Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mjölkprodukter

Registrerad: 2008-05-26

Har förstått att just mjölkprodukter är ett bra och vanligt alternativ om man tränar.
Jag får alltid massa mjölkprodukter på mitt kostschema.
Problemet är att jag inte tål mjölk och när jag vill byta ut produkterna, så minskar proteinransonen och kolhydraterna ökar istället.
Kan dock äta mindre mängder om det inte är "rent". En burk keso exempelvis är ingen hit till mellanmål, men en proteindryck går bra... eller minimjölk till havren ex... oftast.
Någon som har liknande problem och vad äter ni i så fall istället?
Några förslag på kostscheman och hur de kan se ut där kalorierna inte får flöda fritt och där kolhydraterna hålls lågt? Och proteinet högt?

Nån som kan och har lust att hjälpa mig med det?
Tack på förhand!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Är du laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? Om du är det förra kan du byta ut mjölken mot låglaktos dito (finns även helt laktosfri) och du kanske klarar av yoghurt/ost med då mycket av laktosen brutits ner av mjölksyrabakterier. Antagligen är du inte allergisk mot mjölkproteinet eftersom du säger att proteindrycker (som brukar bestå av vassle eller kasein, de två mjölkproteinerna) går bra.

Mejeriprodukter är en viktig bas i min kosthållning. Jag får ungefär i mig 1 liter mjölk om dagen räknat i mejeriprodukter (mjölk, yoghurt, ost osv). Alternativ till dessa bör vara animaliska produkter - kött, fisk, ägg. De har liknande näringsvärde.

Registrerad: 2003-11-07

Du verkar inte så jätteintolerant så jag rekomenderar dej att köpa lactrase el liknande. Det är receptfritt och innehåller lactas som bryter ner mjölksockret. Tar man ett piller före mjölkintag så slipper man sedan besvär.
Halvdyrt att äta flera gånger dagligen dock (ca 3kr pillret)

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Billiga lactastabletter kan du få tag på www.puritansale.com

Köpte sjävl därifrån nyligen och de fungerar in fint. Tror dock att de är något lägre doserade jämfört med Lactrase som du köper på apoteket (357mg mot 500mg) men till en bråkdel av priset.

Senast redigerat av Crosstjeck (2008-06-03 10:41)

Tack, stevebc - jag har en släng av båda, men efter att ha läst det du skrev så verkar laktosen vara snäppet värre.  :-/
Vad som skulle passa mig bäst är att byta ut dem helt som du säger stevebc, det svåra är att jämföra de olika livsmedlen. Det känns som en hel djungel. Vart ska man börja?

Laktostabletter har jag testat, lite olika sorter. Och ja - de är dyra, speciellt då jag får ta två till tre stycken innan måltid och en del fungerar inte alls.

Jag hade helst skrivit ner hur mitt matschema ser ut (har tre varianter där jag skulle vilja byta ut livsmedel och en har jag försökt plottra ihop själv och skulle behöva lite feedback på), men man kanske skulle öppna en nytråd för bara det..?

Till frukost idag blev det iaf två ägg, några skivor skinka och en tomat, istället för havre och mjölk plus ett ägg. Jättegod omelett. :)
Mellanmål blir en dl whey80. Dax för den nu.

Tjing!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Klarar du av Whey 80 är du garanterat inte mjölkproteinallergiker i alla fall.

Registrerad: 2006-10-11

Alternativet om du även är möjlkproteinallergiker är att satsa på produkter baserade på soja och havre i så fall. Fungerar bra när man lärt sig vilket som fungerar bäst till olika typer av mat/dryck.

Låter bra. :)

Ja jag går bara efter läkarens ordinationer. ;)
Låter ju onekligen som att jag behöver oroa mig minst för proteinet i fortsättningen iaf. Tack för att du redde ut det åt mig!

Mår inte så himla bra av whey heller nu har jag märkt. :-/ (SKIT!) Det märks lite tydligare nu när jag precis har börjat med det igen efter ett par års uppbrott, och då var det med en himla massa mer mat.
Inte tillräckligt illa för att jag ska sluta med det dock, men vi får se... mått riktigt illa efter två såna shaker idag och magen stor. Ska försöka dra ner på dem till en, och vad jag ska göra den andra måltiden har jag inte riktigt luskat ut än....
Ägg? Skinka? Mängd?
Grrr.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Det här har väl förmodligen inte det minsta med saken att göra men jag kom att tänka på det när du skrev att magen är stor...

Min förra flickvän hade problem med magen, hon hade magkatarr och "ballongmage" rätt ofta. Jag körde till och med om sheriffen en gång på väg till sjukhuset men det hör inte hit... Äh, vad pratade jag om nu igen... Jo! Hon började äta havregrynsgröt till frukost dagligen och det gjorde underverk för magen! Problemen försvann. Till saken hör att hon aldrig åt grönsaker, jag antar att det var fiberbrist som ställde till det för henne.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-06-04 00:23)

Registrerad: 2005-11-11

Sheriffen? :P

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

T-Rex skrev:

Sheriffen? :P

Körde om sheriffen skulle det stå... Tokigt att en sådant litet till synes obetydligt ord kan förändra en menings innebörd så dramatiskt. Sheriffen var dock snäll och lät oss åka när vi sade hur det låg till. :-)

Registrerad: 2007-03-03

coffe_aberg skrev:

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Jag sitter här med anteckningsblock och stirrar förväntansfullt på skärmen efter nya idéer från Coffe.

Du har inga fler på lager?

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Ms February skrev:

Har förstått att just mjölkprodukter är ett bra och vanligt alternativ om man tränar.
Jag får alltid massa mjölkprodukter på mitt kostschema.
Problemet är att jag inte tål mjölk och när jag vill byta ut produkterna, så minskar proteinransonen och kolhydraterna ökar istället.
Kan dock äta mindre mängder om det inte är "rent". En burk keso exempelvis är ingen hit till mellanmål, men en proteindryck går bra... eller minimjölk till havren ex... oftast.
Någon som har liknande problem och vad äter ni i så fall istället?
Några förslag på kostscheman och hur de kan se ut där kalorierna inte får flöda fritt och där kolhydraterna hålls lågt? Och proteinet högt?

Nån som kan och har lust att hjälpa mig med det?
Tack på förhand!

Köp laktosfria produkter från Valio vetja!

Tackar för råden.
Jag har fått för mig att jag får i mig en hel del fibrer faktiskt. Eller ja, det går väl i perioder men... äter grönsaker, frukt och bär varje dag försöker jag med, så jag tror inte det är fiberbrist. =)
MEN min kost har åkt bergochdal bana det sista nåt så kopiöst och kalori och proteinintaget också, så jag känner mig som en försökskanin. Jag kan tänka mig att kroppen "över"reagerar på saker som kanske bara var "känsligt" tidigare?

Jag använder mig numera, sen några dar tillbaka av mitt eget förnuft (och ibland erat) efter bästa förmåga när det gäller min kost. Nu försöker jag mig på nåt som har funkat tidigare. För de råd jag har fått av väldigt välutbildat folk funkar inte. Lagom frustrerande, mycket av ekonomiska skäl. Men... ja vad gör man. :-/

Valios sortiment slinker ner mellan varven och även vanliga mejeriprodukter (om det luktar god vaniljyoghurt i kylen) men inte på daglig basis då jag försöker hålla ner kolhydraterna.
Ibland när jag är riktigt seg inför träning så kan det åka ner ett glas fil, gärna treprocentig.
Proteinet tar jag av animaliska produkter och ibland baljprodukter, kolhydrater får jag i stort sett bara från frukt, grönsaker och bär.

Vad är karthago för nåt?

Något bra man kan ersätta en wheydeciliter med på vanligt vis? Samma kolhydrat/fett och proteinmängd. (nästan nada-nada-massor? =))

Tuddilo

Senast redigerat av Ms February (2008-06-04 13:52)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB