Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan allihop!
Jag är en 21 år gammal kille som är lite förvirrad i min träning och hela upplägget i att hålla mig i form.
Jag kan ju börja med att säga att jag sedan 10 år tebax har spelat basket på både medelhög och lägre nivå (till och från). Jag är ca 1,87 cm lång och väger mellan 83-85 kg.
Mitt stora problem är att kontinuerligt kunna hålla mig i bra form.
Det har kommit alldeles för många perioder då jag knappt rör mig alls och lägger allt vad träning heter på hyllan och tappar motivationen, och när jag sen kommer tillbaka och spelar så känner jag hur pass dålig konditionen och styrkan är, trots att jag orkar i början, men eftersom tappar man orken och är allmänt slö och klumpig.
Jag har alltid haft relativt bra grundkondition, fysik, spänst och enligt mig själv bra vig/smidig-het, trots att jag till min storlek är relativt välbyggd, jag är inte smal, men jag är absolut inte tjock heller, jag har hamnat nånstans i mittemellan-land och är trött på detta! Jag vill börja ta tag i min träning och ta det till en ny nivå, att ständigt ha grymt bra kondition och uthållighet, snabbhet och bra allround styrka i över och underdelen av kroppen.
Vad jag är ute efter är ett bra konditions och styrkes-program som håller sig på en relativt hög nivå, till en början får man ju mjukstarta, men eftersom vill jag öka nivån och även styrketräna ett par pass i veckan för att bygga upp en bra styrka i hela kroppen. Jag vill att träningen inte bara ska va ett komplement och en sporre för att bli bättre basketspelare, men även för att inspirera mig för fortsatt kondition och styrketräning ifall intresset för basket flagnar igen.
Finns det någon där ute som kan tänka sig att ge lite tips för ett bra upplägg av kombinerad styrka och kondition, gärna ett stegrande schema så man inte bara blir medelmåttig, utan hela tiden pushar sig att bli bättre!
Tack för er hjälp!
Börja med något av helkroppsprogrammen som finns översta tråden i denna forumdel. När du är redo kan du antingen trappa upp frekvensen på din träning eller byta till ett annat program.
Kondition kan man träna på många sätt. Löpning, simning, cykling mm. Välj ett eller flera alternativen du gillar och kör på det.
Styrka+Kondition:
Dag 1 - Styrka
Böj
Bänk
Rodd
Vader
Mage
Dag 3 - Löpning
Dag 4 - Styrka
Mark
Chins
Press
Vader
Mage
Dag 6 - Löpning
Progression styrka:
V1: Bestäm vikter+set/reps (förslagsvis 4-5 set/övning och 3-8 reps/set)
V2: Öka vikter (2,5 %)
V3: +1 set
V4: Öka vikter (2,5 %)
V5: Avlasta (40 % av vikterna)
V6: Börja om alt. nytt upplägg
Progression kondition:
V1: Bestäm distans, spring
V2: Öka farten
V3: Lägg till någon kilometer
etc, etc...
Gustav N skrev:
Styrka+Kondition:
Dag 1 - Styrka
Böj
Bänk
Rodd
Vader
Mage
Dag 3 - Löpning
Dag 4 - Styrka
Mark
Chins
Press
Vader
Mage
Dag 6 - Löpning
Progression styrka:
V1: Bestäm vikter+set/reps (förslagsvis 4-5 set/övning och 3-8 reps/set)
V2: Öka vikter (2,5 %)
V3: +1 set
V4: Öka vikter (2,5 %)
V5: Avlasta (40 % av vikterna)
V6: Börja om alt. nytt upplägg
Progression kondition:
V1: Bestäm distans, spring
V2: Öka farten
V3: Lägg till någon kilometer
etc, etc...
Tackar så mycket!
Ska försöka ta detta till hjälp och försöka blanda in lite olika former av träning. Har mest tid över nu på sommaren.