Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Gainer och måltider i samband med träning?

Registrerad: 2008-05-31

För att göra det så enkelt som möjligt; vilket av dessa alternativ är rätt för att få ut det mesta av sin träning?

A:
Två timmar innan - mat
En timme innan - Gainer
träning
Direkt efter -> Gainer

B:
En timme innan - Gainer
träning
Direkt efter ->Mat + Gainer

Har kört enligt modell A tidigare, men så sa någon att man även förutom gainer ska äta efter träningen...men om man ätit innan, och kört 1 gainer både före och efter träning?

Tränar på kvällen, så sen kommer ju kvällmål...

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Varför behöver du gainer en timme innan träning?

Förutom det anser jag att B är bättre. Dock är det endast min åsikt.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Ta protein och snabba kolisar direkt innan du börjar lyfta,inte 1h innan..?
Och sen direkt efteråt..

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Bättre att ta gainern precis innan träningen än direkt efteråt.

Haha...här vart det olika bud...*förvirrad*

Har bara hört att man ska köra gainer före och efter träningen tycker jag från massa håll.

Dr Nick; jo, men varför inte 1 timme innan så "skiten" hinner ut i kroppen inför passet? Eller?

Johanw; varför inte gainer både före och efter?

Vedad; Utnyttjar man inte gainern bättre om den hunnit ut i kroppen innan man tränar?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

TJjones: Du kan lika gärna äta vanlig mat om du tar din gainer en timme innan. Det är tom riktigt dåligt för din kropp att du tar det en timme innan med tanke på det stora insulinpåslaget som följer. Det undviker du om du genast börjar träna! Gainern ska drickas direkt innan och direkt efter!

Aha..Trodde att precis som med mat, så borde kroppen få en chans att "få i sig" t.ex kolhydrater i ungefär 1 timme, men då hade jag missförstått den biten! Tack!

Webbsida

TJjones skrev:

Aha..Trodde att precis som med mat, så borde kroppen få en chans att "få i sig" t.ex kolhydrater i ungefär 1 timme, men då hade jag missförstått den biten! Tack!

Det är ju snabba kolisar..
1g/minut ca....
På ditt sätt så riskerar du blodsockerfall..

Webbsida

Dr Nick skrev:

TJjones skrev:

Det är ju snabba kolisar..
1g/minut ca....
På ditt sätt så riskerar du blodsockerfall..

Dålig insulinkänslighet eller tom diabetes kan tilläggas. xD

Registrerad: 2007-03-03

Jag vill se den friska människa som får ett blodsockerfall av att dricka "snabba kolisar".

Med blodsockerfall menar jag riktigt sådant; mätt i labb av riktiga kompetenta personer. Inget trams som utförs av random internetexpert.

Okej, tack för svaren alla...
Så...är det rätt uppfattat om jag helt enkelt ändrar och dricker gainern direkt innan träning och sedan direkt efter?
Och maten? När äter man den som bäst? Innan träning? Efter? isf hur långt innan/efter?

När man äter mat som bäst ... hmm, en svår ekvation. Den lyder följande, enligt mig då, som är en inbiten IFare. Tiden är hur lång tid över dygnet du äter.

(24h/12) / (antal måltider) x 100% = resultat.

100% är Coleman och 0% är Lajnes senaste tävlingsliknande grej

haha...i'm confused... vem är coleman och vem är lajne? *ny här*

Webbsida

Coleman är den "stora svarta killen" (vunnit mr.Olympia några ggr^^). Lajne hänger här på forumet =)

Du ska lägga din allra största måltid såfort efter passet som möjligt! ÄTÄTÄTÄT efter passet, så mycket du bara orkar. Resten av dygnet behöver du inget egentligen. Det enda du måste tänka på är:

1. Orka på gymmet (för det kan det behövas mat innan förstås^^)
2. Äta som FAN efter gymmet
3. Hamna på överskott sätt över ett dygn

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-04 23:34)

Webbsida

I Svea I skrev:

Jag vill se den friska människa som får ett blodsockerfall av att dricka "snabba kolisar".

Med blodsockerfall menar jag riktigt sådant; mätt i labb av riktiga kompetenta personer. Inget trams som utförs av random internetexpert.

+1
Friska mänskor får inte blodsockerfall.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Räknar mig till de friska och har inga problem med att få en blodsockerdipp efter en gaiern. tar jag den en bit in i uppvärmningen går allt bra, men tar jag den t.ex. 10 minuter innan uppvärmningen, så dippar jag rätt fint. Givetvis inte uppmätt i labb, men det känns å andra sidan inte intressant att göra en sån mätning. Räcker gott med att veta att energin kraschar om jag tar min gainer för lång innan passet.

Webbsida

Det har hänt mig med,ordentligt..
Behöver inte direkt mätas på något labb för att konstatera att man chrashar..
Är såvitt jag vet frisk..

Hur vet du det?

Har du tagit regelbundna prover och mätt antalet mmol blodglukos?

SPOILER:
Nej, dåså. Prata inte om saker som ligger över din fattningsförmånga.

Webbsida

TJjones skrev:

Haha...här vart det olika bud...*förvirrad*

Har bara hört att man ska köra gainer före och efter träningen tycker jag från massa håll.

Dr Nick; jo, men varför inte 1 timme innan så "skiten" hinner ut i kroppen inför passet? Eller?

Johanw; varför inte gainer både före och efter?

Vedad; Utnyttjar man inte gainern bättre om den hunnit ut i kroppen innan man tränar?

Ta en efteråt också vetja! Dock är den du tar före träningen viktigare, förutsatt att du får i dig käk typ en timme efter att du tränat.

EDIT1:Vill också passa på att spinna vidare på Sveas spår:
Lider man av lågt blodsocker efter måltid har man reaktiv hypoglykemi eller diabetes och är alltså sjuk.

EDIT2:

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Om jag får spekulera hejvilt låter det inte helt osannolikt att kraftigt överätande kan "provocera bukspottskörteln att producera för mycket insulin".

Senast redigerat av johanw (2008-06-05 10:36)

Webbsida

johanw: Det är dock skillnad mellan en kolhydratsrik måltid och en gainer. Hur som helst är jag också inne på Sveas spår här. En läkare som forskat inom det här ämnet menade att hela "blodsockerfall" osv är nån slags modefluga som egentligen inte finns. Kroppen är väldigt bra på att reglera det själv tydligen. Om det är sant eller inte vet jag inte. =)

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

johanw: Det är dock skillnad mellan en kolhydratsrik måltid och en gainer. Hur som helst är jag också inne på Sveas spår här. En läkare som forskat inom det här ämnet menade att hela "blodsockerfall" osv är nån slags modefluga som egentligen inte finns. Kroppen är väldigt bra på att reglera det själv tydligen. Om det är sant eller inte vet jag inte. =)

Sant, en gainer är ju en ganska, eh.. extrem måltid. Dock borde ju samma sak gälla även för en gainer som för andra måltider, d.v.s. att kroppen utsöndrar den mängd insulin som behövs för att fett- och muskelcellerna ska tillgodogöra sig aminosyrorna och kolhydraterna. Undrar om det finns undersökning på huruvida det sker en viss over shooting när det gäller extremt snabba kolhydrater...

Webbsida

johanw: Nja inte riktigt. En gainer innehåller snabba kolhydrater, dessutom innehåller en gainer inget fett som bromsar energiuppdaget. Upptaget av en gainer sker därför i förhållande till en måltid väldigt snabbt, därav det starka insulinpåslaget.

Moderator

I Svea I skrev:

Hur vet du det?

Har du tagit regelbundna prover och mätt antalet mmol blodglukos?

SPOILER:
Nej, dåså. Prata inte om saker som ligger över din fattningsförmånga.

Varför skulle jag behöva göra det? Räcker som sagt gott att känna energin droppa genom golvet. Något som inte borde vara så svårt att greppa med din enorma fattningsförmåga.

Webbsida

Honn kolla in detta =)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114412

Verkar diskuteras på kolo just nu (Inte läst tråden, men den kan ju hjälpa vidare) =)

Moderator

Intressant tråd. Forskningen stödjer båda sidorna. Att folk kraschar är de helt på det klara med, däremot inte riktigt vad det beror på.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB