Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Ironwoman skrev:
Långpass löpning bör inte vara mer än ca 2 mil, så spinningen med lägre/samma intensitet i jämförelse med vättern. Då blir det bra.
Löpningen blir precis 2 mil, känns viktigt att få in långpassen nu.
Onsdag 4/5
Hrm, löpning, långpass, 17 km, 2:03. = 7,2 min/km, jävla söltempo. Pulsen låg bra, 149. Det var ett skönt pass, på med vätskebältet och iväg på en enslig grusväg, som på den gamla goda tiden. :) Sprang 1 timme och vände.
Trodde faktiskt det skulle gå fortare. Men det är inte så mycket att grubbla över, det var ett bra pass, och faktum är att det här är det längsta jag sprungit sedan år 2002, så jag borde vara glad, och det är jag väl också, men jag är inte i toppform just nu, se nedan.
***KRIS***
Satans jävla helvete!!!! + 15 utropstecken. Jag brukar försöka låta bli att svära men nu går det inte. Träffade en tjej på körhelgen i Östersund i helgen, allting verkade bra och jag trodde typ det var klart, det var så uppenbart. Så idag får jag reda på bakvägen att hon minsann redan har en kille sedan lång tid tillbaks. Jävlar vad paff man blev.
Hade tänkt träna idag, men det är inte ens i närheten att jag orkar ens börja på att fundera på det. Imorgon får jag väl släpa iväg min sorgliga lekamen på simning och en liten löprunda. Snabbt tillbaks i rutinerna, annars blir det katastrof av det här. Cykel på lördag, 10 mil, simning på söndag. Jag skriver det nu så att jag ska måsta skämmas om det inte blir av...
Lita aldrig på bakvägar! Ta kontakt med "underverket". Skulle jag ha trott på det jag hörde bakvägar och sidovägar om den tjej jag träffade när jag tränade till min första Ironman skulle jag inte ha dansat med henne efter loppet och inte ätit middag i trädgården idag heller. Det är upp till dig och henne, inte till bakvägarna! Ta kontakt direkt. Solen är på din sida!
Ja tack Steph, men det ska mycket till för att det inte ska vara kört. Ska ta reda på det en gång för alla så fort jag får tag på henne.
Tja, solen är på min balkong iaf, där jag snart ska trösta mig med en öl, en whiskey och en cigg... :-( Slutade röka för 1 och ett halvt år sen när jag började träna, men ikväll är det undantagstillstånd. Fan också. "Falling down" in real time.
Ta en cykelrunda opch fundera lite, jag tänker iaf klarast under träning. Och sen gör som som steph skrev, gå inte på bakvägsinfo utan på känslan. Faktum är att både bakvägsinfon och din känsla kan stämma - hon kan ha en patetisk loserkille och sen har stött på Kalle Charmtroll, men då är det ju mest synd om honom, the soon to be X ;) Eller så stämmer inte infon alls... Eller så... du får ta reda på hur läget är helt enkelt.
edit: en polare jobbade ihop med en tjej som var förlovad och hade bott ihop med sin kille i typ 10 år, men han gav inte upp, utan uppvaktade henne non-stop i två år... Nu är de gifta och har barn. Så om hon skulle ha nån kille nånstans behöver inte betyda nåt, det gör det bara lite mer krångligt.
Senast redigerat av Endag (2008-06-06 09:38)
Träning är perfekt för att rensa skallen och tänka på något annat ett par timmar. Håller även med att man inte ska lita på andrahands-info.
Tack för stöd och uppmuntran!! :) Seriöst, det hjälper faktiskt!
Ringde objektet igår kväll, och visst har hon en kille. Fick en akut depression igår kväll, men idag är det lite bättre. Jag misstänker att allt inte är som det ska med deras förhållande. Vi pratade i flera timmar i helgen, hon sa ingenting om att hon hade en kille, men en massa annat. A lot!
Det är en lite speciell situation också. Hon bor i Hoting just nu och sjunger i deras Gospelkör, men sen ska hon nämligen flytta till Sundsvall i augusti (2 timmar från Övik) och.... hon kommer att börja i våran kör till hösten! Förstår ni att det är lite emotionell berg-och-dalbana för mig just nu??? :-S
Nu är planen att låta det här vara, och skulle det bli någonting så får vi se vad som händer till hösten. Det känns som en bra plan, då kan jag träna i lugn och ro hela sommaren.
Måste bara visa en av låtarna. Hotingkören lärde sig den i USA i höstas, det är en av de bästa Gospellåtarna jag hört nån gång. Här med självaste Kirk Franklin: http://www.youtube.com/watch?v=zmmYnmP2ehE
Kirkan kommer till Örebro i oktober, en onsdagkväll. Gissa vilken kör som kommer att åka buss hela vägen från Övik och hem på natten??
Kalle Löpare skrev:
Kirkan kommer till Örebro i oktober, en onsdagkväll. Gissa vilken kör som kommer att åka buss hela vägen från Övik och hem på natten??
Kirk plus kör eftersom hotellen är mycket dyrare i Örebro? :)
Låter som en bra plan med damen. Passiv, men bra. Funkar den inte för dig får du väl byta strategi, men det är ju inte helt lätt med de avstånden.
Senast redigerat av Endag (2008-06-06 15:22)
Endag skrev:
Kirk plus kör eftersom hotellen är mycket dyrare i Örebro? :)
Det vore ju nåt. Men jag tror vår körledare skulle bli så glad så hon skulle riskera hälsan! Kirk Franklin är ett av de största namnen inom amerikansk Gospel, det är knappt man tror det är sant att han kommer till Sverige.
Låter som en bra plan med damen. Passiv, men bra. Funkar den inte för dig får du väl byta strategi, men det är ju inte helt lätt med de avstånden.
Det får bli såhär, nu kan man fungera normalt hela sommaren och ändå veta att det kan finnas en liten öppning, men först till hösten.
Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-06-06 20:38)
Fredag 6/6
Lyckades träna idag trots allt! Och bra gick det.
Simning, 3000 m, "max". tid: 68:55.
Äntligen är det nu gjort, 3000 m testet. Är riktigt nöjd med tiden, speciellt som det var kontrollerad fart, det var inte så tokjobbigt som jag hade trott. 3-taktsandning hela vägen, hade en bana helt för mig själv, stod på i ett hållbart tempo där jag ändå höll tekniken bra.
Totalt 3200 m, 75 min.
Lägger in i resultatlistan imorgon. Dags att sova...
Ironwoman skrev:
Lägger in i resultatlistan imorgon. Dags att sova...
Resultat från 3000 meter simning, fritt simsätt, fri vändning etc under hösten
1. IW 59:30
2. Endag 1:03:00 (2 * 1500m)
3. Steph 1:03:17
4. Machine_gun 1:18 (2 *1500)
5. Kalle löpare 1:20
Utlyser ny IW-utmaning för den som vill vara med. 3000 meter simning fri simstil, vändning etc. Deadline 31.1.2008. Man får meddela resultat när man vill.(helst även via min träninsgblocgg så att jag inte behöver söka igenom flera bloggar.. som nu..)
Man får köra fler lopp. Man får utmana andra.
Nykomlingar kan få distans med att köra 2*1500 om de är nybörjare.
Två "tävlingar".
1. Absulut tid. 2. Förbättring i % från föregående.
Resultat från nya tävlingen
Absolut tid
1. IW 53:32
2. Endag 1:00 (15 000*2)
2. Steph 1:01:29
3. Machine_gun 1:06
4. KL 1:08:55
% förbättring (jag räknar gamla tiden - nya tiden = förbättring, förbättring/gamla tiden = förbättring i % om någon vill kontrollera )
1. Machine_gun 15,4
2. KL 13,9
3. IW 10,9
4. Endag 4,7
5. Steph 2,8
Alla lyckades förbättra sig!
Men i % förbättring börde jag och kalle halvdiskas eftersom mina 59,30 inte var max (IMfart, så 1 min bättre kanske) och dessutom ett par månader tidigare. Kalle fick ju lite extra tid att träna. Dessutom var MG lopp tuffare än det första.
Tja, med extra träningstid har jag ju även klarat ca 59 min i februari-mars nångång (3050 m på 60 min non-stop). Vi borde haft en tävling till ;)
För att alla ska få vinna...
Tid dividerat med ålder.
Gissar på
1. Steph
2. Endag
3. KL
4. MG
5. IW
Bäst tid dividerat på antal simpass under livet.
1. Endag
2. MG
3. KL
4. IW
5. Steph
har svårast att träna utesimning (pga tillgång till utesim med vettig vattentemp)
1. KL
2. IW
3. Steph
4. MG
5. Endag
Haha, alltid är man bra på nåt ;)
Lol, det var ett inofficiellt resultat, men det spelar ingen roll eftersom jag ändå kom sist!! :)
Innesimning är inte min grej och kommer aldrig att bli. Snart, snart börjar utesäsongen. Och IW, jag håller inte med att jag har svårast att träna utesimning. Bara 2 km från jobbet finns en havsvik med fin sandstrand och badplats, vill jag ha variation finns en till havsvik en mil bort. Säsongen börjar lite senare än i Skåne, men det gör det för Steph också eftersom han inte har våtdräkt! Nästa vecka ska jag testa ett dopp...
Vi kan mäta avstånd på våra simturer med Google Earth och tävla på 3000 m utesimning!! Vem är med?
Ojdå, trodde alla hade glömt den tävlingen. De andra herrarna var ju inte så pigga på simning då det skulle bege sig.
Minns inte att Endag skulle ha fått dsipens på att simma 1500 meter i den andra tävlingen.
Men det jag lärde mig var att jag satt ner en massa tid och förbättingen var marginell. Gissar att gränsnyttan för simträning är rätt låg när man börjar dra 3.000 kring 60 minuter.
Jag ställer självklart upp på 3.000 ute. Hade +20 i strandstenarna igår, men har inte orkat flytta en stege 100 meter för att kunna komma i vattnet på ett enkelt sätt ännu. Det där med Google Earth lät ju bra. Har ju mätt upp min simabana bara med bil-garmin (bärbar!) men den visar ju bara med 100 meters noggrannhet.
Tillägg: Nu har jag laddat ner en massa kartor och hittar till stranden, men hur mäter man. aKn man mäta från fästpunkter eller är det bara linjal på skärm som gäller. Det verkar ju lite bakvänt. Nån som vet?
Senast redigerat av steph (2008-06-08 13:10)
Jag har aldrig simmat mer än 1500 i sträck... och det ska jag upperap utomhus om en vecka, fast nu är jag väldigt dålig simtränad. Skulle simmat ute med lite anda i fredags men jag har haft så ont i ryggen att jag fått begränsa fysiska aktiviteter till att öppna pilsner och titta på fotboll. Tills i dag, för i dag blev det cyklat av!
steph skrev:
Tillägg: Nu har jag laddat ner en massa kartor och hittar till stranden, men hur mäter man. aKn man mäta från fästpunkter eller är det bara linjal på skärm som gäller. Det verkar ju lite bakvänt. Nån som vet?
På Google Earth finns en funktion som heter "Ruler", och i den rutan kan man välja "line" eller "Path". Tar du Path kan du liksom dra den sträcka du simmar.
Endag skrev:
Jag har aldrig simmat mer än 1500 i sträck... och det ska jag upperap utomhus om en vecka, fast nu är jag väldigt dålig simtränad. Skulle simmat ute med lite anda i fredags men jag har haft så ont i ryggen att jag fått begränsa fysiska aktiviteter till att öppna pilsner och titta på fotboll. Tills i dag, för i dag blev det cyklat av!
Öl och fotboll? Är det inte det som kallas mental träning??
Ironwoman skrev:
2. Endag 1:00 (15 000*2)
30 km på en timme är knappast fy skam ;D
machine gun skrev:
30 km på en timme är knappast fy skam ;D
Jag erkänner, jag har mörkat formen ;)
Laddade ner en svensk fri version. Hittade inget sådant. Men en del funktioner som inte är tillgängliga innna man uppgraderar programmet. Kör du med uppgraderad / betald version?
Den som jag har är en engelsk/amerikansk version, jag betalade ingenting. Vet inte var den kommer från, för det var syrran som laddade ner den, hon är familjens hacker. "Show ruler" är en liten ruta med en linjal, 6:e från vänster högst upp.