Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Av ren nyfikenhet..hur många av er är totalt avhållsamma med alkohol när ni tränar?
Nu kommer grillningen igång, midsommar, fester med kompisar, ut med båtar i skärgården etc etc.
Nubbe på midsommarafton?
Hur mycket påverkar det ens träning om man t.ex dricker tre-fyra glas vin i veckan? Eller mellanöl till middagen mellan varven? Eller också, av nyfikenhet, en rejäl praktfylla i veckan?
Jag tror att aklholen påverkar en hel del trots 3-4 glas men är inge expert inom det området. själv dricker jag inte en droppe. Kommer påverka resultaten mycket med spriten. Har för mig det står någonstans på forumet att det förstår flera veckors bra träning + kost , det med fyllan men kommer inte ihåg.
Ja, jag har inga problem med att stå emot fyllor. Har aldrig haft något behov eller ens tyckt det varit speciellt kul o bli ap-full... däremot så tycker jag väldigt mycket om ett gott glas vin till maten eller en kall öl en sommarkväll, men skulle gärna vilja veta vad man förlorar och hur mycket man kan inta utan att paja upp träningen...
Det finns så äckligt många trådar om detta så jag orkar inte ens leta upp en åt dig! Sök! =)
thanks spicy =)
Och sorry KOP, noob-mistake =)
jag har en söt liten gen som gör att direkt jag smakar något med alkohol så smakar det ve och fasa. jag känner tom alkohol i folköl, så för mig så är det inga som helst problem att avstå. alkohol är dåligt för träningen, det håller alla med om, men hur dåligt det är finns det nog inte många som kan svara på. det finns olika bud på det hela så att skriva. det bästa är att undvika alkohol, och ska man dricka det så ska det helst vara i det du skriver, vinform.
zartok skrev:
jag har en söt liten gen som gör att direkt jag smakar något med alkohol så smakar det ve och fasa.
Jag tror vi har samma gen, tycker också alkohol smakar äckligt vilket gör att jag aldrig dricker det. :)
Mvh
Försöker undvika det. Svek dock mitt "nykterhetslöfte" förra veckan. I sommar blir det inte mycket alkohol iaf, kanske några huttar på midsommar samt några softa drinkar på Cypern, inte i syfte att bli full iaf.
Festa ska jag dock göra hårdare än någonsin!
Av alla trådar jag läst råder det helt klart delade uppfattningar kring alkhol och träning hurvida det sabbar en dags återhämtning eller 7 dagars träning. Vissa hävdar att man absolut kan unna sig lite alkohol till fest en dag i veckan, medans en del påstår att ska du festa en lördag ska du inte träna 2 dagar innan och inte 5 dagar efter. Om man googlar på "alkhol och träning" kommer det komma upp förklaringar från olika experter som alla säger "Jo så här är det..." Ändå sägs det olika saker.
Alla är överens om att det ska drickas mycket vatten i samband med alkohol intag. De flesta är överens om att man inte ska träna och festa samma dag och inte träna dagen efter fest heller.
Kortsiktigt tror jag inte att det gör så väldigt stor skillnad. Planerar du att festa rejält på lördag, se till att lägga ditt sista träningspass innan lördagen, så du kan vara säker på att dina muskler hinner återhämta sig. Blev du apfull kanske du ska vila två dagar innan du styrketränar igen. Blev det 3-4 glas vin räcker det kanske med att vila en dag. Jag tror det handlar mycket om planering.
Om man tycker att vin till maten är vardagslyx tycker jag man ska unna sig det någon gång ibland. Att se fram emot en lördag med goda vänner och trevlig stämning, som inkluderar vin, kan nog vara motivationsökande på gymmet.
dom flesta av oss som har läst om alkohol säger samma sak, dvs att alkohol är skadligt för träningen, det kommer man inte undan hur mycket man än vill det. idag läste jag en undersökning som sa att alkohol minskar risken för reumatism (en form) vilket lät konstigt, men visst.
i vilket fall som helst, oavsett om man vill tro på det eller inte så skadar alkoholen kroppen och speciellt träningen. kroppen gör sig ju i första hand av med giftet, istället för att reparera muskelproteiner.
finns många riktigt vetenskapligt inriktade användare här som i den här fråga säkerligen säger samma sak. englund, steve, lajne, demento och svea bara för att nämna fem av dom ^^
På semmestern i sommar kommer det bli många kalla öl vid flera tillfällen,drar också ner på träningen och bara latar mig och laddar upp batterierna.
Kommer att göra vad som faller mig in,ha kul och leva livet.
(Detta innebär inte att jag kommer att slopa all träning och vara dyng hela sommaren)
under tiden det finns alkohol i kroppen kmr kroppen inte kunna bygga muskler eller återhämta sig eftersom den prioriterar att ta bort giftet ur kroppen först. Dricker du lite går det snabbt, dricker du mkt tar det längre tid. I teoriboken för bil körkort står det att 12 timmar brukar vara max, så i värsta fall så är man utan muskelbygge+återhämtning i 12 timmar. Kanske är värt det om man hade kul, kanske inte är värt det om man behövde magpumpas :)
Senast redigerat av eop (2008-06-07 23:57)
Ok, så om man dricker alkohol som stannar kvar i kroppen i flera dagar så dör man då?
vilken alkohol stannar kvar i kroppen i flera dagar då? fick blåsa för polisen en gång dagen efter en fylla,inga problem.
Men om du nu skulle ha alkohol i kroppen i flera dagar så får du ingen muskeltillväxt eller återhämtning på flera dagar heller, ganska logiskt.
Senast redigerat av eop (2008-06-08 00:27)
Ok. Ingen tillverkning av enzymer, hormoner eller andra livsnödvändiga proteiner då. Hela kroppen stannar väl då ...
det är ett ganska dumt antagande du gör där. Jag betvivlar starkt på att kroppen skulle uppföra sig så som du beskriver.
Bara för att den prioriterar bort muskeluppbyggnad och muskelåterhämtning så betyder det väl inte att den prioriterar bort överlevnad?
Ok, så alla gener som står för tillverkning av muskelproteiner avaktiveras? ... eller vad heter det nu, minns inte, men "avaktiveras" får duga ...
Alkohol är väldigt dåligt för dig som tränar som behöver återhämtning och vill att dina muskler ska återuppbyggas efter nedbrytningen du får genom styrketräning eller annan träning. Alkohol förhindrar återhämtningen för musklerna och protein syntesen. Alkoholen torkar ut dig vilket är dåligt för muskeluppbyggnaden samt ett reducerat matintag. // http://www.muscles.se/alkohol-forstor-d … ch-traning
Jag är ingen doktor och jag tänker inte skriva en 10 sidor lång uppsatts för att du skall bli nöjd, jag sitter här och gör mitt bästa för att hjälpa dig, det finns ingen anledning att vara spydig.
Jag är doktor och tänker hjälpa dig.
Närmare bestämt är jag en psykiatriker. Har du tid onsdagar 13:30?
I Svea I skrev:
Jag är doktor och tänker hjälpa dig.
Närmare bestämt är jag en psykiatriker. Har du tid onsdagar 13:30?
§1
Du accepterar genom att använda detta forum, att följa dessa förhållningsregler och att inte posta inlägg på hälso.info som innehåller hot eller uttrycker missaktning, nedvärdering för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, kön, hudfärg, sexuell läggning, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse.
Det här är inte en chat. Tillför ditt inlägg diskussionen något?
Jag har inte brytit mot regel 1.
Nej. Om du är intresserad så gäller samma sak ditt förrförra inlägg, du bara maler på utan att svara på min fråga.
Onsdagar klockan 13 låter utmärkt, var hittar jag dig?
13:30.
T-Centralen. Jag sitter bakom en soptunna.
Aldrig hört talas om det stället. Finns inte på hitta.se heller http://hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=T- … n+soptunna