Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

L-Glutamin!!

Registrerad: 2007-04-11

Ska inköpa L-glutamin för sommarträningen! Tips på något bra märke någon? Som finns på gymgrossisten helst :)
Kan oxå passa på och fråga om någon vet något multivitamin tillskott som saknar A-vitamin? Skulle behöva ett sådant då jag för f.t inte får ta in extra a-vitamin.

Senast redigerat av Ehrwan (2008-06-05 15:24)

Registrerad: 2007-03-03

Köp inte någon glutamin. Den suger; helt värdelöst.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Precis. Lägg pengarna på kreatin om du vill ha något som fungerar. Glutamin är bara pengarna i sjön.

Registrerad: 2007-04-11

I Svea I skrev:

Köp inte någon glutamin. Den suger; helt värdelöst.

Okej tack! Nästa! :)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Kanske skulle ha tillagt i mitt svar att alla studier på extra tillskott av glutamin till friska männingskor visat att det inte fungerar.

Och ja, jag har provat. Flera gånger.

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Det enda det gör är väl att det kan hjälpa immunförsvaret? Finns väl flertalet personer som hävdar att de inte gått runt snoriga lika ofta sen de började med glutaminet? Dock inte mer...

Ok.

Jag var sjuk någon gång i månaden förut; nu har jag inte varit sjuk sen förra sommaren.

Jag skaffade uTorrent i sommras ... detta betyder naturligtvis att om man skaffar uTorrent så blir man aldrig sjuk! Ahh, att jag inte kom på detta tidigare. :(

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

I Svea I skrev:

Ok.

Jag var sjuk någon gång i månaden förut; nu har jag inte varit sjuk sen förra sommaren.

Jag skaffade uTorrent i sommras ... detta betyder naturligtvis att om man skaffar uTorrent så blir man aldrig sjuk! Ahh, att jag inte kom på detta tidigare. :(

Jasså, klassas det som "medical device" eller?:P Skall du dra någon parallell tycker jag du kan göra det med något relevant... Eller kanske motvisa det mha studier? (förutsatt att inte uTorrent ger ett psykiskt välbehag = endorfiner = immunförsvarhöjande osvosv.).

Måste säga att kvaliteten på svaren har under den senaste tiden sjunkigt betydligt på detta forum. Stor eloge till Honn, Lajne, Dr Demento och andra som håller kvaliteten vid liv:P

En känga till Svea som jag vet kan mycket, men verkar ha något emot folk som är nybörjare inom näringsfysiologi och kosttillskott? Ironi i all ära, men att vägleda istället för att dumförklara hjälper:P

Tyvärr vet jag inte så mycket om L-glutamin vad gäller immunförsvaret eller som kosttillskott mer än spekulerade effekt, testa och sök på pubmed så kanske du hittar något, eller så låter du andra kunniga leta upp och förklara svaren för dig:)

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

I Svea I skrev:

Ok.

Något som gått snett för dig på sistone eller?

Såhär skriver gruben..

King Grub;2714700 skrev:

En möjlig immunomodulerande effekt kan tänkas, och har i en del studier visats på idrottare, t ex marathonlöpare. Det jag (bland andra) främst vänder mig mot när det gäller hype av glutamin är påståenden om anabolism och påverkan på kroppssammansättning och prestation.

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad någon s.k. "gruben.." skriver.

Jag tar emot vetenskapliga referenser med öppna händer; till skillnad från vad jag gör med random uttalande.

EDIT: Whatever, så är det säkert; det var inte det jag motsatte mig. Jag trodde TS var ute efter förändringar på kroppsammansättningen. Jag har lite läst mycket om glutamin men att det kan vara bra mot t.ex. Crohns sjukdom.

EDIT 2: Kan tillägga att jag fortfarande står kvar vid min ståndpunkt; Glutamin ÄR värdelöst. Har man problem med immunförsvaret finns det andra faktorer att påverka.

Senast redigerat av I Svea I (2008-06-05 18:33)

Registrerad: 2008-01-24

Jag har fått kraftig höjning av immunförsvaret av L-Glutamin, Blev sjuk en gång i månaden förut

Det kan du inte veta om du fått eller inte; det finns massvis med faktorer som påverkar och att du skulle gått från halvdöd till vetintevad pga. glutamin tvivlar jag på.

Tror jag säkert.

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

I Svea I skrev:

Ok.

Jag vet ärligt talat inte om mina muskler började växa pga styrketräningen eller om det var för att jag blev medlem här, började läsa och en placebo-effekt fick mina muskler att tro att hypertrofi är det enda rätta. Båda låter jämlika logiskt.

Registrerad: 2008-01-24

Jag har provat glutamin till och från alltför många gånger för att det skulle vara en tillfällighet, skillnaden är alldeles för stor. Däremot får jag ingen muskelbyggande effekt.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB