Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Boxning?

Från: göteborg
Registrerad: 2004-04-17

Hallå! är det nån som vet vilka muskelgrupper man jobbar me när man tränar boxning?[/b]

Från: Uppsala
Registrerad: 2004-03-30

mage skulle ja tro... :D

Registrerad: 2004-03-21

Hallå! är det nån som vet vilka muskelgrupper man jobbar me när man tränar boxning?[/b]

Jag har alltid en enorm träningsvärk i ryggen när jag har tränat boxning.
Så jag skulle tro att det är ryggen som mest "stryk" när du boxas.
/alea

Registrerad: 2003-11-25

Axlar, armar (framför allt triceps) och nacke borde ju vara muskelgrupper som aktiveras relativt mycke, men som du säger.. ryggen borde också ta stryk pga att du står i en viss framåtlutad guard och böjer det framåt en hel del (eller har jag helt fel)?

Registrerad: 2004-04-16

Det är iaf bra att tränings-boxas. Det bränner ganska mysket fett med, och håller igång armarna!

Registrerad: 2003-10-31

Man använder hela kroppen när man boxas.

Registrerad: 2004-02-11

Precis! Mer eller mindre!

Men ni glömde nämna bröstmusklerna och axlar, som är hela grunden till att få iväg ett slag...

Ju starkare i bröst, ju hårdare slår man, det har ingenting med biceps att göra, förutom att stabilisera armen vid slaget. Triceps är däremot mer inblandad i just slaget.

///Berglund!

Från: göteborg
Registrerad: 2004-04-17

okej Tack för alla svar!!

Registrerad: 2004-01-28

Bara pumpa bänk då om man vill slå hårt? =)

Registrerad: 2004-02-11

Bara pumpa bänk då om man vill slå hårt? =)

Stämmer delvis. Du behöver även en stark rygg och axlar för att kunna utföra ett bra slag. Men brösten är den primära muskelgruppen som används vid slag.

///Berglund!

Från: Betongen
Registrerad: 2003-09-28
Webbsida

Svaga handleder är väl ett minus inom boxning?
Slänger man iväg ett slag utan starka/stabiliserade handleder är de lätt att stuka dom.
Antar att ni kanske använder bandage eller liknande under handskarna?

Detta kanske inte hör till frågan ioförsig, sitter och har tråkigt bara :)

Det har hänt en gång, och det var första gången jag körde säck och jag trodde att den skulle vara mjukare än den var.
Det misstaget folk brukar göra när sånt inträffar är att dom inte nyper åt händerna när dom slår. Kör man med säckhandskar(ett måste vid säckträning) så har dom en liten "rulle" mitt i handen som man nyper runt. Då får man en stabilare hand och man slipper riskera att stuka handleden eller bryta fingrar.

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-08-02

sporter som kickboxning,thai boxning och tae kwon do bränner mycket mer än boxning då man använder mer än bara armar när man tränar ,det krävs mycket energi att sparka.

sporter som kickboxning,thai boxning och tae kwon do bränner mycket mer än boxning då man använder mer än bara armar när man tränar ,det krävs mycket energi att sparka.

Det blir vad man gör det till. Det är väldigt mycket rullningar och fotarbete i boxning. Tae Kwon Do använder ju t.ex. nästan aldrig händerna, och i Thaiboxning så verkar dom flesta ha stelopererade knän.

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-08-02

Vad menar du med stelopererade knän?

Registrerad: 2004-04-14

Boxning är lätt jobbigare än t ex thaiboxning och karate mm. Testa att stå och pumpa mot en säck i en timme, tro mig du är helt färdig efter. Vid boxningsträning som t ex säck har du ett mycket högre tempo än vid thaiboxning.

Kör boxningsträning i garaget flera gånger i veckan.

Vad menar du med stelopererade knän?

Många thaiboxarna brukar stå med raka ben och med hela foten i backen. Inte speciellt effektivt om man vill kunna förflytta sig snabbt.
Blir mycket jobbigar om man som t.ex. boxare står med böjda ben och tyngden på tårna.

Registrerad: 2004-04-16

Ibland när cykalrna eller hopprepen e upptagna nere på gymet - så boxax jag typ i 3*30sek, man hinner få lite mjölksyra i armarna om man kör hela tiden och få upp pulsen lite! :D

Registrerad: 2008-01-28

Berglund skrev:

Precis! Mer eller mindre!

Men ni glömde nämna bröstmusklerna och axlar, som är hela grunden till att få iväg ett slag...

Ju starkare i bröst, ju hårdare slår man, det har ingenting med biceps att göra, förutom att stabilisera armen vid slaget. Triceps är däremot mer inblandad i just slaget.

///Berglund!

Lite sent, men måste kommentera. Starka ben och rotation i höften är nyckeln till hårda och bra slag. Mycket lite av kraften kommer från överkroppen (armar/bröst).

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Inte för att slå någon på fingrarna, men bara för helhetens skull, vill jag tillägga: det finns inte en enda muskel i din kropp som är oviktig när du boxas. Dock ser man många boxare idag med stora överkroppar och relativt smala ben vilket beror på den oerhörda träningsvolym och utslitning som konditionsträningen utsätter benen för. Se Tyson t.ex.

Registrerad: 2008-01-28

Det jag ville säga var att kraften kommer nerifrån tårna. Låt säga att du ska slå en cross. Slaget börjar med en vridning av högerfoten som aktiverar en större vridning av höften, som aktiverar en vridning av överkroppen, som aktiverar armen. Man kan säga att vridmomentet i kroppen resulterar i ett kraftfullt slag. Slår du bara med armen kan du iofs slå hyfsat hårt om du har stor överkropp, men du blir ytterst begränsad i räckvidd och lär ta slut fortare.

Med detta vill jag inte säga att någon muskel är oviktig, utan snarare att tekniken har minst lika stor bestydelse som muskler. Jag har boxats mot stora och byggda personer (är ganska tunn själv) och de slår inte särskilt hårt om de saknar teknik. De blir dock fundersamma över hur en så tunn person som jag kan slå så pass hårt.

Senast redigerat av Strosaren (2008-05-06 12:24)

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

alltså man tränar allt i princip, beror på vad man gör för slag en jabb behöver inte var med hel vridning heller..

Registrerad: 2006-04-27

Berglund skrev:

///Berglund!

Boxare tränar ju aldrig bröst för att få ihop garden.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

visst tränar man bröst, krokarna får mer kraft då. Titta på holyfield, tyson m.fl. så ser du att de har välutvecklade bröstmuskler. Man tränar HELA kroppen men det är viktgit att stretcha också för att behålla flexibiliteten

Registrerad: 2006-04-27

T-Rex skrev:

visst tränar man bröst, krokarna får mer kraft då. Titta på holyfield, tyson m.fl. så ser du att de har välutvecklade bröstmuskler. Man tränar HELA kroppen men det är viktgit att stretcha också för att behålla flexibiliteten

Okej känner en som tränar boxning och dom blir rekomenderade att inte träna bröst alls.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB