Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Nackdelar med te?

Registrerad: 2008-03-24

Hej!

Är det dåligt att dricka te 6-7 koppar om dagen, då vanligt te ( darjeeling te) Finns det några nackdelar med det ? Förutom att man måste på toa 180ggr om dagen , men finns det några bieffekter ? T ex för magen ?

Registrerad: 2008-01-28

Jag dricker ganska mycket the och ser inga nackdelar med det under förutsättning att du väljer ett bra the. Gör dock mitt eget chai-the som inte innehåller koffein. Välj ett bra the. Jämfört med exempelvis vatten så får du med en del antioxidanter + att du dricker det varmt. Varm dryck gynnar din matsmältning.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Hahaha, ja koffein kan göra dig stressad och ge sömnproblem, samt frekventa toabesök som du skrev. 6-7 koppar ger en del koffein men är lindrigare än samma mängd kaffe.

Strosaren skrev:

Jag dricker ganska mycket the och ser inga nackdelar med det under förutsättning att du väljer ett bra the. Gör dock mitt eget chai-the som inte innehåller koffein. Välj ett bra the. Jämfört med exempelvis vatten så får du med en del antioxidanter + att du dricker det varmt. Varm dryck gynnar din matsmältning.

ok, nu handlar det inte om mig utan min pappa. Han säger ofta att han är lite "uppblåst" i magen när jag retar  honom för att vara lite tjock ( vilket han inte är egentligen för att vara 50+ :p ) Men det finns alltså inget i te som skulle göra magen mer "uppblåst"

Registrerad: 2003-11-07

Nu minns jag inte hur det var, men grönt te ska man inte dricka flera koppar av om dagen, minns dock inte varför.

Registrerad: 2003-11-07

...ah just det, risk för leverskador och blödningar vid stora doser av grönt te. (tex Teanin-tillskott)
Tydligen troligen genetiskt om man tar stryk eller ej.

ok, tack för info cali :)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

te är väl vätskedrivande, det kan vara en nackdel.

zartok skrev:

te är väl vätskedrivande, det kan vara en nackdel.

ja, det vet jag :) Men tänkte om det var något med magen om man tar för stora mängder, men tydligen inte..

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Te och kaffe har ingen vätskedrivande nettoeffekt, dvs de fördriver inte mer vätska än vad det tillför att dricka det. Om jag inte minns helt fel vill säga.

Registrerad: 2007-03-03

Lajne skrev:

Te och kaffe har ingen vätskedrivande nettoeffekt, dvs de fördriver inte mer vätska än vad det tillför att dricka det. Om jag inte minns helt fel vill säga.

Comeback ftw.

Inget nettoeffekt nej, men en relativ effekt; byt ut dina 2l vatten mot 2l kaffe/te så har du vips en vätskeförlust. Förvisso ett extremexempel. Men ibland krävs det för att klargöra saker.

Du läser Eddie Vedders poster en del va?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

man kan överdosera te på andra sätt kom jag just på, jag ska leta upp artikeln som jag läst om vad som händer om man dricker för mycket av dom olika tesorterna och skriva det. men du kan säkerligen kombinera så att du inte överdoserar exempelvis ett grönt te.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Inget nettoeffekt nej, men en relativ effekt; byt ut dina 2l vatten mot 2l kaffe/te så har du vips en vätskeförlust. Förvisso ett extremexempel. Men ibland krävs det för att klargöra saker.

Du läser Eddie Vedders poster en del va?

Folk tror ju att de kommer gå omkring och stendö av uttorkning så fort de hör ordet vätskedrivande, så ibland är det på sin plats att klargöra att man ändå tillför kroppen vätska genom att dricka t.ex. kaffe eller te (i motsats till saker som t.ex. vodka eller tillräckligt salt vatten). Eddie Vedder är väl en relativt vettig människa, men jag kan inte påstå att jag läser det han skriver mer än någon annan.

Senast redigerat av Lajne (2008-06-08 16:01)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Ser inga nackdelar med det. Förutom att det inte är så gott om man inte har i 10kg socker. Så skippa sockret ;)

Registrerad: 2008-06-02

På tal om te, tänkte fråga om någon har använt den så kallade" manasul" te? den ska egentligen vara diarréte som sätter fart för de som har hård mage ganska ofta. jag har köpt den på nätet men inte ett dug resultat!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB