Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hm, vägde 73,7 i morse, vilket är typ två hekto mer än för exakt en vecka sedan. Födelsedagsfirandet och finlandsresan tog allt ut sin rätt då jag slappade till rejält och åt massa skräp. Nu har jag dock skärpt mig. De tre sista kilona ska bort och nu blir det snålare på kolhydratsfronten och mer cardio!
Idag
Böj (hemlig pinovikt) ett set på 8 reps till fail, inte så bra då jag siktade på 12-15 som breathing squats. nästa pass fixar jag det då jag hela tiden lär mig pusha mig själv mer i böjen, samtidigt som rädslan för böj börjar släppa. bad hursomhelst en pt kolla mitt utförande då jag böjde idag. han tyckte jag gick för djupt (fixar parallellt utan att krumma ryggen) och lutade mig för mycket framåt. Han tillade att jag borde köra med bälte om jag ska "köra så tungt".
Bänk 60kg 8, 4 (fattar inte hur jag ska kunna koppla ur axlarna mer. putar ju ut bröstet för kung och fosterland.
Hantelpress för axlar 17kg 8,3 (superfailade på första setet, mobiliserade verkligen ALLA krafter. gav mig DC flashback!) fattar hur som helst inte hur min militärpress/hantelpressförhållande är 45/34=0,76. Grymt lågt känns det som.
Dips 8 med arnedjup
Cable crunches 2 set, fail på båda.
Var sjukt slut efter passet. Somnade nästan på tunnelbanan.
Senast redigerat av johanw (2008-05-28 20:49)
johanw skrev:
Var sjukt slut efter passet. Somnade nästan på tunnelbanan.
Hehe.... fan. Bra jobbat ju!
militärpress/hantelpressförhållande är 45/34=0,76. Grymt lågt känns det som.
Alla är vi ju byggda olika men många tar mig veterligen ganska mycket mer mer i MP än i hantelpress, men din ratio där ser faktiskt lite skum ut. Hur ser det ut med styrkeförhållandet mellan fram och baksida? Kan kanske vara ryggen som är lite svagare i ditt fall?
Musicaman1: Vet inte vad jag ska tycka om H.I.T, men en sak måste man ge mike mentzer rätt i och det är att INGET är så tungt som riktigt intensiv lågvolymstäning. Speciellt om man har som mål att köra ett pass på under 45 min.
Crossis: Tror faktiskt inte att det beror på konstigt styrkeförhållande mellan fram- och baksida. Tror snarare det är rent motoriska CNS-faktorer och teknik som spelar in. Märker bl.a. att mina hantelpressar blir väldigt breda så fort jag inte roterar hantlarna från "neutralt" grepp i bottenläget till "pronerat" i extenderat läge. Det konstiga är dock att förhållandet snarast är det motsatta i bänkpress/hantelpress för bröst, där jag i dag kom upp i ett förhållande 1/1... Det förklaras däremot av att jag är total novice i bänken (andra gången jag bänkade idag).
Helt vidrig träningsvärk idag. Framsida axlar, bröst och triceps är så sjukt möra. Tog verkligen ut mig igår och försov mig från jobbet idag då jag vaknade kvart i nio. Kan bara tänka mig hur en DoggCrapp-blast skulle kännas då man deffar...
Åh fy fan världens jobbigaste cardiopass idag. USCH!
Vill bara skryta lite på mig själv och konstatera att jag nu varit så gott som rökfri (rökte några cigaretter i onsdags) i två veckor. Mår faktiskt bättre och idag känner jag för första gången att luktsinnet börjar komma tillbaka.
Vad bra! cardio är faktiskt bästa botemedlet mot rökning.
T-Rex skrev:
Vad bra! cardio är faktiskt bästa botemedlet mot rökning.
Sant, helt oslagbart. Min pappa blev maratonlöpare på kuppen då han slutade röka för typ 10 år sedan. haha. Nu är han i stan och ska springa imorgon. Mig blir det, förhoppningsvis, dock ingen maratonlöpare av. Här ska det byggas!
Allt till fail:
Marklyft 105kg 8 fail
Chins 6½, 3½ (tappade lite här)
Stångrodd 55kg 9,8 (exakt som förra passet)
Preacher curls 20kg + ez 7 + 1 långsam negativ rep (tappade en rep)
Tre set mage...
Kändes som om jag inte fick ut allt idag. Nackdelen med lågvolymsträning är att man i princip bara har en chans att prestera per kroppsdel...
Det sista fettet vägrar försvinna... Nästa vecka är det all out keto och mer cardio som gäller!
Senast redigerat av johanw (2008-05-31 21:21)
40 min cardio igår. Sprang hammarby sjöstad till hornstull och hem igen, typ 7,6km.
Senast redigerat av johanw (2008-06-02 09:22)
Det sista "fettet" kanske är uttänjd hud eller vätska (som kan drivas ut om man vill)?
T-Rex skrev:
Det sista "fettet" kanske är uttänjd hud eller vätska (som kan drivas ut om man vill)?
Hm... Tror inte det är vätska då jag mätte med kaliper under helgen. Köpte en accu-measures plastkaliper som kostade typ 5 dollar på ebay, men som trots allt rekommenderas på väldigt många håll. Enligt den ligger jag på 12-13% bf just nu. Stämmer det borde jag för att nå till 10% bf gå ner ytterligare 1,5-2,5 kg beroende på vad min "sanna" vikt är. Varierar mellan 74kg på måndag och 73kg på fredag. Önskar att jag vore en av dom som itne har problem med att dieta ner sig till 10% bf men som får kämpa för att uppnå typ 7-8%, istället för att fastna redan kring 12%...
När du väl varit nere på 7-8 procent så kommer det i framtiden att vara lättare att deffa ner sig dit än idag. Vid en extrem deff så undernärs fettcellerna så till den grad att de tillbakabildas. Man kan se det som ett slags "deff-minne" hos kroppen, likt muskelminnet. (Nej, jag röker inte på XD)
Och ju mer muskelmassa du bygger upp desto mer kommer du förbränna, så det kommer ju bli lättare i framtiden helt klart.
Kämpa på!
jag räknar kallt med att jag fixar resten under juni måmad. Sedan ökar jag sakta intaget under ett par veckor så att ämnesomsättningen och hormonerna återhämtar sig för att lägga mig kring energibalans resten av sommaren.
När du väl varit nere på 7-8 procent så kommer det i framtiden att vara lättare att deffa ner sig dit än idag. Vid en extrem deff så undernärs fettcellerna så till den grad att de tillbakabildas. Man kan se det som ett slags "deff-minne" hos kroppen, likt muskelminnet.
Det här har jag aldrig hört innan. Jag trodde att fettcellsantalet var mer eller mindre oförändrat men att storleken varierar beroende på hur mycket fett man har i kroppen (inom rimliga gränser så klart). Att de skulle tillbakabildas var någonting nytt.
Crosstjeck skrev:
När du väl varit nere på 7-8 procent så kommer det i framtiden att vara lättare att deffa ner sig dit än idag. Vid en extrem deff så undernärs fettcellerna så till den grad att de tillbakabildas. Man kan se det som ett slags "deff-minne" hos kroppen, likt muskelminnet.
Det här har jag aldrig hört innan. Jag trodde att fettcellsantalet var mer eller mindre oförändrat men att storleken varierar beroende på hur mycket fett man har i kroppen (inom rimliga gränser så klart). Att de skulle tillbakabildas var någonting nytt.
"Vid viktminskning – Om du minskar innehållet i dina fettceller genom att gå ner i vikt tycks det som om överflödiga fettceller faktiskt kan tillbakabildas. "
- Paulun
http://www.elib.se/ebook_sample.asp?id_ … 9197457019
T-Rex skrev:
Crosstjeck skrev:
"Vid viktminskning – Om du minskar innehållet i dina fettceller genom att gå ner i vikt tycks det som om överflödiga fettceller faktiskt kan tillbakabildas. "
- Paulun
http://www.elib.se/ebook_sample.asp?id_ … 9197457019
Hoppas han har rätt!
Böj samma vikt som tidigare passet 10, 5 (pb)
Bänk 60kg 8,4 (tar så då inte!)
Hantelpressar sittande 17kg 9,5
Dips 9 med bra djup, några andetag och sen en sista rep med extremt lång negativ fas.
Cable crunches 2 set
Fick inte riktigt till insensitet den här gången. Failen blev inte riktigt så fullständigt uttömmande. Borde ha kompenserat med volym men vill verkligen lära mig att ge allt på ett-två set. Det kommer dock ganska snabbt. Då jag körde DC tog det ett par veckor, sen var man i full gång. Borde iofs öva mer teknik på bänken och kanske köra 3-4 set då det är bänkdag.
Jag mäter 76cm runt midjan. Är det bra? :)
Jag mäter 79 runt midjan, så ja, jag tycker det är bra...
T-Rex skrev:
Jag mäter 79 runt midjan, så ja, jag tycker det är bra...
P.g.a. mitt extremt höga och breda höftben har jag alltid haft lite komplex för min kropp. Känns som om jag måste bygga sjukt mycket rygg kommande "läsår" för att få en bra V-form. Dessutom kommer ju mitt deffade midjemåttet att växa med tiden då mark och böj bygger bålen rätt bra.
Dagens:
Marklyft 105kg 8 + (paus i typ 10 sek) 1=9 reps (fail)
Chins 7, 4 fail
Stångrodd 55kg 9,9 (fuskade lite på första setet)
Preacher curls 20kg + ez 8 + rest pause 2 reps med låååååångsamma negatives
Tre set blandade magövningar
Händer inte mycket på styrkefronten nu... Bra pass hur som helst. Svepte en 300kcal gainer precis innan jag gick ner till gymmet från omkäldningsrummet efter att ha fastat i 17 timmar. Borde kanske ha svept den 10-15 minuter innan då kolisarna kickade in först efter marklyften...
Dagens intag:
Broccoli fryst 520g
Lättmjölk 0,5% fett 211g
Makrillfilé varmrökt 168g
Mini Fraiche 5% fett 30g
Low-carb bröd 42g
omega 3g
kolispulver 40g
proteinpulver slowfx 80g
keso 100g
kvarg + bär 600g
Totalt