Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

For teh nerdz!

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Nutrient Administration and Resistance Training iJournal of the International Society of Sports Nutrition 2005, 2:50-67

The impact of resistance training on muscle hypertrophy is well known. For years, resistance training athletes have been interested in identifying which forms of nutritional supplementation will provide the greatest support in an effort to maximize the training adaptations from resistance training. Many findings and suggestions have been reported in this regard and are outlined below:

• Resistance training modestly stimulates protein synthesis and further stimulates protein breakdown resulting an overall negative protein balance after exercise.

• As the training status of an individual progresses, the magnitude of changes seen in protein synthesis and breakdown diminishes after each exercise bout as well as a diminished increase of protein synthesis after each subsequent exercise bout.

• Infusion or ingestion of amino acids is an effective way to increase amino acid concentrations at rest or after resistance exercise.

• Availability of amino acids after resistance exercise increases protein synthesis.

• Essential amino acids do appear to play a primary role in protein synthesis and adding carbohydrate to them may enhance this effect.

• Ingestion of carbohydrate alone after resistance exercise causes marginal improvements in overall protein synthesis while maintaining a negative net protein balance. No studies have found carbohydrate to be detrimental and it may be useful to enhance palatability; however the additional caloric burden may not be desired.

• A small dose of essential amino acids after resistance exercise has been found to stimulate protein synthesis to a similar degree when compared to studies that used much larger doses of both amino acids (EAA, NEAA, or both) or that were combined with carbohydrate.

• Ingestion of amino acids after resistance exercise has been shown at many different time points in several studies to stimulate increases in muscle protein synthesis, cause minimal changes in protein breakdown and increase overall protein balance. It has not been conclusively determined what time point is optimal. Similar changes have been found for studies that have administered amino acids alone or with carbohydrate immediately upon completion of an acute exercise bout, 1 h after completion, 2 h after completion and 3 h after completion. Interestingly, ingesting nutrients before the exercise bout may have the most benefit of all the time points.

• It is possible for the mechanisms involving amino acid transport and protein synthesis to be overwhelmed with extremely high, continuous levels of amino acids. The likelihood of this occurring is rare even upon considering the highest of protein intakes among individuals.

• An optimal dosage in which to ingest amino acids at this time does not exist. Studies using similar techniques while resistance training have used 6 g EAA only, 6 g EAA + 6 g NEAA, 12 g EAA only, 17.5 g whey protein, 20 g casein protein, 20 g whey protein, 40 g mixed amino acid, 40 g EAA only all with similar increases in protein synthesis and protein balance. Athletes who desire to increase muscle mass or are involved in power sports should consider consuming protein supplements that will provide amino acids in similar amounts used in these studies.

• Intact proteins or combinations of them that are commonly used in popular protein supplements appear to elicit similar increases in protein balance after resistance training as compared to other studies using free amino acids.

From these primary findings, it is our hope that athletes, coaches, nutritionists and researchers will be able to provide clearer advice and recommendations when consulting themselves, their players, clients, or research participants in regards to optimal administration of nutrients while participating in a resistance training program.

Artikeln har tre år på nacken, men..
För mig åker kolisarna i POW-drinken ut!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Kolisarna som förbättrar kvävebalansen och/eller effekten av ett aminosyreintag? Ok, det var ju ett lite udda val men har du inte plats i din diet för kalorierna så förstår jag det.

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Hur stor skillnad gör kolhydraterna?

Webbsida

Lajne skrev:

Kolisarna som förbättrar kvävebalansen och/eller effekten av ett aminosyreintag? Ok, det var ju ett lite udda val men har du inte plats i din diet för kalorierna så förstår jag det.

Kör en gainer precis innan passet, som enligt artikeln jag postade också hävdar är det mest optimala. Efter passet blir det bara rent vassle, om marginalnyttan av kolhydraterna ändå är ganska små. Äter hellre en hög potatis till middagen då jag kommer hem. Känns onödigt att slösa kalorier på post workout kolisar som "may enchance" effekten av proteinet. :)

Senast redigerat av johanw (2008-06-13 10:43)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Varför kör du kolhydrater innan och nu har fått för dig att det är bättre än efter?

Webbsida

Beroende på hur snabt man får i sig mat så lär ju kolhydraterna före definitivt göra mer än de efter. Men som sagt, de verkade dumma att ta bort såvida det inte är så att man inte har plats för dem i sin diet. Vilket du inte verkar ha, helt enkelt:)

Vedor: Liten.

Senast redigerat av Lajne (2008-06-13 11:16)

Lajne skrev:

Beroende på hur snabt man får i sig mat så lär ju kolhydraterna före definitivt göra mer än de efter. Men som sagt, de verkade dumma att ta bort såvida det inte är så att man inte har plats för dem i sin diet. Vilket du inte verkar ha, helt enkelt:)

Vedor: Liten.

Why? Glykogendepåerna lär knappast vara tömda, så prestationsmässigt så måste det ge mer att ta dem efter för glykogeninlagringens skull (om man har plats för dem som du skriver).

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-06-13 11:26)

Webbsida

Nja, alltså nu beror ju detta på längden på passet iofs, men kolhydraterna före borde hjälpa till att skapa en mindre proteinnedbrytning än kolhydraterna efteråt då kroppen slipper använda protein för att få mer glykogen under träningen med kolhydrater före. Detta förutsatt att man får i sig mat i rimlig tid också (som jag skrev).

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Why? Glykogendepåerna lär knappast vara tömda, så prestationsmässigt så måste det ge mer att ta dem efter för glykogeninlagringens skull (om man har plats för dem som du skriver).

Precis. Inte ens efter flera dagars ketogen diet och träning är gykogendepåerna tömda. Däremot kan det finnas en poäng med kolhydrater innan träning tex under deff, helt enkelt om inget annat så för att orka genomföra passet.

Webbsida

Tar kolisar före för att orka träna. Bulkar jag blir kolisar både före och efter.

Registrerad: 2007-03-03

Orka = vad?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Gissningsvis så menar han precis det han skriver dvs kolisar för att orka träna.

Registrerad: 2007-03-03

Gissningsvis så undrade jag precis det jag undrade dvs.: ork = vad?

Moderator

Han kanske menar en annan sak, men för mig så innebär kolhydrater innan passet att jag orkar träna med fler set och inte tar slut lika fort.

Webbsida

Honn: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114762
Sedan finns det säkert en del brister i den studien, har inte orkat läsa tråden helt till slut, och dessutom ska man ju aldrig underskatta värdet av att det känns som om man har energi:)

Moderator

Jodå, jag har läst den. Kan fortfarande träna mer om jag trycker i mig kolhydrater innan. På samma sätt så orkar jag även mer om jag tar en drink mitt i passet.

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Men det hjälper dig inte att lyfta tyngre right honn?

Senast redigerat av ZEE (2008-06-13 22:29)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Varför ta bort kolhydraterna? Jag förstår inte varför.

Precis som Ola Wallengren skriver i tråden på Kolozzeum så är ju studien gjord i de lägre reps-regionerna, inte alls speciellt glykogentömmande mao.

I en studie där 10 st deltagare fick utföra 9 set á 10 reps @ 80% av 1RM så tömdes glykogenlagren med ett genomsnitt av 36%. Med det vill jag ha sagt att folk som t.ex. Honn som kör en rätt hög volym uppenbarligen kan prestera bättre med lite extra kolhydrater innan träningen.

Inte för att det rör trådskaparens skippa-PWO-drinken-slutsats iofs :)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Alltså, jo han kan ju skippa drinken men då får han ju äta några extra potatisar eller så.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

stevebc skrev:

Varför ta bort kolhydraterna? Jag förstår inte varför.

+1

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB