Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Stakövningar

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Ska ju köra vasaloppet/öppet i februari. Kör rullskidor regelbundet, men det krävs att vädret är bra för att det ska gå. Den svenska sommaren brukar inte vara så bra, så bäst att vara förberädd. Finns det några övningar som man kan köra på gymmet/hemma som bygger upp styrkan när jag ska staka?

Ge gärna utförliga instruktioner, är inte så inne i gymmandet ;o

-NybZ

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Den här övningen borde fungera fint. Cable Straight Arm Pulldown

Så irriterande, exrx.net vill inte låta mig länka till gifarna(som dessutom inte är aninmerade på min dator längre).

Webbsida

Tack! :)
Det ser jobbigt ut ;D

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

att träna endel mage borde väl kunna hjälpa till, det ser ut som att den kan få användas i själva stakandet. sedan så tror jag att om du kopplar ett hantag i övre trissan och sedan drar ner den med lätt vinklad armbåge så borde det ta på lite samma delar som stakrörelsen. den rörelsen ska nog tränas med ganska höga reps, om den skulle fungera bra. har aldrig testat själv ^^

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Komplett överkroppsträningen med stor fokus på dragövningar och bål (och inom dragövningarna ytterligare en liten fokus på roddar av olika slag) borda fungera bäst. Försök dock att samtidigt träna dig på att staka åtminstone nån gång i veckan för att hålla uthålligheten uppe (sån där roddmaskin på tyngsta motståndet kan nog ge ungefär samma effekt när jag tänker efter), blir lätt att du bara jättedör första gången du kommer ut i spåret annars och får slösa bort tid på att bli uthållig igen:) Håll dig för övrigt gärna till tung träning väl på gymet, typ 5 reps och lägre och sällan/aldrig till fail.

Senast redigerat av Lajne (2008-06-14 13:20)

Webbsida

Lajne: Jag körde ett stakpass igår. Körde två sträckor (fram och tillbaka) stakade 75% och vanligt resten. Träningsverk idag ;)
men självklart som du säger, kör så ofta jag kan..

Honn skrev:

Den här övningen borde fungera fint. Cable Straight Arm Pulldown

Så irriterande, exrx.net vill inte låta mig länka till gifarna(som dessutom inte är aninmerade på min dator längre).

hey, det fanns visst andra som tänkte att man kunde göra min övning. innan jag tänkte på den XD

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Att träna med expanderband är en klassiker bland skidåkare för att öva upp stakningsstyrka.

Webbsida

machine gun skrev:

Att träna med expanderband är en klassiker bland skidåkare för att öva upp stakningsstyrka.

Vad är ett expanderband? Länk till någon sida som är bra?

det är ett långt gummiband kan man säga. du fäster den någonstans och sedan börjar du staka med det. håll emot på tillbakavägen. stakövningen som visas går att göra med bandet, men med bandet så kan du även sätta fästet längre ner, vilket kan vara en fördel ibland.

Webbsida

Okej, tack för alla bra svar. Ska se om jag kan skaffa mig ett sådant band. :)

dom finns i dom flesta sportbutiker, och används även mycket till rehabilitering vill jag tillägga när vi ändå var inne på den typen av träning.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB