Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Fredrik: Tanken har slagit mig mer än en gång;)
Kalle: Helt klart marathon, sommar-OS 2012. Jag antar att vi ses på pallen? (tillsammans med nån stackars neger)
Senast redigerat av Lajne (2008-06-11 14:24)
Bah, 12/6-08
Började värma upp i böjen, men träningsvärken hindrade mig totalt från att gå ner i djup. Så jag försökte forcera fram djupet, vilket var väldigt dumt gjort då det gjorde sjukt ont. Kändes nästan som om jag slet av innersidan av vänsterlåret. Gav upp tanken på böj idag, och dagens pass blev istället endast bänk+chins.
Superset, bänk/chins
12x80kg/5st
12x80kg/5st
4x80kg+2x80kg+6x50kg/5st
Löjligaste passet på länge faktiskt, kändes knappt lönt att dricka gainern efteråt.
//Lajne
Blandpass, 13/6-08
Löpning
4min gång, 5,5km/h
1km jogging, 7km/h
1min jogging, 12km/h
1min gång, 4km/h
1,5km jogging, 9,5km/h
1min jogging, 13km/h
1km jogging, 7km/h
Det jobbigaste med det här passet var utan tvekan att komma ihåg alla jävla intervaller xD. Förutom det dyker ett par tankar upp; bland annat är det extremt jobbigt för mina vader att jogga så långsamt som 7km/h, det blir mycket onödigt hoppande när man ska hålla sig springande i vad som normalt är snabb gångtakt. Dessutom är det spännande att se hur hjärta/lungor faktiskt är i bättre kondition än musklerna, vilket skapar ett extremt konstigt flås som påminner om det man får när man kör tunga 12or. Kroppen är trött, men man vet att det inte är kondisen per definition som är fel. Men det är sannolikt inget som hade märkts om jag inte hade tröttat ut muskulaturen med långsam jogging innan de snabbare sträckorna, och kanske t.o.m en "synvilla" skapad av upplägget. Fan vet jag liksom, det är mitt andra joggingpass på 2,5 år:P
Och juste, det var konstigt lätt och jag var konstigt fräsch efteråt. Kändes inte alls rätt^^
Superset, chins/armhävningar
10st/20st
10st/20st
5st/0st
5st/0st
5st/0st
5st/0st
Målet var 40 av varje, nåddes lätt som en plätt i armhävningarna. Chinsen däremot blev riktigt tunga på slutet, kanske behöver ändra upplägg där. Normalt sett brukar jag liksom bli galet mycket bättre på bara ett eller två pass.
Plankan m 10kg på röven
30sek
30sek
30sek
Sista setet riktigt jobbigt.
Honns bålövning
6st per sida
4st per sida
Hade nog klarat mer här egentligen, men plankan med vikt dödade mig verkligen. Den var en mycket bra idé från min sida om jag får säga det själv, även om jag som vanligt säkerligen inte var först med att komma på den:)
//Lajne
Vad är Honns bålövning? :=)
high_school_boy skrev:
Lajne skrev:
Honns favoritövning är den där du har armbågen mot en bänk och fötterna på golvet och sedan höjer och sänker höften. En bålövning alltså.
Någon form av juckövning?
Tror inte ja fattar. Den bilden ja får av det hela är ett bakoframvänt rakt marklyft liggandes på en bänk med arbågarna o fötterna på marken. :S
lol:S
Kan tyvärr inte hitta bilden på hur det ser ut, vi får hoppas att Honn eller Steve kommer in och räddar mig^^
Haha, får vi VERKLIGEN hoppas. :p
Din beskrivning av övningen låter för mig ungerfär som: "ja körde lite lårcurl för framsida lår förut" låter i dina öron. =)
MEn om ja säger såhär: Du hänger som ett V (ben o armar uppåt, rumpan neråt) och sen ska försöka räta ut kroppen till: ----- (rak), blir det mer korrekt då? Känns som om det skulle vara typ samma som ett rygglyft då. :S
nej alltså bara ena armbågen på bänken, så man hänger på sidan som ett V fast med en betydligt trubbigare vinkel, och sen rätar man ut höften.
Lajne skrev:
nej alltså bara ena armbågen på bänken, så man hänger på sidan som ett V fast med en betydligt trubbigare vinkel, och sen rätar man ut höften.
dvs att man hänger som ett U
kxaegyu skrev:
Lajne skrev:
dvs att man hänger som ett U
Neeee. Du hänger på sidan och juckar i sidled. Eller? :S
Posta en biljävel non bara så ska ja testa övningen imorgon! Den låter helt vrickad men är värd ett försök. :)
betydligt trubbigare är inte ett u, vi snackar typ 160 grader eller nåt sånt. Och jag kan ju inte hitta bilden eftersom jag inte minns vad övningen heter:(
jag är imponerad av din löpning.. eller jag är rättare sagt imponerad av folk som har psyket till att löpa :P
Nipkiss skrev:
jag är imponerad av din löpning.. eller jag är rättare sagt imponerad av folk som har psyket till att löpa :P
Ja, vi får se hur länge det håller:)
high_school_boy skrev:
Lajne skrev:
Honns favoritövning är den där du har armbågen mot en bänk och fötterna på golvet och sedan höjer och sänker höften. En bålövning alltså.
Lajne skrev:
Kan tyvärr inte hitta bilden på hur det ser ut, vi får hoppas att Honn eller Steve kommer in och räddar mig^^
Kan det vara denna?
http://www.halso.info/forum/p-288524.html#p288524
Jag kallar iaf den övningen för "Side raise", hoppas att fler kan anamma det namnet. ^^
Så länge Du finner löpning roligt och gynnande så finns det ingen gräns för hur långt Du kan komma. Bra jobbat! :)
Mvh
Mr W.P till vår räddning=D Precis den övningen (översta bilden), ska också kalla den för side raise i fortsättningen:)
Ah. Typ som ja försökte förklara i mitt sista inlägg. Men jag var hela tiden inriktad på en övning för raka bukmuskeln och inte sidorna. Ska testa övningen imorgon men har svårt att se hur denna övning skulle kunna krossa den där man hänger i en situpsbänk rakt ut och sen slänger en stor vikt skiva från sida till sida.
En övning som är designad för en lite annan sak än denna dock; tyvärr har jag ingen anatomisk karta framför mig och jag minns inte namnen på alla små skimuskler som ligger inne i buken heller. Denna är dock inte primärt designad för obliquesen utan snarare saker som ligger lite längre in. Om jag inte missminner mig.
Snackar vi rotarorcuffs liknande småsaker då eller? Dvs, träna för minska risken för framtida skador?
Ja, ungefär. Och stabilitet i framför allt böjen. Som du ser på själva rörelsen handlar det om muskler som stabiliserar ryggraden åt sidan, till skillnad från obliquerna som stabiliserar mer på framsidan eller vad man ska säga. Vad luddigt lite jag måste verka kunna om detta^^
Ska testa den imorgon. Återkommer till diskussionen då. :P
Uthållig bål + lite chins/armhävningar, 14/6-08
Superset sneda situps/armhävningar/chins
20st/5st/0st
14st/0st/5st
16st/0st/0st
18st/0st/0st
Min uthållighetsträning för bålen kommer bli mycket bättre och mer fantasirik än vanliga situps så fort den infaller på en dag då det är lönt att dra till gymet.
//Lajne
Udda superset. Ser ut som en lyftarvariant av konditionsträning :) Lite fundersam över serierna med 0:or i. Fetfail eller skippade du bara att köra dom seten?
Angående "min" bålövning, så har jag bara snott den från Umeå Power som i sin tur fått den från D. Holmlberg.
Testade bälövningen idag. Den kändes helt ok men kändes som den tog på sidan av magen på den sidan som var ner mot marken, korrekt?
Lajne du sa den var i stil med rehab, ingen tung träning med denna övning då? (om man lägger en vikt på sidan av höften eller nott)
Honn: Helt korrekt, det är lite vad det är också. Även om jag måste köra höga reps osv finns det ju ingen anledning att frångå mina grundprinciper:) Angående nollorna så skulle jag bara köra 5 armhävningar och 5 chins idag, så jag bara skrev ut det för tydlighetens skull. Jag hittade liksom inget annat bättre sätt att skriva allt på.
Sen vet jag att det inte är "din" bålövning så sett, men det är du som alltid tar upp den:) Kul att höra var den kommer från iaf; Holmberg litar man ju på vid det här laget så det känns bra.
HSB: Jepp, den ska ta på den sidan som är ner mot marken. Den är inte riktigt rehab, mer prehab i så motto att om man är stark där så kan man undvika vissa skador genom en bättre bålstabilitet, så lasta du på mer vikt om du vill. Det är mest jag som är skitsvag och inte orkar göra det:P
Senast redigerat av Lajne (2008-06-14 14:19)