Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Tjej, 21. Träningsschema inför sommaren :)

Registrerad: 2008-06-04

Hej,

Har hela mitt liv tränat olika sorters idrotter, allt mellan ridning till aerobic och handboll. Dock aldrig riktigt intensivt. För ett år sedan hade jag ett år fyllt med skadeproblem och sjukdomar, körtelfeber och överbelastningar. Sedan började jag styrketräna p.g.a. att ajg inte fick belasta mina fötter så hårt...

Nu har jag iaf efter ca 8månaders uppehåll kommit igång:

Längd: 175cm

April: Började cykla/gå 1,5h lågintensivt ca 5ggr/vecka. Vikt 69,5kg. I slutet av april började jag trappa upp och så här ser mitt träningsschema ut sedan snart 5 veckor:

Måndag: 20min morgonjogg lågintensiv innan frukost. + Styrketräning ben på kvällen, ca 40min.
Tisdag: 20min morgonjogg + 1h jogg med pulsen på ca 145, kväll.
Onsdag: 1,5h lågintensiv cykling.
Torsdag: 20min morgonjogg, lågintensiv, innan frukost. + Styrka överkropp.
Fredag: 20min morgonjogg innan frukost. + 45min intervall, pulsen på max 160.
Lördag: Vila
Söndag: 1h jogg.

+100situps, 100crunches och 100 "liggandes och cykla" och 300 rygglyft / DAG, utom vilodagen

Angående maten, äter jag müsli+yoghurt/gröt till frukost. Kött/fisk+pasta/ris/potatis till lunch och till middag linser/ägg/max 2 bröd. Sedan hur mkt frukt och grönsaker jag vill. Inget godis eller dylikt. Äter dock mej mätt vid de stora måltiderna, än om det innebär 2 portioner.

Nu väger jag 65kg. Är nöjd med min kropp i övrigt, siktar egentligen inte på någon viktminskning, men vill bli av med fettet på magen innan sommaren. Har bara fett på magen, men har dock börjat skymta magrutor på övre sidan magen. Vill dock ha över hela magen, och det är lååångt kvar.
KOMMENTERA! Tips?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Först och främst, välkommen hit! :-)

MaAn skrev:

Nu väger jag 65kg. Är nöjd med min kropp i övrigt, siktar egentligen inte på någon viktminskning, men vill bli av med fettet på magen innan sommaren. Har bara fett på magen, men har dock börjat skymta magrutor på övre sidan magen. Vill dock ha över hela magen, och det är lååångt kvar.
KOMMENTERA! Tips?

Att få fram magrutorna utan viktminskning är svårt. Det är fettet på magen som hindrar magrutorna från att synas. Läs post #2 i den här tråden för matnyttiga tips om hur du går till väga: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

Lycka till!

Tack :D

De jag menade med det där med "ingen direkt viktminskning", var att det gör ju självklart ingenting om jag lägger på mej ngt kilo muskler, men förlorar ngt kilo fett ;) -Var inne på länken och den var ju super!!! -Dock har jag en gång provat att väga maten etc. men det skapade sådan stress i min vardag... Vill inte väga och hålla på. Har testat räkna ut hur mkt energi jag behöver, men vet inte vart jag ligger mellan 1,2-2,0, som amn måste gångra med... Som mitt träningsprogram är nu, så mår jag toppen. Funderar dock på om det är tillräckligt för att jag ska nå mitt mål...

Angående maten, så vad tror du/ni om att jag äter mej mätt vid de stora målen, än om det kan innebära över 1 portion??? -äter inga såser, möjligtvis ketchup. inget gräddigt, dock ev. 1 glass med ngn kompis på helgen. I övrigt äts mest frukt... ;) Sedan dricker jag bara vatten + ev. kaffe.

Vad tyckte ni om mitt träningsprogram? TIPS! :D

Registrerad: 2006-08-28

Jag tycker din löpmängd ser lite ut att vara i överkant, med tanke på att du haft skadeproblem. Grundregeln är att öka löpmängden med max 10%/vecka. Du kanske kan cykla lite mer och jogga lite mindre.

Speciellt då du samtidigt håller maten nere lite (eftersom du minskat i vikt), då är det lättare att skada sig.

Tack för tipset!!!
-uppskattar alla kommentarer!

De gånger jag känt problem i knäna nu, och i smalbenen och så. Så har jag bara bytt ut löppasset mot cykling/step-maskin. Känns ok :P

Men jag är rädd att jag äter för mkt, även om jag äter rätt saker... Att jag liksom äter för stora portioner. Dessutom kan jag under en dag dessutom ex. äta 3morötter, 2 äpplen, 2 päron, 1 banan å 2 nektariner ju... ojdå, de va en del :P
å dessutom joggar jag ju långsamt och på styrketräningen kör jag rätt lätta vikter, men ca 5x10 nu. Tänkte vänja kroppen lite å så, känns ok... Men gör jag fel om jag inte får så mkt träningsvärk?

Har börjat med träningsdagbok sedan ca 3 veckor, skriver in allt om hur det känns i kroppen etc. Dock inte vad jag äter, gjorde det ibörjan, men det blev bara stress.

Mer idéer!!! :D

Nästa vecka ska jag testa att byta ut tisdagkvällens 1h jogg på löpband, mot cykling eller step-maskin. Blir nog bättre kanske? ;)

Några tips på hur jag bör träna/äta för att nå mitt mål? -ändringar i träningsschemat? :)

Uppskattar alla glada själars svar! :D

Med tanke på mina tidigare forproblem, så...har tyvärr lite känningar ibland nu också, dock inget som helst hinder. Men vill denna gång lyssna på kroppen i tid. Tänkte därför ecv. ta en evcka utan ngn jogg, byta ut de 2h mot cykling/step-maskin. Men någon som har en bra idé om morgongympa som förbränner fett före frukost...????? -inte jogg alltså, å helst inte promenader...cykling är också svårt, har ingen cykel hemma och hinner inte till gymmet....

TIPS?????

Registrerad: 2008-03-24

Hmm, jag tycker inte du behöver morgongympa OCH sedan 2h stepmaskin. Fokusera istället på träningen efter frukosten och på kvällen om du nu tränar kvällstid med. VILA absolut!!!

När det gäller maten tycker jag du kan skriva upp här vad du äter så får du och andra en överblick på vad som du ska ändra på om det är något :)

Som ironwoman sa: tycker också det verkar extremt mycket löpning. Med tanke på dina tidigare problem kanske det inte är de bästa sättet . Cykling, stepmaskiner m.m är bra konditionsträning samt förbränning.

När det gäller intaget av mat se till att du ligger -500kcal a ditt vanliga mattintag så kommer du gå ner i vikt. Allt handlar om kcal in vs- kcal ut :)

oj, ska rätta mig själv. trodde nämligen det här var träningsDAGBOKStråden. Gör en träningsdagbok om du inte redan har en och skriv upp vad du äter :)

En konstig fråga:

På morgonen har jag fotat mej själv och då ser magen fast och tränad ut. men så bara 1h senare å helst på dagen så är den typ dubbeltså stor, den sväller liksom... visst, magsöcken blir ju större, men va sjutton...? :P

Registrerad: 2008-05-26

Ho ho. Har samma problem. :P
Kolla in dina mjölkprodukter.
Försök byta ut mot mer animala produkter som en stor omelett med grönsaker och skinka i tex.
Prova i tre dar om se du märker nån skillnad.

Äter mkt grönsaker och frukt, men äter yoghurt till frukost eller gröt och mjölk. Ägg äter jag ju kvällstid i så fall...
Kan det vara anledningen? -varför??? :P konstigt... ;)
Funkar de för dej?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Morgonformen ser oftast bäst ut, eftersom magsäcken är relativt tömd på innehåll och trycker därför inte ut magen.

Live with it.

Men alltså...om jag lyckas få morgonformen ännu bättre...så borde ju "dagsformen" till slut se ut som dagens morgonform....hihi ?

Finns inget tips, för alltså det är enorm skillnad på mej. Magrutorna syns ju på morgonen men försvinner ju helt på dagen!!!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

MaAn skrev:

Men alltså...om jag lyckas få morgonformen ännu bättre...så borde ju "dagsformen" till slut se ut som dagens morgonform....hihi ?

Finns inget tips, för alltså det är enorm skillnad på mej. Magrutorna syns ju på morgonen men försvinner ju helt på dagen!!!

Så länge det inte är något i stil med det fröken februari skriver, dvs att du inte tål vissa livsmedel, så är det inte mycket du kan göra åt det.

Det är likadant för mig med just nu, och det sorgliga är att det är formen som är för dålig. Ge det några veckor så lär det se bättre ut (förutsatt att du tappar fett dvs).

Och sen så; vad vill du få ut av att köra en miljard situps och rygglyft?

situpsen å rygglyften gär min själ glad, hihi :d

nä, men är fullt medveten om att man inte kan punktförbränna fett och att man även behöver vila för att bygga upp musklerna. Tror att om jag tränar mage och rygg varje dag, har 1 vilodag/vecka, så får jag större muskler i dessa områden och då syns de kanske lite lättare...?-har dock själv övervägt att lägga om det, för vet ju eg. inte om det är det effektivaste kompl. till morgonträningen....Tips på ändring?TACK! :d

Hahaha, vilken höjdare :D

tycker du inte borde köra en så mkt rygg och mage som du gör.. även om du mår bra av det! Finns så mycket annan magträning och ryggträning dukan köra istället för de hedliga basövningar.. Mixa till det lite vettja :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB