Jag behöver kunna ha lite andrum då och då så kommer från och med nu träna mma när jag känner för det istället för att låtsas för mig själv att jag är taggad inför det och sen komma på nån ursäkt för att inte träna. Ska kolla efter ett boxningsgym för att få lite variation.
Imorn är det iaf tillbaka till gymmet och marklyft och ryggträning.
Gårdagens rygg bicepspass (första gympasset på 2 veckor):
Mark:
3x120
1x170
1x190
1x196 PR! (börjat använda 0,5kgs-skivorna)
0x200 SÅ NÄRA!!! Hade stången uppe på låren men den gled ur greppet. Tar det nästa vecka.
4x170
6x165
3x170
Stångrodd:
6x85 (sista reppen nuddade inte bröstet :()
6x85 (inte här heller)
6x85 (o inte här heller)
Chins:
5xkv+10kgshantel dinglande mellan fötterna
5xkv+10kg
5xkv+10kg
Stångcurl:
7x45 (snubbe kommer och hjälper mig till 10)
4x45 (samma snubbe hjälper mig till 8)
4x45 (samma snubbe hjälper mig till 8)
Hantelcurl i snedbänk:
9x20
10x20
10x20
Nöjd med mitt comeback-pass! Sjuk träningsvärk i hela ryggen och för en gång skull även i biceps. Baksida lår gnäller tillome lite.
Blir du inte irriterad när nån randomsnubbe kommer fram och hjälper dig att forca reps? Jag blir typ galen och skriker "NEJ!!!" :P Bra markat annars, måste jag säga. 200 är coolt, lycka till att dra det nästa vecka:)