Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Övre bröst, mitt problem!

Registrerad: 2007-04-11

Har kört länge nu, och fått bra resultat i både styrka och massa i brösten. Men ALL massa är koncentrerad kring mitten och mer undre bröst, vilket innebär att övre bröst släpar något enormt.. Nu har jag inte kört stenhårt övre bröst iofs, men gör det just nu. Tänkte mig börja med incline både hantlar och stång, alla flyes med lite lutning för att pressa övre lite extra och köra bröst 2 ggr i veckan.

Någon annan som haft samma problem med dåliga övre bröst? Borde jag köra vidare som jag tänkt, eller några bra tips för att ordentligt öka på övre bröst?

tack på förhand! ^^

Registrerad: 2006-12-30

Jag hade samma problem som du och löste det genom att börja bröstpasset med Snebänk hantelpressar

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Jag har tänkt ganska mycket på det där.. Framförallt de senaste åren.

Man brukar ju säga att vissa övningar, tex lutande bänk eller cablecross uppåt/neråt eller vad man vill, tar på olika ställen av bröstmuskulaturen tex.

Samtidigt brukar det heta att man inte kan påverka en muskels utseende, utan bara dess storlek, utseendet och formen står redan skriven i generna.

Då kommer följdfrågan; går det verkligen att påverka en släpande del så mycket genom att fokusera lite mer på en viss del av en muskels muskelfibrer.. (i det här fallet de övre) Det heter ju dessutom att man alltid tränar hela muskeln och att skillnaden bara är väldigt liten i muskelfiberaktivering.

Som jag ser det så är den enda anledningen till att köra olika utförande och olika övnignar just variation och eventuellt att det kan vara bra att köra i lite olika vinklar för att hjälpa den sk funktionella styrkan.

Är det någon som har något vettigt att säga i frågan?

Själv har jag gått ifrån de flesta isolationsövningar för ganska många år sedan och kör i princip bara vanlig bänk i fallet bröst, däremot 7-10 set per träning kanske, jag har fått för mig att den lilla skillnaden man uppnår i form av muskelfiberaktivering genom att att ändra vinkeln är minimal och därmed ointressant, iallafall så länge man inte är bb på hög nivå..)

Bröst är inte bara en muskel utan det är en muskelgrupp och du kan fokusera mer på övrebrösten genom att tex köra snebänk hantelpressar. Så som du säger funkar inte, då kan man lika gärna säga att mark böj å bänk är optimalt för en välutvecklad fysik

Webbsida

När man pratar om bröstmusklerna menar man väl framförallt Pectoralis major:

http://www.docmartin.at/Unfallchirurgie/Schulter/pectoralis.jpg

Den består inte av några olika muskler, men däremot kan man belasta olika delar av muskelfibrerna mer eller mindre beroende på övningsval.

Detta beror på riktningen på muskelfibrerna och inte på att det är några olika muskler man tränar. Eftersom de (muskelfibrerna) går sidlängs går det att belasta övre, mellersta och undre delen lite olika, men däremot inte inre respektive yttre delen (i princip av samma anledning som det inte går att belasta övre eller undre magen olika).

Min fråga är hur stor skillnad det verkligen är i praktiken.

Sedan finns det en heldel förespråkare av basövningar som enda träning, men det är egentligen inte vad jag i första hand ville diskutera.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-06-12 00:58)

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Bara muskler med riktiga senstråk kan aktiveras och tränas mer eller mindre i olika vinklar för mer eller mindre aktivering av olika delar av muskeln. En muskel kan BARA kontraheras (dvs dras ihopp), men denna kontraktion kan inte göras på olika sätt. Muskeln dras ihopp från ursprung til fäste, punktslut.

Sedan har just pectoralis major mer än 1 ursprung (nyckelbenet, sternum, 2:a - 6:te revbenet) och den har också 2st huvuden vilket gör det hela mer komplicerat. Du kan öka belastningen något med hjälp av lutning i tex bänkpress från ett fäste till ett annat i det här fallet "övre" bröstmuskeln med ett ursprung från nyckelbenet och fäste i överarmets ben. !Men! skillnaden är troligen extremt nära 0 mot att köra "vanlig" bänkpress.

Att man kan träna övre och undre magmuskeln är dock en helt annan fråga då muskeln är indelad i senstråk som faktiskt kan kontraheras var för sig. Jag vill dock fortfarande hävda att hängande benlyft inte har något med nedre magmusklerna att göra... det är dock en helt annan fråga.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag tar på mig cybercowboys mantel för ett tag, och säger; babel, skilj på teoretisk och praktisk möjlighet. Ingen här kommer någonsin kunna lägga någon tillräckligt stor kontraktil kraft på bara en viss del av rectus abdominis för att göra någon visuell skillnad inom sin egen livstid. Bara så att inte alla discopojkar som lurkar omkring här utan att regga sig helt plötsligt själaglada springer ner till gymmet och isolerar de nedre rutorna^^

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Amen! :)

Webbsida

;) Nu kommer DU och pratar om praktisk och teoretisk möjlighet. Du som brukar straffa mig för att jag mörkare det teoretiska och höjjer det praktiska.

Visst... sure... okej. Så är det Lajne. Vill bara säga att har man tränat sina tunga magövningar i ~5 års tid och har en kraftigare övre del av rectus abdominis beror det troligen LIKA mycket på genetik som att man inte vinklat upp och klämmt till bäckenet vid slutfasen av sina crunches. Men som sagt, bara applicerbart på tävlande BBs vilket vi har här på forumet??? 2st?

Det är kanske viktigare att förklara hur magmuskeln aktiveras i sin helhet (full ROM) än att prata om att träna övre/nedre mer. Point taken.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Haha du kommer aldrig göra rätt enligt mig, hur du än gör;) Nej men den här gången lät din post verkligen som om det var det mest självklara i världen att man kunde isolera olika rutor, ville bara ge det rent praktiska perspektivet också:) Ta det absolut inte fel;)

Jag vill inte gå emot forumet men skulle vilja hänvisa sånna som Ehrwan till andra forum där det finns duktiga bodybuilders som har praktisk erfarenhet istället för massa babbel

Frontline-warrior skrev:

Jag vill inte gå emot forumet men skulle vilja hänvisa sånna som Ehrwan till andra forum där det finns duktiga bodybuilders som har praktisk erfarenhet istället för massa babbel

Vad ville du förmedla med den posten?

Jag tror att det står ganska tydligt och jag vet att du inte är så dum att du inte förstår vad jag vill förmedla

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

FW: Vad gör du här egentligen, bortsett från att du undanhåller oss dina enorma kunskaper?

Dina inlägg är alltid lika luddiga och märkliga. Typ, "jag vet hur man hoppar jämfota 4 meter rakt upp i luften, det är skitlätt men orkar inte förklara det närmre".

Frontline-warrior skrev:

Jag tror att det står ganska tydligt och jag vet att du inte är så dum att du inte förstår vad jag vill förmedla

Kan du snälla ge mig länken till ett sådant forum, det skulle va skit sjysst :)

Förstår btw vad FW menar. Det var typ endast 1 som svarade på min fråga xD

Webbsida

Jag hävdar att den faktiska skillnaden mellan olika aktivering av muskelfibrer är minimal och därmed onödig i syfte att "bygga" mer på en viss del av en släpande (del av en) muskel.

Frontline-warrior kan ju förklara varför det inte skulle vara så, annars kan han/hon ju sticka till ett annat forum där man gillar att tro på myter och smarta bodybuilders utan att ifrågasätta dumheter när man läser dem.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Vad har det flugit i alla på sistone? Gnälligt värre.

Jag tillhör de som tycker mig märka skillnad på att köra en del lutande mot att inte göra det. Får upp övre delen en del. Nu tycker jag iofs att plana pressar ger mer totalt, så det blir mest sådana.

Hur mycket massa har trådskaparen? Jag har för mig att du postat bilder i dagsformen, men jag minns inte hur du såg ut.

Webbsida

Jag tränar med lutning i bänkpress med vetskapen att det inte får det "övre" bröstet att växa mer än den "nedre" delen utan snarare för att man kan få mer volym på bröst utan överansträngning i muskelfästena. Pecsen som har flera ursprung kan med nytta tränas i olika vinklar för att få mer volym på hela bröstet. Att folk känner att övre bröstet växer bättre vid lutning är snarare en effekt av variation och mer träningsvolym. Dvs du får resultat, men av en annan anledning än man tror. Så fungerar ofta kopplingen teori-praktik. Man tror ofta att vissa saker händer av en viss anledning genom praktisk erfarenhet. Men teorin visar ibland att visst ger det önskat resultat, men av en annan anledning än man tror.

Babel skrev:

Jag tränar med lutning i bänkpress med vetskapen att det inte får det "övre" bröstet att växa mer än den "nedre" delen utan snarare för att man kan få mer volym på bröst utan överansträngning i muskelfästena. Pecsen som har flera ursprung kan med nytta tränas i olika vinklar för att få mer volym på hela bröstet. Att folk känner att övre bröstet växer bättre vid lutning är snarare en effekt av variation och mer träningsvolym. Dvs du får resultat, men av en annan anledning än man tror. Så fungerar ofta kopplingen teori-praktik. Man tror ofta att vissa saker händer av en viss anledning genom praktisk erfarenhet. Men teorin visar ibland att visst ger det önskat resultat, men av en annan anledning än man tror.

Lutande bör väl sätta mer stress på Pec Clavicular,  även om Pec Sternal får dra det största lasset? EMG?

Jag tror man ska ha ganska rikligt med kött på pecsen innan man behöver latja med prickskjutning hit och dit.

Cybercowboy skrev:

Hur mycket massa har trådskaparen? Jag har för mig att du postat bilder i dagsformen, men jag minns inte hur du såg ut.

Nej sorry Cyber men jag har inte postat några bilder ;) Min massa är 85 kg, hur mycket av det som ligger på bröstet kan jag tyvärr inte svara på.

Senast redigerat av Ehrwan (2008-06-13 17:15)

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

När jag kör lutande pressar så får jag oftast bättre kontakt,brukar köra med lite lättare belastning också.
(Kör det alltid som andra övning för bröst)
Eftersom jag träffar bättre och pumpar ut mer så blir pumpet oftast enormt.

Min övertygelse är att man inte kan träffa enbart "övre" bröst,inte heller undre eller mellan bröst;)
Man kan belasta bröstet och från olika vinklar få bättre eller sämre kontakt och på det sättet träna bröstet helt enkelt.
Bröstet växer på ett och samma sätt,större eller mindre..

Att gå efter proffsen eller gamla byggare är inget att sträva efter då myterna brukar vara mest etablerade där.
Visst funkar det att träna "övre" bröst,nedre mage osv men det ger ju inte någon isolerad träning för just den delen utan belastar hela muskulaturen isf..

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

själv så tränar jag främst övre bröstet, eftersom det ser ut som att man har större massa där än om man har massan på underdelen. ett tag så var jag starkare i lutande bänk än i vanlig tom ^^

Babel skrev:

Att folk känner att övre bröstet växer bättre vid lutning är snarare en effekt av variation och mer träningsvolym. Dvs du får resultat, men av en annan anledning än man tror. Så fungerar ofta kopplingen teori-praktik. Man tror ofta att vissa saker händer av en viss anledning genom praktisk erfarenhet. Men teorin visar ibland att visst ger det önskat resultat, men av en annan anledning än man tror.

Ja och om en person har en önskan att få upp övrebrösten något mer så är det inte helt dumt att rekomendera honom snedda hantelpressar. Slutsatsen är det intressanta i den frågan då killen är ute efter att förbättra sin bröstutveckling och inte efter en anatomisk utbildning. Jag förstår inte varför ni alltid ska göra saker svårare än nödvändigt.

Jag vill veta varför du tror att variation är bra för en jämnare utveckling om det inte ger en mer stimulering till andra delar av en muskelgrupp. Förklara gärna

Dr Nick skrev:

När jag kör lutande pressar så får jag oftast bättre kontakt,brukar köra med lite lättare belastning också.
(Kör det alltid som andra övning för bröst)
Eftersom jag träffar bättre och pumpar ut mer så blir pumpet oftast enormt.

Min övertygelse är att man inte kan träffa enbart "övre" bröst,inte heller undre eller mellan bröst;)
Man kan belasta bröstet och från olika vinklar få bättre eller sämre kontakt och på det sättet träna bröstet helt enkelt.
Bröstet växer på ett och samma sätt,större eller mindre..

Att gå efter proffsen eller gamla byggare är inget att sträva efter då myterna brukar vara mest etablerade där.

Jag håller med dig om att man inte kan träffa enbart "övre"bröst men som du säger så man kan lägga mer fokus på den delen om man känner att den släpar.

När jag sa att han skulle vända sig till byggare så menade jag inte proffsbyggare jag snackade mer om vanliga byggare som "oss" som har den erfarenheten som krävs för att man ska kunna yttra sig..sen är det upp till trådskaparen om han vill lyssna på folk som lyckats bygga övrebröst genom en mer specefik träning eller på folk som läst att man inte kan göra det.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB