Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

När man komponerar ett program?

Registrerad: 2008-05-31

Hej,

Jag är ganska otränad i dagsläget, 190 cm, 72 kg och har sedan en vecka tillbaka bestämt mig för att ta min träning ordentligt på allvar!
Vill öka ganska ordentligt i vikt och volym och har därför börjat äta riktigt ordentligt nu senaste veckan.

Nu till min fråga; har hört att många byggare tränar varje muskel en gång i veckan för att låta den återhämta sig och för att bygga maximalt..stämmer detta?

Kan man då inte komponera ihop ett schema, även om jag är nybörjare, där jag t.ex tränar;

måndag :  bröst
tisdag: axlar
onsdag: rygg
torsdag: biceps/triceps
fredag: mage
lördag-söndag: vila

Hörde någonstans att många föreslår träning - vila - träning - vila etc.

Men om man bara ser till att hamra sönder ett område om dagen? Någon som kan kommentera? Ge förslag?
Tack alla!

Senast redigerat av TJjones (2008-06-06 23:32)

Registrerad: 2008-01-28

Var blev benen av? ;-)

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-08-10

Ditt schema som du föreslår är inte bra. Tänk på att bröstträningen involverar triceps & framsida axlar. Axelträning ger även träning på triceps. Rygg involverar biceps osv,osv.
Kör en bra split, eller exempelvis halvkropp/helkropp istället.
Att träna en muskel 1 gång i veckan innebär inte bäst muskeltillväxt. Det är olika för alla personer så det gäller att pröva sig fram.

Okej... där ser man...bevisar ju bara vad jag trodde; att jag inte vet så mycket vad jag snackar om...hehe =)

Vad menar du med en bra split? Kallas inte det som står här ovan för split?
Menar du att det handlar om att byta plats på muskelgrupperna bara?

Har än så länge tränat enligt det hantel-förslaget som ligger längre upp klistrad i tråden...men undrar om man låter musklerna återhämta sig på bästa sätt enligt det?
Tänkte i mitt stilla sinne att om man bankar sönder en muskelgrupp i veckan så ger man dom bra med tid att återhämta sig. Det programmet som står klistrat; det kallas väl för en 2-split?

Vad ska man annars göra?

Är tillräckligt klyftig iaf för att fatta att man i mitt läge inte ska sätta ihop ett eget program, men om någon skulle vilja ha vänligheten att hjälpa? =)

programmet jag syftar på; http://www.halso.info/forum/t-505.html

Registrerad: 2008-03-24

Tycker du borde lägga in benträning också :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB