Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Pannkakor hur onyttigt ?

Registrerad: 2008-06-02

Tycker om pannkakor fan...Men jag skulle tippa på att dom inte är bra för träningen, Hur onyttigt är det ? Eller kan det vara nyttigt ?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

beror på hur du gör dom. jag antar att du menar plättar för övrigt, pannkaka görs i ugn =)
när jag gör plättar eller pannkakor för den delen så ändrar jag bara lite i receptet för att få det lite nyttigare. rågmjöl innehåller endast 60% vetemjöl istället för 100%, en liten vinst där.
jag laddar med mer äggvitor utöver äggen som ska i, ännu en vinst där.
du kan ladda med endel rågmjöl och endel grahams, och vinna mer nyttigheter där.

mjölken ska naturligtvis vara minimjölk, en liten vinst där också. någon har skrivit att man kan sätta i minikesella utan smakskillnad, och då får du ännu mer proteiner i det hela.

men kortfattat så är mitt svar ändå att man får i sig ganska många tomma kalorier, och mjöl är inte så bra att äta mycket av. dock så går det att göra det myyycket nyttigare, och några tips finns här ovan.

Registrerad: 2007-03-03

Orka trams med grahamsmjöl el dyl. Blir ju som att steka knäckebröd.

Vetemjöl och socker ska det vara.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

I Svea I skrev:

+1

Ska man synda så ska man synda, och inga kompromisser :)

Registrerad: 2008-05-25

Håller med förgående talare. Ät du dina pannkakor och gör dem med grahamsmjöl och minska på fettet om det lättar ditt samvete. Du måste väl inte äta så många och inte så ofta? Käka något nyttig och kalorifattigs tillsammans med det.

Registrerad: 2007-05-05

Det måste ju vara jätte nyttigt eftersom att försvarsmakten serverar det till lunch varje torsdag sedan medeltiden!

Registrerad: 2007-05-10

http://www.näringsämnen.se/pannkaka+tun … detaljerat

Senast redigerat av eop (2008-06-08 18:28)

Registrerad: 2008-05-25

Kiwium skrev:

Det måste ju vara jätte nyttigt eftersom att försvarsmakten serverar det till lunch varje torsdag sedan medeltiden!

Det är väldigt billigt också.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

stevebc skrev:

I Svea I skrev:

+1

Varför det? en liten treat behöver inte innebära att man syndar :) Kolla in pannkaksreceptet jag postade vetja. Nyttigt och jäkligt gott :=)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

johanw skrev:

stevebc skrev:

I Svea I skrev:

+1

Varför det? en liten treat behöver inte innebära att man syndar :) Kolla in pannkaksreceptet jag postade vetja. Nyttigt och jäkligt gott :=)

Alltid när jag kompromissat med recept har det blivit en blandning mellan gott och.. mindre gott (pga de nyttiga ingredienserna). Så nu kör jag 100% synd när jag syndar, för att verkligen få ut allt :)

Ska kolla in ditt recept dock, och ge det ett försök!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Förklara gärna för mig vad det onyttiga i en pannkaka är. Sockret/sylten som man brukar ha på kan jag iofs förstå att den inte är så nyttig utan problem, men själva pannkakorna?:S

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lajne skrev:

Förklara gärna för mig vad det onyttiga i en pannkaka är. Sockret/sylten som man brukar ha på kan jag iofs förstå att den inte är så nyttig utan problem, men själva pannkakorna?:S

Onyttigt och onyttigt; vetemjöl t.ex. är ju inte direkt näringsrikt i förhållande till andra livsmedel. Men ja, lite distans kanske man hade kunnat begära. Det är liiiite Aftonbladet-stämpel på frågan.

Lajne skrev:

Förklara gärna för mig vad det onyttiga i en pannkaka är.

Finns inte många livsmedel som är direkt onyttiga. Däremot finns det mindre näringsrika livsmedel i förhållande till sin energimängd; vetemjöl är ett av dem.

Webbsida

Cyber och svea, det var ungefär just det jag ville komma till. Visst ska man kanske inte leva på pannkakor, men det ska man å andra sidan inte göra med något annat heller och att då börja rofla runt för att göra receptet "nyttigt" (för att inte tala om att fråga efter effekten det har på träningen, OLOLOLOL liksom) känns en aning överdrivet hysteriskt. Speciellt när det bara är vetemjölet som är en aning fattigt på mikronutrienter; både mjölk och ägg är ju rejäla saker.

Lajne skrev:

Visst ska man kanske inte leva på pannkakor, .

Det gjorde jag i höstas. 30 pannkakor varannan dag, minst.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lajne skrev:

Cyber och svea, det var ungefär just det jag ville komma till. Visst ska man kanske inte leva på pannkakor, men det ska man å andra sidan inte göra med något annat heller och att då börja rofla runt för att göra receptet "nyttigt" (för att inte tala om att fråga efter effekten det har på träningen, OLOLOLOL liksom) känns en aning överdrivet hysteriskt. Speciellt när det bara är vetemjölet som är en aning fattigt på mikronutrienter; både mjölk och ägg är ju rejäla saker.

Pannkakor lär vara optikäket fo shizzle efter träning.

Webbsida

Svea, det beror på att du är en fullkomlig idiot och inte på generella näringsrekommendationer ;)

Cyber, ja faktiskt. Gott om protein och rätt högt GI. Tror dock inte det slår pizza :D

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag förespråkar inte att man ska använda enbart grahams, man kan blanda ut det i vanliga mjölet och på så sätt få en lite nyttigare maträtt utan att man märker av det alls på konsistensen.

Registrerad: 2007-06-26

det är ganska exakt så här onyttigt  |--------------------------------------|

Registrerad: 2007-03-13

Jag brukar ta
1 dl dinkel
1 dl fiberhavegryn
2 äggvitor
2-3 dl laktosfri minimjölk

O steker självklart i lite olja:)SMASKENS:)

Senast redigerat av KnazMickiz (2008-06-11 10:56)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB